Voertaal VVE

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ik had vanavond mijn 2e VVE vergadering sinds ik in dit appartement woon. Er is een professionele beheerder die 7 stemmen (meerderheid) heeft namens een woning stichting. Van de particulieren eigenaren was ik de enge die aanwezig was.

Volgens mij is dat niet zo bijzonder. Ik heb wel vaker gehoord dat het animo voor actief deelnemen in de vve laag is.

Alleen is dit een (kleine) stad met een universiteit. Er zijn erg veel buitenlandse docenten hier in het pand. Op dit moment zijn de andere 4 eigenaren niet-nederlandstalig.

Toen ik aan de beheerder voorstelde om de uitnodiging in 2 talen te versturen (NL/ENG) was de reactie niet bepaald enthousiast. Ook werd er aangehaald dat de voertaal van een ALV wettelijk verplicht Nederlands zou moeten zijn. Daar kan ik zo snel niks over terug vinden. En lijkt me ook onzin.
Er staan behoorlijk grote beslissingen aan te komen mbt verduurzaming en groot onderhoud. Het ging vanavond oa over een tegenvaller van 25k tijdens onderhoud aan het beton (schade herstel) dus het is in het belang van eigenaren dat ze betrokken raken.

Wat zijn de ervaringen van anderen hiermee? We zijn vast niet de enige VVE met een relatief hoog aandeel niet-nederlandse eigenaren. Helpt het vertalen van stukken ed om de betrokkenheid te verhogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wij deden dat gewoon in het Engels. Lijkt me wel zo inclusief. Notulen in NL en vertaling in EN.

Ik zou bij zo’n kleine VVE overwegen om het zonder die zogenaamde professionele beheerder te doen. Daar heb je vaak niet zoveel aan en kost toch aardig deel van de inleg.

[ Voor 67% gewijzigd door Sethro op 06-06-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Sethro schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:04:
Wij deden dat gewoon in het Engels. Lijkt me wel zo inclusief. Notulen in NL en vertaling in EN.

Ik zou bij zo’n kleine VVE overwegen om het zonder die zogenaamde professionele beheerder te doen. Daar heb je vaak niet zoveel aan en kost toch aardig deel van de inleg.
Klopt. Daar ben ik ook al 2 jaar over aan het nadenken. Punt is dat ze een volmacht hebben van de woning stichting. Het is een kleine stad en deze beheerder heeft in bijna elk pand wel een handje. Dus ik denk dat de kans dat de woning stichting akoord gaat zeer klein is.
Van beheerder veranderen is moeilijk. Ik heb er een paar benaderd maar vrijwel allemaal reageerden met de strekking dat we te klein zijn voor ze.

Opzich doet de beheerder het prima. De financien worden goed bijgehouden etc.

Wel is er groot achterstallig onderhoud wat tot hoge kosten leidt. Deze tegenvaller vandaag. Vorig jaar een overstroming van de gallerij met lekkage in 3 meterkasten op zondag avond tot gevolg. Kosten 3k. En was dus niet verzekerd ivm achterstallig onderhoud.

Maargoed het ging me in dit topic om het delen van ervaringen mbt het betrekken van expat eigenaren bij een vve. Ben benieuwd of er meer ervaringen zijn.

Vertaalde je de notulen gewoon zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Ja, 2 bewoners waren voorzitter en secretaris en die maakten de notulen.

Verder stelt dat beheer weinig voor. Je hebt een goed onderhoudsbedrijf nodig en dan ben je er wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Sethro op 06-06-2023 22:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:37
Wij hebben er over nagedacht maar besloten om het niet in het Engels te doen. De meeste termen zijn toch wel technisch en/of juridisch. Als er dan een vertaalfout wordt gemaakt dan kan dat een hoop ellende veroorzaken. Het gaat om flinke bedragen. Denk er tevens aan dat dan elke bijlage, offerte, document enzovoort ook vertaald moet worden en de meeste leveranciers zitten hier niet op te wachten om dit te leveren. Ga je deze dan zelf vertalen, dan heb je daar weer best hoge kosten aan. Hier is ongeveer 30% van de leden niet-Nederlands.

