Finetunen settings Solis omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik heb onlangs, nadat de omvormer te veel uit sprong op 253v, de std mode setting van mijn Solis omvormer op P gezet (ipv Q).
Dit lijkt resultaat te hebben, geen uitval meer, doordat hij aftopt zo lijkt het. Echter zou ik de sweetspot willen vinden, nu is de instelling bij 253 = 30%

Er zijn 4 power limit instellingen:

1: 230v = 100%
2: 240v = 100%
3: 248v = 100%
4: 253v = 30%

Wat hij nu dus doet is dat hij tussen 248v en 253v gaat afbouwen, hoe hoger voltage, hoe meer hij aftopt richting die 30%.
Nu kun je qua instellingen niet het percentage aanpassen, dus ik kan niet zeggen bij 253v = 50% bijvoorbeeld, ik kan alleen voltage aanpassen, dus 255v = 30% zou wel kunnen.

Nu is mijn vraag hoe zou ik de sweetspot kunnen vinden dat hij iets minder aftopt, maar niet uitvalt. Doe ik dat door bij limit 3 de 100% op te schuiven naar bijvoorbeeld 250v. Waardoor je dus krijgt:
3: 250v = 100%
4: 253v = 30%

Of doe ik dat door limit 4 op te hogen, zodat hij wat hoger percentage blijft draaien op de 250-251-252v? dus bijv.:
4: 255v = 30%

Iemand ervaring hiermee? Kun je inderdaad voltage iets hoger instellen zodat hij pas wat later meer aftopt qua percentage? Of schuif je de 100% limit 3 op, zodat hij pas later gaat afschalen richting 30% op 253v?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dntj-PFcKODm8YrG1LPx6yyQKOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPC8dm08mhsI6F8G851HfHR5.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet eergisteren er nu uit, waar je dus niet meer een parabool krijgt maar dit zonder uitval. Voltage blijft hier nu onder de 252v in die piekuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oss5hZtUTc8PjYsCn0E5CLoCjuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDOSMxXEGl4yxOVLw2Yt9Jv7.png?f=fotoalbum_large

Dit is een dag met uitval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmUbrtPX3Em3mTeeeg_xftEszdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWiG5tgoaJMWDGE7G9V7w8fp.png?f=fotoalbum_large

Een dag zonder uitval (met oude settings):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Io8_2OkjtU43W6t9hKCDVAgZoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtxNt5sKn8R8jl5RevVpTdXa.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Helaas nog geen ervaringen van anderen :) wel ben ik zelf wat gaan proberen, en dat deel ik dan ook graag!

Ik ben weggebleven van het verhogen van de 4limit, dus >253 ga ik voorlopig vanaf blijven, wel heb ik de p3-limit verhoogt naar 250v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__r4XQFCp3Wo81hBgQeTa8lE9oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9U1HH5dUSrh5zWPmYInYuH1g.jpg?f=fotoalbum_large

En dit lijkt resultaat te hebben, de omvormer lijkt pas later af te toppen, wat er voor zorgde dat er uiteraard meer werd opgewekt, en nog steeds zonder uitval! (dit was goed te vergelijken door 2 dagen met hetzelfde weer, namelijk strak blauw heel de dag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN28QfH25y4pdtD0xKP3uu1sszw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKBtjTfMiedq1YUJWEo95mzs.png?f=fotoalbum_large

Zoals je op bovenste grafiek ziet, ligt de ondergrense in de middag een stuk hoger, en datzelfde geldt voor de bovengrens.
Kortom deze instelling heeft in ieder geval al resultaat, geen uitval en mooie opwek.

Nu nog overwegen om ook te testen met P3-limit op 251v, kijken wat dat doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-07 10:49
Gezien ik ook last heb van uitval van mijn Solis omvormer ben ik hier ook eens mee gaan spelen.
In eerste instantie ben ik alleen de powerlimit 4 aan het verlagen om te kijken wat dat doet met de uitval.
mocht ik weer uitval krijgen ga ik de powerlimit 4 weer met 1 verlagen.

Op moment heb ik.
4: 251v = 30%

Als ik op de powerlimit 4 geen uitval mee heb gehad ga ik het eens met powerlimit 3 proberen.

Heb jij ondertussen ook al meer waardes geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sjef_ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:21:
Gezien ik ook last heb van uitval van mijn Solis omvormer ben ik hier ook eens mee gaan spelen.
In eerste instantie ben ik alleen de powerlimit 4 aan het verlagen om te kijken wat dat doet met de uitval.
mocht ik weer uitval krijgen ga ik de powerlimit 4 weer met 1 verlagen.

