Overkapping laten bouwen van het huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:19
Hoi,

We zijn bezig om een nieuwe tuin te laten ontwerpen, hierin willen we ook een overkapping laten plaasten, deze zal los staan van het huis (achter in de tuin) nu is mijn vraag voor mensen die mogelijk ervaring hebben met een overkapping los van het huis.

1 hoe verleidelijk is het om hier te gaan zitten als het bijvoorbeeld regent (we hebben alles binnen staan qua koelkast/kasten)
2 is een overkapping een waardevolle investering voor je huis cq brengt het de investering weer op of speel je gelijk (ik probeer geen winst te maken en het is iets om van te genieten maar het is ook zonde om 20k te betalen en iedereen zou er op af knappen en het huis niet willen kopen)
3 is jullie overkapping geisoleerd wandend dak vloer en iets van een deur.

ik had online al gevonden dat een overkapping wordt meegerekend als extra woonruimte dus onze m2's zouden omhoog gaan hiermee. (altijd leuk)

Mochten er andere tips zijn dan hoor ik het graag :)

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
Er zijn verschillende gradaties overkappingen.

Wordt het simpel een houten constructie met 2 of 3 open wanden?
Of wordt het volledig geisoleerd, met glazen (schuif)wanden, voorzien van elektra, internet, verwarming, water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
CappieL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:12:
Er zijn verschillende gradaties overkappingen.

Wordt het simpel een houten constructie met 2 of 3 open wanden?
Of wordt het volledig geisoleerd, met glazen (schuif)wanden, voorzien van elektra, internet, verwarming, water.
Het laatste,
We gaan het professioneel laten bouwen, geisoleerde beton vloer geisoleeerd dak. maar voor nu nog met 3 dichte wanden on geisoleerd dit wil ik later zelf doen. wel alle voorbereidingen voor een glazen wand maar deze komt ook later. internet water en afvoer zal allemaal aanwezig zijn + natuurlijk elektra stopcontacten logische aangelegd.

dit moet wel een van de betere gradaties qua overkappingen worden als alles er in zit, elektreische verwarming plekje om tv te kijken mogelijk een buiten keuken er in met spoelbak en koelkast etc
de overkapping wordt ook wel groot 6 x 3.5 meter en 2.5 tot 3 meter hoog. mooi afgewerkt

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:18
maubaan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Het laatste,
We gaan het professioneel laten bouwen, geisoleerde beton vloer geisoleeerd dak. maar voor nu nog met 3 dichte wanden on geisoleerd dit wil ik later zelf doen. wel alle voorbereidingen voor een glazen wand maar deze komt ook later. internet water en afvoer zal allemaal aanwezig zijn + natuurlijk elektra stopcontacten logische aangelegd.

dit moet wel een van de betere gradaties qua overkappingen worden als alles er in zit, elektreische verwarming plekje om tv te kijken mogelijk een buiten keuken er in met spoelbak en koelkast etc
de overkapping wordt ook wel groot 6 x 3.5 meter en 2.5 tot 3 meter hoog. mooi afgewerkt
Dat werkt natuurlijk wel waardeverhogend, als mooi aangelegd.

Maar je schatting van 20k kan je gerust keer 2 of 3 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
XelaRetak schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Dat werkt natuurlijk wel waardeverhogend, als mooi aangelegd.

Maar je schatting van 20k kan je gerust keer 2 of 3 doen.
Ik doe hier natuurlijk ook veel zelf, aanleggen elektra aanleggen water en afvoer.
we hebben een offerte voor 22k liggen voor een overkapping met glazen wand.

in iedergeval bedankt voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:18
maubaan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Ik doe hier natuurlijk ook veel zelf, aanleggen elektra aanleggen water en afvoer.
we hebben een offerte voor 22k liggen voor een overkapping met glazen wand.

in iedergeval bedankt voor je bericht!
Oke, dan begrijp ik het. Als de 22k enkel voor de kale bouw is en je doet de rest zelf, wordt het natuurlijk een ander verhaal :)

[ Voor 4% gewijzigd door XelaRetak op 06-06-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
Elektrische verwarming... hang er een split-unitje.
Paar zonnepanelen op het dak (afhankelijk van ligging en oppervlak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02

Dido

heforshe

Wat ik mis is de totale grootte van je tuin. Als ik 21m2 overkapping had neergezet in mijn tuin was mijn halve tuin overkapt op een manier dat een potentiele koper die een leuke tuin wilde aanleggen zou afknappen op het huis.