Hoe zie je de taal van de vergadering zelf dan voor je? Moet dat dan in het Engels? Dat kan maar ook daar zal je zitten met mensen die niet heel geweldig Engels spreken.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Sethro schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:42:

Verder stelt dat beheer weinig voor. Je hebt een goed onderhoudsbedrijf nodig en dan ben je er wel.
Ik denk dat dat verschilt per pand. Hier is het vrijwel volledig beton waar veel achterstallig onderhoud aan is. Verder moet er verduurzaamt gaan worden.
Bij bijvoorbeeld het opvragen van offertes is het bijvoorbeeld een voordeel dat een partij met zo’n naam en reputatie de offerte opvraagt. Dat schept vertrouwen bij die partijen en ze weten zeker dat er nooit gezeik zal komen en dat ze er altijd wel uit zullen komen én dat als ze goed werk afleveren er nog tig panden zijn die onder dezelfde beheerder vallen.
Verder een stukje schaal grootte. Het onderhoud (zoals nu het beton) doen we tegelijk met 3 andere flats. Dat scheelt al gauw 10-20% op een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
fonsoy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:47:
Wij hebben er over nagedacht maar besloten om het niet in het Engels te doen. De meeste termen zijn toch wel technisch en/of juridisch. Als er dan een vertaalfout wordt gemaakt dan kan dat een hoop ellende veroorzaken. Het gaat om flinke bedragen. Denk er tevens aan dat dan elke bijlage, offerte, document enzovoort ook vertaald moet worden en de meeste leveranciers zitten hier niet op te wachten om dit te leveren. Ga je deze dan zelf vertalen, dan heb je daar weer best hoge kosten aan. Hier is ongeveer 30% van de leden niet-Nederlands.

Hoe zie je de taal van de vergadering zelf dan voor je? Moet dat dan in het Engels? Dat kan maar ook daar zal je zitten met mensen die niet heel geweldig Engels spreken.
Ja goede punten. Dankjewel. Ik zag dat inderdaad zo voor me. Maar ik spreek de hele dag Engels. Werk voor een startup. 95% van m’n collegas zijn Engels-sprekend.
Het alternatief is dus dat ik in m’n eentje beslissingen neem over tien duizenden euros. Én het risico dat er achteraf protest komt aangezien er een verhoging van de bijdrage nodig gaat zijn ivm inflatie etc maar ook verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:37
Kasper1985 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Ja goede punten. Dankjewel. Ik zag dat inderdaad zo voor me. Maar ik spreek de hele dag Engels. Werk voor een startup. 95% van m’n collegas zijn Engels-sprekend.
Het alternatief is dus dat ik in m’n eentje beslissingen neem over tien duizenden euros. Én het risico dat er achteraf protest komt aangezien er een verhoging van de bijdrage nodig gaat zijn ivm inflatie etc maar ook verduurzaming.
Een VvE heeft wat dat betreft niet zo veel vrijheden. De servicebijdrage wordt door de vergadering (de bewoners) zelf vastgesteld. Als iemand niet betaalt dan kan zijn er redelijk wat manieren om die bijdrage te incasseren.

Ik neem aan dat het bestuur of een commissie de offertes voorlegt waarna de vereniging deze kan goedkeuren. In onze VvE die niet de kleinste is met meer dan 100 appartementsrechten durf ik (ik ben een van de bestuurders) eigenlijk niet offertes die verder gaan dan klein onderhoud goed te keuren. Dan organiseren we een vergadering en leggen we de opties voor.

In de praktijk ondergaan de niet Nederlandssprekende leden de wijzigingen bij ons zonder morren. Het is inderdaad sec gezien niet heel prettig om in dit soort situaties de taal niet te spreken.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
fonsoy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:07:
[...]

Een VvE heeft wat dat betreft niet zo veel vrijheden. De servicebijdrage wordt door de vergadering (de bewoners) zelf vastgesteld. Als iemand niet betaalt dan kan zijn er redelijk wat manieren om die bijdrage te incasseren.

