Advies voor cloudsodtware op een NUC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LurkZ
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-06-2023
Ik heb een Intel NUC die ik gebruik voor backupup over LAN en als HTPC (Kodi)

Ik zou er graag cloud functionaliteit aan toevoegen.
Dan denk ik aan twee dingen:
a] Bestanden up en downloaden.
b] Films streamen. Ik heb een Emby licentie, maar gebruik op mijn phone graag MX-Player, dus het zou leuk zijn als ik de bestanden kan benaderen alsof ze lokaal staan.

Paar eisen:
De cloudsoftware moet onder Windows draaien.
Vrij lightweight want de i5 in de NUC is verre v/e highend CPU
Moet beetje handig samenwerken met de firewall in mijn Asus router

Owncloud en NextCloud lijken populair te zijn maar ik heb niet voldoende kennis om te bepalen welke voor mijn doel de beste is.
Geen idee of het relevant is om te vermelden: Ik wil mijn BitWarden vault zelf gaan hosten.

Tips? Waarschuwingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:11
Voor het up en downloaden (en synchroniseren) van bestanden kun je nextcloud gebruiken. Daarmee creëer je voor jezelf een functionaliteit zoals dropbox heeft. Dus je bestanden worden op de server opgeslagen en dat wordt gesynchroniseerd met alle devices die toegang hebben. Als je dit extern wilt laten werken dan moet je hier nog wat extra's voor moeten doen.

Voor het streamen van films zou ik in jou geval Emby installeren op de NUC. Met de juiste netwerk inrichting kun je dan je films (en series) streamen. In huis op hetzelfde netwerk zal dit vrij snel (misschien wel instant) werken. Als je ook buitenshuis wilt streamen dan zul je wat extra stappen moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
@LurkZ Misschien kan je in wat meer detail uitwerken wat je exact voor elkaar wil krijgen want deze omschrijving is zo vaag dat je wel 100 antwoorden kan verwachten die allemaal correct zijn.

Ik bedoel, je kan met een browser ook bestanden up en downloaden, maar als ik zeg dat je maar Firefox moet gaan installeren op je NUC, dan vind jij dat waarschijnlijk geen goed antwoord.

Zelfde geld voor streamen; je hebt voor Windows gewoon een netflix-app, daar kan je mee streamen.

Om toch hopelijk antwoord te geven op iig een deel van je vraag; met Syncthing kan je bestanden synchroniseren tussen meerdere computers. Het is iig wat makkelijker te installeren dan NextCloud. Misschien kan je daar wat mee?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LurkZ
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-06-2023
@Flans De extra's zijn iets met de firewall?

@Ramon
De reden dat het allemaal zo vaag is:
a] Ik sta open voor ideeën. Moet Windows zijn, maar ik heb geen voorliefde voor bepaalde cloudsoftware.
b] Ik weet te weinig om gericht vragen te stellen.

Bij up/download denk ik aan FTP, maar bij voorkeur aan iets zoal TotalCommander of Xplorer.
Dus op mijn Android phone en Windows laptop lijkt mijn NUC extra schijf. Eigenlijk zoals je in Windows een netwerkschijf kunt koppelen met een netwerknaam.
Met een browser is niet mijn ding. Ik wil iets zeer robuusts.
10GB in de queue. Als verbinding wegvalt automatische 'resume' als de verbining weer terug is.
Tijdens die bestandsoverdracht wil ik ook kunnen streamen (als er voldoende bandbreedte is).

In een grijs verleden heb ik een FTP server gedraaid achter de firewall van mijn router/modem.
Dat werkte bv alleen als ik passieve poorten gebruikte.
Werkelijk geen idee of dat (nog) speelt met een cloud oplossing. Ik kan mij voorstellen dat sommige cloud software uitmuntend werkt binnen je eigen LAN maar dat het passeren van een firewall heel lastig is of dusdanige instellingen vereist dat er een flink gat in de firewall komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:11
LurkZ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:22:
@Flans De extra's zijn iets met de firewall?
Dat kan... >:) Als je nextcloud zou draaien op de NUC binnen je netwerk, dan kun je op de client devices prima een lokaal adres invoeren. Dit zou dus binnen je eigen netwerk dan vervolgen werken, zo gauw je geen connectie hebt met je eigen netwerk werkt het niet meer.

