Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag was het zover, na jaren wachten heb ik dan nu eindelijk GLAS.

:)F Glastastisch!

Hartstikke leuk natuurlijk, maar het brengt me wel tot wat (g)lastige keuzes...

Mijn coax loopt (liep) via een Fritz 6660 Cable, en ik heb een Fritz! Repeater 3000.
Mijn glasvezel loopt nu via een Huawei Mediaconverterkastje* en komt dan binnen op de WANpoort van een Zyxel T-54. Die laatste is uiteraard, zoals alle providerkastjes, helemaal dichtgetimmerd qua firmware.

Keuze 1: providerkastje gebruiken, of Fritz.
Die wordt makkelijk opgelost, omdat voor zover ik weet, Fritz Cable geen PoE incapsulatie danwel 802.11q ondersteunt. Ik moet die dichtgetimmerde Taiwanese LED-disco voor nu wel verplicht gebruiken.

Maar ja, alle apparaten in huis hebben verder trouw "KeypunchieWLAN" als hun SSID staan.

Keuze 2: Migreren naar nieuw SSID, nieuwe apparatuur instellen met oude SSID, of iets anders

Uiteraard heb ik totaal geen zin om op alle apparaten een nieuwe WLAN/passwoord te moeten kiezen. Voor de korte termijn heb ik voor houtje-touwtje gekozen: Fritz achter de Zyxel.

Aantal eigenaardigheden die wel vermeldenswaardig zijn:
- De Fritz heeft geen WAN-poort! Gelukkig laat de software het toe om de LAN1 om te katten tot WANpoort.
- Fritz heeft dan wel een vast IP in de range van Zyxel nodig, en DNS. Ik heb Quad9 ingesteld.
- De Zyxel heeft geen echte bridgemodus. Ik heb zoveel mogelijk uitgeschakeld, maar dat komt ook alleen maar neer op geen DHCP en geen WLAN, en uitschakelen van iets dat EasyMesh heet.
- Bij het opzoeken van wat specs***, kwam ik erachter dat de Zyxel wel degelijk Wifi 6 (802.11ax) ondersteunt!

Dat was ff prutsen, maar het werkt!

Ik ben alleen niet tevreden ermee:
0. Een Chinees, een Taiwanees en een Duitser, dat klinkt als het begin van een slechte grap.
1. Zit achter een dubbele NAT
2. Heb nu 3 kastjes met een stekker (Huawei, Zyxel en Fritz)
3. Er ligt een Zyxel bovenop mijn Fritz en dat is lelijk en neemt ruimte in.

Noot: Mijn aversie tegen de Zyxel is vooral psychologisch, de specs lijken best aardig als ik zo kijk

Wat me leidt tot het vragen van feedback om dit netter op te lossen. Mogelijkheden die ik zie
Optie 1. De Zyxel configureren met "KeypunchieWLAN" SSID en dan mijn Fritz 3000 handmatig als AP instellen.
Optie 2. Vlucht naar voren: Een glasvezel Fritz aanschaffen en de configuratie van de Cable 6660 importeren.
Optie 3. Vlucht naar voren: Fritz&Repeater verkopen op V&A en "EasyMesh" Wifipunt afnemen van T-Mobile
Optie 4. Zijstap: totaal ander apparaat kopen, dat wel 802.11q ondersteunt****, die achter de mediaconverter hangen, mogelijk in combinatie met een nieuw AP.

Optie 2 zou ik normaal gesproken voor zijn gegaan: minder stekkers en kastjes, er is alleen gerede kans dat ik in de loop van dit of volgend jaar ga verhuizen (naar een plek zonder glasvezel :-/)

Ook ben ik nog aan het leren over glas. Mijn indruk is dat ik gewoon het glaskabeltje uit de mediaconverter kan trekken en in een Fritz 5530 XGS-PON kan stoppen, maar ik weet niet hoe waar dat is.

Alle feedback welkom!

