[Algoritmes] Maakt Tweakers gebruik van Algoritmes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Topicstarter
Ik heb het gevoel dat de actieve topics die ik voorgeschoteld krijg gebasseerd zijn op mijn recente intresses van bepaalde topics, net zoals ik alleen bepaalde content van youtube te zien krijg op recente intresses.

Maakt het forum en/of tweakers gebruik van algoritme om te bepalen welke content die ik te zien krijg?
En van welke algoritmes maken jullie dan gebruik?

Zijn dit dan AI/ML modellen of zijn dit marketing modellen?
En als dit marketing modellen zijn, welke AI/ML accepteren jullie dan van jullie partners?

Ik vind het vooral intressant als bezoeker van tweakers.net om meer inzicht te krijgen hoe dit tech medium hier mee om gaat?

ICE ICE Baby

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
djmuggs schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:22:
Ik heb het gevoel dat de actieve topics die ik voorgeschoteld krijg gebasseerd zijn op mijn recente intresses van bepaalde topics, net zoals ik alleen bepaalde content van youtube te zien krijg op recente intresses.

Maakt het forum en/of tweakers gebruik van algoritme om te bepalen welke content die ik te zien krijg?

En als dit marketing modellen zijn, welke AI/ML accepteren jullie dan van jullie partners?

Ik vind het vooral intressant als bezoeker van tweakers.net om meer inzicht te krijgen hoe dit tech medium hier mee om gaat?
Nee. Iedereen heeft exact hetzelfde overzicht. Log maar eens uit of ga met incognito sessie naar active topics. Precies hetzelfde. Enige verschil zou toegang tot bepaalde forumsecties zijn die bepaalde gebruikers wel hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:05

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Inderdaad, de actieve topics tonen gewoon alle topics waar je toegang toe hebt, gesorteerd op tijd.
Daarnaast kun je nog een filter toepassen op de actieve topics via https://gathering.tweakers.net/forum/preferences.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit is meer materie voor een devver, architect of productowner van Tweakers dan dat het in AZ past, vandaar dat ik je topic verplaats met een passender plek

Voor zover ik weet wordt er geen algoritme gebruikt in de topics weet te geven.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik heb het gevoel dat de actieve topics die ik voorgeschoteld krijg gebasseerd zijn op mijn recente intresses van bepaalde topics,
En waar baseer je dit “gevoel” op? Want als je feitelijk kijkt naar de actieve topics, is het precies dat: topics op basis van recente activiteit gesorteerd op datum van deze recente activiteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

"mijn topics" daarentegen worden door een ultiem verfijnd algoritme precies op juiste temperatuur en op smaak geserveerd door @Kees :Y) :9B

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 14:49

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

Het antwoord is vrij eenvoudig: Wij gebruiken voor die listings geen algoritmes waar we de geschiedenis van een gebruiker in meenemen en al helemaal geen AI/ML. De actieve topics pagina is een simpele query op de database waar we topics ophalen (in fora waar jij toegang toe hebt, minus fora die je explicitiet hebt uitgesloten) met recente activitiet.

Wij laten daar geen AI/ML filtering algoritme op los, maar het laat dus wel zien dat jij op de juiste site zit als je vermoed dat dat wel het geval is ;). Of je hebt je forumfilter gewoon heel strak afgesteld waardoor je alleen maar topics krijgt in fora waar jij interesse in hebt.

De enige plek waar wij kijken naar jouw gedrag is voor de tweakotine en karma nummertjes in je profiel, maar daar doen wij verder niets mee in de diverse listings

[ Voor 5% gewijzigd door Kees op 07-06-2023 09:41 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kees schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:40:
De enige plek waar wij kijken naar jouw gedrag is voor de tweakotine en karma nummertjes in je profiel
En ook daar komt geen AI/ML aan te pas (AFAIK, toch?).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En misschien virus- en spamfilters op de mailserver maar dat is een gok :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Dan ben ik ook wel nieuwsgierig: is de lijst niet meer dan een "domme" lijst, aflopend gesorteerd op tijd laatste reactie of wordt daar ook het aantal reacties in een bepaalde tijd meegenomen?

Je zou je voor kunnen stellen dat een topic waarin in korte tijd veel reacties worden geplaatst "hotter" is dan een topic dat na een lange tijd weer eens een kick krijgt

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
RobIII schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:24:
[...]