Zelf heb ik een veel simpelere overkapping van 2,5 bij 3,5 meter, met twee open zijden en een (goede kwaliteit) golfplaten dak, wat de tuin in onze ervaring veel aantrekkelijker maakt om in te zitten, zowel als de zon schijnt (dan is schaduw fijn) als wanneer het regent (zolang er niet teveel wind uit een vreemde hoek staat).
Voordeel is dat dat ding nog geen 5% kostte van jouw plannen, en dat een volgende bewoner hem met een halve dag werk verwijderd heeft als ie wil.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

maubaan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:04:
Hoi,

We zijn bezig om een nieuwe tuin te laten ontwerpen, hierin willen we ook een overkapping laten plaasten, deze zal los staan van het huis (achter in de tuin) nu is mijn vraag voor mensen die mogelijk ervaring hebben met een overkapping los van het huis.

1 hoe verleidelijk is het om hier te gaan zitten als het bijvoorbeeld regent (we hebben alles binnen staan qua koelkast/kasten)
2 is een overkapping een waardevolle investering voor je huis cq brengt het de investering weer op of speel je gelijk (ik probeer geen winst te maken en het is iets om van te genieten maar het is ook zonde om 20k te betalen en iedereen zou er op af knappen en het huis niet willen kopen)
3 is jullie overkapping geisoleerd wandend dak vloer en iets van een deur.

ik had online al gevonden dat een overkapping wordt meegerekend als extra woonruimte dus onze m2's zouden omhoog gaan hiermee. (altijd leuk)

Mochten er andere tips zijn dan hoor ik het graag :)
Ik bouw al jaren overkappingen, weliswaar in de meeste gevallen open overkappingen, maar toch...

Waar heb je precies gevonden dat een overkapping wordt meegerekend als extra woonruimte? Volgens mij is dit niet het geval; in ieder geval niet als deze los staat van de woning. Bij een dichte overkapping die aan de woning vast zit en die je vanuit de woning kunt bereiken kan het soms wel tot de woonoppervlakte gerekend worden.

En om terug te komen op je vragen:
1. Als de temperatuur lekker is in de zomer, je zit onder de overkapping en het begint te regenen dan blijf je natuurlijk gewoon lekker zitten. Ik ken eigenlijk niemand die in het voorjaar en/of najaar bij guur weer onder een (dichte) overkapping gaat zitten. Wellicht is dat weer anders als het volledig dicht en geïsoleerd is, maar in hoeverre heb je het dan nog over een overkapping? Dat is imho een 'bijgebouw'.
2. Ik zou het zeker niet bestempelen als een waardevolle investering en ik betwijfel dat je kosten van 20k+ terugziet in de waardebepaling. Zoals hierboven al is gemeld; als je je halve tuin volbouwt zou het zelfs waardeverminderend kunnen zijn.
3. Ik bouw overkappingen altijd ongeïsoleerd en in de meeste gevallen open. Zelf heb ik een overkapping van ongeveer 4,5 * 6 meter, deze is aan twee zijden dicht en aan twee zijden open, prima vertoeven in de zomermaanden en laat in het voorjaar of vroeg in het najaar. In laatstgenoemde gevallen uiteraard met een houtkacheltje aan :Y

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

XelaRetak schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Oke, dan begrijp ik het. Als de 22k enkel voor de kale bouw is en je doet de rest zelf, wordt het natuurlijk een ander verhaal :)
'de rest' wordt dan weliswaar goedkoper, maar niet ineens gratis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:31
maubaan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Het laatste,

zoiets zal zeker waarde verhogend zijn, maar of je alles eruit haalt bij verkoop en zo dus minimaal gelijk speelt zal natuurlijk altijd de vraag zijn.

Ik wist trouwens niet dat je zoiets nog een overkapping noemt :)
Deze omschrijving klinkt m.i. meer als een luxe tuinhuis. Staan er hier ook een paar van in de omgeving, maar daar kunnen gewoon mensen (tijdelijk) in wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Klinkt alsof je meer een uitbouw dan een overkapping wilt realiseren.
Wij hebben zoiets: https://www.tuinmaximaal....LXbe90Fbg9UhoCi1cQAvD_BwE
Met open voorkant en zijkanten. Wij maken daar in het voor en najaar wel regelmatig gebruik van. Wij hebben daarin ook zonneschermen zitten wat ook erg prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Dido schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:38:
Wat ik mis is de totale grootte van je tuin. Als ik 21m2 overkapping had neergezet in mijn tuin was mijn halve tuin overkapt op een manier dat een potentiele koper die een leuke tuin wilde aanleggen zou afknappen op het huis.

