Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:00
Hallo,

Hopelijk kan iemand helpen met het volgende. Ik heb onlangs een Gopro 11 gekocht, met name voor vakantiefilmpjes etc. Ik ben hiervoor nog zoekende in de beste (lees export kwaliteit) software voor het simpel bewerken hiervan (lees overgangen + liedje onder zetten). Ik ben aan de slag gegaan met iMovie en PowerDirector 365. Nu viel mij op dat de beeldkwaliteit aardig achteruit gaat na een export...

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuvJA4o46l7-a0k23APpfaGT2D8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8BBPb1xXJkwRm2YP4IIBxnu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/003qM5XouWisUcjjhoUPs8fiWXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW2BeSaJjnX3lhIE1umpicSi.jpg?f=fotoalbum_tile

Linker afbeelding is het originele bestand:
Video
ID : 1
Formaat : HEVC
Formaat/Info : High Efficiency Video Coding
Formaatprofiel : Main@L6@Main
Codec-ID : hvc1
Codec-ID/Info : High Efficiency Video Coding
Duur : 1 min 7s
Bitrate : 96,4 Mb/s
Breedte : 3 840 pixels
Hoogte : 2 160 pixels
Beeldverhouding : 16:9
Frameratemodus : Constant
Framerate : 59,940 (60000/1001) FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Bits/(Pixel*Frame) : 0.194
Stroomgrootte : 773 MiB (100%)
Titel : GoPro H.265

De rechter afbeelding is een export van iMovie in de hoogst mogelijke kwaliteit (m.u.v. ProRes).

Video
ID : 2
Formaat : AVC
Formaat/Info : Advanced Video Codec
Formaatprofiel : High@L5.2
Formaatinstellingen : CABAC / 1 Ref Frames
Formaatinstellingen, CABAC : Ja
Formaatinstellingen, RefFrames : 1 frame
Format settings, GOP : M=1, N=15
Codec-ID : avc1
Codec-ID/Info : Advanced Video Coding
Duur : 1 min 7s
Bitrate : 48,9 Mb/s
Breedte : 3 840 pixels
Hoogte : 2 160 pixels
Beeldverhouding : 16:9
Frameratemodus : Constant
Framerate : 59,940 (60000/1001) FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scansoort : Progressief
Bits/(Pixel*Frame) : 0.098
Stroomgrootte : 392 MiB (99%)
Titel : Core Media Video
Datum codering : 2023-06-06 18:03:38 UTC
Tagdatum : 2023-06-06 18:06:32 UTC
Color range : Limited
Color primaries : BT.709
Transfer characteristics : BT.709
Matrix coefficients : BT.709
Codec configuration box : avcC

PowerDirector 365 geeft helaas hetzelfde resultaat als iMovie. Export settings zijn hierbij H265 4K 60 fps 128000 bitrate.

Heeft iemand nog tips waarbij ik niet inlever op kwaliteit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:59
DaVinci resolve misschien proberen?
Gratis en betaalde versie.
heel uitgebreid en mooi programma

[ Voor 12% gewijzigd door d-vine op 06-06-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
Is het reëel om hiervoor screenshots van een filmpje te vergelijken? Wat mij (met minimale video kennis) opvalt is dat je de bitrate bijna gehalveerd hebt, dus er gaat minder data naar je geexporteerde video. Dat moet ergens dan toch er uit, en bij een screenshot kan het zomaar zijn dat je naar een half ververst beeld zit te kijken, terwijl dit bij het normaal bekijken van de video niet opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-06 22:15
Die color banding komt volgens mij door 2 zaken:
- Je footage is 4K 8bit 4:2:0. Vergelijk dit eens met 4K 10bit 4:2:2 (Google: chroma subsampling). 8bit heeft veel minder kleurgradaties waardoor je zulke color banding kunt gaan zien, zeker nadat je video compressed wordt bij het exporteren.

Exports voor web worden sowieso meestal op 8bit gedaan (er zijn natuurlijk uitzonderingen). 10bit footage/exports hebben dus minder last van color banding.

Als ik Full HD 10bit 4:2:2 schiet op mijn Sony FS5 heb ik meer kleurinformatie dan wanneer ik 4K 8bit 4:2:0 schiet. In 4K krijg ik dan vaker last van color banding omdat de kleurinformatie er gewoon niet is om deze gradaties weer te geven.

- Je bitrate is zoals Archer al zegt gehalveerd. Vooral snel bewegende dingen in je shot zullen sneller artefacts gaan vertonen. En je video zal op stilstaande delen een lagere bitrate toegewezen krijgen, omdat daarvoor geen hoge bitrate nodig is (variabele bitrate).