En ook daar komt geen AI/ML aan te pas (AFAIK, toch?).
Nee, ook daar zijn het een heleboel rekensommetjes, geen ML algoritme die bepaalt of iets meer of minder karma waard is.
F_J_K schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:28:
En misschien virus- en spamfilters op de mailserver maar dat is een gok :P
Dat zou ik niet weten, dat besteden we uit (aan spamexperts.com).

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
P_Tingen schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:34:
Dan ben ik ook wel nieuwsgierig: is de lijst niet meer dan een "domme" lijst, aflopend gesorteerd op tijd laatste reactie of wordt daar ook het aantal reacties in een bepaalde tijd meegenomen?

Je zou je voor kunnen stellen dat een topic waarin in korte tijd veel reacties worden geplaatst "hotter" is dan een topic dat na een lange tijd weer eens een kick krijgt
Een topic waar in korte tijd vaak wordt gepost komt dus ook steeds bovenaan te staan. Daar heb je dus geen spannend ‘intensity’ algoritme voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:10
TS noemt "Actieve topics" en de reacties gaan dus ook voornamelijk over de lijst van actieve topics in het forum. Dat is volgens mij inderdaad heel duidelijk gewoon een simpele lijst gesorteerd op laatste post.

Maar ik heb het vermoeden dat TS eigenlijk het blokje "Populair op het forum" onderaan de front-page bedoelt. Met sinds kort de mysterieuze ondertitel "Deze topics behalen op dit moment de hoogste klokfrequenties."

Dat is volgens mij niet alleen maar gebaseerd op laatste post. Maar wat dan wel is me ook niet helemaal duidelijk. Meeste posts in de laatste X tijd? Nee, want dan zou denk ik de Crypto slowchat er permanent in staan >:)

Dus wat dan wel? Het is mij niet helemaal duidelijk.

Edit, wat pure speculaties van mijn kant:
  • Meeste posts in de laatste X tijd ten opzichte van het totaal aantal posts in het topic?
  • Meeste views van verschillende unieke gebruikers in de laatste X tijd?
Ik heb in ieder geval het idee dat ook hier relatief eenvoudig logica achter zit en geen AI model dat rekening houdt met de huidige gebruiker.

[ Voor 21% gewijzigd door Lapa op 07-06-2023 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

Het is (uiteindelijk) een hele simpele sql query die gedaan word, namelijk:
SQL:
1
2
3
4
5
6
SELECT *
FROM topics
     JOIN forums forum ON forums.ForumID = topics.ForumID
WHERE topics.ForumID IN (lijst met alle fora waar je toegang toe hebt)
ORDER BY topics.Lastmessage DESC
LIMIT 100
Query is een beetje simplified; maar heel veel ingewikkelder is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ook dat zou een kwestie zijn van de resultaten te sorteren op "aantal reacties binnen een bepaalde tijd", wat niet zozeer een (ML) algoritme zou zijn maar eerder een simpele sortering.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Naja, uiteindelijk is het antwoord op de vraag "Maakt Tweakers gebruik van Algoritmes" uit de topictitel natuurlijk een volmondig ja; alle code is natuurlijk een (implementatie van een) algoritme. Met de nuance "Maakt Tweakers gebruik van AI/ML Algoritmes" is het antwoord dan echter weer nee :P

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 07-06-2023 13:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twpk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:04
RobIII schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:22:
Naja, uiteindelijk is het antwoord op de vraag "Maakt Tweakers gebruik van Algoritmes" uit de topictitel natuurlijk een volmondig ja; alle code is natuurlijk een (implementatie van een) algoritme. Met de nuance "Maakt Tweakers gebruik van AI/ML Algoritmes" is het antwoord dan echter weer nee :P
Nou... ha... je gebruikt een "algoritme" dat op basis van een feature (datetime) de positie van een topic "voorspelt". Dat klinkt als ML :)

Is het al te laat om nog te strijden tegen algoritme==ML==AI? Drone==quadcopter is al een verloren zaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Voor jou misschien :P Bij ML is er sprake van een feedback loop en dat is bij een simpele sortering niet het geval, daar is helemáál geen sprake van learning ;) Maar goed; laten we die discussie elders (of, wmb, helemaal niet) voeren ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 08-06-2023 02:17 ]

Over mij

Pagina: 1