Trekhaak trekkracht

Pagina: 1
Acties:
  • 2.384 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 16:18
Mensen hoe zit dit nu met de trekkracht van een trekhaak. Wat mag je nu wel en niet trekken.

Wij hebben bijvoorbeeld een focus station met een 1.0 motor en trekhaak. Geen idee of deze gemonteerd is vanuit fabriek of later. Normale kleine aanhanger voor even naar de stort geen probleem. maar een boot trailer of paardentrailer kan en mag dit?

Zit er verschil in qua trekhaak later monteren vanaf fabriek?

Snap dat een 1.0 niet heel veel kan trekken. Maar we nemen bijvoorbeeld een 2e auto erbij met een 1.8 of zwaarder. En hier zit geen trekhaak op, maar laten we dan monteren. Kan en mag deze dan wel alles trekken?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:18
Hier hebben we de TR voor uitgevonden, zodat je het niet in het topic hoeft te posten

[ Voor 71% gewijzigd door Standeman op 07-06-2023 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
De trekhaak zelf zal er zo snel niet afvallen, want als het goed is komt daar maar zo'n 60 kg op te rusten, en qua trekken zal je zo'n stuk staal dat vastzit aan je carrosserie zo snel niet eraf weten te rijden.

Echter, wordt je auto er blij van, en jij van het resulterende rijgedrag? Zie: https://www.anwb.nl/exper...acht-voor-trailer-de-norm voor informele richtlijn. Er zijn ook wettelijke grenzen, maar dat kun je prima googlen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 05-06-2023 20:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Wat de auto mag trekken staat op het kentekenbewijs. En anders even het kenteken invoeren op ovi.rdw.nl

Wat de trekhaak mag trekken en dragen (verticale kogeldruk) staat op het typeplaatje van de trekhaak.

De inhoud van het motorblok of het motorvermogen spelen hierbij in principe geen rol

[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 05-06-2023 20:07 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-07 19:02
Ford Focus Wagon 1.0 Trekhaak
Max. trekgewicht: 1200 kg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
@G.Scholtens uit de vraag maak ik op dat je zelf geen rijbewijs E hebt want anders had je dat waarschijnlijk wel geweten. Tenzij je al wat meer levenservaring hebt, want vroeguh kreeg je het gewoon met je B erbij.

Dus voor een een B rijbewijs:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen)
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

De trekhaak zal niet de beperkende factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-07 21:45
G.Scholtens schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:02:
Mensen hoe zit dit nu met de trekkracht van een trekhaak. Wat mag je nu wel en niet trekken.

Wij hebben bijvoorbeeld een focus station met een 1.0 motor en trekhaak. Geen idee of deze gemonteerd is vanuit fabriek of later. Normale kleine aanhanger voor even naar de stort geen probleem. maar een boot trailer of paardentrailer kan en mag dit?
ja , mits die niet zwaarder zijn het maximale aanhangermassa van de auto.
Maaaarrrrr ;
Als de totale massa van die aanhanger en auto ( eigen gewicht + laadvermogen ) boven de 3500kg komt is B rijbewijs niet voldoende ookal is de aanhanger leeg .
Heb je E achter B wel maar dan nog geldt die max aanhanger massa vd auto hetzij dan het werkelijk gewicht.
1200kg is genoeg voor paardentrailer met 1 paard . Met B rijbewijs lukt dat niet omdat het papieren laadvermogen paardentrailer waarschijnlijk richting 1.5 -2 ton gaat .
Zit er verschil in qua trekhaak later monteren vanaf fabriek?
Nee dat is ook gewoon ' een ' merk , zit nog wel verschil onderling in max kilo's maar heb je dus niks aan .
Snap dat een 1.0 niet heel veel kan trekken. Maar we nemen bijvoorbeeld een 2e auto erbij met een 1.8 of zwaarder. En hier zit geen trekhaak op, maar laten we dan monteren. Kan en mag deze dan wel alles trekken?
Die 1.0 ( turbo!! ) trekt de aanhanger juist beter dan die 1.8 :Y door de turbo het je juist meer trekkracht ( bij lage toeren ) dan een standaard blok .

