Elektra in nieuw muurtje via kruipruimte.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:34
Ik heb voor onze nieuwe keuken een nieuw muurtje gebouwd van kalkzandsteen, 140 hoog bij 185 breed. Daar komt een keukenblokje (drie kastjes van 60) tegenaan met het werkblad op ongeveer een meter boven de betonvloer (97,5cm + keramische tegelvloer). In die muur wil ik twee dubbele inbouw wandcontactdozen, links en rechts op ongeveer 120cm hoogte, én een enkele wandcontactdoos laag in het midden voor de oven. Dat moet een aparte groep worden. Nou heb ik eigenlijk twee aparte uitdagingen.

-1- Ik wil op < 4cm van de muur een gat door mijn betonvloer boren naar de kruipruimte. Kan ik dat met een normale boorhamer doen? Ik heb er zo eentje. En wat voor boor heb ik dan nodig?

-2- Ik moet sleuven frezen en gaten boren. Dat doe ik denk ik met een sleuvenfrees zoals deze, en een dozenzaag zoals deze, denk ik... Het frezen lukt denk ik wel met zo'n apparaat, zie niet snel wat daar fout kan gaan en als het niet netjes is wordt het toch nog dicht gesmeerd en gestuct. Het maken van die gaten voor de inbouwdozen echter... Het zagen lukt vast nog wel, maar dan heb je nog geen gat. Hoe haal je dat middenstuk er dan uit? Beitelen? Of zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
Beitelen of vaak komt het idd al los bij het boren.

Zou overigens niet klopboren in die kalkzandsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 12:25
En ff stofzuiger bij het frezen …

mijn pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rusky schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:32:
En ff stofzuiger bij het frezen …
Wel een bouwstofzuiger dan. Een huishoudstofzuiger kun je daarna weggooien.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jorizzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:23:
Ik heb voor onze nieuwe keuken een nieuw muurtje gebouwd van kalkzandsteen, 140 hoog bij 185 breed. Daar komt een keukenblokje (drie kastjes van 60) tegenaan met het werkblad op ongeveer een meter boven de betonvloer (97,5cm + keramische tegelvloer). In die muur wil ik twee dubbele inbouw wandcontactdozen, links en rechts op ongeveer 120cm hoogte, én een enkele wandcontactdoos laag in het midden voor de oven. Dat moet een aparte groep worden. Nou heb ik eigenlijk twee aparte uitdagingen.

-1- Ik wil op < 4cm van de muur een gat door mijn betonvloer boren naar de kruipruimte. Kan ik dat met een normale boorhamer doen? Ik heb er zo eentje. En wat voor boor heb ik dan nodig?

-2- Ik moet sleuven frezen en gaten boren. Dat doe ik denk ik met een sleuvenfrees zoals deze, en een dozenzaag zoals deze, denk ik... Het frezen lukt denk ik wel met zo'n apparaat, zie niet snel wat daar fout kan gaan en als het niet netjes is wordt het toch nog dicht gesmeerd en gestuct. Het maken van die gaten voor de inbouwdozen echter... Het zagen lukt vast nog wel, maar dan heb je nog geen gat. Hoe haal je dat middenstuk er dan uit? Beitelen? Of zie ik iets over het hoofd?
Voor dat kleine stukje zou ik niet helemaal een muurfrees met stofzuiger gaan huren. Muurfrees zaagt meestal 2 snedes naast elkaar. Middenstuk moet je dan alsnog met een beitel weghalen. Al met al best nog wat werk.

Met een beitel op je boorhamer (of met haakse slijper alleen veel stof) werk je nagenoeg net zo snel alleen net iets minder netjes. Dat los je gewoon weer op met wat roodband.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 05-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
De_Bastaard schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:25:
Beitelen of vaak komt het idd al los bij het boren.

Zou overigens niet klopboren in die kalkzandsteen.
Sethro schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Voor dat kleine stukje zou ik niet helemaal een muurfrees met stofzuiger gaan huren. Muurfrees zaagt meestal 2 snedes naast elkaar. Middenstuk moet je dan alsnog met een beitel weghalen. Al met al best nog wat werk.

Met een beitel op je boorhamer (of met haakse slijper alleen veel stof) werk je nagenoeg net zo snel alleen net iets minder netjes. Dat los je gewoon weer op met wat roodband.
Bedoelen jullie dan een beitel zoals deze?

