Primaire Monitor valt soms weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-09 20:34
Beste Tweakers,

Ik heb een dual monitor setup, LG 27 GN850.
Deze zijn aangesloten via een dp kabel en daartussen zit een 90 graden adapter zodat het in de monitor arm past.

Een jaar lang ging dit goed, maar kort geleden begon mijn primaire monitor af en toe uit te vallen.
Het beeld wordt een paar seconden zwart en dan gaat het weer aan. Dit gebeurde eens per dag maar wordt steeds vaker en nu soms 10 keer per minuut.

De kabel en adapter zijn beide getest. De ingang van de gpu is het ook niet want na omwisseling blijft hetzelfde scherm er last van hebben. Ik dacht dus dat de monitor defect was maar ik merk dat als ik de kabel van het secundaire scherm los koppel dat deze niet meer willekeurig uitvalt.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn of wat ik nog kan doen om verder te testen of er eventueel hardware defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam191
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-06-2023
Wellicht een idee om je videokaart driver te uninstallen met DDU (in Windows safe mode) en vervolgens de driver opnieuw te downloaden & installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Dank je ik ga het vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kan je eens testen door je tweede scherm aan te sluiten met HDMI.
Want dit lijkt aardig op een steeds meer voorkomend probleem, namelijk slechte DP kabels die je bij zoveel monitoren krijgt. Veel van die kabels volgen VESA specificatie niet en dan krijg je nu precies dit soort problemen.

HDMI heeft dit probleem veel minder. Misschien verdwijnt het probleem al door een monitor aan te sluiten met HDMI. Anders beiden eens proberen of het dan wel weg is. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Ik heb juist voor een hoogwaardige DP kabel gekozen zodat ik geen problemen zou ervaren (https://www.allekabels.nl...displayport-kabel-8k.html).

Ik heb met DDU de software in safe mode verwijderd en vervolgens weer opnieuw geinstalleerd.
Tot nu toe heb ik geen problemen gezien. Ik kijk het nog even een dag aan, maar hopelijk waren het de drivers.

EDIT:
Helaas, de uitval momenten zijn terug. Ik ga toch de optie proberen met een HDMI dan.

[ Voor 11% gewijzigd door GF187um op 06-06-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 10:14

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Ik zou niet voor HDMI gaan, dan kom je op max resolutie maar op 8 bit en via DP op 10 bit.https://www.lg.com/nl/monitor/lg-27gn850-b Meestal zal HDMI 2.0 geen g-sync of free-sync ondersteunen.

In de specs van de "hoogwaardige" kabel wordt niet gerept over VESA, dat zou mij weren om zo een kabel te kopen. Het kan namelijk zijn dat alle 20 pinnen in de kabel zijn aangesloten en dat is niet best voor je apparatuur. https://www.cablechick.co...t-pin-20-issue-explained/
Probeer deze: uitvoering: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart
Is goedkoper en VESA gecertifiseerd.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Baakster schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:10:
Ik zou niet voor HDMI gaan, dan kom je op max resolutie maar op 8 bit en via DP op 10 bit.https://www.lg.com/nl/monitor/lg-27gn850-b Meestal zal HDMI 2.0 geen g-sync of free-sync ondersteunen.

In de specs van de "hoogwaardige" kabel wordt niet gerept over VESA, dat zou mij weren om zo een kabel te kopen. Het kan namelijk zijn dat alle 20 pinnen in de kabel zijn aangesloten en dat is niet best voor je apparatuur. https://www.cablechick.co...t-pin-20-issue-explained/
Probeer deze: uitvoering: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart
Is goedkoper en VESA gecertifiseerd.
Succes!
Hoogwaardig stond op de site, ik heb zelf geen verstand van kabels ik heb mij er ook nooit in hoeven verdiepen aangezien alle kabels altijd goed gewerkt hebben bij mij.

Ik heb getest met de HDMI kabel. Deze blijkt wel goed te werken. Ik heb nu 2 verschillende DP kabels geprobeerd aan te sluiten en beide geven hetzelfde probleem. Ik vermoed dus dat het niet om de kabels gaat maar om de DP ingang van de monitor.

Zou dit door de 20pinnen veroorzaakt kunnen worden? Het is niet zo dat de monitor niet werkt, het beeld valt af en toe uit en daarnaast zie ik nu ook tijdens het opstartlogo artifacts.

Het probleem is trouwens ook dat de kabel dus niet direct in de monitor zit maar via een adapter. De adapter die ik heb gekocht staat niet meer online, maar dit is een zelfde variant: https://www.onlinekabelsh...0_FM54vvSY8BoCPmcQAvD_BwE
Het testen is wel gebeurd zonder adapter, maar vanwege de monitor arm kan deze niet aangesloten worden zonder adapter.

