Centraal internet appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-03 08:31
Ik ga binnenkort verhuizen naar een huur appartement(met eigen adres) waarbij het internet in de huurprijs zit.
Het internet is dus centraal en ik heb geen UTP aansluiting in mijn appartement.
Hoe kan ik het beste een goeie connectie krijgen om te gamen zonder zelf een kabel te trekken naar mijn appartement(wat denk ik ook niet mag?)

Ik heb wel wifi dus zat eraan te denken om een wifi-netwerkkaart in mijn pc te installeren.

Maar heb toch liever een UTP aansluiting voor een stabielere verbinding.
Heb ik één been om op te staan om dit te vragen aan de verhuurder?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen met eventuele suggesties of informatie.
Ervan uitgaande dat de verhuurder geen UTP aansluiting naar mijn appartement wilt.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Alex666 op 06-06-2023 14:39)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Dat lijkt me een recept voor ellende.

Hoe groot is dat appartementencomplex wel niet? Ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal op 1 router met ingebouwde wifi zitten. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er APs hangen door het gehele gebouw. Maar ook dan gaat het dramatisch zijn als er geen additionele maatregelen getroffen zijn.

Mijn vriendin heeft in zo'n appartement gewoond. De WiFi dekking was an-sich prima, maar de achterliggende verbinding werd altijd volgetrokken door anderen. Of je kreeg uberhaupt geen verbinding omdat de DHCP scope vol liep of de APs over hun limiet (qua aantal devices) heengingen.

Er is niks mis met een overkoepelende verbinding + WiFi zolang er additonele maatregelen getroffen worden. Bijvoorbeeld het werken met vouchers (1 unieke voucher per appartement bijvoorbeeld die maar door 1 apparaat gebruikt kan worden) waardoor het aantal devices beperkt blijft. En dan koppel je zo'n voucher ook aan een bepaalde bandbreedte. Dit is technisch prima in te regelen en wil je dan meerdere devices aan die voucher hangen (als bewoner) koop je een router die je aan de WAN-kant aan WiFi kunt hangen...

Wat je echter in 9/10 gevallen ziet is gewoon:

1x een internet-verbinding met een provider router + een aantal APs die aan die router hangen (soms niet eens bekabeld).. Met 1 WiFi code die bij iedereen bekend is... En dan voor de rest geen technische maatregelen.. Vergeet het maar dan...
ik zat zelf te denken om Ethernet over power te gebruiken dat ik een utp kabel van de router in een stopcontact stop die naar mijn appartement loopt en dan vanuit een stopcontact in mijn appartement een kabel trek.
Gaat dat geaccepteerd worden? Gaat bovendien niet werken ook, hoogstwaarschijnlijk, zie reactie van @W1ck1e hieronder.

Ik zie nu dat je zelf ook een abbootje kunt afsluiten, ik zou dat maar gewoon doen...

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 06-06-2023 14:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:23

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Simpel eigen abonnement afsluiten. Heb je COAX/telefoonlijn liggen naar jouw appartement?
Zelf met een kabel kan een medehuurder besluiten om de complete lijn dicht te trekken (torrent) ofzo en heb je een waardeloze connectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Generiek: geen enkele vorm van WiFi is even snel, low-latency of betrouwbaar als een bedrade verbinding.

Praktijk: kan meer dan goed genoeg zijn, kan ronduit waardeloos zijn. Wat je zelf kunt doen hangt totaal af van specificaties en instellingen van internetdienst ter plekke. Wat je daaraan veranderd kunt krijgen hangt totaal af van bereidwilligheid van leverancier van de dienst.

Kortom: we kunnen niets concreets zeggen tot je weet wat daar exact staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Zoals ik het zie is het huurprijs deel voor internet waarschijnlijk weggegooid geld. In het beste geval is de wifi voor de verschillende appartementen gescheiden. Dan heb je op die manier daar geen security probleem. Wellicht kan je met een wifi client (-bridge) bedrade apparaten gebruiken over jouw wifi (als je die als nat router instelt houd je je buren buiten de deur). Maar sowieso moet verbinding stabiel en betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39
Wat bedoel je met "centraal internet"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
MarcoC schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:32:
Wat bedoel je met "centraal internet"?
Ik bedoel met "Centraal internet" dat in het appartementencomplex er 1 router staat die een wifi signaal stuurt voor alle appartementen en er dus geen getrokken kabels naar de appartementen zelf zijn.