Overigens zou de frees die ik heb gelinkt juist echt een frees zijn en dus niet alleen twee snedes zagen zoals deze sleuvenzaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja. alleen wel oppassen dat je niet door je muur heen gaat met de prop er uit breken... al is dat minder erg als je die ook nog moet afwerken :)

en uitbeitelen van de sleuf is ook niet echt veel werk.. al geeft t wel meer troep dan en frees die meteen hem ook opvreet (Goede stofzuiger is wel nodig dan!!)
en door boren naar de kruipruimte is kwestie van een goede boor en hopen dat je niet precies op bewapening boort... dan wordt je er niet blij van :-)

[ Voor 52% gewijzigd door SMSfreakie op 05-06-2023 21:05 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Jorizzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:23:

Als dat een hamerboor is dan heb je alleen nog bv een 18-22mm SDS boor nodig.

4cm van de muur is trouwens best krap. Je kunt overwegen om diagonaal te boren.

Betonvloer is trouwens een ruim begrip.
Dat middenstuk sla je er uit met een handbeitel. Die beitel heb je ook nodig om het een beetje bij te werken. Denk aan je veiligheidsbril!

Ik heb gewoon een sleuvenfrees bij de lidl gehaald. Het middenstuk sla je er met de handbeitel uit.

Die boorkroon voor ca 25 euro op Amazon. Ging van het weekend als boter door kalkzandsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mooiste is om je sleuven al zo dicht mogelijk naar de vloer te brengen...

dan pak je de SDSboor en zet je deze op het eind vd sleuf, en begin je voorzichtig met boren..

je boort dan wel wat schuin door de vloer al met al maar je zit wel al in je muurtje :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik snap dat TS daar niet zo veel meer aan heeft, maar dit is dus precies waarom planning zo belangrijk is.
als je de blokken waaruit je muur bouwt buiten legt kun je die sluif prima met een slijptol maken, al dan niet even van hout, metaal of platstic een gelijder maken zodat je niet te diep kunt. voor dat ga boren precies hetzelfde, muur uittekenen gaten boren, buizen trekken en dan muur plaatsen, en dan uiteindelijk netjes afwerken met een stuclaag.

nu je dat niet gedaan hebt zijn de bovenstaande tips natuurlijk prima alternatieven... vanaf je muur een beetje schuin door je vloer heen maakt in principe geen moer uit zolang je onder de vloer dan nog maar goed uitkomt.

voor het maken van een goede sleuf zul je verticaal wel wat moeite krijgen, geleiding zal zo goed als onmogelijk zijn om te DIY-en maar een muurfrees lijkt inderdaad ook wat overdreven. alles zal wel afhangen van hoe vast je hand is ...

maar wat je ook doet, beknibbel niet op die bouwstofzuiger, die paar tientje zijn al dat schoonmaken (van letterlijk alles) niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Met een langere voor (1m) kun je door hem wat scheef te houden nagenoeg vanuit je sleuf door de vloer boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
SMSfreakie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:36:
mooiste is om je sleuven al zo dicht mogelijk naar de vloer te brengen...

dan pak je de SDSboor en zet je deze op het eind vd sleuf, en begin je voorzichtig met boren..

je boort dan wel wat schuin door de vloer al met al maar je zit wel al in je muurtje :-)
deWit schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:06:
Met een langere voor (1m) kun je door hem wat scheef te houden nagenoeg vanuit je sleuf door de vloer boren.
Ik snap dat het kan, maar achter de keukenkastjes is 4 cm ruimte, dus als ik een gat boor dat op <4 cm van het muurtje zit, dan is dat wat mij betreft prima. Is dat perfect? Nee. Maar voor mij goed genoeg en het zit me ook totaal niet in de weg als de keuken straks staat. Het is niet onveilig, niet onpraktisch, alleen wellicht suboptimaal. Kan ik mee leven
i-chat schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:02:
ik snap dat TS daar niet zo veel meer aan heeft, maar dit is dus precies waarom planning zo belangrijk is.
als je de blokken waaruit je muur bouwt buiten legt kun je die sluif prima met een slijptol maken, al dan niet even van hout, metaal of platstic een gelijder maken zodat je niet te diep kunt. voor dat ga boren precies hetzelfde, muur uittekenen gaten boren, buizen trekken en dan muur plaatsen, en dan uiteindelijk netjes afwerken met een stuclaag.

