Krachtige laptop voor development-werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max_B
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik zoek een laptop voor developmentwerk: debugging / compiling en snel gebruiken van IDEs zoals Rider en Visual Studio. Van mij hoeft er dus echt geen goede videokaart in te zitten.
Ik ga remote werken en een beetje rondreizen, dus een laptop is dan fijner dan een desktop ;).
Een goede batterijduur zou fijn zijn maar is geen vereiste.
Ik heb niet echt een maximumprijs voor de laptop; ik heb wat spaargeld en ik zie het als een goede investering.

Eisen:
Een goede CPU
Minimaal 17 inch (16 inch zou ook nog kunnen)
64 GB (of 32GB en uitbreidbaar tot 64 GB)
Minimaal 1 TB SSD
Geen reflecterend scherm
Liefst een hoge helderheid
Een hogere resolutie dan Full HD
Home / end / page down / page up knoppen
Niet zo'n lelijke kermis laptop met veel RGB en tribal plaatjes erop

Nu had ik de volgende laptops in de vergelijking zitten:
https://tweakers.net/pric...;1853472;1921926;1917718/
(de linker laptop heb ik nu)

Ik zou bijna een Macbook bestellen, alleen ik vrees dat ik nooit goed kan wennen aan OSX.

Dus de Dell XPS 17 leek me een goede optie.

En ik bedacht me dat ik ook deze laptop kon bestellen met alle opties op maximaal:
https://www.skikk.eu/lapt...aign=niflheim-ii-rtx-4060

Maar hoe zit het met de bouwkwaliteit hiervan en de koeling/throttling?

Alvast bedankt voor jullie suggesties / opmerkingen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-05 00:05

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
https://www.userbenchmark...m-17-II/299415#Benchmarks even zoeken naar de 4060 versie van dit model, kan je vast wel wat meer uithalen qua performance e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pfudaniel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-03 15:13
Skikk zijn goede kwaliteit laptops 👌 kan het aanbevelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
Ik ga remote werken en een beetje rondreizen
Dan zou ik ook gewicht meenemen als criteria.
Die Skikk is 2,5Kg. Dat is best veel om te dragen.
En met reizen zou ik ook geen grote baksteen mee willen zeulen, maar voor een thin-and-light gaan.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Het probleem is dat er veel te weinig aanbod is van laptops die hier voor geschikt zijn;

Over het algemeen heb je de keuze tussen dunne, lichte laptops met beperkte specs (Zie bijvoorbeeld de Samsung die in de lijst staat; lichtste van het stel maar geheugen op het bord gesoldeerd en dus niet uitbreidbaar) of goede specs maar dan is de laptop uitgerust als game laptop en dus veel zwaarder (zonder iets waardevols daar voor in de plaats te brengen; de GPU en koeling zorgen voor het gewicht maar voegen weinig toe voor deze use case)

Skikk is daarmee niet ideaal; de modulariteit zorgt zowieso al voor extra gewicht en ze staan niet bekend om hun bouw kwaliteit zodat rondreizen ook niet aan te raden is. Persoonlijk zou ik dan eerder naar de uitvoering: HP Omen 16-u0590nd kijken; stevigere bouw, gewicht nog een beetje op orde, moderne specs.
Liever nog zou je een laptop willen vinden zonder discrete grafische kaart en met een chassis wat daar op gericht is. Maar ik kan die maar heel weinig terug vinden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:57
Max_B schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:59:
Ik zoek een laptop voor developmentwerk: debugging / compiling en snel gebruiken van IDEs zoals Rider en Visual Studio. Van mij hoeft er dus echt geen goede videokaart in te zitten.
Ik ga remote werken en een beetje rondreizen, dus een laptop is dan fijner dan een desktop ;).
Een goede batterijduur zou fijn zijn maar is geen vereiste.
Ik heb niet echt een maximumprijs voor de laptop; ik heb wat spaargeld en ik zie het als een goede investering.

Eisen:
Een goede CPU
Minimaal 17 inch (16 inch zou ook nog kunnen)
64 GB (of 32GB en uitbreidbaar tot 64 GB)
Minimaal 1 TB SSD
Geen reflecterend scherm
Liefst een hoge helderheid
Een hogere resolutie dan Full HD
Home / end / page down / page up knoppen
Niet zo'n lelijke kermis laptop met veel RGB en tribal plaatjes erop

Nu had ik de volgende laptops in de vergelijking zitten:
https://tweakers.net/pric...;1853472;1921926;1917718/
(de linker laptop heb ik nu)

Ik zou bijna een Macbook bestellen, alleen ik vrees dat ik nooit goed kan wennen aan OSX.

Dus de Dell XPS 17 leek me een goede optie.

