(Voor mij) onduidelijke beschrijving financieel voorbehoud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn vrouw en ik hebben onder financieel voorbehoud van de koopsom een bod gedaan op een huis. Nu staat er in het koopcontract de volgende zin:
...koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van koopsom plus kosten koper met een maximum van 100% van de waarde van de woning geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan zoals mag blijken uit de hypotheekofferte, of een rentepercentage niet hoger dan op basis van de thans geldende rentetarieven
Het deel waarin staat "maximum van 100% van de waarde van de woning" is voor ons nogal onduidelijk. De woning wordt nu getaxeerd en betekent dit als de woning op een lager bedrag getaxeerd wordt en we daar wel een hypotheek kunnen krijgen, dat we er aan vast zitten en niet kunnen ontbinden, of lees ik dit verkeerd?

Ook het deel van"koopsom plus kosten koper" begrijp ik niet, aangezien je kosten koper niet mee kunt financiëren.

[ Voor 6% gewijzigd door damnengineer op 05-06-2023 20:28 ]

Beste antwoord (via damnengineer op 06-06-2023 07:29)

• 1nfin1ty
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05-2024
Het is wat bijzonder verwoord, en ik zou het ook laten aanpassen naar een vast bedrag (koopsom).

Stel je koopsom is 300k en 10k kk. En de taxatie is 305k dan kan je 305k hypotheek krijgen en kan je wel deels de kk meefinancieren. Soms komt het voor dat je alles kan meefinancieren, of je dat wil is een andere vraag.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 1nfin1ty
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05-2024
Het is wat bijzonder verwoord, en ik zou het ook laten aanpassen naar een vast bedrag (koopsom).

Stel je koopsom is 300k en 10k kk. En de taxatie is 305k dan kan je 305k hypotheek krijgen en kan je wel deels de kk meefinancieren. Soms komt het voor dat je alles kan meefinancieren, of je dat wil is een andere vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Je mag niet meer dan 100% van de waarde financieren onder de huidige regels, dus de beperking tot die 100% is vanuit de verkoper begrijpelijk.

Voor jou is het een risico, omdat het mogelijk is dat de taxatie lager uitvalt dan de koopsom.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Niet online
StevenK schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:59:
Je mag niet meer dan 100% van de waarde financieren onder de huidige regels, dus de beperking tot die 100% is vanuit de verkoper begrijpelijk.

Voor jou is het een risico, omdat het mogelijk is dat de taxatie lager uitvalt dan de koopsom.
Dan heb ik het dus correct dat het niet conform ons bod is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38
Klopt, het voorbehoud is nu niet op de koopsom, maar op de taxatie waarde.

Laat het inderdaad aanpassen, voordat je het schip in gaat met een lage taxatie en je het restantbedrag zelf mag gaan ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Niet online
Iedereen bedankt, het is nu aangepast. We hebben inmiddels ook de taxatie binnen en die was gelijk aan de koopsom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 16:16
damnengineer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:35:
Iedereen bedankt, het is nu aangepast. We hebben inmiddels ook de taxatie binnen en die was gelijk aan de koopsom.
Wat een toeval! ;)
Pagina: 1