[small]*denk ik. Ik heb de terminologie van glas nog niet helemaal 100% onder de knie. Volgens mij komt er glassignaal binnen op een ONT, gaat er dan een glaskabeltje naar de mediaconverter en daarna ethernet naar een doodnormale router
**Echte naam bij redactie bekend.
***Ok, een manier om de LEDs van de Zyxel uit te schakelen. Antwoord: plak er zwarte tape over. 8)7
**** Er is hier ook de mogelijkheid dat ik ff iets mis en dat ik de 6660 Cable dit *wel* kan laten doen. Andere Fritzen schijnen wel achter het mediaconverterkastje te kunnen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 05-06-2023 22:26 . Reden: meer glasgrappen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keypunchie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:20:
[...]

*denk ik. Ik heb de terminologie van glas nog niet helemaal 100% onder de knie. Volgens mij komt er glassignaal binnen op een ONT, gaat er dan een glaskabeltje naar de mediaconverter en daarna ethernet naar een doodnormale router
Uitgaande van (X)G(S)-PON niet helemaal idd. Glas komt binnen op FTU (passieve L1 demarcatiepunt) en gaat naar ONT (actieve L2 demarcatie). Die ONT wordt vaak (en onnauwkeurig) "mediaconverter" of "modem" genoemd.

Bij AON kan het wel degelijk een simpele transceiver zijn. Hangt dus af van wat voor glas je hebt. Maar nieuwe aanleg is vrijwel allemaal PON en dan is het een ONT.
[...]

**** Er is hier ook de mogelijkheid dat ik ff iets mis en dat ik de 6660 Cable dit *wel* kan laten doen. Andere Fritzen schijnen wel achter het mediaconverterkastje te kunnen werken.
Ben niet bekend met specifiek dit apparaat, maar AVM spullen hebben meestal nogal wat opties. Zou aanraden door te graven iig.
Ik ben alleen niet tevreden ermee:
0. Een Chinees, een Taiwanees en een Duitser, dat klinkt als het begin van een slechte grap.
Is vooral ook verschil voor de Buhne. Onderdelen van alle drie komen geheid uit Shenzhen, ongeacht waar bedrijf zetelt. AVM laat de Fritz!Boxen bij RAFI in DE in elkaar zetten, maar de PCB erin komt gewoon uit China.
1. Zit achter een dubbele NAT
2. Heb nu 3 kastjes met een stekker (Huawei, Zyxel en Fritz)
3. Er ligt een Zyxel bovenop mijn Fritz en dat is lelijk en neemt ruimte in.

Noot: Mijn aversie tegen de Zyxel is vooral psychologisch, de specs lijken best aardig als ik zo kijk

Wat me leidt tot het vragen van feedback om dit netter op te lossen. Mogelijkheden die ik zie
Optie 1. De Zyxel configureren met "KeypunchieWLAN" SSID en dan mijn Fritz 3000 handmatig als AP instellen.
Optie 2. Vlucht naar voren: Een glasvezel Fritz aanschaffen en de configuratie van de Cable 6660 importeren.
Optie 3. Vlucht naar voren: Fritz&Repeater verkopen op V&A en "EasyMesh" Wifipunt afnemen van T-Mobile
Optie 4. Zijstap: totaal ander apparaat kopen, dat wel 802.11q ondersteunt****, die achter de mediaconverter hangen, mogelijk in combinatie met een nieuw AP.

Optie 2 zou ik normaal gesproken voor zijn gegaan: minder stekkers en kastjes, er is alleen gerede kans dat ik in de loop van dit of volgend jaar ga verhuizen (naar een plek zonder glasvezel :-/)

Ook ben ik nog aan het leren over glas. Mijn indruk is dat ik gewoon het glaskabeltje uit de mediaconverter kan trekken en in een Fritz 5530 XGS-PON kan stoppen, maar ik weet niet hoe waar dat is.
Allereerst de theorie: ja, dat kan. Je hebt bij glas exact zelfde rechten als bij coax: vrije eindapparatuurkeuze waarbij je jouw apparaat op een passieve L1 demarcatie kunt prikken.

