Welke motor voor automatische kippendeurtje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 01:10
Hallo,

Ik wil een automatische deuropener maken voor het kippenhok maar heb te weinig ervaring met elektronica en kan dus wat hulp gebruiken bij de keuze van componenten.

Er is wifi en stroom in het kippenhok en ik wens het ook te koppelen met mijn home assistant voor domotica.
Daarom dacht ik om met Esphome en een ESP32 device te werken aangezien dat makkelijk integreert en ik maar een beperkte programmatie nodig heb.

De deur is een houten valletje dat 40 cm op en neer moet kunnen en ik denk dat ik tot 3 kg wil kunnen hijsen.

Welk type motor kan ik best gebruiken + hoeveel kracht moet die hebben?

Ik dacht aan stappenmotor of servomotor maar weet ook niet goed welke tandwielen of klosje ik nodig heb om een touwtje op te kunnen rollen en de deur te hijsen => wat is de naam van die dingen om op zo'n asje te bevestigen?
Zijn deze motoren geschikt qua houdkracht om de hele dag zo'n deurtje omhoog te houden?
Of ga ik beter voor een lineaire actuator?

Belangrijk is wel dat er een beveiliging op zit dat als er een minimum weerstand is het deurtje terug opengaat.
(of in geval van een touwjte: als er bij het dichtgaan ineens minder trekkracht is zit er misschien iets vast onder de deur en hangt het touwtje los, idealiter keert de richting dan om zodat de deur weer volledig opgehesen wordt).
Idem bij een lineaire actuator: ik wil geen geplette kip :)

Kan iemand een suggestie doen wat ik nodig heb qua type motor en bijbehoren?

Bedankt!
Nick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je het deurtje zodanig licht maakt dat het geen schade toe kan doen aan de kip (wanneer het deurtje aan een touwtje hangt) dan is het meteen veilig en heb je niet zo'n zware motor nodig.
Daarnaast, als het deurtje heel langzaam gaat (heel klein spoeltje) dan is de kans ook kleiner.

Als het deurtje ook moet werken tegen vossen, dan werkt zo'n touwtje wellicht niet, zou hij alsnog het deurtje met z'n neus/poot omhoog kunnen duwen.

Een alternatief is een soort 'dakraam spindel', zo'n ding met een oogje eronder waar je zo'n stok in haakt om een raam open/dicht te draaien; maar dan elektrisch.
Dat voorkomt ongeoorloofd openen en maakt het bewegen minder zwaar, maar dan zou je eigenlijk een soort IR sensor willen hebben voor in de deuropening omdat je wel veel kracht kunt zetten.

Het beste is om wat inspiratie op te doen bij vergelijkbare projecten.

Zoek maar eens naar "ESP32 'cat door'" of "Arduino greenhouse window opener", beide oplossingen zijn ook wel toepasbaar in jou situatie, vaak hebben ze al code-voorbeelden of een lijst met gebruikte componenten.