Plaatmateriaal voor wanden naast douche

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
Beste mede-tweakers,

Ik ga een metalstud wand plaatsen die een badkamer creërt in een grote ruimte. In de badkamer komt een inloopdouche. Ik was van plan alle badkamerwanden te bekleden met 'groen' waterbestendige gipsplaten. Echter, nu lees ik hier en daar dat je beter cementvezel platen hiervoor kan gebruiken. Gips is, ook al is het behandeld, niet inherent waterbestendig en cementvezel wel. De reden waarom ik niet voor cellenbeton lijmblokken ga is geluidsisolatie.

Platen van dit type zijn onder andere:
Powerpanel H2O (afmetingen 1200x1000 en 2600x1200)
Knauf Aquapanel indoor (afmetingen 1200x1000 en 2400x900, die laatste alleen bij een Belgische webshop)

1200x1000 vindt ik onhandige maten voor metalstud. Dat geeft ook weer veel naden om af te werken. 2400x900 is perfect, maar lijkt nauwelijks verkrijgbaar in Nederland.

Wat zou jullie advies zijn?
Heeft iemand ervaring met dergelijke platen in de badkamer?
Weet iemand of er alternatieven zijn?
Zouden groene platen ook prima kunnen, of echt beter niet? (ik weet dat mijn aannemer 2 jaar geleden ook groene platen voor een tussenwandje heeft gebruikt bij de inloopdouche, maar ik heb inmiddels niet zoveel vertrouwen meer in zijn vakmanschap).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q73eI3MgAQmA4Te-pucxDWyD4Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u7I9zZJPyA3hAA3z0dQXxUsF.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-04 10:03
Kijk eens naar Wedi of Qboard platen. Ik weet niet hoe die het houden op metal stud maar zijn perfect voor de badkamer. De 20mm dikke variant is wel aan te raden voor de stevigheid. en wellicht profielen om de 30 cm.

Andere optie is Diamondboard van Knauf, deze zijn ook goed waterbestendig. Tijdens mijn verbouwing zijn de diamond board rest stukken in de tuin meerdere keren nat geregend, maar deze bleven netjes in vorm en zeer stevig. De normale gipsplaat rest stukken werden echter slap en zompig.

Diamond board is door de hogere massa ook een stuk beter voor de akoestische isolatie.

Evt kiezen voor een laag gips (diamond board of groen gips) met daarover heen 10mm Wedi.

[ Voor 8% gewijzigd door Marcusso op 06-06-2023 13:58 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 20:36
Een andere mogelijk oplossing is het Faay systeem werkt erg makkelijk en heeft goed geluid isolerende eigenschappen. Je hoeft dan ook geen metalstud te gebruiken. De faay zijn complete wanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Marcusso schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:56:
Kijk eens naar Wedi of Qboard platen. Ik weet niet hoe die het houden op metal stud maar zijn perfect voor de badkamer. De 20mm dikke variant is wel aan te raden voor de stevigheid. en wellicht profielen om de 30 cm.

Andere optie is Diamondboard van Knauf, deze zijn ook goed waterbestendig. Tijdens mijn verbouwing zijn de diamond board rest stukken in de tuin meerdere keren nat geregend, maar deze bleven netjes in vorm en zeer stevig. De normale gipsplaat rest stukken werden echter slap en zompig.

Diamond board is door de hogere massa ook een stuk beter voor de akoestische isolatie.

Evt kiezen voor een laag gips (diamond board of groen gips) met daarover heen 10mm Wedi.
Qboard ligt hier ook gewoon in de Hornbach bij de tegellijm, mooi spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Leg je niet zowiezo een waterdicht vlies op de wand die netjes tot in de waterafvoer van de inloopdouche komt? En daar bovenop dan tegelen oid.
Dan maakt de onderplaat niet zoveel uit, want die wordt nooit vochtig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Hier gewoon hygrogrips gebruikt en daar een afdichtingsmat overheen met afdichtingspasta. Dan daar overheen tegelen. De pasta+mat is wat alles waterdicht maakt en wil je sowieso toepassen ongeacht wat erachter zit. De bak moet gewoon waterdicht zijn, zodat zelfs als er een laagje water in komt te staan dit niet langs je kitranden, onder je wand, achter de muur gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Thx voor je tips iedereen

Zoals ik het nu begrijp;
1. Wedi en Qboard (XPS met cementlaag); waterdichting door platen aan elkaar te lijmenen en te voegen. Direct overtegelbaar.
2. Aquapanel en Powerpanel H2O (vezelcement); zelfde als Wedi en board, maar dan met PU lijm. Daarna primer voordat getegeld kan worden.
3. Groene gips (behandeld gips): waterdichting door matten/folie en pasta over het geheel. Daarna primer voor tegelen

Wedi en Qboard is wel schofterig duur... :o

Voor een plaat van 2600x600x10:
  • Wedi: 58,95 EUR
  • Hornbach Qboard: 28,10 EUR
  • Merkloos hier: 33,09 EUR
  • Jackoboard Plano hier 33,17 EUR.