Op moment heb ik.
4: 251v = 30%

Als ik op de powerlimit 4 geen uitval mee heb gehad ga ik het eens met powerlimit 3 proberen.

Heb jij ondertussen ook al meer waardes geprobeerd?
Ik heb hem nog staan zoals na mijn laatste aanpassing en dat lijkt prima te werken, moet zeggen dat augustus meestal niet meer een maand is met veel uitval, maar de maanden hiervoor duidelijk minder uitval gezien, zo heel af en toe nog eens, maar niet meer 5+ keer per dag.

Wat bedoel je met powerlimit 4 verlagen? je gaat bij 251v = 30% zetten?
Ga je dan niet heel veel knijpen als het nog niet nodig is? Je gaat nu namelijk knijpen tussen 248 en 251v met een maximum van 30% bij 251v.

Ik heb dagen gezien dat mijn spanning tussen 250-252 hangt, maar niet uitvalt nu, bij jou zou die dan al flink aan het knijpen zijn bij 251v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Volgens mij kijk je in je grafiek naar de verkeerde spanning. Je toont DC, maar wat je aanpast is de bovengrens van de netspanning, de AC-spanning dus.

N.B. Heb je al eens in de meterkast gemeten wat je op een zonnige dag rond het middaguur meet? Of bijv. in de P1-data als je een 3-fasen aansluiting hebt? Mogelijk is er een fase die een lagere spanning heeft, dan kun je de omvormer daar op zetten. Of als je bij een 1-fase aansluiting in de meterkast een stuk lagere spanning meet dan bij de omvormer, dan kun je kijken naar een dikkere kabel (minder spanningsval) tussen groepenkast en omvormer.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ThinkPad schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:59:
Volgens mij kijk je in je grafiek naar de verkeerde spanning. Je toont DC, maar wat je aanpast is de bovengrens van de netspanning, de AC-spanning dus.

N.B. Heb je al eens in de meterkast gemeten wat je op een zonnige dag rond het middaguur meet? Of bijv. in de P1-data als je een 3-fasen aansluiting hebt? Mogelijk is er een fase die een lagere spanning heeft, dan kun je de omvormer daar op zetten. Of als je bij een 1-fase aansluiting in de meterkast een stuk lagere spanning meet dan bij de omvormer, dan kun je kijken naar een dikkere kabel (minder spanningsval) tussen groepenkast en omvormer.
AC is in Ampère niet in volt in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:58
Martinusz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:03:
Helaas nog geen ervaringen van anderen :) wel ben ik zelf wat gaan proberen, en dat deel ik dan ook graag!

...
Stomme vraag, maar hoe kom je bij die P1 tmt P4 via het menu. Heb van alles al lopen drukken, maar krijg het niet tevoorschijn (Solis 1p3k-4g). Probleem is hier dat bij het naderen van 247V in de meterkast is ongeveer 249 bij de omvormer het ding op levering 0 knalt. Netprofiel staat op EN50438NL. Wellicht dat de p4 waarde te laag staat, wil dat graag controleren.

En de opmerking "de std mode setting van mijn Solis omvormer op P gezet (ipv Q)."begreep ik ook niet. Kon daar niets over vinden in het dunne bijgeleverde boekje.

Of heb jij het netprofiel op Australie oid gezet ?

Thanxs

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
ercolano schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Stomme vraag, maar hoe kom je bij die P1 tmt P4 via het menu. Heb van alles al lopen drukken, maar krijg het niet tevoorschijn (Solis 1p3k-4g). Probleem is hier dat bij het naderen van 247V in de meterkast is ongeveer 249 bij de omvormer het ding op levering 0 knalt. Netprofiel staat op EN50438NL. Wellicht dat de p4 waarde te laag staat, wil dat graag controleren.

En de opmerking "de std mode setting van mijn Solis omvormer op P gezet (ipv Q)."begreep ik ook niet. Kon daar niets over vinden in het dunne bijgeleverde boekje.

Thanxs
Oei moet ik weer ff kijken hoor, inmiddels sowieso geen issue hier meer sinds de netbeheerder het Voltage wat verlaagd heeft in de wijk :*)

Profiel is gewoon NL, daar heb ik niet aangezeten. Ik zal voor je kijken of ik nog weet hoe ik daarin kwam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
ercolano schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Thanxs
Je moet in de advanced settings (password 0010)
Dan naar standard mode settings -> set standard mode -> P
Daarna kun je dus die limieten ook instelling in dat menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
Martinusz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Je moet in de advanced settings (password 0010)
Dan naar standard mode settings -> set standard mode -> P
Daarna kun je dus die limieten ook instelling in dat menu.
Hartelijk bedankt voor de moeite !
ik denk dat ik een andere firmware oid heb. Na advanced settings, kan ik naar standard mode settings. Dan kan working mode alleen op NULL gezet. Nergens kan ik dus de P configureren.

