Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net terug van tien dagen rondreizen op de Faeroër Eilanden met vrienden en vond het wel de moeite waard om hier ook weer eens wat foto's te delen.
Ik mijn best gedaan om licht te reizen, dus was gewapend met een A7III + 24/14, 40/2.5, 100/5.6 en een Pixel 7A.

1 - Gasadalur
Gasadalur

2 - Trælanípanvallei
Trælanípan

3 - Trælanípan
Trælanípan

4 - Sørvágsvatn
Sørvágsvatn

5 - Leitisvatn
Leitisvatn

6 - Trælanípan, Koltur & Hestur
Trælanípan, Koltur & Hestur

7 - Bøsdalafossur & Geituskorardrangur
Bøsdalafossur & Geituskorardrangur

8 - Funningsfjørður
Funningsfjørður

9 - Ambadalur
Ambadalur

10 - Kallur (Kalsoy)
Kallur

11 - Sandviksá
Sandviksá

12 - Ásmundarstakkur
Ásmundarstakkur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 23:55

DirtyBird

Praktiserend denker

Kun je misschien toelichten wat je hebt geschoten, waar je zelf tevreden over bent en wat je zou willen verbeteren?
Nu is het een beetje een drop waar we "ja mooi" op kunnen zeggen :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-08 22:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Het zou fijn zijn als ze genummerd waren, dat praat makkelijker ;)

De Faroe Islands, een lang gekoesterde droom van me om als landschapsfotograaf te bezoeken, dus ik ben wel jaloers op je ;)

In 2019 had ik een Faroe Islands hyperfocus, en ik heb toen veel uitgezocht. Bekende plekken, routes e.d.
Iedereen gaat natuurlijk naar andere dingen toe, maar ik mis Drangarnir wel een beetje in deze serie.
Ik weet dat je inmiddels toch wel wat moet betalen voor die wandeling en dat het misschien daardoor niet helemaal voor de hand ligt om em te doen, maar het is wel een typisch Faroe Islands icoon.

De volgende foto's:
- Trælanípan vallei (foto 2)
- Trælanípan (foto 3)
- Kallur (Kalsoy)
- Ásmundarstakkur (laatste foto)

vind ik niet echt kenmerkend vastgelegd voor dat gebied. Je bent uiteraard niet verplicht om alleen de iconische views vast te leggen ofzo, maar bijvoorbeeld bij Kallur (Kalsoy) had ik verwacht iets van stijle rotswanden/bergkammen (al dan niet met dat ene bekende huisje) te zien. De foto die je nu hebt kon anywhere gemaakt zijn. Ik begrijp de uitsnedekeuzes niet zo goed, en veel lijkt ook op Schotse rotskusten/landschappen.
De foto van Trælanípan, Koltur & Hestur heeft ook echt wel potentieel, maar het linker rotsblok is net wat te klein/te ver naar links gedrukt om wijdsheid te representeren.
Die wijdsheid en grootsheid mis ik verder ook in de rest, wellicht komt dat door het gebruik van tele (met de juiste uitsnede) zonder een klein onderwerp erin die de schaal aangeeft?
Bij Gasadalur is het onmiskenbaar Gasadalur, alleen vind ik het dan jammer dat je die waterval wat rechtsonder "hoort" weggesneden hebt alsmede de rotspartijen die op de voorgrond zouden zijn. Dit zou én de typische Faroe Islands look hebben én meer diepte in de foto geven.

Misschien zie je mijn comments als negatief, en heb je het wel bewust zo gedaan om niet-typische foto's te posten van zo'n afgelegen, spectaculaire eilandengroep. Smaken verschillen, en zie mijn comments dan ook zo. Ik mis gewoon wat cohesie tussen de foto's door het ontbreken van context: er is geen verhaaltje/reisverslagje bij, en weinig Faroe Islands-gerelateerde context.
Ik heb niks te melden over technische zaken ofzo, want dat vind ik dan wat ondergeschikt; je kunt eenmaal niks aan het weer doen en als hier en daar iets centraal staat of een beetje overbelicht is, vind ik dat geen reden om te zeuren :) .

Als ik moest kiezen zou de foto van Bøsdalafossur & Geituskorardrangur je beste foto zijn met Leitisvatn en Ambadalur als runner up en 2nd runner up.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 07-06-2023 14:07 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Deathchant No worries, ik vind je commentaren wel passend. Ik ben absoluut geen landschapsfotograaf en heb daarnaast inderdaad hier en daar specifiek niet de generieke of herkenbare foto gemaakt van een locatie. Dat het op Schotland lijkt hier en daar zou je niet mogen verbazen trouwens. :P
Daarnaast speelt het weer natuurlijk ook een rol. De dag op Kalsoy was volledige zonnig bijvoorbeeld, terwijl de trip naar Mykines volledig in nevel gehuld was.
Dat reisverslag is er niet, omdat ik dat mentaal nog niet klaar heb. De tien dagen zijn voorbij gevlogen! Deze selectie van foto's is daarmee misschien wel analoog aan de willekeur in mijn hoofd. :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-08 22:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Gelukkig, ik ben altijd bang dat ik te hard ben in comments, terwijl het in mijn eigen hoofd dan niet altijd zo klinkt ;)
Haha, ja ik weet hoe snel zo'n 10 dagen omvliegen ja. De eerste dag denk je "yes nog alle dagen voor me" en de laatste dag denk je "het voelde net gisteren toen ik dacht dat de hele vakantie nog voor me lag".
En het weer dat niet meewerkt ben ik maar al te bekend mee, maar op de Faroe Islands is het nóg onvoorspelbaarder (en kouder) dan in Schotland.
Wanneer je mentaal klaar bent om wat meer info te delen en daar ook zin in hebt, voel je vrij je topic bij te werken. Ik vind het altijd reuze interessant om andermans ervaringen te lezen!!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-08 22:18
Naast de favoriete foto's van Deathchant vind ik de composities van foto 8 en 9 erg verzorgd. Mooi waar de lijnen beginnen en eindigen en dat ze elkaar ook nergens in de weg zitten.
Het bootje en de vogel in beeld zijn ook leuke toevoegingen. :)

Ik heb het idee dat ik foto 1 niet zo prettig vind om naar te kijken.. misschien is de kadering te krap.

De foto's 2, 3, 11, 12 vind ik het minst (saai) en zou ik uit de serie weglaten. Maar komt misschien ook doordat ik de plekken niet ken.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Een 24-105mm f4 had je nog wat gewicht kunnen schelen :p heb je foto’s gemaakt die gebruik maakte van je grote diafragma’s?

In serie vind ik de foto’s erg op elkaar lijken. Ik ken de plek niet, dus dat zal erg schelen. Ik vind foto 5 de mooiste, dat is echt een vervreemdend perspectief.

Afzonderlijk missen de foto’s een duidelijk onderwerp. Ik vind wel je nabewerking erg geslaagd, dat maakt net het verschil dat ze er niet uitzien als vakantiekiekjes.

Ik hoop dat je een mooie reis hebt gehad en er onwijs van hebt genoten :) het ziet eruit als een plek waar ik heel blij van zou worden!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Pagina: 1