[ Voor 38% gewijzigd door MWDKing op 06-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:10
MWDKing schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:05:

Zoals ik het nu begrijp;
1. Wedi en Qboard (XPS met cementlaag); waterdichting door platen aan elkaar te lijmenen en te voegen. Direct overtegelbaar.
2. Aquapanel en Powerpanel H2O (vezelcement); zelfde als Wedi en board, maar dan met PU lijm. Daarna primer voordat getegeld kan worden.
3. Groene gips (behandeld gips): waterdichting door matten/folie en pasta over het geheel. Daarna primer voor tegelen

Kijk eens naar Vidi. Das een stuk goedkoper naar wedi maar wel bijna net zo sterk.

De toplaag van qboard is echt een stuk minder sterk dan Vidi of wedi. Al maakt t voor een scheidingswand niet zoveel uit als.je er voldoende staanders achter zet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43

Zoals ik het nu begrijp;
[...]
Houd er wel rekening mee dat je hoe dan ook kimband wilt gebruiken bij overgang vloer naar wand en voor de douchecabine wand naar plafond. Die "folie" (is dus eigenlijk een vezelstof) ga je dan sowieso dus gebruiken incl. pasta (of je moet een kant en klare band kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Makrolon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:01:
[...]

Kijk eens naar Vidi. Das een stuk goedkoper naar wedi maar wel bijna net zo sterk.

De toplaag van qboard is echt een stuk minder sterk dan Vidi of wedi. Al maakt t voor een scheidingswand niet zoveel uit als.je er voldoende staanders achter zet.
Goede info! Vidiboard 2600x600x10 kost € 43,11 EUR bij de Bouwmaat en valt dus kwa prijs tussen Qboard etc. en Wedi. Als ik eerst een laag groen gips doe en daarop Vidiboard denk ik dat HoH 600 wel moet gaan toch? Anders kan ik ook naar 300. Het is maar een kleine stukje totaal en wil vooral geen scheuren.

[ Voor 16% gewijzigd door MWDKing op 06-06-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Caelorum schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:10:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je hoe dan ook kimband wilt gebruiken bij overgang vloer naar wand en voor de douchecabine wand naar plafond. Die "folie" (is dus eigenlijk een vezelstof) ga je dan sowieso dus gebruiken incl. pasta (of je moet een kant en klare band kopen).
Gaan we zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-04 10:03
MWDKing schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Goede info! Vidiboard 2600x600x10 kost € 43,11 EUR bij de Bouwmaat en valt dus kwa prijs tussen Qboard etc. en Wedi. Als ik eerst een laag groen gips doe en daarop Vidiboard denk ik dat HoH 600 wel moet gaan toch? Anders kan ik ook naar 300. Het is maar een kleine stukje totaal en wil vooral geen scheuren.
Groen gips met vidiboard daarop HoH 60 moet prima gaan. Evt de XPS platen horizontaal aanbrengen om zo geen gelijke naden te krijgen voor de stevigheid.

Nog gekeken naar Diamond Board? Niet veel duurder dan groen gips (€1,02 per m2) en veel steviger. Wel zorgen voor een sterke rug en een scherp mesje om te snijden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Marcusso op 07-06-2023 10:26 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Marcusso schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Groen gips met vidiboard daarop HoH 60 moet prima gaan. Evt de XPS platen horizontaal aanbrengen om zo geen gelijke naden te krijgen voor de stevigheid.

Nog gekeken naar Diamond Board? Niet veel duurder dan groen gips (€1,02 per m2) en veel steviger. Wel zorgen voor een sterke rug en een scherp mesje om te snijden. ;)
Net even een brochure bekeken en dat lijkt me inderdaad een goede plaat! Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Diamond board is gewoon gipsvezel, net als Fermacell.

Badkamer hier is een combi van “gewoon” Fermacell en Powerpanel (voor de natte cel), deze mogen naast elkaar in 1 wand gebruikt worden en verlijm je net als de gewone plaat.
Daarnaast natuurlijk ook nog alle aansluitingen in de kim gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:12:
Diamond board is gewoon gipsvezel, net als Fermacell.