Als de uitval teveel wordt ga ik m wel aan een andere fase hangen, kijk of dat net genoeg scheelt.

Nogmaals bedankt.
p.s. de originele installateur uit 2018 wilde voor euro225 wel even een monteur laten komen kijken .... dat geld stop ik dan liever in een nieuwe omvormer die ook softwarematig is terug te toeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SanderKnikker
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-06-2024
Mij is het wel gelukt net. Ik heb een Solis S5 GR1P 3.6KM.
Advanced Settings --> STD. Mode Settings --> Working Mode Set --> kies mode P.
Bij mij stond P4 op 264V en die heb ik verlaagd naar 253 V. P1 t/m P3 waren respectievelijk 230, 240 en 248V.
15 minuten geleden gedaan, dus ik weet nog niet het resultaat (nu bewolkt).
Bij ons is in de nacht de spanning 238-240V. En die gaat rond 10 uur al snel naar de 248-250V.
De omvormer valt bij mooi weer 10-20x per dag uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
SanderKnikker schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:15:
Mij is het wel gelukt net. Ik heb een Solis S5 GR1P 3.6KM.
Advanced Settings --> STD. Mode Settings --> Working Mode Set --> kies mode P.
Bij mij stond P4 op 264V en die heb ik verlaagd naar 253 V. P1 t/m P3 waren respectievelijk 230, 240 en 248V.
15 minuten geleden gedaan, dus ik weet nog niet het resultaat (nu bewolkt).
Bij ons is in de nacht de spanning 238-240V. En die gaat rond 10 uur al snel naar de 248-250V.
De omvormer valt bij mooi weer 10-20x per dag uit.
Wellicht je P3 nog wat verhogen, bijvoorbeeld naar 250V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joandriessen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:40
@SanderKnikker heb je inmiddels al een beeld of P4 aanpassen bij jou de oplossing is geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3star
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Bedankt voor deze draad.
Ik heb eindelijk m’n solis omvormer die op 40 meter van m’n meterkast geïnstalleerd is met iets te dunne kabels, onder controle.

De 4mm2 kabels zorgen voor een spanningsopbouw van circa 8volt bij 11A met als gevolg dat de omvormer bij zonnig weer elke paar minuten in alarmmodus ging.

Voor degene die de setting niet kunnen vinden. Hij zit echt in de advanced settings maar hij is wat verstopt.

Advanced settings >> STD mode settings
>> working mode set >>select P modus >> vul nu voltages in.

Percentages zijn niet aan te passen maar voltages wel. Bij limit 3 251V en bij limit 4 252V ingevoerd
en het gaat goed nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3star
Ik had em overigens eerst op p3 251 en p4 253 ingesteld maar zelfs dan vloog hij er nog geregeld uit.
Het is afhankelijk van je situatie. Ik heb dichterbij m’n meterkast nog een andere solo’s omvormer en daar zijn de instellingen p3 252 en p3 253 wel weer voldoende om hem aan de praat te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Bedankt hiervoor. Deze oplossing zocht ik ook, maar wist eerlijk gezegd niet dat Solis deze mogelijkheid bood.
Vanavond mee aan de slag.

Naast uitval door te hoge netspanning (code 1010) zie ik ook vrij vaak code 1030 (GRID-INTF).
De omvormer valt dan even uit en start weer op.

Over deze code valt vrij weinig te vinden, het lijkt te maken te hebben met te veel 'interferentie' aan AC kant.
Lijkt wel vaker voor te komen in de middag en bij halfbewolkt weer (snelle wisseling zon/schaduw).
Zijn er meer Solis eigenaren die dit zien? Het betreft een S6 GR1P 3.6kW

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
3star schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:00:
...

Advanced settings >> STD mode settings
>> working mode set >>select P modus >> vul nu voltages in.

.....
Bij mij helaas niet. na keuze "working mode set" geeft hij "working mode: Null" aan en kan ik niets anders met pijltjes , esc, enter kiezen. Mijn systeem is uit 2018, wellicht oudere firmware .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3star
ercolano schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Bij mij helaas niet. na keuze "working mode set" geeft hij "working mode: Null" aan en kan ik niets anders met pijltjes , esc, enter kiezen. Mijn systeem is uit 2018, wellicht oudere firmware .....
Dat is balen! Heb je ondertussen wel een andere oplossing kunnen vinden? Firmware updaten, is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderKnikker
  • Laatst online: 29-06-2024
joandriessen schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:41:
@SanderKnikker heb je inmiddels al een beeld of P4 aanpassen bij jou de oplossing is geweest?
De pieken worden wel afgevlakt, waardoor de omvormer niet uitvalt. Ik heb het nog niet kunnen testen in continue volle zon ivm bewolking. Dan kan ik eventueel ook de P3 warde aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas46
  • Laatst online: 18-06-2024
Een vraagje over de instellingen van de omvormer.

