Advies gevraagd Indak zonnepanelen bij dakrenovatie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 10:07
Hallo Tweakers,

Graag jullie mening/advies.

Ergens september/oktober wordt ons dak gerenoveerd. Nu, 8cm eps met vezelcement leien. Dit gaat er allemaal af en word vervangen door 14cm PIR RD 6,45 en platte dakpannen.

Nu wil ik een dakvlak (47°) voorzien van 14 indak panelen, indak vind ik mooier. Ik weet dat het iets aan opbrengst kost door hogere temperaturen van de panelen. Ook stukje plat dak wil ik meteen voorzien van 6a7 panelen.

Zonnepanelen: HYUNDAI 435 WP MONO SHINGLED FULL BLACK - (HIE-S435HG(FB)) afmeting: 1899 × 1096 × 30mm
Omvormer: Via sunny design STP10.0-3AV-40 3 fasen 10kw omvormer met 2x mppt

Verdeling zal zijn 14x en 7x op de dc ingang van de omvormer.

Is dit een goede oplossing of mis ik iets? Het schuine dak zal met deze panelen compleet gevuld worden, met alleen gevel dakpan naast de panelen. Door een dakoverstek van 20cm passen er precies 14 op denk ik.

1.096m x7 = 7.67m dak wordt met overstek 8.1m. Moet passen toch?

De SMA omvormer is heel slecht leverbaar zie ik, wat zijn goede alternatieven?

Ga de panelen er zelf opleggen.

Alvast bedankt!
Mijn dakkie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXxWg6ATWrsuhSXrhpEUIuhxAzY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRMm3FFtqL9chvuxIm60RxFq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPQT45yF7F_pf_bG48dgzxRSvNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b73j5eXuIw0Zw2Aly0TDAx3M.jpg?f=fotoalbum_large
Oppervalk van alle schuine dakvlakken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_jCeo6EjR-Lci5KbyKCJvTOJe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKI2xAXuMM6UdxO24q5Gqdgp.jpg?f=fotoalbum_large

Blaaaaad

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vraag me altijd af, bij indak: als je ze over 10 jaar wilt vervangen (kijk eens 10 jaar terug wat voor Wp je toen had), vernieuw je dan "weer" heel je dak? Een railtje verlengen is dan makkelijker.
Dezelfde maten ga je niet vinden.

Hier op voorraad (volgens website)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2023 14:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Hele dak vernieuwen zal niet nodig zijn, minder panelen en meer pannen is altijd een optie lijkt me.

Bedankt voor de SMA tip!

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
De SMA heeft een minimum Vmpp >300V

Hoewel hij start met 175V, betekend dat geen schaduw beheer op de string van 7. Die maken maar 7x36Vmpp

Indak is mooi, maar nu duur, bij vervangen dubbel duur… geen haar op mijn hoofd die er aan denkt.

Normaal systeem van dit kaliber moet rond €1,20/Wp kunnen. Soms zelfs minder… pech iets meer.

Dan weet je binnenkort hoe veel extra je kwijt bent… nuttiger dat geld in een warmtepomp te stoppen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Ok dat is dus niet gunstig, raar dat SMA Sunny design daarmee komt dan. Beter of andere omvormer of meer dan 7 panelen dus? Misschien is er nog ruimte € om wat extra te leggen op het andere platte dak van de woning..

Waar zit het grote prijsverschil in dan? Indak platen? Heb geen vergelijking met of zonder indak :).

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een tripower X12-50 heeft dan weer een lagere Vmpp vanaf 210 V en kan je 3 orientaties op kwijt. (schuurtje? Noorddak?)
https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-DS-en-20.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2023 20:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1