Ik neem aan dat het bestuur of een commissie de offertes voorlegt waarna de vereniging deze kan goedkeuren. In onze VvE die niet de kleinste is met meer dan 100 appartementsrechten durf ik (ik ben een van de bestuurders) eigenlijk niet offertes die verder gaan dan klein onderhoud goed te keuren. Dan organiseren we een vergadering en leggen we de opties voor.

In de praktijk ondergaan de niet Nederlandssprekende leden de wijzigingen bij ons zonder morren. Het is inderdaad sec gezien niet heel prettig om in dit soort situaties de taal niet te spreken.
Dat is dus het punt. 12 appartementen. 7 huurders (volmacht beheerder) 5 eigenaren.
Ik ben sinds vanavond bestuurder daarvoor was ik technische en kas commissie. De beheerder heeft met z’n volmacht een meerderheid. Met mij erbij kunnen er dus beslissingen worden genomen.
De beheerder vraagt offertes op. Die krijgen we over het algemeen niet te zien. Bedragen worden medegedeeld met de vraag “is dat akkoord”.

In feite is de beheerder dus enorm machtig. Nóg een reden dat ik het lastig vind dat deze eigenaren niet komen opdagen maar dus ook de stukken niet snappen. Misschien halen ze die wel even door een vertaal software oid of leggen ze het ongelezen weg.

Dus ik denk dat ik toch de notulen zelf maar ga vertalen. In de hoop dat er dan iets meer engagement komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waarom vraag je het die andere buitenlandse eigenaren niet?
Je bent nu toch VvE bestuur dus een prima reden voor een praatje.

Zit zelf ook in een VvE (50 appartementen) waarbij er een dominante verhuurder was die de meerderheid had
Is gewoon een frustrerende zaak omdat die dan in feite al het onderhoud wel bepaald. Gelukkig verkopen ze alles wat vrijkomt, dus inmiddels geen meerderheid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Honesty

kattenneus!

sambalbaj schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:38:
Waarom vraag je het die andere buitenlandse eigenaren niet?
Je bent nu toch VvE bestuur dus een prima reden voor een praatje.

Zit zelf ook in een VvE (50 appartementen) waarbij er een dominante verhuurder was die de meerderheid had
Is gewoon een frustrerende zaak omdat die dan in feite al het onderhoud wel bepaald. Gelukkig verkopen ze alles wat vrijkomt, dus inmiddels geen meerderheid meer.
In ons complex zit ook een verhuurder(ongeveer 25%) maar die sloot zich aan bij de meerderheid juist omdat ze zo'n grote invloed hadden hebben ze zelf een neutrale houding ingenomen. Klinkt gezonder dan bij jullie vve.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

In een dergelijke omgeving zullen de Nederlanders zelf vaak ook meer gewend zijn aan Engels. Ik denk dat je dat in de meeste situaties gelijk op loopt. De situatie waarin de Nederlanders er zelf echt problemen mee hebben zullen tevens de situatie zijn waarin je niet veel anderstaligen zult hebben. Tenminste in het geval van koop.

Je ziet in contracten die vertaald zijn wel eens iets staan van de strekking dat 'de versie in taal abc leidend is'. Dit lijkt me wel belangrijk. Naast dat vertaalfouten voor misverstanden kunnen zorgen is het ook mogelijk dat het nog een stapje verder gaat en leidt tot meerdere inhoudelijke varianten van hetzelfde contract. Nu zijn notulen iets anders dan contracten, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij hebben eenzelfde soort probleem in de OR van het bedrijf waar ik werk (een nogal gevarieerd bedrijf met Nederlandse en buitenlandse werknemers in Nld) en zijn uiteindelijk uitgekomen op een pragmatische aanpak: Officieel alles in het Nederlands, met een vertaling als dat handig / nodig / wenselijk is. Iedereen kan zich gewoon uiten in de taal die ze wel machtig zijn, en wanneer er extra verduidelijking nodig is dan zorgt 'de rest' daarvoor.