Dan praktijk: hoe makkelijk dat gaat hangt sterk af van je provider. Al is het makkelijk, je moet je afvragen of het ahndig is, vooral gezien opmerking dat je gaat verhuizen.

Glas, specifieker PON, is (net zoals DOCSIS op kabelnet trouwens) helemaal ingericht op een overname op L2. Daarom dat je bij vrijwel alle installaties een aparte ONT ziet met daar achter een router/gateway. Dat is ook hoe wholesale gedaan wordt: de netwerkoperator levert netwerk tot en met L2 ONT, de provider hangt daar eigen L3 router achter.

Nu, volgens ACM mag je daar lak aan hebben en zelf alles vanaf L1 doen, maar dan moet je een apparaat nemen dat voldoet aan de specs van je huidige provider. Nul garantie dat je na verhuizing (ook al is het naar andere locatie met glas) zelfde apparaat gaat kunnen gebruiken. Zelfs als het zelfde technologie (bijv XGS-PON) is, kan de inrichting redelijk verschillen, laat staan bij wijziging van technologie. Als je van XGS-PON naar GPON gaat ga je sowesio andere optics nodig hebben. Als je van glas naar DSL of coax gaat verhuizen zelfs 100% garantie dat dat niet gaat.

Slimmer is om L2 lekker aan je provider over te laten. Zij leveren apparatuur dat zeker op hun netwerk werkt. Zeker bij glas maakt stroomverbruik vrijwel niets uit; in vergelijking met een all-in-one apparaat verbruikt een losse ONT hooguit het verbruik van een voedingsadapter meer dan een all-in-one apparaat. Enige wat je dan hoeft te doen is L3 router toevoegen. Bij glas en DSL moet dat ding in ieder geval minimaal VLAN support (.1q) en afhankgelijk van provider IPoE en/of PPPoE hebben (niet PoE, dat gaat over stroomtoevoer en mag je helemaal zelf weten :+ ).

Als je huidige 6660 Cable niet voldoet, heb je gelijk m'n punt waarom het niet handig is zelf L1/2 te doen bevestigd.

Een router die wel voor die zaken geschikt is zou future-proof moeten zijn: nu op glas, straks op wat dan ook je op nieuw adres hebt. Enige waar je op moet letten is dat je een L2 verbinding krijgt, dus geen NAT. Bij glas heb je dat per default, bij coax is bridge mode nagenoeg overal mogelijk. DSL kan een uitdaging zijn. Dan nog: NAT-achter-NAT werkt gewoon ook al is het niet elegant.

Mbt keuze - afhankelijk van je eisen, kennisniveau en budget heb je zat opties. Ik heb routing (Mikrotik) en WiFi (UniFi) bijvoorbeeld gescheiden. Werkt voor mij prima, maar geen van beide zou aanraden als je je niet diep in de materie wilt verdiepen.

AVM's Fritz! is een beetje excentriek (USP is vooral wat ze allemaal met telefonie incl DECT kunnen, wat in DE misschien een ding is maar hier in NL zou ik het totaal niche noemen), maar ze hebben goede support.

Ik gebruik een paar Zyxel producten, maar dat zijn (PoE managed) switches, geen provider spul; daar heb ik geen specifieke ervaring mee. Provider-apparatuur is tegenwoordig bij bijna iedereen behalve de totale prijsvechters (Online...) prima. Het verschil zit niet in kwaliteit of prestaties maar in filosofie: de provider levert een geintegreerd, managed systeem om je te ontzorgen. Als je niet beter weet is dat veruit beste keuze. Wil je het zelf doen? Dan moet je vooral *niets* van je provider gebruiken op L3 (of voor WiFi). Bedenk wel dat je zelf alle integratie moet regelen, Mixen is slechtste van beide werelden combineren. Niet doen, ook al lijkt dat mooi Nederlands zuinig om niet teveel kastjes te moeten hebben.

Oslik blyat! Oslik!