Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:27

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Sinds ruim een jaar bewonen we onze nieuwbouwwoning. Momenteel voorzien van 21 JASolar 325Wp zonnepanelen indak. Deze zijn aangesloten op 1 SolarEdge SE7k omvormer + optimizers.

De ligging van het huis is weergegeven op onderstaande googlemaps foto, de 21 panelen zijn groen "omcirkelt"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohgUUMC8FF4lKmrKNkjNtxuKuec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rB2EKsMWRexmrCvMxMCsOe1R.jpg?f=user_large

Nu wil ik graag het aantal zonnepanelen uitbreiden. Ik overweeg om deze aan de andere kant van het dak (minder ideale opstelling, maar in de zomer wel tot in de verre avonduren zon) nog 8-12 panelen bij te leggen. Een beetje afhankelijk hoeveel er passen.

Foto van de voorkant met de 21 panelen bovenin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5X20fTbJrb2RRNUYlYIzodA5iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzVFcAOUlYWoDXJDXJwm1SMS.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de achterkant van het huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wxGSHEyRRwnXSHozu97lBXUiO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gfIKIL2BHNaDPtOKFdwx5Rx.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is dan wat ik het beste kan doen:
  • Wel of niet een indak systeem. Eerlijk gezegd vind ik dat er mooier uitzien en heeft het samen met de voorkant wat uniforms.
  • Een separaat systeem toevoegen (zonnepanelen + omvormer). De omvormer kan op zolder erbij geplaatst worden en er loopt nog een loze leiding naar de meterkast. In de meterkast is nog voldoende plek. Volgens mij kan dan een 1 fase omvormer gebruikt worden?
  • Is het überhaupt mogelijk om de huidige omvormer te vervangen en een aantal panelen erbij te leggen?
  • Wel of geen optimizers? Ik ga meestal maar uit van de zekerheid qua opties ipv alles sec te bekijken vanuit kostenoptiek.
Zijn er nog andere zaken die ik kan overwegen?

[ Voor 5% gewijzigd door ChUcKiE op 06-06-2023 15:17 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Indak is over het algemeen duurder, onhandig (vooral bij vervangen)en iets minder efficiënt...het ziet er wel tof uit.

Je hebt al een 7k omvormer, 12panelen erbij op 1 fase word tricky.

De omvormer vervangen is een optie, 2 strings en je kunt helemaal los (lost ook meteen het vorige punt op). Het ligt er wel aan wat voor kabel er naar je meterkast loopt.

Optimizers heb ik weinig ervaring mee, dat laat ik graag aan anderen over.

[ Voor 7% gewijzigd door DaWizza op 06-06-2023 15:24 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Een niet solaredge omvormer kan niet omgaan met de optimizers. Dus daar kan niet zomaar een andere omvormer op.
De optimizers waren en zijn overbodig, op beide daken.

Je kunt maximaal 3kW per fase toevoegen. Dus de opties zijn 3 fase omvormer, of meerdere enkelfase omvormers van Max 3kW

Het is wellicht ook mogelijk het 2e dak met een serie optimizers bij de SE7K te hangen. Dat moeten we dan wel minimaal 12 zijn en gekoppeld aan de huidige string Liefst meer… solaredge heeft moeite met te kleine aantallen per richting en dat te kleine aantal is op 3 fase vrij hoog. Bevestiging dient met solaredge designer gedaan te worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald op 06-06-2023 16:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:52:
Een niet solaredge omvormer kan niet omgaan met de optimizers. Dus daar kan niet zomaar een andere omvormer op.
De optimizers waren en zijn overbodig, op beide daken.

Je kunt maximaal 3kW per fase toevoegen. Dus de opties zijn 3 fase omvormer, of meerdere enkelfase omvormers van Max 3kW

Het is wellicht ook mogelijk het 2e dak met een serie optimizers bij de SE7K te hangen. Dat moeten we dan wel minimaal 12 zijn en gekoppeld aan de huidige string Liefst meer… solaredge heeft moeite met te kleine aantallen per richting en dat te kleine aantal is op 3 fase vrij hoog. Bevestiging dient met solaredge designer gedaan te worden.
Dus als ik je goed begrijp zou het eenvoudig kunnen als uitbreiding indien op de bestaande omvormer er 12 panelen bijgelegd kunnen worden, al dan niet met optimizers. Dat kan ik dan door dezelfde partij laten uitvoeren die ook tijdens de bouw de 21 panelen aan de voorkant gelegd heeft.

• Ronald
Correct.

Er is een maximum vermogen wat aangesloten mag worden op de SE7K.

Dat is bijna 11kW gelijktijdig indien berekend door designer. Zonder designer is het 11kW paneel vermogen bij STC.

Doordat het op 2 vrij steile daken ligt is de piek beduidend lager dan paneel vermogen

Met toetsing via designer mag je dus meer

Het gaat waarschijnlijk iets aftoppen, maar het is op materiaal nu de duidelijk voordeligste optie. 12 optimizers, rond 700-800 euro, panelen en legsysteem.

12 is gierend langs het randje van goede werking 3 fase solaredge - ik ga dan uit dat de huidige optimizers de meest toegepaste 60V die e zijn.

Mocht je budget het trekken en de toetsing door designer doorstaan dan is meer aan te raden

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 06-06-2023 18:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:10:
Correct.

Er is een maximum vermogen wat aangesloten mag worden op de SE7K.

Dat is bijna 11kW gelijktijdig indien berekend door designer. Zonder designer is het 11kW paneel vermogen bij STC.