nu je dat niet gedaan hebt zijn de bovenstaande tips natuurlijk prima alternatieven... vanaf je muur een beetje schuin door je vloer heen maakt in principe geen moer uit zolang je onder de vloer dan nog maar goed uitkomt.

voor het maken van een goede sleuf zul je verticaal wel wat moeite krijgen, geleiding zal zo goed als onmogelijk zijn om te DIY-en maar een muurfrees lijkt inderdaad ook wat overdreven. alles zal wel afhangen van hoe vast je hand is ...

maar wat je ook doet, beknibbel niet op die bouwstofzuiger, die paar tientje zijn al dat schoonmaken (van letterlijk alles) niet waard.
Jij wil op een muur die dog geplaatst moet worden alvast de leidingen gaan uittekenen en uitfrezen? Ik heb er niet teveel ervaring mee, maar dat lijkt me wel erg foutgevoelig. Je bouwt zo'n muur toch min of meer halfsteens en dat is ook een beetje kijken hoe dat uitkomt allemaal als je eenmaal aan het bouwen bent. Zal je net zien dat je prachtige sleuf niet op elkaar aansluit.

By the way, meerdere reacties hierover, maar waarom zou een muurfrees overdreven zijn? Ja het kost me misschien 100 euro om zo'n ding een dag te huren, inclusief bouwstofzuiger die je erop aansluit. Maar dat is het me best waard om makkelijk en netjes/netter te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Jij wil op een muur die dog geplaatst moet worden alvast de leidingen gaan uittekenen en uitfrezen?j
je bouwt een muurtje uit blokken, die je als het goed is toch al uittekent: de afzetlijn netjes uit zetten en je telt hoeveel blokken er zijn, vervolgens zet je je sleuf uit, dat is niet ontzettend moeilijk, en als laatste lijn je de blokken goed uit in het verbant waarin je wilt werken. het betekent alleen dat je vanuit een ander punt gaat meten, of dat je de blokken netjes nummert voor je ze gaat bewerken. en zelfs als je dan 1 of 2 millimeter ernaast zit kun je dat prima oplossen door wat extra materiaal weg te nemen.

daar is toch niets geks aan.
maar waarom zou een muurfrees overdreven zijn?
en nee een muurfrees zou dit prima kunnen, houdt er op zijn slechtst rekening mee dat je niet in beton aan het harken bent - als je de kosten ervoor wilt dragen moet je dat absoluut doen. Dit is letterlijk waar die dingen voor zijn uitgevonden.... Sterker nog als een muurfrees voor jouw een optie is, kun je het bovenstaande negeren. ... ik denk dat de meeste mensen redeneren uit het idee dat je met zulk zacht materiaal aan het werk bent dat het de huurprijs niet waard is. in principe zou een hamer en een bijteltje al prima volstaan, moet je vermoedelijk nog oppassen dat je niet te diep gaat. - kortom het is misschien een beetje met een kanon een mug doodschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
i-chat schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:17:
[...]

en nee een muurfrees zou dit prima kunnen, houdt er op zijn slechtst rekening mee dat je niet in beton aan het harken bent - als je de kosten ervoor wilt dragen moet je dat absoluut doen. Dit is letterlijk waar die dingen voor zijn uitgevonden.... Sterker nog als een muurfrees voor jouw een optie is, kun je het bovenstaande negeren. ... ik denk dat de meeste mensen redeneren uit het idee dat je met zulk zacht materiaal aan het werk bent dat het de huurprijs niet waard is. in principe zou een hamer en een bijteltje al prima volstaan, moet je vermoedelijk nog oppassen dat je niet te diep gaat. - kortom het is misschien een beetje met een kanon een mug doodschieten.
Check. Die link van Boels die ik postte (deze), daar staat letterlijk bij: "Voor het frezen van sleuven in zachte binnenmuren van bijv. kalkzandsteen.", dus dat leek mij als leek uitermate geschikt. Huurprijs per dag is ook maar €35,70. Bouwstofzuiger erbij huren die erop kan en voor <100 euro heb ik een nette en (relatief) schone manier om die sleuven te maken. Dat vind ik voor het gemak een prima te verantwoorden prijs.

