Isolatie: Spouwmuur + Vloer (bouwjaar 1967)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:58
Beste Tweakers,

Graag advies over (1) de material voor spouwmuur isolatie en nog material voor vloerisolatie, (2) of het nog zinnig is om spouwmuur isolatie te doen aangezien de voorkant en achterkant van mijn woning te veel grote ramen en deuren hebben.
Spouwmuur isolatie
Spouw is 5cm, alles is goed schoon. Aantal ingeschatte te-isoleren-muur is tussen 90 - 110 m2 (2 onder 1 kap, woning is 9.8m diep, 6.4m breed, de hoogste punt van de puntdak is 8, maar er zijn veel grote ramen en deuren zijn).

Is het beter om EPS parels of glaswol te doen ? Ik heb wel gelezen over de voor/nadelen van parels vs glaswol, maar wat is de trend nu in 2023 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWbDX7JyXjH5okWbWL5-xKqpHMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dYh05J9JY3GpsVdaqxTjqAto.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOP3JWbsmQb1BDsBPcYtR2NkBK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6gFa6DG1ztSmrHdWFKphcIkJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M3n9eabbBUWMU2bliY4Km0J4nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pPTYZLLNxaQE3zpeDe0nLnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZsJlLy3AXS-poUx7cFzyY1-zbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqYysGkqw3XmSgE7s1AIz49a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMaTDqt0CSdz6YB7xq8ksXt40eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMDPu9nxH0yn9oW1wCqtDwUb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drkcInriOOCaDMgO4QUzNaMDxKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgSO7yD149XzOnnuWACrMZfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjZWVduIPlkiXS_731MUV9D90N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJufUYkFLvN2AKbjF9ebfPPV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vloer isolatie
Kruipruimte is droog, is 9.6 m diep, 6.2 m breed, en 71 cm hoog. Vloerisolatie is beter dan bodem isolatie dus, maar er zijn veel buizen (video) YouTube: Ondervloer van een woning 9.6 m x 6.2 m, met veel buizen.

Welke material is het beste ? Is het uitvoerbaar aangezien die buizen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen

Alle offerten dat ik nu heb, van 3 bedrijven

Bedrijf A: met 2904 Kiyoh recensies (score 8.7/10)
Bedrijf B: met 928 goed Google recensies
Bedrijf C: met 37 Google recensies en maar 28 Klantenvertellen recensies, vaak positief

----------------------------------------------------------------------
3 offerte van 3 bedrijven voor spouwmuurisolatie
1) Bedrijf A
Airofill EPS parels - spouw 50mm - bd 18mm - groot geveloppervlak, Rc 1,47 - Rd-waarde: 1,11 - KA18569
Tarief: Per m2 material + arbeid = 25,8 euro

2) Bedrijf B:
Spouwmuurisolatie dmv HR IsoWool, spouwbreedte ± 5 cm, Rd-waarde 1.51 m2 K/W
Tarief: Per m2 material kosten 9,18 Euro, arbeid 17,04 Euro

3) Bedrijf C:
Isoparels HR++ 5 cm, Isolatie waarde rd-1,47/rc-1,58
Tarief: per m2 material en arbeid = 19,16 Euro
En 2 offerte voor vloerisolatie
1) Bedrijf B
Vloerisolatie onderzijde dmv HR IsoSpray HFO met een dikte van ± 8 cm, Rd-waarde 3,50 m2 K/W
Tarief: Per m2 material kosten 18,55 Euro, arbeid 34,44 Euro

2) Bedrijf C
Icynene H2Foam Lite 15 cm Isolatie waarde rd-3.95/rc-3
Tarief: Per m2 33,56 Euro

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 06-06-2023 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Spouw is maar net wat je wilt. Op een dunne spouw van 50mm zou ik voor EPS kiezen, vraag is of je inblaaswol overal krijgt met zo'n dunne spouw, EPS blaast makkelijker in.

Wat betreft de vloer: de ene is dampdichte PUR, de andere dampopen pur. Het is beide keren nog steeds troep, alles komt eronder te zitten in je kruipruimte. Ik geef zelf de voorkeur voor zelf doen met PIR of EPS platen, kan je zonder troep weer verwijderen als het moet. Is hier op GoT een topic van met mensen die je voorgegaan zijn.