De belangrijkste reden waarom we niet overgeschakeld zijn op het Engels is omdat vrijwel alle redenen om naar het Engels te schakelen ook geldig zijn om niet naar het Engels te schakelen. Lost in translation, onduidelijkheid, je werpt voor sommigen toch een drempel op wanneer ze moeten uiten in een taal die ze niet (voldoende) machtig zijn, etc. Bijna alle redenen om het Engels als voertaal in te voeren kun je ook omdraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 07-06-2023 08:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom leren de niet Nederlandse eigenaren niet gewoon Nederlands om mee te kunnen doen in de VVE? Nederlands is nu eenmaal de voertaal in Nederland. Als de betrokkenheid al zo laag is dat ze zonder NL uitnodiging niet wensen deel te nemen mis je er ook niks aan en zou ik geen moeite hebben die mensen verder te negeren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:34
Kasper1985 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:02:
Ik had vanavond mijn 2e VVE vergadering sinds ik in dit appartement woon. Er is een professionele beheerder die 7 stemmen (meerderheid) heeft namens een woning stichting. Van de particulieren eigenaren was ik de enge die aanwezig was.

Volgens mij is dat niet zo bijzonder. Ik heb wel vaker gehoord dat het animo voor actief deelnemen in de vve laag is.

Alleen is dit een (kleine) stad met een universiteit. Er zijn erg veel buitenlandse docenten hier in het pand. Op dit moment zijn de andere 4 eigenaren niet-nederlandstalig.

Toen ik aan de beheerder voorstelde om de uitnodiging in 2 talen te versturen (NL/ENG) was de reactie niet bepaald enthousiast. Ook werd er aangehaald dat de voertaal van een ALV wettelijk verplicht Nederlands zou moeten zijn. Daar kan ik zo snel niks over terug vinden. En lijkt me ook onzin.
Er staan behoorlijk grote beslissingen aan te komen mbt verduurzaming en groot onderhoud. Het ging vanavond oa over een tegenvaller van 25k tijdens onderhoud aan het beton (schade herstel) dus het is in het belang van eigenaren dat ze betrokken raken.

Wat zijn de ervaringen van anderen hiermee? We zijn vast niet de enige VVE met een relatief hoog aandeel niet-nederlandse eigenaren. Helpt het vertalen van stukken ed om de betrokkenheid te verhogen?
Het is wettelijk verplicht in NL om de informatie voorziening in het Nederlands aan te bieden. Niks weerhoud er echter van om ook een Engelstalige versie van de informatie toe te voegen.

Om meer stemmen mee te krijgen zou je andere bewoners eigenaren kunnen vragen om je een volmacht van hun stem te geven! Dit heb ik in het verleden ook gedaan toen ik in een VVE zat :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

evilution schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:28:
Waarom leren de niet Nederlandse eigenaren niet gewoon Nederlands om mee te kunnen doen in de VVE? Nederlands is nu eenmaal de voertaal in Nederland. Als de betrokkenheid al zo laag is dat ze zonder NL uitnodiging niet wensen deel te nemen mis je er ook niks aan en zou ik geen moeite hebben die mensen verder te negeren.
Dat zou ik 10 jaar geleden ook geroepen hebben. Nu heb ik zelf jarenlang in het buitenland gewoond, en de taal leren beheersen is best lastig. Vooral als je >95% met Engelssprekenden omgaat. Gezien het hier om docenten op universiteiten gaat, kan ik me goed voorstellen dat dit lastiger is dan je denkt. En dat lukt je ook niet binnen een jaar.

Het is zeker niet onmogelijk, maar enkel voor een VVE NL gaan leren terwijl je je vrijwel overal in NL prima met EN kan redden, vereist toch en investering waavan de meerwaarde beperkt is. Kortom, ik snap je, maar ik snap ook prima dat niet iedere expat NL leert :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

LankHoar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Dat zou ik 10 jaar geleden ook geroepen hebben. Nu heb ik zelf jarenlang in het buitenland gewoond, en de taal leren beheersen is best lastig. Vooral als je >95% met Engelssprekenden omgaat. Gezien het hier om docenten op universiteiten gaat, kan ik me goed voorstellen dat dit lastiger is dan je denkt. En dat lukt je ook niet binnen een jaar.

Het is zeker niet onmogelijk, maar enkel voor een VVE NL gaan leren terwijl je je vrijwel overal in NL prima met EN kan redden, vereist toch en investering waavan de meerwaarde beperkt is. Kortom, ik snap je, maar ik snap ook prima dat niet iedere expat NL leert :)
Lastig voor een universitair docent? Kom nou toch!

