Kabelgootplinten afwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Dag Tweakers,

Voor het nieuwe huis moet ik ethernetkabels leggen naar mijn "werk"kamer. Er is geen aansluiting via de muur, dus ik zat te denken aan plinten met een ingewerkte kabelgoot, zoals deze CanDo.

Ik heb hiervoor enkele vragen:
- Heeft iemand ervering met deze plinten, hoe is de kwaliteit?
- Hoe werk je dit af in de hoeken, maakt de kabel dan niet een te scherpe bocht?
- Hoe werk je het uiteinde af waar de kabel uit de plint moet komen?

Ik hoor graag jullie tips!

Boris96

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
In de hoeken zou ik een blokje 40x40x80 plaatsen die net zo hol is als de plint en je een iets betere radius geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:13
Wellicht ook een optie indien je een laminaatvloer hebt: je kunt ruimte maken in de hoeken/randen waardoor je kabel in de vloer komt te liggen. Soms lukt het ook hem ter hoogte van de ondervloer te leggen.

De plint komt toch over die opening heen. Bij mijzelf was de ruimte er al en daardoor de makkelijkste oplossing.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:59
Ik heb deze plinten in mijn gang liggen en deze zijn goed te verwerken, mooi in verstek te zagen.
Heb er zelf geen kabels achter gelegd, maar een ethernetkabel moet hier wel in passen.

Hoe scherp zijn de hoeken? Scherper dan 90°?
Als minder scherp, kun je doen wat @jadjong zegt.
Als ze scherper zijn, zou je misschien een stukje uit je muur kunnen bikken (laag bij de vloer) en de kabel hier voor een deel in leggen.

Het uiteinde van de kabel zou je uit de plint kunnen laten komen door met een afkortzaag een V-tje uit te zagen of met een boortje een klein sleufje maken.

Wat @LuisjeNL aanhaalt heb ik ook soort van gedaan. In de ondervloer van de 1e verdieping heb ik sleuven in de ondervloer gemaakt waar ik de ethernetkabels heb verwerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 06-06-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
LuisjeNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:55:
Wellicht ook een optie indien je een laminaatvloer hebt: je kunt ruimte maken in de hoeken/randen waardoor je kabel in de vloer komt te liggen. Soms lukt het ook hem ter hoogte van de ondervloer te leggen.

De plint komt toch over die opening heen. Bij mijzelf was de ruimte er al en daardoor de makkelijkste oplossing.
Dat is inderdaad waar, er komt een nieuwe laminaatvloer, maar is die ruimte niet benodigd voor expansie van het laminaat?
CappieL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:55:
Ik heb deze plinten in mijn gang liggen en deze zijn goed te verwerken, mooi in verstek te zagen.
Heb er zelf geen kabels achter gelegd, maar een ethernetkabel moet hier wel in passen.

Hoe scherp zijn de hoeken? Scherper dan 90°?
Als minder scherp, kun je doen wat @jadjong zegt.
Als ze scherper zijn, zou je misschien een stukje uit je muur kunnen bikken (laag bij de vloer) en de kabel hier voor een deel in leggen.

Het uiteinde van de kabel zou je uit de plint kunnen laten komen door met een afkortzaag een V-tje uit te zagen of met een boortje een klein sleufje maken.

Wat @LuisjeNL aanhaalt heb ik ook soort van gedaan. In de ondervloer van de 1e verdieping heb ik sleuven in de ondervloer gemaakt waar ik de ethernetkabels heb verwerkt.
Goed om te horen dat dit laminaat bevalt. Doe hoeken zijn allemaal 90 graden. Ik denk inderdaad dat at @jadjong zegt wel een optie is, een klein blokje om een betere radius te hanteren. Ook is een stukje uit te muur bikken een goed idee!

Op andere topics las ik dat bij het leggen van de kabel in de ondervloer er uiteindelijk behoorlijk wat slijtage kan ontstaan aan de kabel. Ook is het lastiger die kabel eventueel te vervangen dus ik denk dat ik dat liever niet doe.

