Hoe lang de druppelslang aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Een topic voor tweakers' met druppelslangen.

We hebben rondom het huis 4 borders. In elke border heb ik een Tuya grondvochtmeter. Deze schommelen deze dagen rond de 30-43%.

Daarbij heb ik ook in alle borders druppelslangen. Alles bij elkaar opgeteld zo'n 90m1.

Hoelang hebben jullie je druppelslangen aan? Ik doe het ongeveer om de dag en dan zo'n 2,5 uur lang. Merk alleen dat sommige tuya's direct naar 70% schieten, dus dat vertrouw ik nog niet helemaal.
Bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3R3kUJ9hgUeffXxNOQaDj2sulM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfuGkOU3wn4J9lxCr1KGGbuM.png?f=fotoalbum_large

Maar ik hoop/vermoed dat 2,5u lang wel voldoende zou moeten zijn?

Ik heb wat lage planten, en 4 kleine boompjes.

Hoe lang druppelen jullie dus?

[ Voor 22% gewijzigd door NeFoRcE op 06-06-2023 21:52 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
Ik had bij m'n vorige huis zo'n 150m1. druppelslang onder een flink aantal Laurierhagen gelegd, alsmede 100m1. onder de Hortensia's door en als het langere tijd echt droog was, druppelde ik 24/7 als ik niet ergens anders aan het sproeien was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Gebruik je grond- of regenwater, of leidingwater? Met de eerste kan je wat onzuiniger omspringen.

Ik zou vooral eerst eens opmeten hoeveel water er uit de slang komt, dus een uurtje geen ander water verbruiken en de stand van de waterteller checken. Zo weet je hoelang je alles aan moet zetten om hoeveel liters water te geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Hmm...

Hier gaat iets niet goed denk ik..

Zie ik dit goed. 700 liter water, in 1 uur tijd? Kan iemand dit bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXdCoUqf7Fgjrf4FhRkmKU8XNZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0XdwnElumHy5WF5xHH8ANbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbdphTCrLThWBG79W1zgYV7KiJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2qZ85m6Eyq3bWd3t0JkmeLo.jpg?f=fotoalbum_large

@naftebakje leidingwater. Maar als het werkelijk 700 liter in 1 uur is... euhmmmmm

Ik heb deze slang, verdeeld over 4 borders (en dus 4 groepen).
https://pvcvoordeel.nl/druppelslang-100-meter/

[ Voor 52% gewijzigd door NeFoRcE op 07-06-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Klopt... de specs van die slang zegt 2.3 liter per uur, per druppelaar. 3 druppelaars per meter, 100 meter = 300 druppelaars, maal 2.3 liter per uur, da's 690 liter per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauswaus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:16
Meeste druppelslangen hebben 3 gaatjes per meter en geven 2 l/u per uur af per gat --> dus 6 l/u per meter.
Je hebt ze ook met 4 l/u per gat wat dan 12 l/u per meter geeft.

90 meter slang is dan 540 liter met 2 l/u per meter of 1080 l/u met 4 l/u per meter.

Ik draai om de 3 dagen, en dan zo rond de 40 minuten per keer (2 l/u per gat). Planten leven nog :)

"Software is like sex: it's better when it's free."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ja dat verklaard wel ja... we hebben - sorry - kunstgras in de voortuin. Het is een waterbad eronder, haha, ik zal het minder lang aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ik voel een automatiseringsprojectje aankomen >:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Beetje lastig om aan te geven hoe lang een druppelslang aan moet blijven.
Hangt ook in grote mate af van de verdamping per dag. Die is op dit moment behoorlijk hoog door de relatief harde wind in combinatie met de aangevoerde zeer droge lucht.
In principe zou je regelmatig kunnen controleren of de grond vochtig genoeg is of niet.
Kwestie van een vinger in de grond steken bij de planten die je water aan het geven bent.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:31:
Ik voel een automatiseringsprojectje aankomen >:)
Dat gebeurd al, overal hier, haha, maar ik vertrouw die tuya bodemvochtsensoren nog niet helemaal. En ik vind het gewoon lastig te bevatten dat in een uur tijd, uit al kleine gaatjes, gewoon 700(!) liter komt. Maar blijkbaar kan het wel. Ja dat zijn 70 emmers water verdeeld over 26m2 border.... hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik heb druppelslangen door mijn gehele tuin liggen (voor en achterzijde) en deze staan elke dag 30 minuten aan en verbruikt een kleine 1400 liter in totaal.

Het systeem hebben we nu een kleine 5 jaar en ik moet zeggen dat de planten, struiken en bomen het er goed op doen.