Icynene wordt overigens verkocht als dampopen en waterafstotend, maar heb al diverse filmpjes gezien van mensen met vochtige kruipruimte waar dat spul vol zoog als een spons en schimmels gingen groeien.
Je kruipruimte is nu droog, maar vraag is of dat nog steeds zo is als je de temperatuur naar beneden brengt door isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor je bericht.

Bij spouwmuur offert van Bedrijf A: waarom is zijn EPS parel met de RD waarde maar 1.1 ? Is het heel anders dan de Isoparels HR++ met RD waarde 1.47 van bedrijf C ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Spouw wol, omdat dat zulk lekker spul is. Maakt verder niet uit, als je EPS wil isoleert dat net zo goed.Verschil in isolatiewaarde is de grafietcoating op de parel waarschijnlijk.

Kruipruimte, geen icynene. Dat is dampopen en neemt vocht op. Lekker purren, offerte 1 dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Vloerisolatie zou ik met PIF doen. Makkelijk aan te brengen en eventueel ook te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:06:
Bedankt voor je bericht.

Bij spouwmuur offert van Bedrijf A: waarom is zijn EPS parel met de RD waarde maar 1.1 ? Is het heel anders dan de Isoparels HR++ met RD waarde 1.47 van bedrijf C ?
Uiteindelijk geldt de Rc, want dat is je constructie. Je stenen isoleren ook, zou je niet zeggen maar is toch zo.

Misschien dat de parels van bedrijf A en C net iets anders zijn qua vorm of grootte waardoor de vulling beter is. Van Airofill EPS parels is een officiële kwaliteitsverklaring met isolatiewaarden beschikbaar, van de HR EPS parels kan ik die niet vinden. Kan dus ook nog marketing zijn waarbij in de praktijk helemaal geen verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
_JGC_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:50:

Wat betreft de vloer: de ene is dampdichte PUR, de andere dampopen pur. Het is beide keren nog steeds troep, alles komt eronder te zitten in je kruipruimte. Ik geef zelf de voorkeur voor zelf doen met PIR of EPS platen, kan je zonder troep weer verwijderen als het moet. Is hier op GoT een topic van met mensen die je voorgegaan zijn.
Ik ben excited om diy zelf te doen, lijkt niet moeilijk.

Mijn ondervloer is 60m2, met veel buizen YouTube: Ondervloer van een woning 9.6 m x 6.2 m, met veel buizen, kan het gedaan worden na 40 uur van werk als EPS platen is gekozen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
noucmen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 01:08:
[...]

Ik ben excited om diy zelf te doen, lijkt niet moeilijk.

Mijn ondervloer is 60m2, met veel buizen YouTube: Ondervloer van een woning 9.6 m x 6.2 m, met veel buizen, kan het gedaan worden na 40 uur van werk als EPS platen is gekozen ?
Wij hebben bij de buurman met 3 man in 1 zaterdag een vloer van 50m2 gedaan met 2 lagen EPS (6cm en 5cm kruislings) en steenwol strookjes voor het om de meter opvullen van de rondingen van de Flevobeton vloer. 's Morgens te laat begonnen want buurman ging om 9:00 eerst nog kit halen.

40 uur zou te doen moeten zijn, maar raad je aan om het met 2 of 3 personen te doen. Je wilt niet steeds onder en boven de vloer om steeds die platen op te halen. Zeker niet als je ook nog steeds over al die afvoerbuizen moet klimmen elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
_JGC_ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Wij hebben bij de buurman met 3 man in 1 zaterdag een vloer van 50m2 gedaan met 2 lagen EPS (6cm en 5cm kruislings) en steenwol strookjes voor het om de meter opvullen van de rondingen van de Flevobeton vloer. 's Morgens te laat begonnen want buurman ging om 9:00 eerst nog kit halen.
Dus EPS 2 keer doen, een keer noord-zuid, een keer oost-ouest ?