Dus eerst weten wat je moet trekken in kg .
Dan je technische massa erbij pakken van auto en aanhanger
Dan welk rijbewijs heb je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48
Puch-Maxi schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:07:
Ford Focus Wagon 1.0 Trekhaak
Max. trekgewicht: 1200 kg
Het boeit de auto op zich niet wat het van zijn plek kan krijgen, het moet ook bestuurbaar en op de rem te krijgen zijn. Die 1200kg is voor een geremde aanhanger, ongeremd ligt veel lager, vaak zelfs ver onder de 750kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:41
Om een deel van de discussie te beslechten: het trekgewicht wordt o.a. bepaald door achteruit een helling van bepaalde hoek op te rijden (zoiets herinner ik me van een expert uit Autoweek) en dat hangt o.a. samen met het vermogen/kracht die een auto zo kan leveren.

Daarnaast kan het trekgewicht hoger zijn dan veilig mee te rijden is. Je dient max. 70% massa te trekken t.o.v. massa van beladen trekvoertuig. Ik heb een auto gehad die 1300kg woog en 1500kg mocht trekken op papier, maar dat is niet aan te raden (ja heb het geprobeerd 🤣).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
The__Virus schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:57:
Om een deel van de discussie te beslechten: het trekgewicht wordt o.a. bepaald door achteruit een helling van bepaalde hoek op te rijden (zoiets herinner ik me van een expert uit Autoweek) en dat hangt o.a. samen met het vermogen/kracht die een auto zo kan leveren.
Stilstaand op een helling een paar keer vertrekken bedoel je , een geremde aanhanger achteruit ( vooral helling op ) gaat namelijk in de oplooprem 😉
Daarnaast kan het trekgewicht hoger zijn dan veilig mee te rijden is. Je dient max. 70% massa te trekken t.o.v. massa van beladen trekvoertuig. Ik heb een auto gehad die 1300kg woog en 1500kg mocht trekken op papier, maar dat is niet aan te raden (ja heb het geprobeerd 🤣).
Dit klopt ( het is 75%) alleen in het geval van een opbouw zoals caravan of boot huiftrailer omdat je ivm (zij)wind op het grote oppervlak de baas over de aanhanger moet blijven.
Een lage aanhanger met zand bijv. heeft hier geen last van .

Renault heeft hier nogal een handje van , een megane 1.2 tce van leeg 1200kg mag een hoge 1700kg trekken... heeft wel een normale max mtm 3300kg waardoor je met beladen auto weer op 1300kg-1500kg uitkomt maar je eigenlijk beloont word door met een lege auto te rijden als je die 1700kg wil halen 🤯 los van de franse vering die 75kg al teveel vind 😈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
Dit hangt volledig af van wat er geregistreerd is op je kenteken.
De ene ecoboost 1.0 mag bv de genoemde 1200kg trekken maar er zou ook zo maar 0kg op het kenteken kunnnen staan

even opzoeken via ovi.rdw.nl mbv je kenteken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-07 21:59
Kijk hier even: https://ovi.rdw.nl voer je kenteken in en kijk bij gewichten wat de auto trekken mag. Wat dat is hangt af van het gewicht, constructie, motorvermogen van de auto.

Wat de trekhaak mag hebben, hangt af van de trekhaak, maar die is meestal toch wel berekend op wat de auto trekken mag. Ik heb met mijn afneembare Thule trekhaak al eens een geladen tandemasser van 2500kg 2km verplaatst, vond de auto niet leuk (ik mag 1611kg geremd max), maar ging verder prima.

Vind het zelf persoonlijk jammer dat auto's steeds minder mogen trekken, ik mag met mijn 18 jaar oude hatchback 1611kg mee slepen, maar de hatchbackjes tegenwoordig zijn allemaal van die grasmaaier blokjes met turbo die haast niks mogen trekken, nee koop maar een SUV voor die paar keer per jaar, is beter voor het milieu

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 05-06-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006

lord_fh

PS5

Als jij met je auto op een helling staat met aanhanger, en je rolt achteruit gaat de aanhanger helemaal NIET in de oploop rem, want je auto duwt de oplooprem koppeling in dus de rem is er af, anders zou je ook niet achteruit kunnen rijden. (@nuffy