Zelf heb ik een veel simpelere overkapping van 2,5 bij 3,5 meter, met twee open zijden en een (goede kwaliteit) golfplaten dak, wat de tuin in onze ervaring veel aantrekkelijker maakt om in te zitten, zowel als de zon schijnt (dan is schaduw fijn) als wanneer het regent (zolang er niet teveel wind uit een vreemde hoek staat).
Voordeel is dat dat ding nog geen 5% kostte van jouw plannen, en dat een volgende bewoner hem met een halve dag werk verwijderd heeft als ie wil.
Harrie_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:54:
[...]

2. Ik zou het zeker niet bestempelen als een waardevolle investering en ik betwijfel dat je kosten van 20k+ terugziet in de waardebepaling. Zoals hierboven al is gemeld; als je je halve tuin volbouwt zou het zelfs waardeverminderend kunnen zijn.
Mijn tuin is vrij diep (15M) en dus 5.7M breed exl nog een stenen schuur er naast.
We bouwen dus zeker niet de tuin half dicht alleen de laatste 3.5M wordt over de hele lenge dicht gemaakt.
Dit scheelt natuurlijk ook weer iets schutting :P

zoals ik iedereen hier boven lees, lijkt het mij voor nu goed om in iedergeval de vloer en het dak te gaan isoleren, deze kunnen later namelijk niet meer (zonnen panelen op dak) de muren kunnen later altijd nog namelijk.

die glazen wand gaat er dan ook af, alleen laten we wel de vloer voorbereiden hier op, zodat hier later geen lelijk werk verricht hoeft te worden willen we het toch.

bedankt allemaal voor de info en het inzicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Harrie_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:54:
[...]
maubaan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:23:
[...]
zoals ik iedereen hier boven lees, lijkt het mij voor nu goed om in iedergeval de vloer en het dak te gaan isoleren, deze kunnen later namelijk niet meer (zonnen panelen op dak) de muren kunnen later altijd nog namelijk.

die glazen wand gaat er dan ook af, alleen laten we wel de vloer voorbereiden hier op, zodat hier later geen lelijk werk verricht hoeft te worden willen we het toch.
[...]
Je moet het natuurlijk sowieso doen als je dat graag wil, maar je vraag was of het een waardevolle investering is in termen van woningwaarde. Ik durf best wel glashard te zeggen dat je woning geen 20k meer waard wordt met een overkapping in de tuin (ookal is die geisoleerd en voorzien van glazen wanden etc.). Een volwaardig 'stenen' bijgebouw is misschien een ander verhaal. Met een (houten) overkapping moet je denk ik heel blij zijn als je er in je verkoopwaarde 10k van terugziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-04 22:06

Hier wil ik nog wel even op reageren. Wij hebben in ons vorige huis, ook met een tuin van 15 meter diep, ook een overkapping achter in de tuin gebouwd van ongeveer 7,5x3,5 meter inclusief schuurtje. Verder aan 3 kanten dicht en richting de tuin open. Verder niets geisoleerd. (zorg wel voor goede ventilatie als je het dak niet isoleerd ivm mogelijk condens).

Wat wij merkte; wij zaten er (te) weinig. Het is niet ver, maar het was toch een drempel om steeds naar de achterkant van de tuin te lopen. In ieder geval met al je eten, bestek etc. Een avondje zitten met vrienden of bbqen is verder geen probleem. Deze ervaring heb ik trouwens van meerdere mensen gehoord. Onze volgende overkapping in ons nieuwe huis komt in ieder geval tegen de achtergevel aan. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de ligging van je tuin. Je haalt mogelijk ook een hoop daglicht weg uit je huis.

Ik wil niet perse zeggen bouw hem tegen je huis, maar denk er wel over na. Als je een complete tuinkamer met inrichting hebt kan het natuurlijk ook anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-04 22:06
Harrie_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:54:
[...]

[...]

[...]

Je moet het natuurlijk sowieso doen als je dat graag wil, maar je vraag was of het een waardevolle investering is in termen van woningwaarde. Ik durf best wel glashard te zeggen dat je woning geen 20k meer waard wordt met een overkapping in de tuin (ookal is die geisoleerd en voorzien van glazen wanden etc.). Een volwaardig 'stenen' bijgebouw is misschien een ander verhaal. Met een (houten) overkapping moet je denk ik heel blij zijn als je er in je verkoopwaarde 10k van terugziet.
Het is sowieso niet te achterhalen wat het met je woningwaarde doet, mits je het voor en na laat taxeren. Ik geloof dat in de huidige woningmarkt het al helemaal weinig met de waarde doet. Mensen zijn al blij als ze een huis hebben. Je moet gewoon kijken wat het jezelf waard is.
Pagina: 1