Heb jij nog foto om voor mij te begrijpen wat je met de steenwol strookjes ....meter opvullen ... Flevobeton ?
40 uur zou te doen moeten zijn, maar raad je aan om het met 2 of 3 personen te doen. Je wilt niet steeds onder en boven de vloer om steeds die platen op te halen. Zeker niet als je ook nog steeds over al die afvoerbuizen moet klimmen elke keer.
Bedankt, ik ken niemand. Misschien moet een student inhuren. Dan moet de zaak helemaal goed weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
noucmen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:09:
[...]

Dus EPS 2 keer doen, een keer noord-zuid, een keer oost-ouest ?

Heb jij nog foto om voor mij te begrijpen wat je met de steenwol strookjes ....meter opvullen ... Flevobeton ?

[...]

Bedankt, ik ken niemand. Misschien moet een student inhuren. Dan moet de zaak helemaal goed weten.
EPS heb ik hier en bij buren in 2 lagen gedaan. 1x in de richting van de liggers mee en daarna nog een laag verspringend haaks erop.

Mijn vloer bestaat uit 50cm brede elementen met liggers en boogjes, jouw vloer bestaat uit holle bakstenen, kan zijn dat die tussen liggers gemetseld zijn, kon ik niet goed zien. Je moet voorkomen dat platen gaan wippen, want onder spanning blijft het gewoon niet goed plakken. In mijn geval kan ik alleen kitten op de onderkant van de liggers.

Ik heb mijn huis in mijn eentje gedaan, heeft veel tijd gekost. Heb het later aan de buurman aangeboden om het daar ook te doen, met de kennis die ik opgedaan had bij mijn eigen huis.
De strookjes steenwol heb jij niet nodig, dat is alleen als je een ronding in de onderkant vloer hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dus, begrijp ik het goed dat Icynene niet goed is voor ondervloer isolatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:39:
Dus, begrijp ik het goed dat Icynene niet goed is voor ondervloer isolatie ?
Ik ben er zelf geen fan van, om 4 redenen:
- het is dampopen
- het is gewoon pur waarbij blaasgas vervangen is door waterdamp
- het is duur
- alles komt eronder te zitten

Met een droge kruipruimte zal het misschien meevallen, met vochtige kruipruimtes krijg je last van vocht en uiteindelijk schimmel in de isolatie. Kan je grotendeels voorkomen door de bodem af te sluiten met een bodemfolie zoals die van Tonzon bijvoorbeeld (is sowieso aan te raden, wat je ook doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Is bodemfolie minder goed dan PUR of EPS platen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:25:
Is bodemfolie minder goed dan PUR of EPS platen ?
Bodemfolie leg je om verdamping van vocht uit de bodem tegen te houden. Het isoleert niet, het brengt de luchtvochtigheid van je kruipruimte sterk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ah Oeps, ik heb te snel gelezen, ik dacht je bedoeld ondervloer folie.

Kwa kosten van Icynene: een offerte was gemaakt met 31 euro / M2

En nog een andere offerte met HR IsoSpray HFO: 52 euro / me

Is het plaatsen van PUR of EPS platen goedkoper ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Ik vind die kruipruimte wel krap voor PUR of EPS platen. Bij PUR moeten ze redelijk overal bij kunnen met een pak aan, en moet die niet bij het minste of geringste kapot scheuren. Bij mij willen alleen de beunhazen PUR doen, en de serieuze partijen haken af. Doorgangen te klein, te veel risico op van alles en nog wat. Klopt die 71cm hoogte overal? En hoe groot is je kleinste doorgang?

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:03:
Ah Oeps, ik heb te snel gelezen, ik dacht je bedoeld ondervloer folie.