Ik vond dat kalkzandsteen nog best hard t.o.v. cellenbeton overigens, maar schijnbaar is het een zachte muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-10 13:25
Je hebt eigenlijk nodig voor een eenmalig klusje, en dat kan al met Lidl machines. Maar net afhankelijk van welke kwaliteit je wil hebben:

Stofzuiger
https://www.lidl.nl/p/par...gzuiger-1400-w/p100355805

Niet met je normale stofzuiger proberen.

Slijptol
https://www.lidl.nl/p/parkside-haakse-slijper/p100355567

Diamant schijf voor de slijptol
https://www.lidl.nl/p/par...ijpschijvenset/p100360348

Daarmee maak je 2 sleuven naast elkaar. Het midden kan je er dan uit "breken" met een beitel. Als er wat blijft zitten nog een keertje de slijptol er doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OUk9FnZT0iFHoDYzqbsQUMWXa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRLVkbNMaynWsHLF9WCJupLz.jpg?f=fotoalbum_large

Dat apparaat maakt ze beide in 1x maar je kan gewoon 2x slijpen met je slijptol en klaar. Meteen multi functioneel ding in huis.

Boormachine/sloophamer

Die je hebt is al prima.

https://www.lidl.nl/p/par...ds-plus-1550-w/p100351033

Lange boor voor in de vloer:
https://www.lidl.nl/p/parkside-boorset/p100362175
Schuin door de vloer boren onder je muur zoals iemand al aangaf (dus in je sleuf zetten de boor) dan komt je buis mooi uit.

Setje korte boortjes en beitels
https://www.lidl.nl/p/par...rset-of-beitel/p100357902

Dozenboor:

Bij voorkeur diamant maar wat je noemde van Praxis zal ook lukken.

Simpele optie bij Lidl:
https://www.lidl.nl/p/parkside-boorkronenset/p100346193

Beter optie:
https://www.lidl.nl/p/parkside-boorkronenset/p100352260

Bescherming
En uiteraard: Gehoorbescherming, stofkap, bril etc.

Met deze spullen + handgereedschap zou je een heel eind moeten komen.

Dan heb je verder nodig: Inbouwdozen 82mm (klemmende zijn handig van bijvoorbeeld ABB of Attema. En dan buis en VD draad of voorbedrade buis. De buisjes kan je met wat restbuis vastklemmen (dubbelvouwen) of met echte wigjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mocht je met het boren door de betonvloer toch vastlopen met een normale SDS steenboor qua ijzeren bewapening in de vloer dan doe je zelf een plezier en haal een SDS beton boor met 4 snijvlakken.

Die gaan namelijk wel door hardnekkig ijzer in betonvloeren.
Niet goedkoop maar scheelt heel frustraties, vloeken en tijd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:11
Die boor kan het prima doen, maar laat hem tussendoor wel even afkoelen en zeker niet teveel wrikken als je op ijzer komt. Je zit namelijk echt tegen het maximale aan van wat de machine aankan en het zou zonde zijn als je de spoelen oververhit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorizzz
Nog even een update voor wie het interessant vindt.

Ik heb uiteindelijk de gaten voor de inbouwdozen gemaakt met zo'n gatenzaag van de Praxis. Op advies van hen een maatje kleiner, 76mm geloof ik, inbouwdoosjes pasten in elke geval precies zo. Dat ging echt super goed en simpel!
De sleuven heb ik netjes uitgetekend en met een slijptol, uit de losse pols, zelf gezaagd. Viel me eigenlijk ook nog behoorlijk mee hoe makkelijk dat ging.
Het gat in de vloer heb ik toch vlak vóór de muur naar beneden geboord. Achteraf misschien nog mooier om het vanuit de onderkant van de sleuf te doen, maar ik vind het prima zo. Elektra via de kruipruimte doorgetrokken naar de meterkast en in de muur naar de wandcontactdozen.