Zou een andere kabel het probleem nu nog op kunnen lossen of moet de monitor eerst opgestuurd worden voor reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:54
Heb je een AMD kaart? Er zijn met AMD videokaarten en hun drivers soms problemen met multi-monitor, en uitvallen van 1 monitor is een die wel vaker beschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

manzonderdas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 02:27:
Heb je een AMD kaart? Er zijn met AMD videokaarten en hun drivers soms problemen met multi-monitor, en uitvallen van 1 monitor is een die wel vaker beschreven is.
Nvidia en Intel hebben dit probleem ook. ;)

@Baakster HDMI was om te testen, voordat @GF187um nieuwe kabels ging kopen.
Verder denk ik ook dat het ontbreken van VESA certificatie hier ervoor kan zorgen dat die "hoogwaardige" kabel alsnog niet werkt. Club3D zou wel moeten werken aangezien die echt goed zijn. Voor mij werkte ze in ieder geval geweldig jaren geleden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aanvullend: blaas de poorten die je gebruikt eens goed schoon, met een busje perslucht ofzo. Klein stofje kan al een slechte verbinding veroorzaken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
manzonderdas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 02:27:
Nee, ik heb een RTX 3080.

Drivers zijn helemaal verwijderd en up to date. Monitor Firmware ook.
The Eagle schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:28:
Aanvullend: blaas de poorten die je gebruikt eens goed schoon, met een busje perslucht ofzo. Klein stofje kan al een slechte verbinding veroorzaken.
Goede tip! Ik ga het vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 10:14

Baakster

Dislectie enzo... succes!

GF187um schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:39:
[...]

Het probleem is trouwens ook dat de kabel dus niet direct in de monitor zit maar via een adapter. De adapter die ik heb gekocht staat niet meer online, maar dit is een zelfde variant: https://www.onlinekabelsh...0_FM54vvSY8BoCPmcQAvD_BwE
Het testen is wel gebeurd zonder adapter, maar vanwege de monitor arm kan deze niet aangesloten worden zonder adapter.
Die adapter staat pin 20 is aangesloten: ondersteuning voor DP_PWR. Dat is wat je niet wilt, ik weet niet zeker of dit onderbroken wordt door de kabel of niet. Want ik weet niet of de kabel ook 20 pins is.

Wat kwam er uit het testen zonder adapter? Werkt het toen wel?

Hele andere invals hoek, maar heb je een nieuwe bureaustoel? Soms (heel soms) is dat ding waar je op zit de boos doener. (kan even niet op de naam komen) Wat zeg maar op en neer gaat als je beweegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Baakster schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Die adapter staat pin 20 is aangesloten: ondersteuning voor DP_PWR. Dat is wat je niet wilt, ik weet niet zeker of dit onderbroken wordt door de kabel of niet. Want ik weet niet of de kabel ook 20 pins is.

Wat kwam er uit het testen zonder adapter? Werkt het toen wel?

Hele andere invals hoek, maar heb je een nieuwe bureaustoel? Soms (heel soms) is dat ding waar je op zit de boos doener. (kan even niet op de naam komen) Wat zeg maar op en neer gaat als je beweegd.
Nee, helaas is de test met en zonder adapter hetzelfde. Beide hebben last van uitval. En een andere kabel ook. Ik heb geprobeerd het zelf schoon te blazen maar nog geen perslucht geprobeerd, dat ga ik van het weekend even halen. Hopelijk is dat de oplossing anders denk ik dat het DP aansluiting in de monitor is die misschien aangetast is.

De stoel staat hier al 2 jaar dus dat denk ik niet, de monitor ernaast heeft er ook geen problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-09 21:17
Als je Freesync uit zet op de monitor, blijft het scherm dan ook knipperen? Ik heb iets soortgelijks gehad, de enige oplossing die ik kon vinden was Freesync uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GF187um
Farmersmother schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:41:
Als je Freesync uit zet op de monitor, blijft het scherm dan ook knipperen? Ik heb iets soortgelijks gehad, de enige oplossing die ik kon vinden was Freesync uitschakelen.
Ik heb deze oplossing getest, in eerste instantie Freesync uitgeschakeld. Het probleem bleef nog steeds voorkomen. Daarna verder gezocht maar ineens was Freesync uit het menu verdwenen. Adaptive Sync stond er nog wel in, dit is ook een functie die van Freesync gebruik maakt. Dit heb ik ook uitgeschakeld en de laatste paar dagen heb ik geen last meer gehad van het uitvallen.
Bedankt!
Pagina: 1