Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Een geschikte verwarmingsoplossing voor goed geisoleerd huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-11 13:33
Ik loop al een behoorlijke tijd te puzzelen en wordt nog niet veel wijzer in het vinden van een goede verwarmingsoplossing voor ons huis.

Huidige situatie:
We hebben een woning uit 1994 die we in de afgelopen 5 jaar hebben geïsoleerd.HR++ beglazing, extra vloerisolatie (Tonzon) onder bestaande tempex en 12 PIR als dakisolatie.

Details:
  • Gasverbruik is 800-900 kuub per jaar (gemiddeld 0,4 kuub per graaddag). Hiervan is ongeveer 150 kuub gas voor tapwater. Dus netto komen we op 650-700 kuub zonder tapwater.
  • Oppervlakte is 65-70 m2 beneden en circa 45m2 boven.
  • Vloerverwarming beneden hoh 10cm onder een 6-8 cm dekvloer | 10 groepen met kunststof verdeler
  • LT-convectoren boven (Jaga-mini) en in de badkamer boven een LT-radiator en 3m2 vloerverwarming.
  • We hebben een regendouche met een 9,1 liter per minuut cap. (Grohe met ecoJoy)
  • Badkuip (390L) waar de kinderen in een klein bodempje inzitten en wij zitter er zo nu en dan in.
  • Totale watergebruik is 140 kuub per jaar. In de keuken hebben we een Quooker en espresso machine, dus geen warm water behoefte.
  • 6900 KWp aan zonnepanelen in oost-west op het dak met een jaaropbrengst van 5300-5500 KWh.
De Bosch HRC-35/2 komt 2013 en wordt bestuurd vanuit een openterm gateway. Deze ketel kan niet verder dan 25% terug moduleren, dus het minimale vermogen is 12.5KW. Vanuit de thermostaat kan ik elke verwarmingsbron (LT-radiator en het vloercircuit) apart aansturen In theorie. In de praktijk gaat de ketel pendelen vanwege de overkill aan vermogen voor 1 LT-radiator.

Het vermogen kan de ketel wel kwijt in de vloer, alleen is de vloer dan al vrij snel warm in de winter en vooral in de herfst en dan staat hij de rest van de dag uit, omdat hij meestal 0.5 graad over zijn doel heen gaat en het best lang duurt voordat hij dan weer aan moet. Hierdoor ontstaan fluctuatie van soms wel 3-4 graden in de vloer. Dus het warmt op tot 24 graden en koel weer af tot 20 graden (vloer temp) terwijl de woning van 19 naar 18.4 zakt.

Voor mijn idee heb ik een laagvermogen verwarmingsbron nodig om voortdurend te kunnen verwarmen voor comfort in de herfst en winter en tegelijkertijd de individuele convectoren te kunnen aansturen.

In de zomer heb ik een koelbehoefte in de woning, want staat gericht op het zuiden met veel glas.

Mijn overweging:
  • Een nieuwe cv-ketel te laten installeren die echt goed diep kan terug moduleren zoals een Viessman, Intergas extreme 30 of Vaillant ecoTEC plus VHR 25/32CS.
  • Grond-water warmtepomp. Ik heb via WKO-tools een rapportje gemaakt waarin ik uit kom op een warmtebehoefte van 5KW voor een Grond-water warmtepomp.
  • Lucht-water warmtepomp is de laatste optie vanwege de koelvraag in de zomerk.
De Cv-ketel optie is suboptimaal, omdat ze nog steeds vrij fors gedimensioneerd zijn voor onze warmtebehoefte en het toch al snel 2500 gaat kosten voor de vervanging.

Ik merk dat nu ik bij twee installateurs heb geïnformeerd, er ook enorme bedragen worden gerekend voor de setup: 35.000 euro voor optie 2 zonder grondboring en 30.000 voor optie 3.

Dit, terwijl de situatie in ons huis enorm eenvoudig is, alles op de benedenverdieping in een ruimte garage en de installatie is volledig voorbereid op LT. Overzie ik iets?

Wat zijn ervaringen van anderen die deze stap hebben gemaakt?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:28
Een put slaan voor een water-water pomp is helaas erg duur en economisch eigenlijk niet te verantwoorden ook al is het technisch gezien een at beter systeem.
Dus dan kom je op een lucht-water warmtepomp uit, die kan ook koelen via de vloerverwarming (kost wel wat elektriciteit) of je hangt er nog een airco naast om te ontvochtigen.
CV ketel zou ik niet meer aan beginnen. Hoe koel je nu dan, met je CV ketel?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou doen een l/w warmtepomp en boven l/l airco's om te koelen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Je geeft niet aan wat je hier hebt gelezen. Er zijn nl genoeg topics over de oplossingen.
Een 5J panasonic monoblock kost je een x 4800 zonder subsidie. En dan ben je voor de warmtevraag klaar en hij kan koelen.

diskeltische lurker

• Beninho
@ASW1
Een put slaan voor een water-water pomp is helaas erg duur en economisch eigenlijk niet te verantwoorden ook al is het technisch gezien een at beter systeem.
Ik had hier geinformeerd bij Klinge, die doen veel werk in het noorden van het land en hij vertelde dat een put van 80-85 meter voldoende was in onze regio i.v.m. grondwater stroming en dan vielen de kosten nog wel mee. Nog seeds geen tientjes werk hoor 😛. Dus je put blijft valide..