Al met al best blij met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yUiO93MI6ilxXYn1nUXk6oUpkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atwuKZkVpQSmzVRWH2Ofr7Iu.jpg?f=fotoalbum_large

Dank allemaal voor het meedenken en de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:26
Ik dacht dat je dubbele wcd wou? Nu heb je maar 2 enkele dozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
daniel14 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:41:
Ik dacht dat je dubbele wcd wou? Nu heb je maar 2 enkele dozen.
Scherp! We hebben uiteindelijk dubbele wcd's gevonden met USB poorten, handig om bijvoorbeeld een recept open te houden op je iPad of telefoon, maar dat zijn opbouwdozen en die gaan op enkele dozen. Toch weer makkelijker dan dubbele ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

En de aparte groep voor de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
eamelink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:49:
En de aparte groep voor de oven?
Moest een aparte groep worden, als in niet gedeeld met andere grote apparatuur. Kon wel gedeeld met de wcd's in dit muurtje. Maar moest dus wel allemaal op een nieuwe groep, via de kruipruimte. Ik ga niks heftigers op deze wcd's aansluiten dan een koffiezetapparaat, een blender/keukenmachine dat soort werk. En zeker niet tegelijk met de pyrolyse stand van de oven, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Slechte keuze. Een oven hoort op een eigen groep. De aansluitwaarde is al gauw >3kW, en die van een koffiezetapparaat ook al gauw >1kW. Nu kan je het nog voor een paar tientjes fatsoenlijk aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:57

Vliegvlug

Flight Simple

Jorizzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Moest een aparte groep worden, als in niet gedeeld met andere grote apparatuur. Kon wel gedeeld met de wcd's in dit muurtje. Maar moest dus wel allemaal op een nieuwe groep, via de kruipruimte. Ik ga niks heftigers op deze wcd's aansluiten dan een koffiezetapparaat, een blender/keukenmachine dat soort werk. En zeker niet tegelijk met de pyrolyse stand van de oven, dus dat komt wel goed.
Zou zelf toch echt een losse groep voor de oven hebben aangelegd!
Is kleine moeite als je toch bezig ben, extra gat naar de kruipruimte en klein sleufje voor de lage wcd die je nu in de pvcbuis naar boven hebt geplaatst.

Je moet er nu alsnog steeds over nadenken wat je op die stopcontacten op het werkblad aansluit en of je ze wel kan belasten. Stel dat je een waterkoker of airfryer daar wilt hebben, trek je zo 2500W en als dan je oven ook aan staat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:31

Exigence

dnkroz

@Jorizzz Je gaat die middelste doos toch niet dichtsmeren hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
eamelink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:04:
Slechte keuze. Een oven hoort op een eigen groep. De aansluitwaarde is al gauw >3kW, en die van een koffiezetapparaat ook al gauw >1kW. Nu kan je het nog voor een paar tientjes fatsoenlijk aansluiten.
Vliegvlug schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Zou zelf toch echt een losse groep voor de oven hebben aangelegd!
Is kleine moeite als je toch bezig ben, extra gat naar de kruipruimte en klein sleufje voor de lage wcd die je nu in de pvcbuis naar boven hebt geplaatst.

Je moet er nu alsnog steeds over nadenken wat je op die stopcontacten op het werkblad aansluit en of je ze wel kan belasten. Stel dat je een waterkoker of airfryer daar wilt hebben, trek je zo 2500W en als dan je oven ook aan staat…
Ik snap jullie punt, maar ik ga er in de praktijk denk ik echt geen last van hebben. Aansluitwaarde van de oven is 3,6KW, maar dat is wat hij maximaal trekt bij de allerhoogste stand (in mijn geval de pyrolysestand), dus in de praktijk 99% van de tijd veel minder. Waterkoker gaat de deur uit want we krijgen een Quooker (op een eigen groep), frituren doe ik alleen buiten (andere groep). Komt echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Exigence schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:18:
@Jorizzz Je gaat die middelste doos toch niet dichtsmeren hoop ik?
Haha, dit ga je zo te zien niet leuk vinden, maar die gaan we laten dichtsmeren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jorizzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Haha, dit ga je zo te zien niet leuk vinden, maar die gaan we laten dichtsmeren inderdaad.
Nou, ik denk dat je dat zelf niet leuk gaat vinden. In principe moet dat altijd toegankelijk blijven. Dat betekent een blindplaat of misschien toch een derde stopcontact.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Janoz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Nou, ik denk dat je dat zelf niet leuk gaat vinden. In principe moet dat altijd toegankelijk blijven. Dat betekent een blindplaat of misschien toch een derde stopcontact.
Ja een blindplaat was de 'nette' optie, maar dat vind ik echt geen gezicht, dus neem ik het risico dat er ooit iets mis gaat en ik er bij moet voor lief. Dan weet ik exact waar het zit, maak ik het open en repareer ik de stuclaag weer zodra het probleem is opgelost. De kans dat ik er om wat voor reden dan ook bij moet kunnen lijkt me nihil. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:57

Vliegvlug

Flight Simple

Dergelijke dozen horen bereikbaar te blijven!