Badkamer hier is een combi van “gewoon” Fermacell en Powerpanel (voor de natte cel), deze mogen naast elkaar in 1 wand gebruikt worden en verlijm je net als de gewone plaat.
Daarnaast natuurlijk ook nog alle aansluitingen in de kim gezet.
Ik heb het even opgezocht. Diamond board is net zo hard als gipsvezelplaat (o.a. door hogere dichtheid). Maar diamond board is blijkbaar geimpregneerd tegen vocht en ook vouwbaar in tegenstelling tot standaard gipsvezelplaten.

Bron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYhzzd7mRrhUslRhGpaPaRf9xdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkJkISsixl15WOuY3UpSNOVj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MWDKing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:51:
[...]

Ik heb het even opgezocht. Diamond board is net zo hard als gipsvezelplaat (o.a. door hogere dichtheid). Maar diamond board is blijkbaar geimpregneerd tegen vocht en ook vouwbaar in tegenstelling tot standaard gipsvezelplaten.

Bron
[Afbeelding]
Wat is het verschil met Fermacell?

Dat kun je ook in natte ruimtes gebruiken (heb ik gedaan), alleen voor de natte cel zul je hem dan volledig l moeten kimmen. Dat lijkt me met Diamondboard niet anders. Er staan immers ook geen 3 sterretjes.

Uiteindelijk zijn alleen de cementvezelplaten echt inherent watervast.

Edit: zit nog ff naar de Diamondboard te kijken, maar lijkt idd geen gipsvezel, maar wel veel eigenschappen ervan.... Lekker duidelijk die marketingpraat... ;w

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-06-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:58:
[...]

Wat is het verschil met Fermacell?

Dat kun je ook in natte ruimtes gebruiken (heb ik gedaan), alleen voor de natte cel zul je hem dan volledig l moeten kimmen. Dat lijkt me met Diamondboard niet anders. Er staan immers ook geen 3 sterretjes.

Uiteindelijk zijn alleen de cementvezelplaten echt inherent watervast.

Edit: zit nog ff naar de Diamondboard te kijken, maar lijkt idd geen gipsvezel, maar wel veel eigenschappen ervan.... Lekker duidelijk die marketingpraat... ;w
Mee eens dat het onwijs onduidelijk is wat de plaat nu precies is.
Fermacell gipsvezel neemt standaard meer vocht op (die Powerpanel platen minder natuurlijk). Klopt dat je sowieso kimband e.d. moet gebruiken, maar de ondergrond is in het geval van Diamondboard of Groene platen iig 'kwaliteit H2 conform EN 520. Dit betekent dat de plaat na twee uur in het water te hebben gelegen, niet meer dan 10% gewichtsaandeel water opneemt.'

Dus het is een wat robustere optie dan standaard fermacell lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 19:07

Zoals ik het nu begrijp;

Ik heb die qboards zelf gebruikt, en hoewel prijzig werkt het erg prettig. Scheelt veel tijd met tegelen, het is redelijk solide van zichzelf, met tegels erop merk je niet dat t een "zachte" muur is. Montage werkt erg simpel, op maat maken doe je met een mes. De meerprijs verdient zich voornamelijk in tijd terug.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ik ga denk ik voor de Vidiboard platen op de metalstud in de inloopdouche. Of misschien wel overal, aangezien je dan iig dezelfde werkwijze hebt.

Op de foto hieronder zie je de opbouw van de 'buitenmuur'. De onderzijde is een spouwmuur. De betonplaat ligt 40mm van de muur af en daartussen zit XPS isolatie. Daarop staat een HSB met 180mm isolatie. Dat moet een strakke wand worden voor de douche. (in mijn OP zie je het raampje dat je ook op de foto ziet).

Mijn plan is dan om de Vidiboard platen 40mm over de hele hoogte te zetten. Die dan met dikke lijmdotten (verwerkingsinstructie (https://media.wildkamp.nl...uMTY4NjQ4MTMwNS4wLjAuMA..) vastzetten aan de onderzijde en aan de bovenzijde op een regelwerk schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSGvP96Z0vpP-P_kPeKdaBgpBvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17EKBtyPP2gOvgV2J1WJVrza.jpg?f=fotoalbum_large

Dauwpunt berekeningen tonen wat consensatie kortstondig misschien tijdens het douchen. Dan wordt er natuurlijk extra geventileerd, maar even worse case genomen (25C 80% RH binnen en -5 80% RH buiten).

