Sleepkever schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Gebruik je vaatwasser blokjes? Vaatwasserblokjes hebben een vaste hoeveelheid onthardingszout erin zitten wat goed werkt voor een "gemiddelde" hoeveelheid kalk in het water. Met 0 kalk zit je ver onder dat gemiddelde. Wat je dus ziet is een witte aanslag van het onthardingszout wat achterblijft.
Grote kans dat als je overstapt op los (of als je echt 0 kalk hebt geen) onthardingszout, los vaatwaspoeder en glansspoelmiddel het verdwijnt. Laatst hier ook gedaan met 6,20 dH kraanwater met onthardingszout op een laag standje in de vaatwasser en dat heeft het voor mij opgelost.
[...]
Hoe werkt je normale waterontharder? Komt daar dan niet gewoon teveel zout of wat er daar ook gebruikt wordt om te ontharden uit mee wat de aanslag achter laat?
Dank voor het meedenken. Dat vaatwasserprobleem had ik inderdaad ook op die manier proberen op te lossen, zonder resultaat. De laatste tijd valt het me dus ook op dat het ook uit de gewone kraan komt.
Ik vond overigens ook nog dit online:
Nee, volledig onthard water kan alsnog vlekken op chromen kranen en glas achterlaten. Dit zijn echter geen kalkvlekken (Het water is immers onthard) maar vlekken die kunnen ontstaan vanwege de overige stoffen die aanwezig zijn in water. Het ontstaan van deze vlekken is per regio, waterhardheid en soort ondergrond verschillend.
Maar als dit uit het kraanwater komt lijkt me dat toch iets teveel van het goede