Je had als je dat niet wilde vanaf de vloer naar een van de wcd’s omhoog moeten gaan en dan horizontaal naar de andere wcd.

De kans dat je er ooit nog bij moet is niet heel erg groot inderdaad.
Maar als het wel moet is het super irritant.
Hoeveel verborgen dozen ik in mijn huis tijdens de verbouwing wel niet ben tegen gekomen toen ik de elektra ging vernieuwen. ;(

Zou zelf hier een derde wcd plaatsen, je kan nooit genoeg stopcontacten hebben op een werkblad. (hoewel in dit geval met alles op 1 groep vergroot dat wel weer de kans op overbelasting)

Mocht je het huis ooit verkopen vermeld deze zaken dan wel om achteraf gezeur over verborgen gebreken voor te zijn!
Ook dat de oven en werkblad stopcontacten op dezelfde groep zitten want dat is ook niet conform enige norm.
Het beperkt namelijk de nieuwe eigenaren in volledig gebruik van die stopcontacten.

[ Voor 18% gewijzigd door Vliegvlug op 21-06-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:49
Jorizzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:21:
Ik snap jullie punt, maar ik ga er in de praktijk denk ik echt geen last van hebben. Aansluitwaarde van de oven is 3,6KW, maar dat is wat hij maximaal trekt bij de allerhoogste stand (in mijn geval de pyrolysestand), dus in de praktijk 99% van de tijd veel minder. Waterkoker gaat de deur uit want we krijgen een Quooker (op een eigen groep), frituren doe ik alleen buiten (andere groep). Komt echt goed.
Siemens combi trekt hier vrolijk 3200W als ik hem aanzet, en dat doet hij totdat hij is opgewarmd, maar ook tussendoor zie je hem tot dat getal bijschakelen. Die eigen groep is zeker niet uit de duim gezogen.
Overigens duurt een pyrolyseprogramma zo maar 2uur. Dus trek dat extra draadje nou nog even is mijn advies.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorizzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Ja een blindplaat was de 'nette' optie, maar dat vind ik echt geen gezicht, dus neem ik het risico dat er ooit iets mis gaat en ik er bij moet voor lief. Dan weet ik exact waar het zit, maak ik het open en repareer ik de stuclaag weer zodra het probleem is opgelost. De kans dat ik er om wat voor reden dan ook bij moet kunnen lijkt me nihil. Of zie ik iets over het hoofd?
Het is meer dat je nu "vast" zit als je het over een poosje toch weer zou willen veranderen. De nette optie was in mijn ogen een toegankelijk doosje ergens en vanuit daar 1 leiding naar ieder stopcontact. (Of je die 2 stopcontacten dan op dezelfde groep zet als een consumer high-end oven.... denk dat ik dat zelf niet had gedaan. Ik heb in mijn keuken ook op een enkele plek gesmokkeld hoor, maar niet met een 3,6 kW oven. Welke stand dat is, dat maakt eigenlijk niet eens uit. Dat is zo'n beetje het maximum wat je uit 1 groep kan trekken.)