Welke voltage dien je in te vullen bij Voltage 1 t/m 4, te vinden onder:
Advanced Settings --> STD. Mode Settings --> Working Mode Set --> Q Mode -> Volt-var

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPglz_AX9wFzY012BdH3IoH0bZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTxypVaJBjzHSLpTwvVBbQSB.jpg?f=fotoalbum_large

Waar het beste de 10mins Voltage Set opzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luPPnBZ8Gjyvo-HSo_Fcf_fGBA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Vj1K7L8iHrqG3kgMuugOTw8.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier de P-mode niet kunnen vinden, maar is dit niet hetzelfde als de Volt-War in de Working Mode Set? Hier kan ik namelijk P-Limit1 t/m P4 instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP6LemKsz4TvYSx2jLa6psEFd0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjRnEf9nSoF6ZAtTxwbhvi3l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXbkEpYU8UJFlj_Pm3g2uZ-SdWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57h92ymRyK7OLkO5FF61rkzc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjimmieAchterop
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:52
Bas46 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:34:
Een vraagje over de instellingen van de omvormer.

Welke voltage dien je in te vullen bij Voltage 1 t/m 4, te vinden onder:
Advanced Settings --> STD. Mode Settings --> Working Mode Set --> Q Mode -> Volt-var

[Afbeelding]

Waar het beste de 10mins Voltage Set opzetten?

[Afbeelding]

Ook hier de P-mode niet kunnen vinden, maar is dit niet hetzelfde als de Volt-War in de Working Mode Set? Hier kan ik namelijk P-Limit1 t/m P4 instellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Bas46 heeft dit bij jou gewerkt? Ik heb zelf ook geen optie om P te selecteren, maar als ik de opties in de omvormer selecteer die jij hierboven toont, dan zie ik ook exact hetzelfde.

Ook bij mij standaard op een vast tijdstip om 12:30 dat de omvormer eruit klapt en pas om 16:30 weer aangaat. Dit probleem is pas sinds 01-04 begonnen en de buren hebben er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
SjimmieAchterop schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:11:
[...]

@Bas46 heeft dit bij jou gewerkt? Ik heb zelf ook geen optie om P te selecteren, maar als ik de opties in de omvormer selecteer die jij hierboven toont, dan zie ik ook exact hetzelfde.

Ook bij mij standaard op een vast tijdstip om 12:30 dat de omvormer eruit klapt en pas om 16:30 weer aangaat. Dit probleem is pas sinds 01-04 begonnen en de buren hebben er geen last van.
Tja, meten is weten....
Wat meet je in de groepenkast op de fase(s) als je omvormer uit gegaan is?

Wellicht meer PV op de betreffende fase in de wijk erbij gekomen en zitten de buren op een andere fase met de PV.

Lijkt me handig om dat eerst te bepalen/ uit te zoeken, voordat je aan de instellingen van je omvormer gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
Ik loop ook tegen dit probleem aan, dacht gisteren de schade beperkt te hebben door p3 op 250v te zetten en p4 op 253. Gisteren enkele keren uitgegaan met foutcode. Vandaag alweer 15 meldingen.. om de 6 a 7 minuten gaat'ie uit.

Welke waarden zouden dan aangepast moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjimmieAchterop
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:52
Rouske schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:20:
[...]

Tja, meten is weten....
Wat meet je in de groepenkast op de fase(s) als je omvormer uit gegaan is?

Wellicht meer PV op de betreffende fase in de wijk erbij gekomen en zitten de buren op een andere fase met de PV.

Lijkt me handig om dat eerst te bepalen/ uit te zoeken, voordat je aan de instellingen van je omvormer gaat zitten.
Is inderdaad het verstandigst om te doen en heb ik uiteindelijk ook gedaan. De spanning blijkt te hoog te zijn op alle fases. Liander is langs geweest en die hebben dit bevestigd en ze zijn bekend met de spanningsproblemen in de wijk. Helaas dus afwachten totdat zij dit gaan oplossen.

De spanning op alle fases schommelt tussen de 255 en 259 als de omvormer uitvalt en over de gehele dag eigenlijk altijd over de 248. Dramatisch dit...
Pagina: 1