Ik loop al een behoorlijke tijd te puzzelen en wordt nog niet veel wijzer in het vinden van een goede verwarmingsoplossing voor ons huis.
Huidige situatie:
We hebben een woning uit 1994 die we in de afgelopen 5 jaar hebben geïsoleerd.HR++ beglazing, extra vloerisolatie (Tonzon) onder bestaande tempex en 12 PIR als dakisolatie.
Details:
Het vermogen kan de ketel wel kwijt in de vloer, alleen is de vloer dan al vrij snel warm in de winter en vooral in de herfst en dan staat hij de rest van de dag uit, omdat hij meestal 0.5 graad over zijn doel heen gaat en het best lang duurt voordat hij dan weer aan moet. Hierdoor ontstaan fluctuatie van soms wel 3-4 graden in de vloer. Dus het warmt op tot 24 graden en koel weer af tot 20 graden (vloer temp) terwijl de woning van 19 naar 18.4 zakt.
Voor mijn idee heb ik een laagvermogen verwarmingsbron nodig om voortdurend te kunnen verwarmen voor comfort in de herfst en winter en tegelijkertijd de individuele convectoren te kunnen aansturen.
In de zomer heb ik een koelbehoefte in de woning, want staat gericht op het zuiden met veel glas.
Mijn overweging:
Ik merk dat nu ik bij twee installateurs heb geïnformeerd, er ook enorme bedragen worden gerekend voor de setup: 35.000 euro voor optie 2 zonder grondboring en 30.000 voor optie 3.
Dit, terwijl de situatie in ons huis enorm eenvoudig is, alles op de benedenverdieping in een ruimte garage en de installatie is volledig voorbereid op LT. Overzie ik iets?
Wat zijn ervaringen van anderen die deze stap hebben gemaakt?
Huidige situatie:
We hebben een woning uit 1994 die we in de afgelopen 5 jaar hebben geïsoleerd.HR++ beglazing, extra vloerisolatie (Tonzon) onder bestaande tempex en 12 PIR als dakisolatie.
Details:
- Gasverbruik is 800-900 kuub per jaar (gemiddeld 0,4 kuub per graaddag). Hiervan is ongeveer 150 kuub gas voor tapwater. Dus netto komen we op 650-700 kuub zonder tapwater.
- Oppervlakte is 65-70 m2 beneden en circa 45m2 boven.
- Vloerverwarming beneden hoh 10cm onder een 6-8 cm dekvloer | 10 groepen met kunststof verdeler
- LT-convectoren boven (Jaga-mini) en in de badkamer boven een LT-radiator en 3m2 vloerverwarming.
- We hebben een regendouche met een 9,1 liter per minuut cap. (Grohe met ecoJoy)
- Badkuip (390L) waar de kinderen in een klein bodempje inzitten en wij zitter er zo nu en dan in.
- Totale watergebruik is 140 kuub per jaar. In de keuken hebben we een Quooker en espresso machine, dus geen warm water behoefte.
- 6900 KWp aan zonnepanelen in oost-west op het dak met een jaaropbrengst van 5300-5500 KWh.
Het vermogen kan de ketel wel kwijt in de vloer, alleen is de vloer dan al vrij snel warm in de winter en vooral in de herfst en dan staat hij de rest van de dag uit, omdat hij meestal 0.5 graad over zijn doel heen gaat en het best lang duurt voordat hij dan weer aan moet. Hierdoor ontstaan fluctuatie van soms wel 3-4 graden in de vloer. Dus het warmt op tot 24 graden en koel weer af tot 20 graden (vloer temp) terwijl de woning van 19 naar 18.4 zakt.
Voor mijn idee heb ik een laagvermogen verwarmingsbron nodig om voortdurend te kunnen verwarmen voor comfort in de herfst en winter en tegelijkertijd de individuele convectoren te kunnen aansturen.
In de zomer heb ik een koelbehoefte in de woning, want staat gericht op het zuiden met veel glas.
Mijn overweging:
- Een nieuwe cv-ketel te laten installeren die echt goed diep kan terug moduleren zoals een Viessman, Intergas extreme 30 of Vaillant ecoTEC plus VHR 25/32CS.
- Grond-water warmtepomp. Ik heb via WKO-tools een rapportje gemaakt waarin ik uit kom op een warmtebehoefte van 5KW voor een Grond-water warmtepomp.
- Lucht-water warmtepomp is de laatste optie vanwege de koelvraag in de zomerk.
Ik merk dat nu ik bij twee installateurs heb geïnformeerd, er ook enorme bedragen worden gerekend voor de setup: 35.000 euro voor optie 2 zonder grondboring en 30.000 voor optie 3.
Dit, terwijl de situatie in ons huis enorm eenvoudig is, alles op de benedenverdieping in een ruimte garage en de installatie is volledig voorbereid op LT. Overzie ik iets?
Wat zijn ervaringen van anderen die deze stap hebben gemaakt?
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west