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 16:38
Ik heb dit soort plinten gehad en het verstekzagen van hoge plinten blijft gewoon erg lastig. Ik ben nu gebruik gaan maken van Hager Tehalit SL plinten. die klik je er op en heeft oplossingen voor hoekstukken en netwerk outlets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je wat dikkere ondervloer neemt kan je de kabels ook gewoon in de ondervloer leggen. Lijkt me een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:13
Boris96 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Dat is inderdaad waar, er komt een nieuwe laminaatvloer, maar is die ruimte niet benodigd voor expansie van het laminaat?

[...]
Daar heb ik geen last van, bij mij zit aan alle zijdes voldoende ruimte. Vloer lag er al voor ik er kwam dus die is ook goed geacclimatiseerd :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Kruipruimte?
Moet je wel door de vloer, maar dat is een kwestie van een goede boormachine met goede boor (evt. half dagje huren).
Ik heb dat in een vorige woning ook gedaan. Scheelt een bak werk (en geld).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Boris96 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 00:11:
Dag Tweakers,

Voor het nieuwe huis moet ik ethernetkabels leggen naar mijn "werk"kamer. Er is geen aansluiting via de muur, dus ik zat te denken aan plinten met een ingewerkte kabelgoot, zoals deze CanDo.

Ik heb hiervoor enkele vragen:
- Heeft iemand ervering met deze plinten, hoe is de kwaliteit?
- Hoe werk je dit af in de hoeken, maakt de kabel dan niet een te scherpe bocht?
- Hoe werk je het uiteinde af waar de kabel uit de plint moet komen?

Ik hoor graag jullie tips!
Ik heb hoge CanDo plinten (een versie zonder kabelgoot weliswaar). Het is simpelweg MDF, heel stevig en eventueel te overschilderen. Ook gemakkelijk op maat te zagen.

Enig "nadeel" is dat de CanDo plinten aan de muur geschroefd moeten worden. Achteraf gezien was het sneller en gemakkelijk geweest als ik plinten met montagekit had gemonteerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
DaTimMan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:51:
Ik heb dit soort plinten gehad en het verstekzagen van hoge plinten blijft gewoon erg lastig. Ik ben nu gebruik gaan maken van Hager Tehalit SL plinten. die klik je er op en heeft oplossingen voor hoekstukken en netwerk outlets
Duidelijk, ik zal hier ook even naar kijken. Het helpt dat alle hoeken 90 graden zijn dus dat maakt het wel iets makkelijker.
Sethro schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:54:
Als je wat dikkere ondervloer neemt kan je de kabels ook gewoon in de ondervloer leggen. Lijkt me een stuk makkelijker.
Ook een goed idee! We laten het laminaat + ondervloer leggen dus dat is wellicht wat lastiger af te stemmen met de monteur.
Yaksa schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:35:
Kruipruimte?
Moet je wel door de vloer, maar dat is een kwestie van een goede boormachine met goede boor (evt. half dagje huren).
Ik heb dat in een vorige woning ook gedaan. Scheelt een bak werk (en geld).
Het gaat hier om de 1e verdieping, dat had ik er even bij moeten zeggen! Anders is de kruipruimte inderdaad een goede optie.
XWB schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:30:
[...]

Ik heb hoge CanDo plinten (een versie zonder kabelgoot weliswaar). Het is simpelweg MDF, heel stevig en eventueel te overschilderen. Ook gemakkelijk op maat te zagen.

Enig "nadeel" is dat de CanDo plinten aan de muur geschroefd moeten worden. Achteraf gezien was het sneller en gemakkelijk geweest als ik plinten met montagekit had gemonteerd.
Goede tip! Indien we voor de CanDo gaan zal ik zo'n setje erbij nemen!

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! We hebben hiermee een aantal goede ideeën gehad over hoe dit aan te pakken. Binnenkort krijgen we daadwerkelijke de sleutel aan kunnen we de details gaan uitwerken!