En ik bedacht me dat ik ook deze laptop kon bestellen met alle opties op maximaal:
https://www.skikk.eu/lapt...aign=niflheim-ii-rtx-4060

Maar hoe zit het met de bouwkwaliteit hiervan en de koeling/throttling?

Alvast bedankt voor jullie suggesties / opmerkingen!
Het is gek om te zeggen maar de 15” MacBook Air die net is aangekondigd zou in de categorie waar jij in kijkt goede bang for buck kunnen zijn. Alleen de RAM is een verhaal apart, met hoge meerprijzen en een gebrek aan upgrade path.

Als je het geduld/de tijd hebt dan kan je ook kijken naar de 16” Framework, maar het is de vraag wanneer die gereleased zal worden.

Ik gebruik zelf macOS, Windows en Linux door elkaar en van de drie is Windows mijn minst favoriete systeem (een combinatie van gebrek aan coherentie in de interface, bloatware en privacy issues).

Is er een specifieke reden waarom je denkt niet te kunnen wennen aan macOS?

Edit: Ik zie nu dat de Air tot 24GB RAM gaat. Als je 64GB RAM zou willen dan zit je met een pro alweer boven de 4000 euro, en dan valt het “bang for buck” verhaal weg :)

Het schijnt wel dat door de architectuur de hoeveelheid benodigde RAM anders werkt dan bij x86

[ Voor 5% gewijzigd door walterg op 07-06-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfudaniel
Thin en light laptops niet aan beginnen. Vooral niet voor zwaardere applicaties. Heethoofden en de fans spinnen constant hard. Daarbij zijn bij die thin modellen de prestaties flink geknepen. Vergeet niet een laptop die zware applicaties moet draaien moet ook goed kunne koelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfudaniel
Croga schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:53:
Het probleem is dat er veel te weinig aanbod is van laptops die hier voor geschikt zijn;

Over het algemeen heb je de keuze tussen dunne, lichte laptops met beperkte specs (Zie bijvoorbeeld de Samsung die in de lijst staat; lichtste van het stel maar geheugen op het bord gesoldeerd en dus niet uitbreidbaar) of goede specs maar dan is de laptop uitgerust als game laptop en dus veel zwaarder (zonder iets waardevols daar voor in de plaats te brengen; de GPU en koeling zorgen voor het gewicht maar voegen weinig toe voor deze use case)

Skikk is daarmee niet ideaal; de modulariteit zorgt zowieso al voor extra gewicht en ze staan niet bekend om hun bouw kwaliteit zodat rondreizen ook niet aan te raden is. Persoonlijk zou ik dan eerder naar de uitvoering: HP Omen 16-u0590nd kijken; stevigere bouw, gewicht nog een beetje op orde, moderne specs.
Liever nog zou je een laptop willen vinden zonder discrete grafische kaart en met een chassis wat daar op gericht is. Maar ik kan die maar heel weinig terug vinden :-(
Hp omen is zeer slechte kwaliteit. Skikk/bto (clevo dus ) zijn wel de neusjes van de zalm.

Zit zelf al 6jaar in de laptop wereld als reperateur en die dingen zie ik haast nooit voorbij komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

pfudaniel schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:46:
Zit zelf al 6jaar in de laptop wereld als reperateur en die dingen zie ik haast nooit voorbij komen!
Dat zegt natuurlijk niet zo veel. Als er voor iedere Skikk laptop 10'000 HP laptops verkocht worden (en dat is wel ongeveer een realistische verhouding) dan zul je nooit een Skikk laptop zien en wel HP laptops. Dat zegt niets over de kwaliteit.

Er is een hele goede reden waarom BTO/Skikk in geen enkele review terug komt. Ze kunnen gewoon simpelweg niet op tegen de A merken als HP, Microsoft, Lenovo, Apple.

Ik zeg niet dat Skikk geen goed spul is. Het heeft zeker zijn plek op de markt. Maar die plek is niet bij mensen die er veel mee gaan sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Croga schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:44:
[...]

Dat zegt natuurlijk niet zo veel. Als er voor iedere Skikk laptop 10'000 HP laptops verkocht worden (en dat is wel ongeveer een realistische verhouding)
Enorm benieuwd hoe je hier bijkomt en of dat te onderbouwen is? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:39

Baggeraar

Wat een gebagger..

https://www.digitimes.com/news/a20211224PD205.html
2 mil units in 2021

https://www.canalys.com/newsroom/global-pc-market-Q4-2021
HP 74mil in 2021 waarvan +- 80% laptops = 59 mil

SKIKK zal welicht niet meer dan 10% afnemen van alle clevo pc's denk ik dan.
is 34 skikks per 10000 hp's als er effectief 10% afgenomen wordt, wat ik wel durf te betwijfelen.