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met het updaten van de verlichting in ons oude huis. Daar heeft "handige Harrie" dus ook ergens een ontoegankelijk verdeeldoosje geplaatst, waardoor ik nu dus heel veel werk ga hebben om mijn plannen uit te voeren. Eerst een gat in het plafond maken om met wat licht en een camera vast te stellen waar dat doosje precies zit. Dan daar weer een gat maken en dan hopen dat je zonder verder sloopwerk de boel in orde kunt maken (en dus ook meteen zorgen dat dit niet meer gebeurt). Mag je daarna je gaten weer dicht zetten en - als je het weer net zo netjes als nu wilt hebben - het hele plafond weer finishen en schilderen. En dat was dan dus allemaal niet nodig geweest met 5 meter extra buis of flex en wat meters extra draad.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
Skynett schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Siemens combi trekt hier vrolijk 3200W als ik hem aanzet, en dat doet hij totdat hij is opgewarmd, maar ook tussendoor zie je hem tot dat getal bijschakelen. Die eigen groep is zeker niet uit de duim gezogen.
Overigens duurt een pyrolyseprogramma zo maar 2uur. Dus trek dat extra draadje nou nog even is mijn advies.
Dat is wel serieus meer dan ik had ingeschat. Ga ik toch weer twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
En voor volgende keer: een horizontale sleuf in je muur is een enorme verzwakking. In jouw geval was ik liever schuin vanuit de onderste doos naar beide contactdozen gegaan. Hoef je ook niet die doos in het midden weg te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:15:
En voor volgende keer: een horizontale sleuf in je muur is een enorme verzwakking. In jouw geval was ik liever schuin vanuit de onderste doos naar beide contactdozen gegaan. Hoef je ook niet die doos in het midden weg te smeren.
Klopt. Bij voorkeur frees je zoveel mogelijk verticaal. Maar dit is maar een decoratief laag wandje. Dat zal wel goedkomen, gok ik. (Al zul je wel raar staan te kijken als er iemand tegenaan loopt en de bovenkant er ineens afbreekt. :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Oven stopcontact maak je gewoon met een losse YMVK kabel onder de plint van je keuken met een dicht opbouwdoosje (opbouwstopcontacten voor buiten met klepje zijn hier uitermate geschikt voor). Hoef je dus alleen een gat te boren, de YMVK kabel direct trekken naar de meterkast en je knoopt er direct een opbouwdoosje aan onder je plint. Makkelijker kan niet en je hoeft geen freeswerk meer uit te voeren, enkel een gaatje in de vloer te boren. Ik zou het wel weten.

En dubbel stopcontact in een enkele doos? Weet je wel zeker dat dit past? Soms zijn zogenaamde anderhalve dozen nodig voor een dubbel contact.

Toevoeging: Verplaats dan gelijk je lasdoos naar onderen in het huidige stopcontact voor je oven. Moet je alleen nog een enkele verticale sleuf infrezen zodat je twee flexbuizen direct naar je stopcontacten kan brengen. Het is dan niet de meest eenvoudig bereikbare lasdoos, maar hij is in ieder geval nog wel bereikbaar.

Nog beter is het vermijden van lasdozen als je meerdere stopcontacten wil hebben. Normaliter ga je van stopcontact naar stopcontact, dus ga je nu van onderaf schuin naar de linker of rechter doos en lus je het zo door. Dan elimineer je je lasdoos volledig.

[ Voor 32% gewijzigd door frennek op 21-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
_JGC_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:15:
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Klopt. Bij voorkeur frees je zoveel mogelijk verticaal. Maar dit is maar een decoratief laag wandje. Dat zal wel goedkomen, gok ik. (Al zul je wel raar staan te kijken als er iemand tegenaan loopt en de bovenkant er ineens afbreekt. :) )
Twee/drie cm diep in een 10cm dikke kalkzandsteen wand. Dat breekt echt niet zomaar af lijkt me? En ik ben horizontaal gegaan omdat ik wilde voorkomen dat het voor de keukenboer onduidelijk was waar de leiding liep. Twee keer schuin is een stuk minder duidelijk dan één keer recht omhoog. Op de hoogte waar het nu zit hoeft hij (en niemand) iets te boren of te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hier in 't huurhok is het pas een feestje... Alle centraaldozen onbereikbaar gemaakt....
Maar goed huurhok dus als er een lasdop uit frituurt kunnen ze mooi het plafond slopen...
En daarna weer vakkundig herstellen en het geheel sausen

soms zou ik het wel eens willen dat het gebeurde... Iets met een waardeloze verhuurder

[ Voor 17% gewijzigd door SMSfreakie op 21-06-2023 17:28 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorizzz
Nou, jullie hebben het voor elkaar hoor, ik ga de twee wcd's toch op een eigen groep aansluiten. Twijfel nog om linksboven vanaf de wcd omlaag te gaan tot een nieuw gat door de vloer, en dan vanaf linksboven door te lussen naar rechtsboven, omdat ik dan ook meteen van de lasdoos achter het stucwerk af ben. Alternatief is een nieuwe leiding door de grond vlak bij de eerste, en dan 'om de wcd voor de oven heen' en gebruik maken van wat ik al gemaakt heb.

Het argument dat je oven echt een aparte groep kan gebruiken zodat je de wcd's nog volop kunt gebruiken is sterk, die van géén verborgen lasdozen iets minder...