Ben dus opzoek naar de meest stabiele manier om een goeie internet verbinding te krijgen om op te kunnen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
W1ck1e schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:31:
Zoals ik het zie is het huurprijs deel voor internet waarschijnlijk weggegooid geld. In het beste geval is de wifi voor de verschillende appartementen gescheiden. Dan heb je op die manier daar geen security probleem. Wellicht kan je met een wifi client (-bridge) bedrade apparaten gebruiken over jouw wifi (als je die als nat router instelt houd je je buren buiten de deur). Maar sowieso moet verbinding stabiel en betrouwbaar zijn.
Zo'n bridge is wel een goed alternatief inderdaad alleen behaal ik inderdaad niet de stabiel factor die wel belangrijk is voor het gamen.
ik zat zelf te denken om Ethernet over power te gebruiken dat ik een utp kabel van de router in een stopcontact stop die naar mijn appartement loopt en dan vanuit een stopcontact in mijn appartement een kabel trek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39
Alex666 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Ik bedoel met "Centraal internet" dat in het appartementencomplex er 1 router staat die een wifi signaal stuurt voor alle appartementen en er dus geen getrokken kabels naar de appartementen zelf zijn.

Ben dus opzoek naar de meest stabiele manier om een goeie internet verbinding te krijgen om op te kunnen gamen.
Heb je niet de mogelijkheid zelf een internetabonnement aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
dion_b schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:26:
Generiek: geen enkele vorm van WiFi is even snel, low-latency of betrouwbaar als een bedrade verbinding.

Praktijk: kan meer dan goed genoeg zijn, kan ronduit waardeloos zijn. Wat je zelf kunt doen hangt totaal af van specificaties en instellingen van internetdienst ter plekke. Wat je daaraan veranderd kunt krijgen hangt totaal af van bereidwilligheid van leverancier van de dienst.

Kortom: we kunnen niets concreets zeggen tot je weet wat daar exact staat.
Ja geljik heb je,

Probeer de problemen vast een beetje voor te lopen.

Dankje voor je imput!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe groot is dat appartementencomplex wel niet? Ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal op 1 router met ingebouwde wifi zitten. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er APs hangen door het gehele gebouw. Maar ook dan gaat het dramatisch zijn als er geen additionele maatregelen getroffen zijn.

Mijn vriendin heeft in zo'n appartement gewoond. De WiFi dekking was an-sich prima, maar de achterliggende verbinding werd altijd volgetrokken door anderen. Of je kreeg uberhaupt geen verbinding omdat de DHCP scope vol liep of de APs over hun limiet (qua aantal devices) heengingen.

Er is niks mis met een overkoepelende verbinding + WiFi zolang er additonele maatregelen getroffen worden. Bijvoorbeeld het werken met vouchers (1 unieke voucher per appartement bijvoorbeeld die maar door 1 apparaat gebruikt kan worden) waardoor het aantal devices beperkt blijft. En dan koppel je zo'n voucher ook aan een bepaalde bandbreedte. Dit is technisch prima in te regelen en wil je dan meerdere devices aan die voucher hangen (als bewoner) koop je een router die je aan de WAN-kant aan WiFi kunt hangen...

1x een internet-verbinding met een provider router + een aantal APs die aan die router hangen (soms niet eens bekabeld).. Met 1 WiFi code die bij iedereen bekend is... En dan voor de rest geen technische maatregelen.. Vergeet het maar dan...
Gaat dat geaccepteerd worden? Gaat bovendien niet werken ook, hoogstwaarschijnlijk, zie reactie van @W1ck1e hieronder.

Ik zie nu dat je zelf ook een abbootje kunt afsluiten, ik zou dat maar gewoon doen...