Edit: grove overschatting van 10%, zal eerder richting de 0.1% gaan als je de bedrijfsinfo erop nagaat

[ Voor 12% gewijzigd door Baggeraar op 08-06-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:53:

En dan als iemand die naar zoiets op zoek is, maar wel wat lower end dan TS: De schermen zijn ronduit ruk van de meeste laptops. Dan hebben we het mooie dat nu OLED schermen komen, die ineens op elk gebied veel beter zijn, behalve dat het dan zo nodig weer spiegelende schermen moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Baggeraar schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:49:
2 mil units in 2021

is 34 skikks per 10000 hp's als er effectief 10% afgenomen wordt, wat ik wel durf te betwijfelen.

Edit: grove overschatting van 10%, zal eerder richting de 0.1% gaan als je de bedrijfsinfo erop nagaat
Niet helemaal eerlijk natuurlijk weer gezien je dan voor Skikk wel de regio moet meenomen voor hoeveel er bij de reparateurs komen. Ik kwam ze ook tegen in mijn zoektocht, ik overweeg ze nog wel, maar dat zal inderdaad wel een hele kleine fractie blijven wat ze verkopen in Nederland tov een HP of welke andere fabrikant dan ook. Zelfs reviews zijn slecht erg beperkt er, ik had nog nooit van ze gehoord iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:38

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je een betrouwbare vlotte internet verbinding waar je allemaal zit? Dan thin/klein en in de cloud computen; als je het lokaal wilt doen dat zit je toch al aan flink wat meer gewicht en evt grotere maat scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Baggeraar schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:49:
2 mil units in 2021

HP Verkocht in 2021 900K laptops in NL. 10% daarvan is wat veel. 0.1% daarvan is weer wat weinig ;-)

Laten we zeggen dat de waarheid er tussenin ligt? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lethalbas
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-04 10:02
Ik run zelf momenteel deze Thinkpad P16s als mijn development laptop: https://tweakers.net/pric...16s-gen-1-21bt000vmh.html, komt wel met 32gb ram en de maximale uitbreidbaarheid is helaas maximaal 48gb maar de 16:10 scherm aspect ratio maakt in developmentwerk/IDE's wel voor een stukke fijnere ervaring. En tevens zou ik zeggen dat buiten hele specifieke geheugens-intensieve use cases 32 of de upgrade naar 48 gb echt meer dan genoeg is. De quadro T550 levert ook nog enigzins wat gaming perforance in oudere titels maar is voor mij meer een extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 09:00
@Max_B Als je voor een XPS 17 gaat, neem dan de nieuwste versie, de XPS 17 9730. Die gebruikt 13e generatie Intel processors en RTX 40-series GPUs.

DDR5 en de SSD kan je ook zelf upgraden i.p.v. bij Dell.

[ Voor 10% gewijzigd door Balance op 13-06-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max_B
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-07-2024
Bedankt voor al jullie reacties! Ik vind het echt zó lastig tegenwoordig. Ik ben altijd redelijk anti-Apple (vanwege lock-in, hun gesloten systeem en dure upgrades), maar het zijn wel echt goede kwaliteit laptops. En als ik het vergelijk met de Dell laptops, dan zijn ze bijna even duur (~4700 euro), maar hebben ze een veeeel betere batterijduur.

Ik ontwikkel in .NET en dat is tegenwoordig crossplatform. Ook gebruik ik Rider. In die zin kan ik dus makkelijk over naar OSX. Maar ik ben een beetje bang dat ik niet makkelijk kan wennen of bepaalde applicaties echt mis.

Mijn lijstje is nu zo geworden:
https://tweakers.net/pric...;1930606;1934086;1915840/

Ik wilde bijna de MSI creator Z17 HX studio kopen: uitvoering: MSI Creator Z17 HX Studio A13VGT-012NL

Maar zie dat hij een glossy scherm heeft. Lijkt me niet heel handig voor buiten, maar ik hoorde dat Macbooks dit ook hebben.

Het is echt jammer dat je geen laptop kan kopen zonder dedicated GPU (zoals @Croga zei) en dat de Windows-laptopbouwers geen antwoord hebben op de efficiënte M1 en M2.

@SKIKK Kan ik ergens een deze versie van jullie laptop bekijken / vasthouden? Wel echt jammer dat jullie schermen maar 300 nits zijn.

@superduper Ik gebruik applicaties die helaas nog niet in de cloud zitten.

@SPee Het gewicht vind ik niet het allerbelangrijkste

[ Voor 44% gewijzigd door Max_B op 13-06-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Max_B schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:58:
@SKIKK Kan ik ergens een deze versie van jullie laptop bekijken / vasthouden? Wel echt jammer dat jullie schermen maar 300 nits zijn.
Zeker, even contact opnemen via onze site?
Pagina: 1