Doordat het op 2 vrij steile daken ligt is de piek beduidend lager dan paneel vermogen

Met toetsing via designer mag je dus meer

Het gaat waarschijnlijk iets aftoppen, maar het is op materiaal nu de duidelijk voordeligste optie. 12 optimizers, rond 700-800 euro, panelen en legsysteem.

12 is gierend langs het randje van goede werking 3 fase solaredge - ik ga dan uit dat de huidige optimizers de meest toegepaste 60V die e zijn.

Mocht je budget het trekken en de toetsing door designer doorstaan dan is meer aan te raden
Ik heb de leverancier gemaild en krijg dit als reactie terug:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ga er maar eens verder mee met de aannemer.

Zijn er nog andere zaken die ik daarbij niet moet vergeten?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:47
ChUcKiE schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Ik heb de leverancier gemaild en krijg dit als reactie terug:

***members only***

Ik ga er maar eens verder mee met de aannemer.

Zijn er nog andere zaken die ik daarbij niet moet vergeten?
De prijs. Indak gaat je (vrees ik) fors meer kosten dan standaard.

• Ronald
@ChUcKiE er hoeft niet onder het in dak systeem gesleuteld te worden. Gewoon het 2e dak met eigen bekabeling naar de omvormer brengen. De 2 sets kabels kunnen dan aan elkaar gekoppeld worden en de ontstane enkele string op de omvormer.

Ik heb ook een goede 30-40m kabel tussen 2 sets panelen. Werkt, ondanks dat SE dat officieel niet aanraadt

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-11 23:16
Je kunt denk ik op het dak achter 20 panelen kwijt. 1 minder dan voor door de rookgas/ventilatiepijp.
Ik zou dan gaan voor 2 mooie rechthoeken van elk 9 panelen. Dus 18 panelen op dak.
Dan testen of deze 18 erbij kunnen in de Designer op de SE7k omvormer.

indien dit niet kan dan zou ik het volgende overwegen:
2e SE7k omvormer ernaast hangen. (duur)
2e string omvormer 3 fase ernaast hangen (goedkoper)

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb ondertussen contact gehad met het bedrijf dat bij de nieuwbouw ook de 21 panelen + omvormer geplaatst heeft op het voordak.
Indaksystemen doen ze (niet echt) meer aan. Enige mogelijkheid voor uitbreiding zou dan een standaard (opdak) systeem zijn. Dan hoe fik ook niets meer met de aannemer te regelen, dit is ook het meest gemakkelijke zo.

Er ligt nu een offerte voor 11 panelen van 400wp (Canadian Solar HiKu6 Full Black), 11 SolarEdge S440 optimizers en alles monteren, aansluiten en op een juiste manier koppelen met de bestaande panelen.

Op zich lijkt me dat een prima oplossing, kosten komen uit op 5750 ex BTW. Lijkt me gevoelsmatig wat aan de hoge kant, maar daarmee is alles dan wel weer als 1 geheel optimaal werkend opgeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 16-06-2023 09:02 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 11:55
ChUcKiE schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:01:
Ik heb ondertussen contact gehad met het bedrijf dat bij de nieuwbouw ook de 21 panelen + omvormer geplaatst heeft op het voordak.
Indaksystemen doen ze (niet echt) meer aan. Enige mogelijkheid voor uitbreiding zou dan een standaard (opdak) systeem zijn. Dan hoe fik ook niets meer met de aannemer te regelen, dit is ook het meest gemakkelijke zo.

Er ligt nu een offerte voor 11 panelen van 400wp (Canadian Solar HiKu6 Full Black), 11 SolarEdge S440 optimizers en alles monteren, aansluiten en op een juiste manier koppelen met de bestaande panelen.

Op zich lijkt me dat een prima oplossing, kosten komen uit op 5750 ex BTW. Lijkt me gevoelsmatig wat aan de hoge kant, maar daarmee is alles dan wel weer als 1 geheel optimaal werkend opgeleverd.
Hebben ze een uitdraai van Solar edge meegestuurd? Je kan dit ook zelf maken op Solar edge designer. Zoals aangegeven werkt de omvormer niet met een te klein aantal panelen.
Het is ook duur ja

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Er zit wel een flinke weergave van te verwachten opbrengst, terugverdientijd etc. In de offerte
Naast de 11*400 uitbreiding zitten er dus al 21*325 panelen op de voorkant van het huis. Blijkbaar moest er ook wat gereorganiseerd worden qua strings? Uiteindelijk komt alles dan op de ene omvormer uit (is de bedoeling)

• Ronald
4400Wp voor 5750 ex is niet verkeerd voor solaredge, zelfs voor string systeem niet extreem.

Maar ik denk nog steeds dat het gewoon door gelust op de SE7K kan. Dat scheelt de kosten van de se3680h/se4000h en je gelijktijdig vermogen over die ene fase zit niet op de limiet van de hoofdzekering

Pm anders je adres even dan maak ik een SE designer voorstel wat je kan delen met de installateur (als het technisch goed uit pakt)

• Ronald
Ik had niet helemaal goed gelezen; het plan met de 11 lijkt dus wel op de SE7K te gaan?
Dan is de prijs iets minder goed ja. Er hoeft en minder kabel werk, en geen omvormer opgehangen te worden. Dat is toch snel €1000 waard bij elkaar.
Echter willen veel installateurs dit überhaupt niet uitvoeren.

Het absolute minimum aantal 60V optimizers op het noordwest dak moet dan 12 zijn. Met 11 krijg ik fractie opbrengstbeperking door het te lage aantal. Met 10 is het een volle procent.

Het maximale vermogen van de uitbreiding mag 6400Wp zijn. Daarboven klaagt designer over teveel DC vermogen.

Pagina: 1