Uitgaande van drinkwaterkosten á 1,03 EUR per M3 is dit ongeveer 1,44 EUR per dag dat deze aanstaat, ik denk zo'n 180 dagen per jaar, zitten we op ongeveer 260 EUR aan waterkosten voor de tuin.

Nieuwe planten kopen is duurder....1 van mijn bomen is al 650 EUR :+

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:36
KatirZan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:45:
Ik heb druppelslangen door mijn gehele tuin liggen (voor en achterzijde) en deze staan elke dag 30 minuten aan en verbruikt een kleine 1400 liter in totaal.
Ik heb ook net druppelslangen liggen, vroeg me af of het niet beter is om het minder vaak te doen, maar dan langer? (zodat het dieper in de grond komt).

Ik heb nu ingesteld 1x per week 90 min druppelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
KatirZan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:45:

Het systeem hebben we nu een kleine 5 jaar en ik moet zeggen dat de planten, struiken en bomen het er goed op doen.

Uitgaande van drinkwaterkosten á 1,03 EUR per M3 is dit ongeveer 1,44 EUR per dag dat deze aanstaat, ik denk zo'n 180 dagen per jaar, zitten we op ongeveer 260 EUR aan waterkosten voor de tuin.

Nieuwe planten kopen is duurder....1 van mijn bomen is al 650 EUR :+
Euro per kuub, is dat niet wat te optimistisch? Wellicht kale prijs. En da's een prijzig boompje. Grote boom? We hebben 2 perzische slaapbomen, meter of 3 hoog, vorig jaar in de grond gezet omdat toen onze tuin aangelegd is. Die wortelen nu nog niet zo diep verwacht ik. Maar als ik jou zo hoor moet dat dus ook wel goed komen? Ik verwachtte dat ik misschien wel wortelbevochtigers nodig was, maar wellicht niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

NeFoRcE schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Euro per kuub, is dat niet wat te optimistisch? Wellicht kale prijs. En da's een prijzig boompje. Grote boom? We hebben 2 perzische slaapbomen, meter of 3 hoog, vorig jaar in de grond gezet omdat toen onze tuin aangelegd is. Die wortelen nu nog niet zo diep verwacht ik. Maar als ik jou zo hoor moet dat dus ook wel goed komen? Ik verwachtte dat ik misschien wel wortelbevochtigers nodig was, maar wellicht niet?
https://www.waternet.nl/v...2%B3%20is%201.000%20liter.

Je slaapbomen hebben niet veel nodig, dus dat komt wel goed. Op het moment dat de boom wat langer staat zijn de wortels wat dieper en heeft het druppelsysteem geen waarde meer. Zo leg je het druppelsysteem vooral bij struiken en planten/bloemen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
KatirZan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:21:
[...]

https://www.waternet.nl/v...2%B3%20is%201.000%20liter.

Je slaapbomen hebben niet veel nodig, dus dat komt wel goed. Op het moment dat de boom wat langer staat zijn de wortels wat dieper en heeft het druppelsysteem geen waarde meer. Zo leg je het druppelsysteem vooral bij struiken en planten/bloemen.
Helder! Dank je wel! Hier 85 cent zelfs zie ik, komt natuurlijk wel van alles overheen, maar dit valt me mee. Vond onze jaarprijs al meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:42
Je kan je watermeter elke keer zelf gaan uitlezen, maar je kan hem ook met een smart watermeter automatisch uitlezen zodat het verbruik (ook in liters per minuut) gewoon in Home Assistant terechtkomt.
Iedereen kent inmiddels wel de P1 meter voor je elektriciteitsmeter in de meterkast en Homewizard maakt daar niet alleen de bekende P1 meter voor, maar ze maken ook een hele goede watermeter voor op je watermeter. Neem gelijk de losse bijbehorende USB voeding erbij en dan kan je hem zelfs realtime uitlezen.
Ik heb hem gelijk met de P1 meter aangeschaft en vind het ideaal. Gelijk mooie grafiekjes in de Homewizard App op je smartphone EN alle info wordt ook doorgesluisd naar Home Assistant.

https://www.homewizard.com/nl/watermeter/

Hij is wel wat duurder dan de P1 meter, maar nu ik hem eenmaal heb, zou ik hem niet meer willen missen. Er zit een geniaal doorzichtig klemmetje bij waarmee je hem op de watermeter monteert. Hij maakt verbinding over wifi en die is bij mij zeer betrouwbaar, hij is nog nooit offline geweest.