Stenen muur onder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMlp5geK5LS0zgL2blfSbOnu5DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wySPHX7Onwsdz1iDUuAB0y1Z.png?f=fotoalbum_large

HSB boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8WJrnqTsg6l_GfC_UlcTXpP_i8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kvnSOa3Og8W9w0NiovEnIQEE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door MWDKing op 11-06-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@bbbrumbrum Ik heb ook een aannemer gevraagd een offerte te maken voor de badkamer. Die bood gewone fermacell aan voor de inloopdouche. Ik gaf aan dat ik het beter zou vinden als dat dan iig Fermacell H2O platen zouden zijn óf de hele wand in vloeibare folie zetten.

Zijn antwoord is dat ze gewone fermacell gebruiken al 25jaar zonder problemen en dat de tegelzetter het in kimband zet.

Nu ben ik door slechte ervaringen met andere aannemers altijd een beetje wantrouwig, omdat als problemen in de badkamer na 10 jaar ontstaan, men zelden terug gaat naar de oorspronkelijke aannemer.

Ik twijfel dus, moet ik nogmaals benadrukken dat ik beter slaap als er Fermacell H2O wordt gebruikt óf het maar aannemen dat het goedkomt... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
"We doen het altijd zo" dat vind ik geen goed excuus, misschien doen ze het al 25 jaar verkeerd. Wellicht was er 25 jaar geleden nog helemaal geen Fermacell H2O, maar nu inmiddels wel. Dus waarom zou je het niet gebruiken? Over 10 jaar zit jij met een lekkende douche en is de aannemer allang gevlogen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Puch-Maxi schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:11:
"We doen het altijd zo" dat vind ik geen goed excuus, misschien doen ze het al 25 jaar verkeerd. Wellicht was er 25 jaar geleden nog helemaal geen Fermacell H2O, maar nu inmiddels wel. Dus waarom zou je het niet gebruiken? Over 10 jaar zit jij met een lekkende douche en is de aannemer allang gevlogen.
Eens!
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Typisch weer zo'n aardappelschiller van een aannemer, die één kunstje kan, en zich nooit is blijven verdiepen in z'n vak en met de tijd mee is gegaan, zou lekker een ander zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:24
MWDKing schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:33:
[...]

Eens!

***members only***
Ja de tijden dat de klant koning was zijn allang vervlogen. Het is altijd 'Wij doen het zo, dus jij hebt het er mee te doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@Zaphara @TwingyTwingy Maarja, hoe vindt je een goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja lastig, in mijn ervaring altijd via via. Buren, familie, vrienden, mensen die uit eerste hand weten of iemand echt goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:43

Managelorian

“This is the workflow.”

@Zaphara Helaas weet je echter niet of mensen verstand hebben van inhoudelijke zaken. De reviews die de installateur van mijn ketel kreeg waren heel goed ("vriendelijke vent", "denkt goed met je mee", etc.), maar vakinhoudelijk was hij echt ongelooflijk slecht. Fout op fout op fout.

EDIT: Zojuist nog even gekeken naar de huidige stand van de reviews van desbetreffende installateur: meer dan 200 Google reviews met een gemiddelde score van 4.9 sterren. En dat voor iemand die de gasafsluiter onbereikbaar plaatst, een gasleiding lek maakt en deze niet controleert op lekdichtheid, de rookgasafvoer niet lekdicht aanlegt, de thermostaat niet werkend aangesloten krijgt.... Maar oh, oh, oh, wat is het toch een vriendelijke vent. 5 sterren!

[ Voor 45% gewijzigd door Managelorian op 14-06-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:52
groene plaat is prima, ik zou dat gewoon doen en lekker aansmeren met kimband;)

voor de liefhebber hier nog een optie: https://www.bouwmaat.nl/k...125-mm/product/0000703045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Managelorian schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:30:
@Zaphara Helaas weet je echter niet of mensen verstand hebben van inhoudelijke zaken. De reviews die de installateur van mijn ketel kreeg waren heel goed ("vriendelijke vent", "denkt goed met je mee", etc.), maar vakinhoudelijk was hij echt ongelooflijk slecht. Fout op fout op fout.

EDIT: Zojuist nog even gekeken naar de huidige stand van de reviews van desbetreffende installateur: meer dan 200 Google reviews met een gemiddelde score van 4.9 sterren. En dat voor iemand die de gasafsluiter onbereikbaar plaatst, een gasleiding lek maakt en deze niet controleert op lekdichtheid, de rookgasafvoer niet lekdicht aanlegt, de thermostaat niet werkend aangesloten krijgt.... Maar oh, oh, oh, wat is het toch een vriendelijke vent. 5 sterren!
Precies dit. Ik heb meerdere lui via familie gevonden. Zij dik tevreden, maar als je niet weet hoe het technisch hoort, dan is dat geen goede indicator.
Pagina: 1