usb kopie traag synology

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 22:40
Ik had een verouderde nas ( 2016 ) waarbij ik de usb kopie ook al verschrikkelijk traag vond. Mede daarom een nieuwe nas gekocht met hetzelfde probleem. Verschillende usb schijven getest om een usb kopie te maken maar het is echt enorm traag. Het maakt niet uit op welke manier ik de kopie maak ( file station of hyper backup ). Wanneer ik de usb schijf op mijn pc aansluit gaat het sneller op een kopie te maken van nas naar usb dan wanneer deze rechtstreeks is aangesloten op de nas.

Op mijn werk staat ook een synology en daar de proef op de som genomen met hetzelfde resultaat. Het is niet een beetje traag maar verschrikkelijk traag. 30gb doet hij 8 uren over..

Hoe kan ik een kopie van synology maken naar een usb schijf op normale snelheid ? Of is dat gewoon niet mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Welk filesystem gebruik je? Write cache aan/uit? Goede (kwaliteit) USB kabel (Veel Synology's zijn nogal picky)?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Kan je aangeven over welke snelheden je praat?
Ik zie dat op het werk 30GB/8hr = (ongeveer) 8Mbps...dat is inderdaad erg weinig.

Om wat voor bestanden gaat het? Aantal en grootte.
Welk filesystem gebruik je op de USB drive?

En waarom kopieer je naar USB, dit in het kader van context.

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 06-06-2023 15:32 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/122991
Het schijnt een bekend probleem te zijn.
Enige wat ik iemand aan zag geven is de USB aansluiten en dan de NAS opstarten (erg leuk als je 24/7 dat ding aan hebt staan), of formatteren door de Synology zelf.
Lijkt me dat dat laatste maar één keer hoeft.

Ander punt is dat waarschijnlijk de USB aansluiting zelf rottig is en dat dat dan niet op te lossen is. En ik bedoel dat ze dat allemaal hebben en niet alleen jouw NASsen.

https://community.synolog...122991?page=4&sort=oldest
Hier staat iemand die een package van USB copy gebruikt. Maar wellicht dat hele topic doorlezen om te kijken wat het beste voor je werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 06-06-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Om welk model Nas gaat het?
Een aantal modellen hebben aan de voorkant een USB 2 poort en zijn alleen de poorten aan de achterkant USB 3

Ik heb twee wat oudere Nassen (DS414 en DS116) maar ondervind deze problemen helemaal niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
- waar heb je je USB schijven gekocht, in Nederland of komen ze uit China
- wat voor bestanden kopieer je per kopieer-actie, een paar grote bestanden van 30GB elk bijv, of honderden kleine bestanden van een paar kb
- ik neem aan dat je het verschil weet tussen USB2.x en USB3.x, blauwe connector etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ewal schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:11:
Ik had een verouderde nas ( 2016 ) waarbij ik de usb kopie ook al verschrikkelijk traag vond. Mede daarom een nieuwe nas gekocht met hetzelfde probleem. Verschillende usb schijven getest om een usb kopie te maken maar het is echt enorm traag. Het maakt niet uit op welke manier ik de kopie maak ( file station of hyper backup ). Wanneer ik de usb schijf op mijn pc aansluit gaat het sneller op een kopie te maken van nas naar usb dan wanneer deze rechtstreeks is aangesloten op de nas.

Op mijn werk staat ook een synology en daar de proef op de som genomen met hetzelfde resultaat. Het is niet een beetje traag maar verschrikkelijk traag. 30gb doet hij 8 uren over..

Hoe kan ik een kopie van synology maken naar een usb schijf op normale snelheid ? Of is dat gewoon niet mogelijk ?
Aangezien je schrijft dat je met de schijf aan de pc sneller kunt kopieren van de nas naar de externe schijf vermoed ik dat je schijf in ntfs geformatteerd is. Dat is heel mooi voor de windows pc maar niet voor de nas. Daar kost ntfs nogal wat moeite of performance. @DukeBox & @lier hebben hier al gevraagd welk filesysteem er in gebruik is. Nu weet je waarom dat van belang is.
voor de nas is een linux filesysteem het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Dit snelheid verschil is echt niet te verklaren doordat het filesystem ntfs is.
Dat kan een kleine beetje verschil maken maar nooit zoveel.

En voor usb disken is een Linux filesystem erg onpraktisch omdat het door een PC gelezen kan worden zonder extra software.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:08:
Dit snelheid verschil is echt niet te verklaren doordat het filesystem ntfs is.
Weldegelijk, bij ntfs wordt er geen write cache gebruikt en is mede daardoor erg CPU intensief. Kijk eens naar de io waits op het moment dat je een kopie doet met ntfs en vergelijk dat maar eens met ext4 als filesystem met write cache aan. En je kan met iedere PC en geschikt OS een ext4 disk lezen maar ik neem aan dat je met PC eigenlijk Windows bedoeld?

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 06-06-2023 18:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Nogmaals, verschil zal er zijn maar niet zo groot.
Ik gebruik zelf usb disken waarvan een met ntfs en een met exfat en dat performed prima en ik zie nauwelijks verschil..

En write cache doet uiteraard helemaal niets bij grote bestanden over zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 22:40
Het gaat om een DS118 met een Toshiba Canvio Basics 1TB externe usb 3.0 schijf welke is aangesloten op één van de 2 usb 3 poorten van de nas. Maar zoals ik al schreef had mijn vorige nas hetzelfde probleem. Ook een andere externe schijf bied geen uitkomst. Ik heb de schijf geformatteerd naar ext4 maar ik zie geen verschil in snelheid. Een map met 30gb doet hij 8 uren over, dit gaat om 3 grote bestanden. Als ik op internet google dan lees ik veel over dit onderwerp maar nergens een oplossing. Het lijkt alsof ik beter een ander merk nas had kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ewal schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:21:
Het gaat om een DS118 met een Toshiba Canvio Basics 1TB externe usb 3.0 schijf welke is aangesloten op één van de 2 usb 3 poorten van de nas. Maar zoals ik al schreef had mijn vorige nas hetzelfde probleem. Ook een andere externe schijf bied geen uitkomst. Ik heb de schijf geformatteerd naar ext4 maar ik zie geen verschil in snelheid. Een map met 30gb doet hij 8 uren over, dit gaat om 3 grote bestanden. Als ik op internet google dan lees ik veel over dit onderwerp maar nergens een oplossing. Het lijkt alsof ik beter een ander merk nas had kunnen kiezen.
Dank je wel voor de aanvullende informatie: model nas, model externe schijf, en de grootte van de bestanden. En voor het formatteren van de schijf in ext4.
Hoelang duurde het formatteren ?
Ik zelf heb even getest met een ds110j (oud beestje) en een Tevion externe schijf van 500 GB (ook oud)
Bij mij gaat het kopieren van grote maar ook kleine bestanden met rond de 15 Mbyte per seconde, dat is ongeveer 60 GB per uur. Het formatteren duurde iets van 10 minuten.
En inderdaad @Ben(V) het verschil tussen ntfs en ext valt mee, ntfs zit er onder en ext4 er boven.
Aan een windows pc haalt de schijf met ntfs ongeveer 25 MByte per seconde.
Ik zou inderdaad verwachten dan jouw nieuwere nas een stuk beter zou presteren. Het ligt volgens mij niet aan het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Gebruik je soms steeds dezelfde usb kabel.
Er zijn hele slechte usb kabels op de markt namelijk.

En net even google gebruikt, maar die Toshiba is blijkbaar een SMR disk en dat zal de reden van zijn traagheid bij het schrijven zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 07-06-2023 08:22 ]

Pagina: 1