HDMI naar DP compatible met DP 1.4

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert_11
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-12-2023
Voor mijn laptop zoek ik een HDMI male naar DP female (1.4) adapter/converter. Ik kom veel DP 1.2 versies tegen online, maar geen 1.4 varianten. Nu ben ik benieuwd of deze op de markt zijn OF dat er iemand is die weet of een HDMI naar DP 1.2 converter compatible is met de volgende hardware:

DP Splitter: https://www.allekabels.nl...displayport-splitter.html
Displayport switch: https://www.delock.com/produkt/87750/merkmale.html

Ik wil een setup maken met 2 schermen waarbij ik makkelijk kan schakelen tussen 2 systemen (1 laptop en 1 vaste PC).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Rikkert_11 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:02:
Ik wil een setup maken met 2 schermen waarbij ik makkelijk kan schakelen tussen 2 systemen (1 laptop en 1 vaste PC).
Dan eerst de vragen welke aansluitingen jouw schermen hebben en of je daarmee uit de voeten kunt zonder verloopjes.

Zelf twee schermen met zowel DP als HDMI, dus PC met HDMI/DP op de schermen, Laptop via dock ook met HDMI/DP aangesloten. Simpel omschakelen op het scherm, zet ik PC of laptop aan/uit dan gaat dat automatisch.

PC heeft dus HDMI naar een scherm en DP naar de andere, laptop omgekeerd. Als je schermen hebt met dubbel HDMI kun je zonder DP er op.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Aangezien laptops en monitoren niet onder Beeld en geluid maar onder Harde waren verhuis ik het topic die kant op: BGK > CAA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-06 23:53
De splitter is 4k60hz. DP 1.2 kan 4k60 leveren.

Verder geloof ik dat dat DP 1.4 hogere specs heeft dan HDMI, dus een verloop naar DP 1.4 zou wel erg lastig zijn.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
ikverhaar schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:29:
De splitter is 4k60hz. DP 1.2 kan 4k60 leveren.

Verder geloof ik dat dat DP 1.4 hogere specs heeft dan HDMI, dus een verloop naar DP 1.4 zou wel erg lastig zijn.
Dit dus.

DP 1.2 heeft al een hogere bandbreedte dan HDMI 2.0, dus een adapter naar hoger dan Displayport 1.2 is alleen marketingtechnisch interessant voor een fabrikant. En voor de gebruiker dus totaal niet.

Bovendien kan je van 1 HDMI-signaal nooit 2 Displayport-signalen maken met een redelijk simpele adapter.

Bovendien moeten de 2 signalen dan nog allebei over een HDMI 2.0-verbinding (gezien de 4K@60hz) moeten en is de resolutie en frequentie dus aardig beperkt.

Geef even aan om welke systemen het precies gaat en welke monitoren je er op wilt aansluiten.

Dan kunnen we verder kijken naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert_11
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-12-2023
Thanks allen,

Het gaat om een Dell laptop met Intel(R) HD 630 graphics (Dell latitude 5480).

De situatie: Ik heb 1 beeldscherm met HDMI (een DP -> HDMI kabel bezit ik al) en 1 beeldscherm met DP.
Ik heb 3 sources:
vaste PC (videokaart met 2 DP aansluitingen die direct naar de switch gaan)
1 laptop met DP output
1 laptop met HDMI output (Dell zoals hierboven beschreven).

Aangezien de source nogal eens wil wisselen en er slechts 1 van 2 laptops op het systeem zitten wil ik graag 1 plugin voor beide laptops. Voor de laptop met DP wordt dat dan 1 DP splitter en dan 2 kabels naar de switch voor de 2e laptop wordt dat dan een HDMI -> DP koppelstuk en dan de DP splitter + kabels.

Voor m'n gevoel hou ik dan het makkelijkste en de schoonste werkplek met kabel management etc.

Ik twijfel alleen dus of dit wel kan met een HDMI laptop of niet. 4k is niet aan de orde voor beide schermen (1920 -> HDMI en 2560 -> DP respectievelijk).

Vast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Met DP kun je 2 signalen over 1 kabel sturen, door middel van MST (Multi-Stream Transport). Die kun je dan splitsen en naar 2 monitoren sturen (of monitoren doorlussen als ze dat ondersteunen).

Ik neem aan dat je dat bedoelt als je het over “DP-splitter” hebt. Anders gaat het sowieso niet werken.

Een HDMI-signaal kun je niet splitten en ook niet met een kabel of koppelstukje omzetten naar Displayport, laat staan even MST toevoegen. Bovendien moet je dan eerst een dusdanig HDMI-signaal sturen dat het het beeld voor 2 monitoren is.

Theoretisch mogelijk, maar in praktijk is het er niet, of het is niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 13:42

Baakster

Dislectie enzo... succes!

White Feather schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:59:

Een HDMI-signaal kun je niet splitten en ook niet met een kabel of koppelstukje omzetten naar Displayport, laat staan even MST toevoegen. Bovendien moet je dan eerst een dusdanig HDMI-signaal sturen dat het het beeld voor 2 monitoren is.

Theoretisch mogelijk, maar in praktijk is het er niet, of het is niet te betalen.
Weet niet zeker of ik je zinsopbouw helemaal begrijp, maar enige wat ik toevoegen is dat je HDMI wel naar DisplayPort kan omzetten met behulp van een adapter. Maar dan zal het nog steeds geen MST ondersteunen.
uitvoering: Club 3D HDMI + Micro USB to DisplayPort™ 4K120Hz or 8K30Hz M/F Ac...
Pagina: 1