En het is niet enkel voor de VVE natuurlijk, maar in het algemeen om in dit land fatsoenlijk te kunnen communiceren. Ik zou het allerminst een investering noemen waarvan de meerwaarde beperkt is, in tegendeel zelfs. Het spreken van de lokale taal draagt bij aan meedoen in de samenleving op allerlei gebieden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Je gaat je heel veel ellende op de hals halen, terwijl je er helemaal niets mee opschiet. Zolang een woningbouw vereniging een meerderheid aan stemmen in de VVE in handen heeft, is er namelijk 0 invloed van de overige stemmen. Of je nu wel of niet in Engels gaat vergaderen/vertalen, je wint er niets mee.

Ik zou persoonlijk niet willen wonen in een complex die grotendeels in handen is van een woningbouw. Zolang ze het pand in het bestand willen houden is er nog niets aan de hand, maar zodra ze gaan denken over het afstoten/verkopen van de appartementen, dan zal je zien dat veel onderhoud tegengehouden wordt, omdat het kosten zijn die ze niet terug gaan verdienen, buiten het hoogstnoodzakelijke. En nadat alle appartementen verkocht zijn, zullen de nieuwe bewoners het achterstallige onderhoud moeten gaan inhalen, met de bijbehorende (verhoogde) kosten.

Bij een VVE vergadering, kan bij de eerste vergadering alleen rechtsgeldige besluiten worden genomen als 2/3 van de totale stemmen aanwezig zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet binnen x weken een 2de vergadering worden gehouden, waarbij die verplichting weg valt en besluiten kunnen worden genomen met de meerderheid van de aanwezige stemmen. Dus zolang de woningbouw de meerderheid van de stemmen heeft in jullie VVE, hebben zij alle macht en de rest zit er voor spek en bonen bij.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Honesty schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 06:54:
[...]

In ons complex zit ook een verhuurder(ongeveer 25%) maar die sloot zich aan bij de meerderheid juist omdat ze zo'n grote invloed hadden hebben ze zelf een neutrale houding ingenomen. Klinkt gezonder dan bij jullie vve.
Dat is ook het voordeel dat ze "maar" 25% van de stemmen in handen hebben. Zodra dat 50% of meer is, verandert die dynamiek volledig, omdat zij dan in principe de absolute macht binnen de VVE hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
thunder8 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:33:

Ik zou persoonlijk niet willen wonen in een complex die grotendeels in handen is van een woningbouw. Zolang ze het pand in het bestand willen houden is er nog niets aan de hand, maar zodra ze gaan denken over het afstoten/verkopen van de appartementen, dan zal je zien dat veel onderhoud tegengehouden wordt, omdat het kosten zijn die ze niet terug gaan verdienen, buiten het hoogstnoodzakelijke. En nadat alle appartementen verkocht zijn, zullen de nieuwe bewoners het achterstallige onderhoud moeten gaan inhalen, met de bijbehorende (verhoogde) kosten.
Simpel weg gezegd kun je als VVE de woningbouw voor de rechter slepen aangezien het onderhoud vanuit het VVE potje wordt betaald. De VVE vult dat potje ook met die reden. Het is letterlijk het eigendom van de VVE.

Daarnaast, als jij als eigenaar besluit te verhuizen, heb je recht op jouw inleg in dat VVE potje.

Tijdens de VVE vergaderingen wordt er een begroting gemaakt voor de aankomende jaar m.b.t. onderhoud en verbeteringen, dat op het eind goed gekeurd wordt door de stemmingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LankHoar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Het is gewoon onwil. En natuurlijk in een jaar genoeg Nederlands leren om alle details bij een VvE vergadering mee te krijgen, ja dat is verre van eenvoudig. Maar de meeste expats leren nul Nederlands. En kom je hier echt tijdelijk een jaar bijvoorbeeld, ja dan snap ik ook dat je het houdt bij wat simpele stukjes Nederlands, en de rest in het Engels doet, ik vind het ook goed dat we in Nederland allemaal Engels kunnen.

