ASUS RT-ac3200 stopt met DHCP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 08:52
Hallo,

Ik heb een Internetverbinding van Ziggo, modem in bridge.
Daarachter heb ik een ASUS RT-AC3200.
De ASUS geeft IP adressen uit via DHCP. Een aantal ook vast op basis van MAC.
Dat heeft altijd prima gewerkt zonder problemen. Tot vorige week. Sinds vorige week krijgt mijn pc regelmatig geen IP meer van de ASUS. Het lijkt er op dat DHCP niet meer werkt.(stopt met uitgeven) De enige oplossing is een reboot van de router en dan werkt het weer zolang het duurt... :(

Ik heb nu tijdelijk een vast IP in mijn PC, maar dat is natuurlijk niet de oplossing voor alle andere apparaten.
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad.

Ik liep tegen dit probleem aan toen ik terug kwam van een vakantie.... Dus ik denk niet dat ik zelf iets kapot gemaakt heb, want ik was er niet.

Wat ik nu gedaan heb is:
  • het aantal dhcp lease verhoogd naar 50,
  • Leasetijd verdubbeld naar 2 dagen.
  • Firmware was up-to-date, maar toch bij ASUS gedownload en opnieuw geflashed.
Dat lijkt allemaal niet te helpen.

Nu heb ik hier: https://forums.xfinity.co.../62a38732382dc22d0f772f64 iets gevonden en dat maar eens gedaan:

Onder WAN-Internet Connection: Special requirement from ISP: DHCP query frequency van Normal Mode naar Continuous Mode gezet

Ik weet niet of dat helpt, nu doet hij het voorlopig.

Ik zie wel onder Netwerk Protection--> AIprotection Two-way-IPS:

Details of Successfully Protected Events
Time
Level
Type
Source
Destination
Threat
2023-06-06 19:35:08
External Attacks
198.98.53.159
77.251.121.127
WEB Realtek SDK MP Daemon diagnostic tool Command Injection -1 (CVE-2021-35394)

Zou er dat iets mee te maken kunnen hebben???? Maar wat kan/moet ik daar mee? Die meldingen zijn weg als ik de router reboot, Maar dit IP adres heb ik al vaker gezien de laatste dagen.

Alle tips, trucs, adviezen zijn welkom, want ik weet niet waar ik de oorzaak nog moet zoeken.
Alvast bedankt.
Groet.

Toevoeging:
Nu zie ik dit voorbij komen:
Jun 6 21:00:08 dnsmasq-dhcp[716]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
Jun 6 21:00:08 dnsmasq[716]: failed to allocate 124 bytes

Misschien is dat wel iets, maar ik heb geen iedee hoe dat op te lossen.... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Hendrik55 op 06-06-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Onder WAN-Internet Connection: Special requirement from ISP: DHCP query frequency van Normal Mode naar Continuous Mode gezet
- dat heeft niet zo veel zin, zoals je log onderin al aangeeft, heeft dnsmasq (dat is de service: die verantwoordelijk is voor het uitdelen van ip's op de meeste routers. een probleem.

als ik me de opzet van ASUS WRT goed herinner dan werken zij met met een heel klein stukje flash opslag om configuratie op te slaan, al dan niet met ramdisk om writes te minimaliseren.

bij zo'n config is het helaas gebruikelijk dat je met beperkte hardware te maken hebt en dat die simpelweg volloopt. vooral als je ook nog iets van configuratiefoutjes hebt die veel log-data genereren, of als je gebruik maakt van zaken zoals adblock-achtige constrcuties die hele lijsten moeten binnenhalen dan loopt dat geheugen gewoon vol.

de meest betrouwbare oplossing (want een betere firmware is door je broadcom rommel geen optie), is dan om je routertje gewoon regelmatig automatisch te rebooten. denk dan bijvoorbeeld aan 1x per paar dagen ... (en hopen dat asus het tzt een keer in een firmware update oplost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hendrik55 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:50:

Toevoeging:
Nu zie ik dit voorbij komen:
Jun 6 21:00:08 dnsmasq-dhcp[716]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
Jun 6 21:00:08 dnsmasq[716]: failed to allocate 124 bytes

Misschien is dat wel iets, maar ik heb geen iedee hoe dat op te lossen.... 8)7
Simpele Google actie hit 1:
https://rog-forum.asus.co...-misc-dnsmasq/td-p/930812
Asus had a corrupt ADS file in theor server that got uploaded to routers and caused a memory leak. Its possible its related to that. Backup routers config. Do a NVRam reset.. Hold the WPS button while you power the router on for 30sec and then let it go. Upload config file to get all your settings back and see if the issue continues.
Asus offical responce to it: https://www.asus.com/ca-e...ToRaSsgjCi-HDhAThDhslc...

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 06-06-2023 22:39 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Heb intussen niet stil gezeten en dat ook inmiddels gevonden. Dat was me de afgelopen dagen niet gelukt. Het lijkt de oplossing.
Dat ga ik morgen eens doen... En ik hoop dat het de oplossing is.
Ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Dat NVRAM wordt dus niet gewist, bij een reboot, maar we door een reset. Daarna de bewaarde config opnieuw laden en dan zou alles weer oké moeten zijn. Dan zou dat misschien ook kunnen asuswrt-merlin als firmware...
Ga ik over nadenken.
Is er nog andere alternatieve firmware voor de rt-ac3200 ?
Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Hendrik55 op 07-06-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:35
i-chat schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:29:
... de meest betrouwbare oplossing (want een betere firmware is door je broadcom rommel geen optie) ...
https://tweakers.net/pric...5/asus-rt-ac3200/reviews/, dus dat valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
wat bedoel je precies met die links,

ik vind het simpelweg posten van een link naar een zooi (voor mijn idee) niets-zeggende (of in ieder geval niet ontopic), gebruikersreviews een beetje een dooddoener.