Kwa kosten van Icynene: een offerte was gemaakt met 31 euro / M2

En nog een andere offerte met HR IsoSpray HFO: 52 euro / me

Is het plaatsen van PUR of EPS platen goedkoper ?
Deze bijvoorbeeld, 10 euro per m2, Rd=4,4. Dat is waarschijnlijk al meer isolatie dan de PUR offertes:
https://hoekstramateriaal...-isolatieplaat-a-b-keuze/

Komt nog montagekit en tape bij om de naden af te dichten, daarnaast vang je geen subsidie, maar volgens mij moet dat onder de 31/m2 wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
simon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:13:
Ik vind die kruipruimte wel krap voor PUR of EPS platen. Bij PUR moeten ze redelijk overal bij kunnen met een pak aan, en moet die niet bij het minste of geringste kapot scheuren. Bij mij willen alleen de beunhazen PUR doen, en de serieuze partijen haken af. Doorgangen te klein, te veel risico op van alles en nog wat. Klopt die 71cm hoogte overal? En hoe groot is je kleinste doorgang?
Goed vraag: ik zal nog een keer goed meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
_JGC_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Deze bijvoorbeeld, 10 euro per m2, Rd=4,4. Dat is waarschijnlijk al meer isolatie dan de PUR offertes:
https://hoekstramateriaal...-isolatieplaat-a-b-keuze/

Komt nog montagekit en tape bij om de naden af te dichten, daarnaast vang je geen subsidie, maar volgens mij moet dat onder de 31/m2 wel lukken.
Subsidie is 8 euro/M2, dus de tape en arbeid om die 10-euro PIR plaat moet minder dan 13 euro zijn per me. Niet makkelijk.

Maar die PIR is wel moeite waarde kwa RD = 4,4. Goed terug verdienen van gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Beste allemaal,

Ik ben weer in de kruipruimte, en het lijkt me op dat de oplossing met PUR/EPS misschien niet geschikt is vanwege de niet-homogene plafond van de ondervloer.

Duidelijker video YouTube: Ondervloer met non-homogene plafond, bouwjaar 1966, 66 cm hoog, zand...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arrc5uzCXdkDRBOk7h6F8at_zNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwE2z9BXaLcYElf1W9EHVXyM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ML7EOUs-Uoby35TPCMxne-vUcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5va8h8e3mhyupFaLDwFn7USR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEu0JoNhlVtIgcEuyEy3FyTpfJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wuy4L1vUq1OA0RgBI8Gl2CXf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y_tFbwEWvZbbAXEzQSi_h_i2E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVcoRfwVekA24CfKSKJ3RlMc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCioNrXmbsNJQ3lkkuRAIwGSoXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHSzPhF3fGhCXyuVUfSHFSPM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@noucmen Plafond ongelijk zou geen probleem moeten zijn. Zoals ik het zie steken de liggers uit tov de poreuze stenen die ze ertussen hebben gezet. Als dat idd het geval is lijm je de platen gewoon op de liggers. Als dat niet het geval is wordt het mechanisch monteren met schroeven en schoteltjes. Volgens mij zijn er zelfs kunststof ankers voor die je zo in die poreuze steen slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
_JGC_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:40:
@noucmen Plafond ongelijk zou geen probleem moeten zijn. Zoals ik het zie steken de liggers uit tov de poreuze stenen die ze ertussen hebben gezet. Als dat idd het geval is lijm je de platen gewoon op de liggers. Als dat niet het geval is wordt het mechanisch monteren met schroeven en schoteltjes. Volgens mij zijn er zelfs kunststof ankers voor die je zo in die poreuze steen slaat.
Bedankt voor je bericht,

Ben jij nog steeds tegen die Icynene oplossing ? Ik moet straks beslissen.

In de geval dat ik het plaatsen van dePUR/EPS niet zelf kan doen zijn er bedrijven die dat ook doen, met de totale material + arbeid onder 2000 euro zijn ?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
En nog een andere vraag: is het standard dat voor dit gevel en zonnepanelen op garage dak, moet ik een extra hogewerker zelf betalen ? Als ja, ik denk om ook dit isoleren combineren met het schilderen van de windveer in een dag om de ingehuurd hogewerker beter te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAg1e8orKaZ7P91P8qMB25JLzxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2hs4gIs2aYoUtqSzI05ifpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E61lqufVyBzU9sZOLRInP-G4s7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgz1u3KtbvnIUU0PIPY6pVPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPSJCKusE0xc6jOZgdOp3HxdbGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMqHHy6VLY4aaC4SWwKEBjYL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 21-06-2023 00:52 ]

Pagina: 1