Maar ik ken ook niet bepaald een gebrek aan expats die hier 10+ jaar wonen en nog nul Nederlands kunnen. Laat ik het omgekeerd bekijken, ik verhuis naar Noorwegen. Het zou niet bij me opkomen dat bij de VvE daar het maar in het Engels gedaan moet worden voor mij. Alleen Nederlands leren voor de VVE vergadering is natuurlijk idioot. De taal van het land leren waar je woont lijkt mij niet meer dan het absolute minimum wat je doet als je ergens langere tijd gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Duke of Savage schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Simpel weg gezegd kun je als VVE de woningbouw voor de rechter slepen aangezien het onderhoud vanuit het VVE potje wordt betaald. De VVE vult dat potje ook met die reden. Het is letterlijk het eigendom van de VVE.

Daarnaast, als jij als eigenaar besluit te verhuizen, heb je recht op jouw inleg in dat VVE potje.

Tijdens de VVE vergaderingen wordt er een begroting gemaakt voor de aankomende jaar m.b.t. onderhoud en verbeteringen, dat op het eind goed gekeurd wordt door de stemmingen.
En wie gaat de woningbouw dan dagen? De losse leden van de VVE? Succes, gaat meer kosten en de woningbouw zal meer financiële middelen hebben om betere advocaten in te huren.

De VVE besluit welk onderhoud wel en niet in het onderhoudsplan meegenomen worden en of er een extra bijdrage nodig is of het bedrag per maand omhoog moet. Als de VVE besluit dat het alleen de hoogstnoodzakelijke onderhoud gaat uitvoeren en een woningbouw heeft de meerderheid van die stemmen, dan wens ik je heel veel succes om daar tegenin te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Betrokkenheid krijg je door de taal te leren van het land. Niet door te faciliteren dit niet te hoeven doen. Dat zouden docenten ook moeten weten. Je hoort van zoveel hier wonende buitenlanders hier dat ze niet in het Engels willen aangesproken worden. Gewoon lekker Nederlands en de beheerder niet met extra werk opzadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:04:

Dan moet TS het dus in zijn eentje doen. Want de buitenlandse docenten gaan daar ook geen grote hulp in zijn vermoed ik zo.

Bij mijn VVE van 10 appartementen zijn we nu dit jaar naar professionele beheerder gegaan. Ik had er genoeg van na bijna 7 jaar. Voorzitter na 20 jaar, en de laatste wilde iig het niet in zijn eentje allemaal gaan doen. De andere 7 hadden geen zin het te doen. Dus tja, wat zijn dan je keuzes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:33
Duke of Savage schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Inleg in de VVE-pot is van de VVE, niet van jou.
Dus als je verhuist, krijg je niets uit de VVE-pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
CappieL schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Mijn ervaring verteld wat anders toen ik verhuisde endus uit de VVE ging 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Duke of Savage schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:14:
[...]

En dan als iemand naar jouw appartement ging moest diegene ook nog een bedrag aan de VvE betalen?

Ik heb nog nooit gehoord ervan dat je geld krijgt van de VvE als je verhuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Duke of Savage schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Dan heb ik medelijden met diegene die in jouw woning komt te wonen. Mag die dan het verschil gaan aanvullen? Want met jouw verhuizing komt er opeens een gat in de begroting.

In dat geval zou ik altijd verhuizen voordat er grote facturen betaald moeten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door CappieL op 07-06-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
[...]

Je verkoopt dat deel gewoon mee natuurlijk. Dus op zich heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pennywiser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Je verkoopt dat deel gewoon mee natuurlijk. Dus op zich heb je gelijk.
Linksom of rechtsom betaal je er als koper ook voor. Is de dekking van het MJOP onvoldoende daalt de waarde van de woning. Iets met communicerende vaten zolang de koper er maar goed naar kijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Klopt, je woning is meer waard als de VVE gezond is, het wat vet op de botten heeft, een duidelijk onderhoudsplan heeft en goed onderhouden is.

Terug naar de voertaal van de VVE :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
De woningstichting heeft een meerderheid (7 stemmen), dit betekent (helaas) dus dat je altijd in afstemming dingen zult moeten regelen. Via stemmen zullen de particulieren dus nooit iets voor elkaar kunnen krijgen als de stichting (beheerder) het er niet mee eens is.