Een auto mag niet meer dan 750 kg max ongeremd trekken (en dat staat ook op kenteken), omdat het VERPLICHT is een oploop rem te hebben op een aanhanger boven de 750kg (en een eigen kenteken) @_JGC_

Je kan prima met een lichtere auto (bijv. 1300kg) die 1500kg mag trekken ook daadwerkelijk een aanhanger van 1500kg eraan hangen, echter als de boel gaat slingeren dan is de aanhanger de baas over de auto ipv andersom door het verschil in gewicht. Het is inderdaad zeker slimmer om gewicht over te hebben (auto zwaarder dan aanhanger) . In veel gevallen lukt dat ook wel omdat ledig gewicht auto zonder personen, bagage etc. is.

Een Focus die hybride heeft mag niks trekken inderdaad.

Alles valt of staat dus met het kenteken van de betreffende auto, wat daar op staat aan gewicht. is dat 1200 dan mag er 1200 achter. In Nl is het omdat alles zo vlak is sowieso geen probleem om er ook echt 1200 aan te hangen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Staat gewoon op je kentekenbewijs, soms ook in de deur aan de bestuurderskant (waar ook de max. bandenspanning staat), maar zoals @FastFred aangeeft kun je het op ovi.rdw.nl opzoeken.

De meeste mensen overschatten echt zwaar wat een auto kan trekken. Een beetje ongeremde enkelasser weegt al 100-150 kilo, dan mag je al 'maar' 600 kilo laden. De middenklasse auto's mogen vaak maar 500-600 kilo trekken, dus dan mag een volle kleine aanhanger al niet.

Mijn Volvo V70, best een zware auto, mag maar een geremde aanhanger van 1320 kilo trekken, is zelf zo'n 1500 kilo, en mag als totale combinatie maximaal 3500 kilo zijn.

Een klein bootje weegt al snel 500-1000 kilo, een kleine boottrailer ~300-350 kilo.

Dus reken maar uit, de kans is groot dat je niet heel ver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
lord_fh schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:45:
Als jij met je auto op een helling staat met aanhanger, en je rolt achteruit gaat de aanhanger helemaal NIET in de oploop rem, want je auto duwt de oplooprem koppeling in dus de rem is er af, anders zou je ook niet achteruit kunnen rijden. (@nuffy
Goed lezen !
hij schreef dat de test was om met een aanhanger achteruit BERGOP te rijden . Dat is wat anders dan langzaam achteruit rijden op vlak terrein .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-07 21:59
lord_fh schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:45:
Achterwaarts een berg op rijden met een oplooprem, ik wens je er suc6 mee. Misschien met een lege aanhanger dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

FastFred schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:41:
[...]

Achterwaarts een berg op rijden met een oplooprem, ik wens je er suc6 mee. Misschien met een lege aanhanger dat het lukt.
Dat kan gewoon? Ligt er maar net aan hoe zwaar het is en wat voor auto er voor staat lijkt me? Oploop rem werkt niet als de koppeling wordt ingedrukt door de auto dus wat is het probleem dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
https://www.acsifreelife....ordt-trekgewicht-bepaald/

Het is dus niet achteruit, dat had ik verkeerd. Maar een deel van de criteria is om 5x binnen 5 minuten een helling van 12% op moet kunnen. Naast dat de onderdelen er allemaal mee om kunnen gaan.

Sommige hybrides zou je nl. verwachten heel goed als trekker te zijn, maar mogen een laag gewicht, wat o.a. kan komen doordat ze bijv. altijd eerste stukje elektrisch wegrijden. Zijn dus veel factoren die meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 20:50
lord_fh schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Dat kan gewoon? Ligt er maar net aan hoe zwaar het is en wat voor auto er voor staat lijkt me? Oploop rem werkt niet als de koppeling wordt ingedrukt door de auto dus wat is het probleem dan ?
Wat is het verschil dat de auto de koppeling indrukt met achteruit rijden, of dat de aanhanger de koppeling indrukt bij remmen van de auto? Zelfde beweging in de koppeling.

