Sinds ruim een jaar bewonen we onze nieuwbouwwoning. Momenteel voorzien van 21 JASolar 325Wp zonnepanelen indak. Deze zijn aangesloten op 1 SolarEdge SE7k omvormer + optimizers.
De ligging van het huis is weergegeven op onderstaande googlemaps foto, de 21 panelen zijn groen "omcirkelt"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rB2EKsMWRexmrCvMxMCsOe1R.jpg?f=user_large)
Nu wil ik graag het aantal zonnepanelen uitbreiden. Ik overweeg om deze aan de andere kant van het dak (minder ideale opstelling, maar in de zomer wel tot in de verre avonduren zon) nog 8-12 panelen bij te leggen. Een beetje afhankelijk hoeveel er passen.
Foto van de voorkant met de 21 panelen bovenin.
:strip_exif()/f/image/mzVFcAOUlYWoDXJDXJwm1SMS.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de achterkant van het huis
:strip_exif()/f/image/8gfIKIL2BHNaDPtOKFdwx5Rx.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag is dan wat ik het beste kan doen:
De ligging van het huis is weergegeven op onderstaande googlemaps foto, de 21 panelen zijn groen "omcirkelt"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rB2EKsMWRexmrCvMxMCsOe1R.jpg?f=user_large)
Nu wil ik graag het aantal zonnepanelen uitbreiden. Ik overweeg om deze aan de andere kant van het dak (minder ideale opstelling, maar in de zomer wel tot in de verre avonduren zon) nog 8-12 panelen bij te leggen. Een beetje afhankelijk hoeveel er passen.
Foto van de voorkant met de 21 panelen bovenin.
:strip_exif()/f/image/mzVFcAOUlYWoDXJDXJwm1SMS.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de achterkant van het huis
:strip_exif()/f/image/8gfIKIL2BHNaDPtOKFdwx5Rx.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag is dan wat ik het beste kan doen:
- Wel of niet een indak systeem. Eerlijk gezegd vind ik dat er mooier uitzien en heeft het samen met de voorkant wat uniforms.
- Een separaat systeem toevoegen (zonnepanelen + omvormer). De omvormer kan op zolder erbij geplaatst worden en er loopt nog een loze leiding naar de meterkast. In de meterkast is nog voldoende plek. Volgens mij kan dan een 1 fase omvormer gebruikt worden?
- Is het überhaupt mogelijk om de huidige omvormer te vervangen en een aantal panelen erbij te leggen?
- Wel of geen optimizers? Ik ga meestal maar uit van de zekerheid qua opties ipv alles sec te bekijken vanuit kostenoptiek.
[ Voor 5% gewijzigd door ChUcKiE op 06-06-2023 15:17 ]