Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dijkwoning bijverwarmen met L/L warmtepomp(en)

Pagina: 1
Acties:

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11 20:42
Heb al veel gelezen en meegelezen maar vraag bij deze toch maar jullie advies.

Ik kom er ondertussen niet meer uit... :S
Alleen al met Mitsubishi Electric wordt ik gek van alle tiepenummers met wÊÊr een extra lettertje waarover je niks kan vinden.

we hebben 3 binnenunits nodig.
Dan heb je nog keuze voor buiten: 3 single, 1 single en 1 multi(2) of alleen een multi(3).
(Kan allemaal hier kwa plek)

Afhankelijk van de combinatie van binnen en buitenunit verandert dan weer de prestatie voor verwarmen.
Wanneer haal je die waarden van COP of SCOP eigenlijk? Vast niet in elke situatie.... :?
Dan heb je weer Mitsubishi Heavy Industries.
Waarom zijn er 2 Mitsubishi's? Ze hebben wel units met een hoge COP lijkt het.
Lastig om goede manuals te vinden ook.

En moet ik dan nog naar Daikin kijken?

Situatie:
Dijkwoning (hoek), bj 1928
Energielabel B HR++ glas, dak en spouwisolatie
gasverbruik verwarmen +- 700m3/jaar (Nefit HRketel)
Verwarmen in de winter dagelijks 21,5 graden van 07:30 tot 23:00 uur. Nacht 19 graden

gewenst:
Onderhuis = 7,5 x 4,5 x 2 = 67 m3 - 18 graden C
Woonkamer = 7,5 x 4,5 x 2,5 - 1,9 x 2,5 x 2,5 = 73 m3 - 22 graden C (is minus hal/toilet)
Zolder = 6,2 x 4,5 x 2,6 = 73 m3 - 22 graden C
Totaal = 213 m3

Het onderhuis (slaapkamer) bevind zich gedeeltelijk in de dijk. stabielere temp.
Zolder wordt gebruikt als was het een woonkamer (dus altijd aangenaam verwarmd)

Hoofddoel: (bij)verwarmen.
De CV-ketel kan altijd worden bijgeschakeld of overnemen.
Het systeem draait bij voorkeur op een laag, vrijwel constant vermogen

Kenmerken:
- lage geluidsproductie (zowel binnen als buiten)

- hoge efficientie (COP, SCOP) voor verwarmen

- goede regeling (terugmoduleren?) voor continue draaien op laag vermogen

- design niet belangrijk, goede presaties wel. (we spuiten het wel matzwart zoals @Sebazzz d:)b

Zag net wat filmpjes hierboven. Snel kijken of dat helpt...
Ik voel me nog lang niet klaar om een offerte te gaan accepteren :S

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Even kort en krachtig:

Wanneer alle 3 de ruimtes afgesloten zijn dmv deuren:
3x SingleSplit 2 kW MHI SRK ZSX-W(F) (F= ingebouwde WiFi)
Naar mijn mening is dit genoeg gezien jouw isolatie.
Meerdere buitenunits, minder last van temperatuurdrop bij defrosts als dit over meerdere buitenunits is verspreid.

Deze kunnen allen met (boost) 5,5 kW verwarmen en bij -10 2,8 kW verwarmen.
Deze hebben op papier de laagste geluidsproductie (buitenunit) en de hoogste (S)COP waarden.

Succes.

[ Voor 13% gewijzigd door Frag1le op 06-06-2023 11:58 ]

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11 20:42
Dank je @Frag1le .

Geen deur tussen de woonkamer en de zolder iig.
Beetje een gek huis 😉

Wel leuk, een reactie in mn eigen topic! 👍😄

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
gAzu schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:23:
Dank je @Frag1le .

Geen deur tussen de woonkamer en de zolder iig.
Beetje een gek huis 😉

Wel leuk, een reactie in mn eigen topic! 👍😄
Bij geen deuren kan het nog steeds wanneer je 24/7 verwarmt en kun je wellicht ook met 1 unit minder af wanneer je niet in alle ruimtes de temperatuur zo wil beinvloeden dat ze qua temperatuur ver uit elkaar liggen. Voor verwarmen geldt: plaats de binnenunits zo centraal mogelijk, waar je niet zit (niet richting de bank bijv), om de warmte zo goed mogelijk te verspreiden en niet een constante, mogelijk vervelende, airflow te voelen.

De buitenunits op de grond met daaronder een grindput voor de afvoer van condens water is hierbij ook minder gevoelig voor resonanties, geluidshinder, plakkaten ijs dan bij wandmontage en afvoerpijpjes.

Als je besluit singlesplits te nemen omdat dit gewoon het meest efficient is dan kun je ook beginnen met 2 en later nog 1 toevoegen, je hoeft niet direct met 3 te starten.

Afgelopen winter heb ik het hier gered (24/7 verwarmen) om het 20 graden te houden voor een huiskamer van ~145m3 met de genoemde unit in m'n handtekening zonder dat de ketel aan is geweest voor verwarmen.
Dit is dan ook met een open trappengat naar de eerste verdieping en open trappengat naar zolder. De huiskamer heeft geen deuren anders dan naar de hal bij de voordeur.
Op de eerste verdieping en zolder stoken wij niet en was het 3~5 graden kouder.
Gezien jouw hoge stooktemperatuur en lage gas verbruik is jouw situatie beter geisoleerd dan de mijne.