Beetje achtergrondinfo:
H265 kan een vergelijkbare videokwaliteit leveren met een veel lagere bitrate, ten opzichte van H264. Maar H265 is eigenlijk meer een "acquisition codec".

Verder kan ik aanraden om te exporteren naar H264 mp4 (voor Youtube o.i.d.) of Quicktime Prores 422 (High-res, voor archivering of wanneer je je edit nog eens wilt hergebruiken zonder de losse beelden te zoeken).

Edit: match sowieso de bitrate van je export met de bitrate van je footage. 4K exports voor Youtube zet ik persoonlijk altijd op 100Mbps.

[ Voor 9% gewijzigd door Zwennie op 07-06-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:00
d-vine schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:51:
DaVinci resolve misschien proberen?
Gratis en betaalde versie.
heel uitgebreid en mooi programma
Thnx, veel mogelijkheden en export kwaliteit is super!
Archer_VC10 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:51:
Is het reëel om hiervoor screenshots van een filmpje te vergelijken? Wat mij (met minimale video kennis) opvalt is dat je de bitrate bijna gehalveerd hebt, dus er gaat minder data naar je geexporteerde video. Dat moet ergens dan toch er uit, en bij een screenshot kan het zomaar zijn dat je naar een half ververst beeld zit te kijken, terwijl dit bij het normaal bekijken van de video niet opvalt.
Haha het viel me juist op tijdens het kijken van de video (en dat op een kleine MacBook Air). Ik snap wat je zegt wat betreft bitrate, maar meer kon ik er ook niet van maken in iMovie. In CyberLink PowerDirector wel maar daar zag ik helaas ook gelijkwaardige resultaten.
Zwennie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:21:
Die color banding komt volgens mij door 2 zaken:
- Je footage is 4K 8bit 4:2:0. Vergelijk dit eens met 4K 10bit 4:2:2 (Google: chroma subsampling). 8bit heeft veel minder kleurgradaties waardoor je zulke color banding kunt gaan zien, zeker nadat je video compressed wordt bij het exporteren.

Exports voor web worden sowieso meestal op 8bit gedaan (er zijn natuurlijk uitzonderingen). 10bit footage/exports hebben dus minder last van color banding.

Als ik Full HD 10bit 4:2:2 schiet op mijn Sony FS5 heb ik meer kleurinformatie dan wanneer ik 4K 8bit 4:2:0 schiet. In 4K krijg ik dan vaker last van color banding omdat de kleurinformatie er gewoon niet is om deze gradaties weer te geven.

- Je bitrate is zoals Archer al zegt gehalveerd. Vooral snel bewegende dingen in je shot zullen sneller artefacts gaan vertonen. En je video zal op stilstaande delen een lagere bitrate toegewezen krijgen, omdat daarvoor geen hoge bitrate nodig is (variabele bitrate).

Beetje achtergrondinfo:
H265 kan een vergelijkbare videokwaliteit leveren met een veel lagere bitrate, ten opzichte van H264. Maar H265 is eigenlijk meer een "acquisition codec".

Verder kan ik aanraden om te exporteren naar H264 mp4 (voor Youtube o.i.d.) of Quicktime Prores 422 (High-res, voor archivering of wanneer je je edit nog eens wilt hergebruiken zonder de losse beelden te zoeken).

Edit: match sowieso de bitrate van je export met de bitrate van je footage. 4K exports voor Youtube zet ik persoonlijk altijd op 100Mbps.
Helder verhaal, thnx.

Sowieso zal ik voortaan op 10 bit filmen, ik zag hier een goede vergelijking https://www.youtube.com/watch?v=QH4bgwFyKvM (op 1.28).

Laatste vraag: is dit dan het beste profiel om te gebruiken, ik twijfel nog over H264 vs H265, H265 is wat nieuwer en minder ondersteunend dan wellicht? Ik speel zelf de files enkel af in Kodi via mijn Nvidia Shield. Ook vraag ik me af of ik het coding profile op Main 10 moet zetten of Main 4:2:2 10?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpBglnmYCyhZRjg7rMypMvsbeLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PC19MgWfsU628mn0XlXAyu1x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-06 22:15
H265 wordt inderdaad niet overal ondersteund en is zwaarder om te decoden. Je zult even moeten checken of je Nvidia Shield dat kan afspelen. Tenzij je 10bit 4:2:2 filmt zou ik gewoon op Main10 exporteren.

Als je footage 4:2:0 is en je export 4:2:2 creëer je niet ineens nieuwe informatie, de informatie wordt eigenlijk uitgesmeerd over een grotere range met gaten erin. De file wordt wel groter.
Pagina: 1