om enkele pluspunten uit de reviews te noemen die naar mijn idee totaal niets zeggen:

> ik had bij ziggo iets anders gekregen, dat was ruk, dit was slecht dat was slecht, nu met deze router niet.
> wifi 5ghz banden zij beschikbaar ....woohoo

nergens lees ik iets over firmware, of de mogelijkheid er iets anders op te installeren, merlinwrt of openwrt
en de eventuele prestatie-verbeteringen die dat met zich meebrengt (dat zou hier ontopic zijn).

sterker nog ik lees ook geen reviews van users die het beestje echt aan de tand hebben gevoeld, om te kijken hoe snel dsnmasq over zijn nek gaat. het is een bekend probleem, en vooral in de bugtrackers van openwrt lees ik vaak genoeg dat patch xxx of xxy weer een of ander dingetje daarmee oplost. gezien bijna alle router firmwares tegenwordig ongeveer dezelfde software draaien en alleen een ander (eigen) schilletje gebruiken, ga ik er maar vanuit dat dit met asus en andere merken precies hetzelfde is.

kortom als je met zo'n link komt doe er dan ook iets van een verklaring / onderbouwing bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
i-chat schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:46:
[...]
wat bedoel je precies met die links,
...
kortom als je met zo'n link komt doe er dan ook iets van een verklaring / onderbouwing bij.
Bij deze dan: Ik mis dan wellicht een onderbouwing van waarom broadcom rommel zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Bij deze dan: Ik mis dan wellicht een onderbouwing van waarom broadcom rommel zou zijn.

omdat het geen opensource drivers zijn en je dus geen (of op zjin best nauwelijks) hardware support hebt voor
after-market firmware. waar ik met mijn tplink routertje (verder helemaal geen geweldig spul), meerdere updates per jaar heb met beveiligingspatches, bugfixes etc) heb ik er sinds de aankoop in 2020 maar één van de fabriek gehad, en voor zover ik uit de reviews kan opmaken niet eens een hele geweldige.

toen ik op mijn routertje precies dezelfde problemen kreg als h.nekkers had ik na ongeveer 10 minuten een nieuwere firmware die dit probleem niet (meer) had.

Daarom is broadcom troep... zelfs al zou de hardware wel prima in orde zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Ik heb zelf in het verleden ook wel asus routers gebruikt, net als tplink en andere merken. Ik gebruik nu een synology. Ik zou geen van deze apparaten troep of rommel willen noemen. Reden van overstap was voor mij vaak een 2de hands aanbieding en meer reserve voor de bandbreedte van de internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Inmiddels een export (zie https://rog-forum.asus.co...-misc-dnsmasq/td-p/930812) , reset en import gedaan en de eerder gemaakte wijzigingen weer voor een deel teruggedraaid.

Die export is overigens een .tar file, en die heb ik hernoemd in een .cfg file, en toen weer ingelezen. Dat werkte wonderlijk genoeg wel. (Ik kwam daar achter toen ik na de reset een export maakte en die een .cfg extensie kreeg..., wat dan ook weer wonderlijk is)

Wel vreemd dat ik na de reset in Netwerk Protection--> AIprotection Two-way-IPS: nog steeds de 3 meldingen heb staat die er al stonden voor de reset.

Ik ga nu eerst maar eens kijken of het blijft draaien, en anders doe ik nog een fabrieksherstel, en lees daarna nog een keer de .cfg file in...

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Tot nu toe zie ik geen problemen.....😊👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Nu, na 3 dagen, draait en werkt het nog steeds allemaal. Bovenstaande lijkt dus de oplossing te zijn.
Misschien ga ik dit nog eens proberen met de asuswrt-merlin firmware....
Ik zie op de status pagina dat er nu rond de 135 mB geheugen vrij is, en ga dat eens volgen om te ontdekken of de afname een indicatie is voor aankomende problemen, omdat er in de foutmelding immers gesproken wordt over gebrek aan ruimte...

Ik hou jullie op de hoogte.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@Hendrik55 ik heb in het verleden gebruik gemaakt van asus routers: rt-ac66u & rt-ac68u. Bij beide heb ik de merlin firmware geinstalleerd. Soms liep ik tegen een te-weinig-nvram foutmelding aan (er is ook maar 64 KB aanwezig). met een paar commando's op de commandline (telnet of ssh) kon ik geheugen vrijmaken.

google naar
code:
1
for line in `nvram show | grep ^[^=]*=$ `; do var=${line%*=}; nvram unset $var; done; nvram commit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
W1ck1e schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:06:
@Hendrik55 ik heb in het verleden gebruik gemaakt van asus routers: rt-ac66u & rt-ac68u. Bij beide heb ik de merlin firmware geinstalleerd. Soms liep ik tegen een te-weinig-nvram foutmelding aan (er is ook maar 64 KB aanwezig). met een paar commando's op de commandline (telnet of ssh) kon ik geheugen vrijmaken.

google naar
code:
1
for line in `nvram show | grep ^[^=]*=$ `; do var=${line%*=}; nvram unset $var; done; nvram commit
Bedankt voor de tip, ga ik naar kijken.😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Inmiddels bijna een week verder, en nog geen problemen. Ook naar geheugen gekeken, en er is nu nog voldoende ruimte... Over een tijdje nog maar eens checken.
Pagina: 1