Led lichtsnoer op adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eddie G.
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
Ben onder mijn overkapping bezig met een projectje om de LED-snoeren niet meer te voeden met batterijen, maar deze middels een voeding aan te sluiten op netspanning. Ik heb hiervoor een ringleidinkje aangelegd, met op strategische punten een stopcontactje. Op de LED snoeren soldeer ik dan een stekkertje (rekening houdend met +/-.

De LED snoeren werden eerst gevoed middels 2 stuks 1,5V batterijen. De eerste voeding die ik gebruikt heb was een oude USB voeding voor een telefoon (want voorhanden). Deze geeft volgens mij 5V. Het resultaat is dat de LEDs steeds slechter gaan branden, totdat ze bijna geen licht meer geven.

Hierop toch maar zwaar geïnvesteerd in een schakelbare voeding die ik kon terugzetten naar 3V. Echter krijg ik nu uit de (nieuwe) LEDs helemaal geen licht meer. Of ze knipperen.

Mijn idee is dus om de 5V voeding weer te gebruiken, en tussen de LEDs en de voeding een weerstandje te zetten. Heel vroeger op deze manier al eens LEDs aangesloten op 12V. Ik kan echter nergens vinden welke weerstand ik moet gebruiken om de levensduur van LEDs te behouden. En is het dan verstandiger om een weerstand direct na de voeding of voor elke LEDsnoer een eigen weerstand.

Wie kan me voorzien van de juiste informatie

Beste antwoord (via Eddie G. op 06-06-2023 17:10)

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:56
Rondom de kerst zie je de batterij adaptersetjes wel eens rondgaan.

https://www.123led.nl/Ker...terijvervanger-p3933.html

Dit is gewoon een 5V voeding, en met de gele batterijtjes zet je er dan een weerstandje tussen om het voltage van 2, 3 batterijen te krijgen.

5V op ledjes van 3V zetten heeft ze waarschijnlijk al kapot gemaakt.

En waarom het met die schakelbare voeding niet werkt.. geen idee. Wat voor voeding is dat?

[ Voor 41% gewijzigd door S-te-fan op 05-06-2023 22:24 ]

Alle reacties

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:08

empy

Rijdt rondjes

Als je 5V op die snoeren hebt gezet, terwijl ze eigenlijk bedoeld zijn voor 3V… Is mijn gok dat je nieuwe licht snoeren mag gaan kopen.
En wellicht is het dan handiger om gelijk naar een 12V oplossing te gaan kijken. Dan heb je minder verlies en is het makkelijker om te voeden. 3V zie ik eigenlijk alleen maar nadelen, zeker qua spanningsval als je een ringleiding aan wilt leggen.

Acties:
  • Beste antwoord

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:56
Rondom de kerst zie je de batterij adaptersetjes wel eens rondgaan.

https://www.123led.nl/Ker...terijvervanger-p3933.html

Dit is gewoon een 5V voeding, en met de gele batterijtjes zet je er dan een weerstandje tussen om het voltage van 2, 3 batterijen te krijgen.

5V op ledjes van 3V zetten heeft ze waarschijnlijk al kapot gemaakt.

En waarom het met die schakelbare voeding niet werkt.. geen idee. Wat voor voeding is dat?

[ Voor 41% gewijzigd door S-te-fan op 05-06-2023 22:24 ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
Het lastige aan LED-lampjes is dat je de stroom moet regelen en niet de spanning. Het gaat er dus niet primair om hoeveel spanning je het lichtsnoer aanbiedt, maar hoeveel stroom. Kan je op die schakelbare voeding ook de stroomsterkte instellen?

• Eddie G.
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
@empy De oude die ik op 5V heb gebruikt zijn weg. Ik heb nieuwe gekocht. Maar wilde deze uiteraard langer in leven houden.

@S-te-fan Top optie, veel gemakkelijker dan wat ik wil. Heb inmiddels bij 123LED zo'n apparaatje besteld.

@Mr.Qips Nee, dat was bij deze niet mogelijk. Maar zie de oplossing die hierboven aangedragen is.

Vergeet ik nog het belangrijkste, Mijn dank voor jullie hulp.

[ Voor 8% gewijzigd door Eddie G. op 06-06-2023 17:11 . Reden: Vergeten te bedanken ]