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 06-06-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
MarcoC schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Heb je niet de mogelijkheid zelf een internetabonnement aan te vragen?
Ja dit zal vast wel kunnen want heb wel een coax/telefoonkabel maar dan zou ik dubbel internet betalen en dat is natuurlijk zonde dus probeer eerst te kijken of er een goedkoper alternatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Alex666 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Zo'n bridge is wel een goed alternatief inderdaad alleen behaal ik inderdaad niet de stabiel factor die wel belangrijk is voor het gamen.
ethernet over power gaat waarschijnlijk niet werken. ik neem even aan dat alle appartementen een eigen meterkast (stroommeter) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Alex666 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Ja dit zal vast wel kunnen want heb wel een coax/telefoonkabel maar dan zou ik dubbel internet betalen en dat is natuurlijk zonde dus probeer eerst te kijken of er een goedkoper alternatief is.
Uiteraard stop je dan met betalen voor internet aan je huurbaas. Overleg dit met hem of haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
FreakNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:16:

[...]

Dankje voor je reactie!

Heb nog niet goed genoeg kunnen kijken in het complex of er AP's hangen anders kan ik dit eventueel gebruiken,
ik denk dat ik inderdaad gewoon een internet abbo afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
Haribo112 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Uiteraard stop je dan met betalen voor internet aan je huurbaas. Overleg dit met hem of haar.
Ik denk wel dat dit hem uiteindelijk gaat worden maar weet niet of ik zomaar kan gaan zeggen dat ik dat internet niet wil omdat het over heel prominent aangegeven staat de huur incl. internet is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alex666 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Dankje voor je reactie!

Heb nog niet goed genoeg kunnen kijken in het complex of er AP's hangen anders kan ik dit eventueel gebruiken,
ik denk dat ik inderdaad gewoon een internet abbo afsluit.
Ik zou eerst even afwachten en kijken wat je daar hebt. Kans is groot dat het niet optimaal is, maar het is absoluut mogelijk om iets te leveren dat meer dan goed genoeg werkt. Je kunt altijd later nog zelf een abo afsluiten als dat nodig blijkt.

Heb je voor je intrekt kans om op locatie te gaan kijken? Een snelle site survey kan goede indicatie geven van situatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
dion_b schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Ik zou eerst even afwachten en kijken wat je daar hebt. Kans is groot dat het niet optimaal is, maar het is absoluut mogelijk om iets te leveren dat meer dan goed genoeg werkt. Je kunt altijd later nog zelf een abo afsluiten als dat nodig blijkt.

Heb je voor je intrekt kans om op locatie te gaan kijken? Een snelle site survey kan goede indicatie geven van situatie.
Niet in het appartement zelf maar wel in het complex dus ik ga dat even doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
Bedankt voor alle reacties ik ga even de situatie bekijken als ik de sleutel krijg en kijken wat de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alex666 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Niet in het appartement zelf maar wel in het complex dus ik ga dat even doen inderdaad.
Als je toevallig een MacBook hebt kun je naast minimale meting van signaalsterkte van AP's ook een traffic capture doen (Wireshark installeren, capturen vanaf wireless interface in monitor mode). Op basis van statistics daarvan kun je een goede inschatting maken van hoe druk het is in de lucht, hoeveel mensen gebruik proberen te maken van de verbinding en hoeveel fouten er zijn (retransmits, RTS/CTS frames).

Blijkt dat slecht, dan kun je alvast kijken naar opties. Lijkt dat allemaal goed, dan kun je met redelijk vertrouwen beginnen met wat er is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex666
dion_b schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Als je toevallig een MacBook hebt kun je naast minimale meting van signaalsterkte van AP's ook een traffic capture doen (Wireshark installeren, capturen vanaf wireless interface in monitor mode). Op basis van statistics daarvan kun je een goede inschatting maken van hoe druk het is in de lucht, hoeveel mensen gebruik proberen te maken van de verbinding en hoeveel fouten er zijn (retransmits, RTS/CTS frames).

Blijkt dat slecht, dan kun je alvast kijken naar opties. Lijkt dat allemaal goed, dan kun je met redelijk vertrouwen beginnen met wat er is.
Dat is wel een handig idee neem ik die mooi mee als ik daar weer heen ga.
Dankje!
Pagina: 1