Als ik wat geïrriteerd (en eigenwijs) overkwam, zo voelde ik me ook omdat ik eigenlijk wel wist dat jullie gelijk hadden wat die groepen betreft >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:46
Jorizzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:27:
Nou, jullie hebben het voor elkaar hoor, ik ga de twee wcd's toch op een eigen groep aansluiten. Twijfel nog om linksboven vanaf de wcd omlaag te gaan tot een nieuw gat door de vloer, en dan vanaf linksboven door te lussen naar rechtsboven, omdat ik dan ook meteen van de lasdoos achter het stucwerk af ben. Alternatief is een nieuwe leiding door de grond vlak bij de eerste, en dan 'om de wcd voor de oven heen' en gebruik maken van wat ik al gemaakt heb.

Het argument dat je oven echt een aparte groep kan gebruiken zodat je de wcd's nog volop kunt gebruiken is sterk, die van géén verborgen lasdozen iets minder...

Als ik wat geïrriteerd (en eigenwijs) overkwam, zo voelde ik me ook omdat ik eigenlijk wel wist dat jullie gelijk hadden wat die groepen betreft >:)
Ik zou die wcd in het midden voor je oven gewoon onder de plint gooien... gat door de vloer en een stukje buis er in, YMVK er door heen, en een Ocean opbouw wcd er op.

Voor naar je 2 stopcontacten boven je blad bij 1 van de 2 naar beneden frezen en een gat door de vloer. Om door te lussen kan je het horizontale sleuf laten zitten.. alleen die lasdoos er uit en in 1 stuk van links naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
PotatoChip schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:43:
[...]

Ik zou die wcd in het midden voor je oven gewoon onder de plint gooien... gat door de vloer en een stukje buis er in, YMVK er door heen, en een Ocean opbouw wcd er op.

Voor naar je 2 stopcontacten boven je blad bij 1 van de 2 naar beneden frezen en een gat door de vloer. Om door te lussen kan je het horizontale sleuf laten zitten.. alleen die lasdoos er uit en in 1 stuk van links naar rechts.
De WCD voor de oven is die inbouw wcd die er nu al in zit, die zit exact op de afgesproken plek zoals in het leidingschema, die laat ik zo zitten. Waar ik nog over twijfel is of ik een tweede gat in de vloer maak vlak naast waar het nu zit (onder die inbouw wcd) en dan daaromheen een sleuf maak. Dan niet meer doorlussen van de inbouw wcd naar de wcd's bovenin, maar die via die kleine omleiding door het tweede gat aansluit. Dat is de makkelijkste optie. De andere is dus precies wat jij voorstelt. Vanaf één wcd naar beneden en daar door de grond heen, de andere wcd zonder lasdoos vanaf die ene aansluiten. Dat is wat meer werk, maar dan ben ik wel van die lasdoos af.

YMVK kabel heb ik ook voor de eerste aansluiting gebruikt en ga ik nu weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:31

Exigence

dnkroz

Janoz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Waarom dan niet vanuit de kruipruimte naar één van de twee dozen, en dan vervolgens door naar de tweede doos? Dan had je helemaal geen middelste doos nodig :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Exigence schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:26:
[...]

Waarom dan niet vanuit de kruipruimte naar één van de twee dozen, en dan vervolgens door naar de tweede doos? Dan had je helemaal geen middelste doos nodig :S
Omdat ik in eerste instantie dacht: één sleuf verticaal, en één horizontaal, dat is het minste werk en gaat prima. Die lasdoos in het midden zit daar omdat ik van tevoren niet had bedacht dat het niet zo makkelijk was om op een andere manier een splitsing te maken en om dan vanaf de wcd midden-onder ook nog bekabeling door te trekken. Meer een gevolg van te makkelijk denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-10 06:35
Frees vanaf je linker of rechter WCD recht naar beneden. Nieuw gat naar je kruipruimte.

1x horizontaal is mijn inziens zoveel beter dat diagonaal… kans dat je daar een schroef in draait is 90%
2x verticaal had de beste optie geweest.

Je kunt die middelste doos gewoon verwijderen en nieuw stukje buis tussen beide dozen stoppen?

Wat betreft de argumenten… De niet bereikbare doos argument word heel veel sterker als je eens voor de zoektocht hebt gestaan om een probleem op te lossen…
Pagina: 1