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 16:38
Boris96 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:04:
[...]

Duidelijk, ik zal hier ook even naar kijken. Het helpt dat alle hoeken 90 graden zijn dus dat maakt het wel iets makkelijker.
En dat is juist het grote probleem, het is nooit 90 graden, en bij een enkele mm aan hoogte verschil zit er een kier in de gezaagde aansluiting. Die kan je dichtkitten en schilderen natuurlijk, maar dan zijn de kabels ook niet meer bereikbaar.

in de ondervloer leggen doe je verder het best langs de rand, dus moet je wel even afstemmen met de leggers wat ze daar van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 10:05
Ik heb van die CanDo plinten in de slaapkamer liggen met een ethernet kabel erachter. De plinten zijn op de muur gelijmd met montage kit. Ik heb een lastig hoekje waar een steunbalk niet in de muur zit maar een stuk uitsteekt. Ik heb geen problemen gehad met het leggen van de kabel.

Zoals je kan zien in de foto is uitstekende plint in verstek gezaagd. Dat is bijna niet goed aansluitend te maken. Daardoor is de naad nog zichtbaar. Het staat nog op de planning om dit dicht te smeren met filler en netjes af te werken. Het zit in een hoekje achter een gordijn en daarom niet zichtbaar. Het is mij nog niet gelukt om er tijd/zin voor vrij te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9WdtOsyxpaSPu_ZpVfHmEAEFTE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbTEhplrUDNRlIOHLAEjqMqn.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
DaTimMan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:59:
[...]

En dat is juist het grote probleem, het is nooit 90 graden, en bij een enkele mm aan hoogte verschil zit er een kier in de gezaagde aansluiting. Die kan je dichtkitten en schilderen natuurlijk, maar dan zijn de kabels ook niet meer bereikbaar.

in de ondervloer leggen doe je verder het best langs de rand, dus moet je wel even afstemmen met de leggers wat ze daar van vinden.
Je hebt gelijk, die Tehalit bieden wel goede hoekstukken wat dit makkelijker maakt.
Inderdaad onder de vloer leggen zal ik met de leggers even afstemmen om te kijken wat mogelijk is.
Seriph schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:33:
Ik heb van die CanDo plinten in de slaapkamer liggen met een ethernet kabel erachter. De plinten zijn op de muur gelijmd met montage kit. Ik heb een lastig hoekje waar een steunbalk niet in de muur zit maar een stuk uitsteekt. Ik heb geen problemen gehad met het leggen van de kabel.

Zoals je kan zien in de foto is uitstekende plint in verstek gezaagd. Dat is bijna niet goed aansluitend te maken. Daardoor is de naad nog zichtbaar. Het staat nog op de planning om dit dicht te smeren met filler en netjes af te werken. Het zit in een hoekje achter een gordijn en daarom niet zichtbaar. Het is mij nog niet gelukt om er tijd/zin voor vrij te maken.

[Afbeelding]
Bedankt voor het delen van je foto. Hoe heb je de afwerking gedaan waar de kabel uit de plint komt?

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 10:05
De ethernetkabel is voor de televisie ontvanger ding. Ik heb een gaatje geboord in de bovenkant, daar de ethernet kabel door getrokken en een rj45 stekker op geknepen. Tegen de tijd dat er een tv komt te hangen komt er een kabelgoot op het gaatje dat naar boven loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-knyiCTckOBKCOf6dcH7p3eHJ3k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgxczCJ8FuSa7QCHUoQ7QTzf.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Seriph schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:51:
De ethernetkabel is voor de televisie ontvanger ding. Ik heb een gaatje geboord in de bovenkant, daar de ethernet kabel door getrokken en een rj45 stekker op geknepen. Tegen de tijd dat er een tv komt te hangen komt er een kabelgoot op het gaatje dat naar boven loopt.

[Afbeelding]
Duidelijk, bedankt voor de info!

Boris96

Pagina: 1