En het is dus ook een hele precieze manier om een waterdruppelaar in te stellen en daarmee niet onnodig veel water te verbruiken. Bij mij bleek een stortbak een beetje te lekken, daar kwam ik achter dankzij deze watermeter. Zonder valt een kleine lekkage gewoon niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 08-06-2023 11:42 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Is het niet zo dat de planten "lui" worden als ze makkelijk over water kunnen beschikken ? Dus als je vaak en veel water geeft dan blijven de wortels meer aan het oppervlakte. Als je minder vaak water geeft gaan de wortels dieper om water te vinden en worden ze sterker. Dat is i.i.g wat je op veel plekken leest en hoort. Beter minder vaak en dan veel water geven dan vaak water geven. Of is dat een fabel?

Ik zou wel kijken of het ook echt nodig is. Vaak is de bovenkant van de grond droog / hard maar zit er onder het oppervlakte nog genoeg natte grond en is het vaak niet nodig om water te geven. Zonde als die dingen uren aan staan als het niet echt hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Skynett schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:37:
Je kan je watermeter elke keer zelf gaan uitlezen, maar je kan hem ook met een smart watermeter automatisch uitlezen zodat het verbruik (ook in liters per minuut) gewoon in Home Assistant terechtkomt.
Iedereen kent inmiddels wel de P1 meter voor je elektriciteitsmeter in de meterkast en Homewizard maakt daar niet alleen de bekende P1 meter voor, maar ze maken ook een hele goede watermeter voor op je watermeter. Neem gelijk de losse bijbehorende USB voeding erbij en dan kan je hem zelfs realtime uitlezen.
Ik heb hem gelijk met de P1 meter aangeschaft en vind het ideaal. Gelijk mooie grafiekjes in de Homewizard App op je smartphone EN alle info wordt ook doorgesluisd naar Home Assistant.

https://www.homewizard.com/nl/watermeter/

Hij is wel wat duurder dan de P1 meter, maar nu ik hem eenmaal heb, zou ik hem niet meer willen missen. Er zit een geniaal doorzichtig klemmetje bij waarmee je hem op de watermeter monteert. Hij maakt verbinding over wifi en die is bij mij zeer betrouwbaar, hij is nog nooit offline geweest.

En het is dus ook een hele precieze manier om een waterdruppelaar in te stellen en daarmee niet onnodig veel water te verbruiken. Bij mij bleek een stortbak een beetje te lekken, daar kwam ik achter dankzij deze watermeter. Zonder valt een kleine lekkage gewoon niet op.
thanks, maar dat heb ik al geprobeerd. Heb helaas een watermeter zonder magnetisme of anders wat. Enige oplossing is om 'm met een camera en OCR uit te lezen. Maar dat is meer iets voor ooit.
Sparkiee schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:40:
Is het niet zo dat de planten "lui" worden als ze makkelijk over water kunnen beschikken ? Dus als je vaak en veel water geeft dan blijven de wortels meer aan het oppervlakte. Als je minder vaak water geeft gaan de wortels dieper om water te vinden en worden ze sterker. Dat is i.i.g wat je op veel plekken leest en hoort. Beter minder vaak en dan veel water geven dan vaak water geven. Of is dat een fabel?

Ik zou wel kijken of het ook echt nodig is. Vaak is de bovenkant van de grond droog / hard maar zit er onder het oppervlakte nog genoeg natte grond en is het vaak niet nodig om water te geven. Zonde als die dingen uren aan staan als het niet echt hoeft.
Klopt, merkten we bij onze paradijsvogelplant in de woonkamer. Krijgt niet vaak genoeg water imo, wortels groeien al boven de pot uit. Echt een enorme kluit aan water omdat ie wanhopig op zoek is naar water. Grappig om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ja, dat klopt. Ze groeien namelijk altijd richting voeding, is de voeding in overvloed, dan kunnen ze hun energie steken in hetgeen boven de grond gebeurd.

Ik heb in de tuin dan ook een aantal sensoren geplaatst die een signaal afgeven aan mijn automatisch watersysteem : bij natte grond niet aan, bij droge grond wel aan, bij zeer droge grond langer aan etc.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48

Dido

heforshe

Beter minder vaak en dan veel water geven dan vaak water geven. Of is dat een fabel?
Geen idee, ik heb geen groene vingers. Maar er zal ergens een optimum zijn, want in extremo gaat het niet goed met mijn plantjes als ik ze 1 keer per jaar een 80 centimeter onder water zet :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 19:34
Ik wil straks een rij met Portugese laurier gaan bewateren (50 meter) maar vind 1 uur druppelslang aanzetten best lang. Heeft er iemand weleens geprobeerd om zelf gaatjes te boren in tyleenslang en zo gewoon meer water te geven. En dan bv de pomp maar 15 min aan. Pomp levert 3700 liter water dan vind ik druppelslang met 4 liter per uur zo zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik zie het probleem hier niet?
Je hoeft er niet langs te gaan staan? Het water moet ook opgenomen kunnen worden door de bodem.
Pagina: 1