Omdat wel te kunnen doen zijn er een aantal stappen:
  • Om te beginnen zet je een reverse proxy 'voor' nextcloud om een extra laag van beveiliging toe te voegen. Al het verkeer naar nextcloud zal dan via die reverse proxy lopen en dat levert je op dat een client nooit direct met een applicatie (in dit geval nextcloud) praat.
  • Als dat staat moet de reverse proxy (en dus nextcloud) vanaf het internet benaderd kunnen worden. Ook daar zijn een aantal mogelijkheden voor. Poorten open zetten in je router, VPN opzetten, Cloudflare tunnel opzetten.
  • Als dit staat zou je nextcloud moeten kunnen benaderen door je externe ip adres in te typen
  • Dan kun je nog de stap maken door een domein (mijnnextcloud.url) te koppelen zodat je via een url in te typen bij je nextcloud kunt uitkomen.

@Ramon
De reden dat het allemaal zo vaag is:
a] Ik sta open voor ideeën. Moet Windows zijn, maar ik heb geen voorliefde voor bepaalde cloudsoftware.
b] Ik weet te weinig om gericht vragen te stellen.
Waarom moet het windows zijn? De meeste zaken die je beschrijft zijn prima in een docker container te draaien en daarmee heb je geen windows meer nodig. Dan zou je kunnen kiezen voor een ander besturingssysteem dat meer gericht is op een server-like opzet. Zoals bijvoorbeeld TrueNas of Unraid.

Bij up/download denk ik aan FTP, maar bij voorkeur aan iets zoal TotalCommander of Xplorer.
Dus op mijn Android phone en Windows laptop lijkt mijn NUC extra schijf. Eigenlijk zoals je in Windows een netwerkschijf kunt koppelen met een netwerknaam.
Met een browser is niet mijn ding. Ik wil iets zeer robuusts.
10GB in de queue. Als verbinding wegvalt automatische 'resume' als de verbining weer terug is.
Tijdens die bestandsoverdracht wil ik ook kunnen streamen (als er voldoende bandbreedte is).
10GB in de queue? Wat ben je allemaal van plan? Wat je beschrijft is vrij standaard in veel applicaties tegenwoordig, nextcloud doet dit bijvoorbeeld prima. Ik vraag me af als je zegt 10GB in een queue te hebben of nextcloud dan de goede optie is. Zeker als dit met enige regelmaat voor komt. Wat is de use case die hier achter ligt?

In een grijs verleden heb ik een FTP server gedraaid achter de firewall van mijn router/modem.
Dat werkte bv alleen als ik passieve poorten gebruikte.
Werkelijk geen idee of dat (nog) speelt met een cloud oplossing. Ik kan mij voorstellen dat sommige cloud software uitmuntend werkt binnen je eigen LAN maar dat het passeren van een firewall heel lastig is of dusdanige instellingen vereist dat er een flink gat in de firewall komt.
Als je lukraak poorten gaat openzetten zonder daar vervolgens iets aan te doen dan heb je gelijk en komt er een gat in je firewall. Tegenwoordig kun je door middel van bijvoorbeeld een reverse proxy dit gat verkleinen tot een gaatje. De andere twee opties die ik hierboven heb genoemd (VPN, Cloudflare tunnel) zorgen er beide voor dat er helemaal geen poorten opengezet hoeven te worden. Dus dat is nog weer een stapje veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hoewel ik de operkingen van de meest tweakers hierboven wel snap zullen somige mensen misschien niet confortable zijn met NIET-windows,

aangezien nextcloud en owncloud niet (officieel) worden ondersteunt onder windows, lijken me dat niet echt haalbare opties, de enige nextcloud-concurent die IK ken is pydio Cells die draait wel (en zelfs vrij goed) onder windows, maar is ook niet super liteweight.

misschien dan toch overwegen om iets als truenas scale te installeren. daarin kun je al de door jou gewenste programma's gewoon als plugins installeren. inclusief netxcloud en emby.
Pagina: 1