Je enige instrument is beïnvloeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:38
Verwacht je dat de buitenlanders wel komen als ze een uitnodiging voor de vergadering in het Engels ontvangen?
Heb je ze dit al eens gevraagd?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

De belastingdienst wil jouw breukdeel van de pot wel in box 3 zien als vermogen.

Bij verkoop is het gewoon onderdeel van de vraagprijs. Een vette VvE pot geeft dan een hogere vraagprijs.

Linksom of rechtsom blijft het gewoon je eigen geld, je bent alleen heel beperkt in hoe je er over kan beschikken (via de VvE vergadering). De VvE die ben je uiteindelijk (ook) zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Kasper1985 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:02:
Ook werd er aangehaald dat de voertaal van een ALV wettelijk verplicht Nederlands zou moeten zijn.
Bedoelen ze daar niet gewoon dat de informatie voorziening minimaal volledig in het Nederlands moet zijn? Andere talen ernaast mag volgens mij gewoon (maar zal natuurlijk extra kosten, dus mogelijk niet gunstig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:14
Sethro schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:42:

Vergeet het innen van de maandelijkse penningen niet. Wil je je buurman moeten aanspreken op zijn niet betalen?

En je bent verplicht richting de bewoners om bij grotere werkzaamheden 3 offertes op te vragen. En een goede beheerder heeft veel meegemaakt en van die kennis kun je goed gebruikmaken.

my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Wat staat er in de statuten van de VvE voor wat betreft de wijze van oproeping van de leden voor een algemene ledenvergadering?

Zie art. 5:112 lid 2 aanhef en onder d BW.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:07
Dat verhaal over die voertaal van de vergadering kan ik ook niet terugvinden. Het burgerlijk wetboek schrijft alleen voor dat de vereniging wordt opgericht per notariële akte en dat die akte in het Nederlands moet zijn. Voor een VVE betreft dat de akte van splitsing.
De wet schrijft voor zover ik weet niets voor over de taal waarin de vergadering of de stukken gescrheven moeten zijn. Het is redelijk om te verwachten dat de stukken in ieder geval in het Nederlands beschikbaar zijn maar vertalingen zijn niet verboden. Aan de andere kant is het ook niet verplicht.
Als de VVE de stukken ook in andere talen gaat aanleveren dan zijn dat officiële stukken waar bewoners rechten aan kunnen ontlenen. Dus als je stukken in andere talen gaat aanleveren moet je zeker weten dat wat daar in staat overeenkomt met de Nederlandse versie.
In het complex waar ik lang gewoond heb werden veel appartementen verhuurd aan mensen die geen Nederlands spraken. Het huishoudelijk reglement is op een gegeven moment geloof ik wel naar het Engels vertaald uit praktische overwegingen. Ook aankondigingen van werkzaamheden e.d. werden in Nederlands, Engels en soms zelfs in het Pools gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:11

XallaX

Meow

Dat de expats die je noemt geen interesse hebben in de VVE kan een voordeel zijn maar dit hoeft niet. Deze mensen hebben waarschijnlijk geen belang bij lange termijn onderhoud en zullen daar dan ook niet of minder actief aan bij willen dragen.

Als je ze meer wilt betrekken bij de VVE kun je ze voorzien van vertaalde verslagen, wees dan wel zo verstandig om een disclaimer op te nemen waarin je aangeeft dat de Nederlandse verslagen van het bestuur juridisch bindend zijn de vertaling niet als zodanig gezien mag worden.

----

En om ook even op je offertes terug te komen,

Voor offertes kun je om openheid vragen net als voor de overige financiële zaken. Je bent mede eigenaar van het complex en moet gewoon die informatie kunnen bekijken. In de meeste VVE regelementen is dit ook opgenomen.

Laat in de regels opnemen dat een offerte voor uit te voeren werkzaamheden voor de VVE ten alle tijde voorzien dient te zijn van een volledige/open calculatie. Geen bierviltjes berekeningen met totaalprijzen, gewoon alles open en eerlijk. Dit maakt vergelijken of een extra offerte aanvragen ook makkelijker.

