Geen toegang tot samba share

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-08 19:24

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik probeer via windows de samba share "NextCloud" op linux te benaderen, echter krijg ik geen toegang tot de map. Mijn vermoeden is dat ik ergens een verkeerde configuratie heb in de permissies gezien ik de share "Test" van dezelfde linux host wel kan benaderen.

Samba configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[NextCloud]
path = /var/lib/docker/volumes/docker-onlyoffice-nextcloud_app_data/_data/data/acidchaoz/files/
browsable = yes
read only = no
writable = yes
guest ok = yes
create mask = 0775
directory mask = 0775

[Test]
path = /
browsable = yes
read only = no
writable = yes

Permissies van de desbetreffende map:
code:
1
2
root@NextCloud:/var/lib/docker/volumes/docker-onlyoffice-nextcloud_app_data/_data/data/acidchaoz# ls -al | grep files
drwxrwxr-x 5 www-data www-data 4096 Jun  6 12:16 files

De parent folder heeft geen 775 permissies en dat wil ik graag zo houden. Kan iemand me een zetje in de goede richting geven?

[ Voor 3% gewijzigd door aCiDcHaOZ op 06-06-2023 13:56 ]

Whoever controls the spice controls the universe.

Beste antwoord (via aCiDcHaOZ op 06-06-2023 21:49)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt niet zomaar rechten in /var/lib open gaan gooien. Er is een reden waarom het zo staat en waarom alleen de eigenaar en groep in de specifieke map mogen. Dit aanpassen kan zelfs als resultaat hebben dat je containers niet meer werken.

Je hebt een Nextcloud container. Waarom wil je dan via andere wegen erin kunnen? Daar is Nextcloud niet voor bedoeld. Gebruik de client er netjes voor. Als je echt zo super graag toegang wilt hebben, kan je misschien wat met webdav.

Zomaar bestanden in je Nextcloud map dumpen zonder de client maakt de data die je erin zet niet zomaar inzichtelijk, want de database heeft geen flauw benul wat er staat. Je moet dan weer gaan zitten scannen en indexeren.

Oftewel:
Ga niet verder, het bespaart je veel meer hoofdpijn dan dat je er mee zou denken te voorkomen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
In je tekst heb je het over NextClouid, in de syntax over NextCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Dat was een typo, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Kun je

code:
1
2
3
guest ok = yes
create mask = 0775
directory mask = 0775

toevoegen aan je Test-share? En werkt die dan ook niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Die blijft werken met de toegevoegde regels.

Als ik vanaf / navigeer naar de map die ik in de share "NextCloud" wil benaderen, kan ik niet meer browsen vanaf /var/lib/ omdat de permissies voor de gebruikte user daar ophouden. Ik neem aan dat als ik 775 toeschrijf aan een submap daarvan dat hij vanaf daar gewoon weer benaderbaar moet zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt niet zomaar rechten in /var/lib open gaan gooien. Er is een reden waarom het zo staat en waarom alleen de eigenaar en groep in de specifieke map mogen. Dit aanpassen kan zelfs als resultaat hebben dat je containers niet meer werken.

Je hebt een Nextcloud container. Waarom wil je dan via andere wegen erin kunnen? Daar is Nextcloud niet voor bedoeld. Gebruik de client er netjes voor. Als je echt zo super graag toegang wilt hebben, kan je misschien wat met webdav.

Zomaar bestanden in je Nextcloud map dumpen zonder de client maakt de data die je erin zet niet zomaar inzichtelijk, want de database heeft geen flauw benul wat er staat. Je moet dan weer gaan zitten scannen en indexeren.

Oftewel:
Ga niet verder, het bespaart je veel meer hoofdpijn dan dat je er mee zou denken te voorkomen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Ik heb inderdaad de officiele app en programma geinstalleerd op windows. Ik wist niet dat er sync fouten konden ontstaan. Bedankt!

Pagina: 1