Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe Game-PC van circa 1800,- (totale noob edition)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• imadragonrawraw
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen! Diablo IV, Apex, HotS (don't judge), etc. Ik stream niet, gebruik geen video editing software o.i.d. Mijn huidige systeem is bijna 10 jaar oud. Bepaalde games runt ie nog wel, maar als ik nu Diablo IV probeer te draaien dan zie ik er net nog geen rook uitkomen..

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute max is 1800-1900 all-in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn beeldscherm: iiyama G-Master Gold Phoenix GB2888UHSU - 28" monitor. Alhoewel die langzaam ook aan vervanging toe is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De laatste keer dat ik een PC in elkaar heb geflanst is inmiddels zo lang geleden dat ik mij nu totaal als een vis uit het water voel. Steeds als ik mij aan een build waag, dan voelt het zo overweldigend qua keuzes en mogelijkheden dat ik vervoglens weer verder truk met m'n old-timer PC. Maar, ik wil graag o.a. Diablo IV en Apex kunnen spelen zonder hiccups. Maar, voel mij dus echt een enorme oen als het gaat om een PC samenstellen. Ik ga de PC ook niet zelf in elkaar monteren, maar bestel de onderdelen liever bij een bedrijf en laat de assemblage aan hun.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zou ik een fluisterstille GamePC willen hebben, of in ieder geval eentje die niet opstijgt wanneer je een game probeert te laden. Verder maakt het mij niet veel uit of je de binnenkant kan zien of niet, wat voor een RGB lampjes er zijn etc. De PC moet gewoon lekker lopen, stil zijn, en goede prestaties kunnen leveren. Ik hoef ook niet op de allerhoogste kwaliteit te kunnen gamen, maar het zou wel zijn als de PC een paar jaar mee kan en ik in die zin voorbereid ben op de toekomst. Ik hoop dat dat lukt met een budget van circa 1800? Of moet ik realistischer zijn en mijn budget verhogen?

Ga je overklokken?
Tevreden met standaardinstellingen - ik zou zelf niet weten hoe je iets moet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Deze build heb ik nu samengesteld, maar ik heb geen idee of de componenten op elkaar aansluiten, of dit uberhaupt een goede build is of er veel betere builds bestaan voor het geld. Ik heb simpelweg maar wat gekozen uit een drop-down lijst. Pls be gentle.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700KF Boxed€ 312,01€ 312,01
1MoederbordenMSI PRO Z690-P DDR4€ 159,95€ 159,95
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 4060 Ti 8GB Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 83,90€ 83,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 70,48€ 70,48
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32€ 138,80€ 138,80
1VoedingenSilverstone DA850 Gold€ 103,90€ 103,90
Totaal€ 869,04

Alle reacties

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Hi, ik zou met dit budget de volgende pc samen stellen. Reken op rond de 150€ assemblage kosten. Windows zou ik zelf installeren. Licenties zijn al voor een euro of 5 te koop. Als je het door een shop laat doen ben je zo €100 extra kwijt. Assembleren kan o.a. bij Alternate of Azerty.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 227,86€ 227,86
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 199,95€ 199,95
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X€ 669,-€ 669,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 83,90€ 83,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 115,95€ 115,95
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.541,36

• imadragonrawraw
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05-2024
Hi Kasj!

Dank je wel voor je reactie!

Stomme vraag - maar is er een reden waarom er voor de AMD Ryzen gekozen wordt, en niet een Intel Core? Is het alleen een voorkeursding - of is dit simpelweg de betere processor op de markt?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
AMD systeem kun je over een paar jaar nog een betere processor installeren. Bij het Intel systeem niet. Als je nooit je computer deels updatet dan maakt het niet gek veel uit. Dan is een Intel systeem wellicht goedkoper.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Hoi imadragonrawraw,

Als je een een Game-PC wilt die meer gericht is op nieuwere AA games, zou ik een Game-PC aanschaffen met soort gelijke specs als de Game Consoles PS5 of Xbox series X. Als je googled op processor xbox series x, zie je dat die game console een AMD Zen 2-processor met acht cores heeft draaien op een snelheid van 3,8 GHz.

Zen 2 is alweer een wat verouderde architectuur, maar de 8 core lijkt wel de standaard te worden voor games. Je kan een 6-core met een nieuwere architectuur nemen zoals aangeraden door Kasj, maar die processor zal vooral erg goed presteren bij oudere AA titels. Met oog voor later is een 8 core toch aan te raden. Bij intel kan je dan kiezen voor de processor die je in je eerste lijst hebt staan, namelijk de Intel Core i7-12700KF of Intel Core i7-13700KF. Bij AMD kan je kiezen tussen AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed, AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD Ryzen 7 7700X Boxed, AMD Ryzen 7 5800X Boxed.

Het instap model AMD Ryzen 7 5800X Boxed heb je al voor €206,- maar omdat je wat meer budget hebt kan je voor het nieuwste platform kiezen met de processor AMD Ryzen 7 7700X Boxed en wat @Djarune aangeeft zodoende later nog upgraden. Dit kan bij de Intel procesorren niet..

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Voor het Intel systeem, ik zou de 12700 vervangen door de 13600K. Sneller en ongeveer even duur.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Voor AMD is er inderdaad een upgrade mogelijkheid, als je een qua prestaties vergelijkbaar Intel systeem wil samenstellen moet je de 13600K hebben. Daarbij moet je dan ook een moederbord dat DDR5 ondersteund nemen en DDR5. Het lijstje dat je eerder hebt samengesteld had een DDR4 moederbord en een DDR5 geheugen. Dat past en werkt niet.

Ik vermoed dat de AMD versie goedkoper is dan de 13600K met moederbord en ram.

Aangezien je een 4K scherm gebruikt zou ik eerder een 6900XT of 6800XT nemen dan een 4070. De 4060Ti die je zelf had uitgezocht is een slechte keus in het algemeen maar op 4K extra slecht. Een 6700XT is een betere keuze in die prijsklasse.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
imadragonrawraw schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:00:
Hi Kasj!

Dank je wel voor je reactie!

Stomme vraag - maar is er een reden waarom er voor de AMD Ryzen gekozen wordt, en niet een Intel Core? Is het alleen een voorkeursding - of is dit simpelweg de betere processor op de markt?
Als je vooral de pc gebruikt om te gamen, wil je liefst een zo goed mogelijke videokaart zonder dat je processor een bottleneck wordt. Afhankelijk van je budget heeft het dus niet super veel zin om veel geld in de processor te stoppen zolang dat geen bottleneck wordt.

Verder zijn de Ryzen processors zuiniger waardoor er minder zware koeling en voeding vereist is, wat allemaal weer in de videokaart kan worden gestopt. Dat maakt voor gamen een AMD ryzen processor erg interessant.

Gebruik je je pc ook voor productietaken waarvoor juist de processor erg belangrijk is, heeft het weer meer zin om in een krachtige processor te investeren en dan komt Intel vaak wel weer goed uit de bus.
Pagina: 1