Een verhuurder of externe VVE beheerder maken graag gebruik van de diensten van vaste aannemers en hengelen dan onder de tafel nog een % aan extra korting of provisie binnen en dit komt vaker voor dan je denkt.
Er wordt nog steeds veelvuldig gebruik gemaakt van leveranciersafspraken die een terugbetaling (%) op basis van jaarlijks uitgevoerde werkzaamheden oplevert door grotere verhuurders of VVE kantoren.
En dat komt niet de VVE ten goede en zie je (meestal) niet op de offerte maar komt wel als jaarlijkse bonus binnen bij de opdrachtverstrekker van de offertes. Een VVE beheerder krijgt een vergoeding voor zijn diensten maar als hij extra geld kan harken door bovenstaande eenvoudige trucje dan is dat makkelijk geld verdienen.

En ja er wordt ook te goeder trouw gehandeld maar controleren kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
sjakie66 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Vergeet het innen van de maandelijkse penningen niet. Wil je je buurman moeten aanspreken op zijn niet betalen?

En je bent verplicht richting de bewoners om bij grotere werkzaamheden 3 offertes op te vragen. En een goede beheerder heeft veel meegemaakt en van die kennis kun je goed gebruikmaken.

my 2 cents
Het is net hoe moeilijk / makkelijk je het wilt maken. Jaarlijkse contributie kan ook en scheelt een boel admin.

Het aantal offertes is ook een keuze, we hadden 1 onderhoudsbedrijf en zo af en toe vroegen we voor een klus een tweede offerte te vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Duke of Savage schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:20:
[...]
Om meer stemmen mee te krijgen zou je andere bewoners eigenaren kunnen vragen om je een volmacht van hun stem te geven! Dit heb ik in het verleden ook gedaan toen ik in een VVE zat :)
in de meeste splitsingsreglementen staat dat bestuurders geen volmachten mogen aannemen. dit om ronselpraktijken tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
thunder8 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:33:
Je gaat je heel veel ellende op de hals halen, terwijl je er helemaal niets mee opschiet. Zolang een woningbouw vereniging een meerderheid aan stemmen in de VVE in handen heeft, is er namelijk 0 invloed van de overige stemmen. Of je nu wel of niet in Engels gaat vergaderen/vertalen, je wint er niets mee.

Bij een VVE vergadering, kan bij de eerste vergadering alleen rechtsgeldige besluiten worden genomen als 2/3 van de totale stemmen aanwezig zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet binnen x weken een 2de vergadering worden gehouden, waarbij die verplichting weg valt en besluiten kunnen worden genomen met de meerderheid van de aanwezige stemmen. Dus zolang de woningbouw de meerderheid van de stemmen heeft in jullie VVE, hebben zij alle macht en de rest zit er voor spek en bonen bij.
Ik zeg niet dat 't makkelijk is, maar er zijn voldoende juridische paden om een grootaandeelhouder terug op z'n plek te zetten wanneer deze onredelijk zijn eigen belang boven het algemeen belang laat zegenvieren.

Sparen is vaak wel een issue, want een corporatie wil zijn reserves natuurlijk liever op eigen rekening dan op gemeenschappelijke rekening.
Maar een corporatie die slecht met zijn VVE omgaat, schiet zichzelf in de voet, want niemand wil in een VVE met dat type corporatie. Goed onderhoud is goed voor de verkoop, dus 't mes snijdt aan twee kanten.

Maar ontopic, het ging om de voertaal. Ik als VVE bestuurslid zou zeggen, de taal is niet het probleem van de VVE, maar van de E(igenaar).
De eigenaar die de taal niet machtig is, kan ook beter zijn best doen om 't probleem te verkleinen door bijvoorbeeld iemand mee te namen die te taal machtig is. Of iemand machtigen waarin hij/zij vertrouwen heeft.

Wat betreft de uitnodiging. Alles in Engels uitkouwen moet je maar zin in hebben. Eventueel een Engeltalige addendum met een samenvatting kan nog een tussenweg zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door PROnline op 07-06-2023 17:56 ]

Pagina: 1