Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toshiba23
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik heb gezocht en ik kwam wel wat informatie tegen maar ik heb nog geen oplossing, vandaar dat ik het zo probeer.
Ik wil graag mijn oude telefoons kwijt. Daarbij zou ik wat er nog in zit aan waardevolle grondstoffen graag aan een goed doel geven; of iig weten dat het opnieuw gebruikt wordt. Maar het is net zo belangrijk voor me dat het onmogelijk is om wat voor gegevens dan ook nog te achterhalen. Voor mijn gevoel is terugzetten naar fabrieksinstellingen en eventuele kaarten verwijderen niet genoeg. Het liefst zou ik de telefoon uit elkaar halen of vernietigen (natuurlijk met behoud van de herbruikbare grondstoffen).
Weet iemand een manier om dit te doen of een plek waar je ze in kan leveren en ze het voor je doen oid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:50
toshiba23 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:46:
Ik heb gezocht en ik kwam wel wat informatie tegen maar ik heb nog geen oplossing, vandaar dat ik het zo probeer.
Ik wil graag mijn oude telefoons kwijt. Daarbij zou ik wat er nog in zit aan waardevolle grondstoffen graag aan een goed doel geven; of iig weten dat het opnieuw gebruikt wordt. Maar het is net zo belangrijk voor me dat het onmogelijk is om wat voor gegevens dan ook nog te achterhalen. Voor mijn gevoel is terugzetten naar fabrieksinstellingen en eventuele kaarten verwijderen niet genoeg. Het liefst zou ik de telefoon uit elkaar halen of vernietigen (natuurlijk met behoud van de herbruikbare grondstoffen).
Weet iemand een manier om dit te doen of een plek waar je ze in kan leveren en ze het voor je doen oid?
Inleveren op een plek waar ze het voor je doen geeft precies hetzelfde resultaat als inleveren bij een recyclestation - een persoon of punt die bij je data kan als hij/zij dat wilt.

Er is maar 1 manier om echt zeker te zijn en dat is vernietigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:21
De vraag is meer, waarom zou men de moeite doen om evt data te proberen van je telefoon te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een flinke EMP zou het recycleproces volgens mij niet in de weg moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Ik neem aan dat de gegevens nu encrypted opgeslagen zijn op de telefoon?

Als je de telefoon naar fabrieksinstellingen gezet heb zoals wanneer je hem tweedehands zou verkopen, en vervolgens laat je de accu leeglopen en maak je de oplaadpoort fysiek kapot en levert deze in bij een recycle centrum, dan is alleen al het op onderzoek gaan of er nog data op stond al veel werk. Vinden ze data resten na de reset is die data versleuteld geweest dus moeten ze dat zien te kraken en daarbij genoeg informatie verkrijgen dat het bij elkaar gepuzzeld kan worden.

En tenzij dit een telefoon was van een beroemd iemand en mensen die link leggen dat die telefoon van een beroemd iemand was, heeft niemand dan nog de energie om te zien of er na reparatie met speciale tools nog data gevonden kan worden, die dan gekreekt moet worden, en dan gebruikt. Immers niemand is voldoende geïnteresseerd dat Jan de Timmerman met Truus het Melkmeisje gechat heeft, om er veel geld en moeite in te steken die informatie te achterhalen.

Ben je wel zo beroemd, dan kun je een officiële partij zoeken die gecertificeerd hardware vernietigd. Er zijn bijvoorbeeld shredders die gebruikt worden om harde schijven fysiek te vernietigen, gaat je telefoon dor zo een shredden is daar ook niet veel meer van over en kunnen ze de rest omsmelten voor recycling.
Een voorbeeld partij die zoiets kan doen:
https://www.hollandrecycl.../gecertificeerd-shredden/
Hier kun je zelf er een huren, begint bij 6.500 Euro:
https://www.laptopshredder.nl/shredder.html

Dus dit is niet echt een goedkope optie, maar ik zou vooral nadenken hoe gevoelig de data is die er op stond, of die versleuteld was, of die gereset is naar fabrieksinstellingen (eventueel daarna zonder accounts alsnog gebruiken want elke gebruik overschrijft de data er op wat eventueel terughalen nog lastiger maakt).
Want uiteindelijk zijn er 17 miljoen Nederlanders waarvan 500 misschien bekent genoeg dat een journalist de investering wil doen om te achterhalen wat er op de telefoon stond, mits ze wisten van wie de telefoon was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toshiba23
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-01-2024
Ok, bedankt allemaal voor de reacties...ik geloof dat ik hier wel wat mee kan..
Pagina: 1