Met een lucht-water warmtepomp komen we denk ik een heel eind. En zoals @technopeuter voorsteld, even inlezen in de oplossingen in de topics. Ik had mijn verhaal hier even neegezet omdat ik gek werd van mijn eigen redenaties dus een ander referantiekader nodig heb. Dank voor het voorzetje met de Panasonic.

Kun je met z'on monoblock ook de ketel uit de deur doen als je een warmtepompboiler voor je tapwater installeert?

Dan kan ik inderdaad zoals @Sport_Life suggereert boven met een airco toe om de verdieping aangenaam te houden op de extreme dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Beninho op 06-06-2023 08:53 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik sluit me ook aan bij: l/w warmtepomp, je hebt niet zoveel nodig dus kan mogelijk zelfs met Quatt oid. Beetje afhankelijk van je beschikbare ruimte en afstand tot buren of je voor monobloc of niet gaat.

En dan idd een warmtepompboiler voor je sww, al moet je wel Ff rekening houden met je regendouche, dan kan het het hard gaan dus je hebt ws wel een groter formaat nodig om em niet te snel leeg te trekken.

En voor koeling een airco erbij, split-unit voor meerdere ruimtes.

Zo heb je de boel netjes gescheiden en modulair en geen afhankelijkheden. En hoeft allemaal ook niet belachelijk veel qua apparatuur te kosten. Installatie is een ander verhaal, daar is nogal wat schaarste en dus woekerprijzen.

[ Voor 67% gewijzigd door olafmol op 06-06-2023 09:01 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
l/w warmtepomp kan alles, verwarmen, sww en ook koelen in de zomer, ik snap niet waarom je dat in je TS specifiek noemt als laatste optie? je zonnepanelen produceren heel veel stroom daarmee kun je lekker direct koelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:47
Waar komt je warmte binnen dat je moet koelen is misschien ook een valide vraag. De juiste zonwering op de juiste plek kan veel energie schelen.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
No Hands schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:26:
l/w warmtepomp kan alles, verwarmen, www en ook koelen in de zomer, ik snap niet waarom je dat in je TS specifiek noemt als laatste optie? je zonnepanelen produceren heel veel stroom daarmee kun je lekker direct koelen.
Eens. Dat lijkt me de enige juiste weg tbh.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Beninho
No Hands schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:26:
l/w warmtepomp kan alles, verwarmen, sww en ook koelen in de zomer, ik snap niet waarom je dat in je TS specifiek noemt als laatste optie? je zonnepanelen produceren heel veel stroom daarmee kun je lekker direct koelen.
We hebben een electrische auto. Dus het stroom wordt behoorlijk op gemaakt door de EV. Dus vandaar de optie voor de geothermische warmtepomp, om juist wat goedkoper, passief te kunnen koelen.

Ik ben het met jullie eens dat de de l/w warmtepomp de meest ideale weg vooruit is.

@MSXBas de warmte komt vooral boven binnen, plat dak (goed geisoleerd) en via de ruiten. Ik heb 3M prestige 40 folie op alle ruiten laten plakken om de instraling van de zon tegen te gaan en nog wel licht in huis te hebben overdag. Dat doet wel zijn werk, maar eenmaal diep in de zomer wordt het alsnog behoorijk warm. Dat is normaalgesproken goed op te lossen met een airco als 2e optie naast de l/w warmtepomp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Beninho schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:26:
[...]

We hebben een electrische auto. Dus het stroom wordt behoorlijk op gemaakt door de EV. Dus vandaar de optie voor de geothermische warmtepomp, om juist wat goedkoper, passief te kunnen koelen.

Ik ben het met jullie eens dat de de l/w warmtepomp de meest ideale weg vooruit is.

@MSXBas de warmte komt vooral boven binnen, plat dak (goed geisoleerd) en via de ruiten. Ik heb 3M prestige 40 folie op alle ruiten laten plakken om de instraling van de zon tegen te gaan en nog wel licht in huis te hebben overdag. Dat doet wel zijn werk, maar eenmaal diep in de zomer wordt het alsnog behoorijk warm. Dat is normaalgesproken goed op te lossen met een airco als 2e optie naast de l/w warmtepomp.
ik heb het over stroom die je opmaakt direct als je het opwekt. Ik neem aan dat je auto niet tussen 12 en 2 's middags thuis aan het laden is? Dan ben je wel aan het koelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Beninho
No Hands schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:17:
[...]
ik heb het over stroom die je opmaakt direct als je het opwekt. Ik neem aan dat je auto niet tussen 12 en 2 's middags thuis aan het laden is? Dan ben je wel aan het koelen.
ah, yes. Natuurlijk. Het salderen gaat er over een paar jaar af en dan is er een surplus aan energie in de zomer. Helemaal eens. Als dan de zon goed schijnt ben ik actief aan het koelen of een boilervat aan het opwarmen voor later gebruik...

Pagina: 1