Ja, er zijn bepaalde types caravans, die bij achteruit rijden de rem losgooien, maar dat zit in de remmen zelf en niet in de koppeling.
Onder andere Kip Back-o-matic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@lord_fh Mijn auto van 1011kg mag 500 ongeremd en 1100 geremd trekken.
Leuk dat ik een half kuub zand op mijn ongeremde kar van 200kg kan storten en daarmee weg kan rijden (want minder dan 1100kg), maar helling af bochtje om raak je hem kwijt.

Die 750kg halen veel auto's niet eens ongeremd.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 06-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De trekhaak kan waarschijnlijk wel honderden kilo's kogeldruk hebben en tienduizenden kilo's trekken, het mag alleen niet op de openbare weg of volgens de garantie van de fabrikant. De gewichten die je weegt bij stilstand kunnen zo enkele keren over de kop gaan wanneer je met 90 km/u over de snelweg gaat of z'n moderne drempel tegenkomt.

De beste tip is om gewoon een op ovi.rdw.nl te kijken na het invoeren van je kenteken. Volgens mij loop je met een Ford Focus niet tegen de beperking van een B rijbewijs aan, houd alleen wel rekening dat het bij de auto om de praktijk gaat en qua rijbewijs om de theorie. Als je een trekgewicht hebt van 1200 kg mag daar prima een lege aanhanger achter met een maximale massa van 3500 kg maar met een B rijbewijs mag je daar niet mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

GeertH schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Wat is het verschil dat de auto de koppeling indrukt met achteruit rijden, of dat de aanhanger de koppeling indrukt bij remmen van de auto? Zelfde beweging in de koppeling.

Ja, er zijn bepaalde types caravans, die bij achteruit rijden de rem losgooien, maar dat zit in de remmen zelf en niet in de koppeling.
Onder andere Kip Back-o-matic
Nou ik heb nog nooit met een aanhanger gereden waar ik niet mee achteruit kan rijden , dan is er gewoon iets mis met die aanhanger. Ik rij/reed voor werk met diverse tandemassers, schamelaanhangers , caravans, paarden trailers etc. Ik heb nog nooit gehoord dat je niet achteruit kan rijden ermee.

Ik zei het inderdaad verkeerd, door een mechanisme in de trommels blijven idd de remmen los met achteruit rijden, maar dat zit op elke aanhanger met oploop rem hoor , en anders is er iets gewoon niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42
Op het kentekenbewijs staat wat je mag trekken (geremd, ongeremd, totaal).

Maaaarrrrrrr.....
Wat bij deze auto het belangrijkste is is de vraag of het een originele trekhaakset is. Want bij dit type motor wordt als het een originele FORD set is een extra koel ventilator aangebracht om de motor koel genoeg te houden bij zware last. Heb je dat niet kan dat de motor kosten.
Probeer hier dus achter te komen.
Kijk hier maar https://euaccessories.blo...NL_Ford_Focus_09-2014.pdf pagina 14 + 15
Bij 1.0 EcoBoost motoren zijn er mogelijk extra koel onderdelen benodigd. Raadpleeg de
Ford dealer voor meer informatie. – Geschikt voor de wagon, met uitzondering van de ST

[ Voor 30% gewijzigd door SniperGuy op 06-06-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat wat er bij de RDW voor je type auto geregistreerd staat is leidend. Er waren in het verleden ook FoFo's die slechts een paar honderd kilo op de kogel mochten hebben volgens kenteken (let op, ik zeg bewust niet trekken hier ;) ). Dat had te maken met een groter vliegwiel dat er voor eco-redenen in zat.
Welke trekhaak er dan onder zit is irrelevant; zolang die trekhaak goedgekeurd is voor het type auto dat je rijdt is dat ok. Maar geldt nog steeds datgene wat bij de RDW staat als max trekhaakgewicht.
Tot zover het technische verhaal over wat wel en niet mag.

Het tweede deel is wat wel en niet mag volgens rijbewijs, toegestane maximale gewichten van auto / aanhanger combinaties icm rbw categorie etc. Dat wespennest ga ik je niet uitleggen ;)

Maar onder de streep: kijken wat je wilt trekken aan gewicht (ledig plus laadvermogen), auto er bij zoeken die dat volgens kenteken mag trekken, En dan kijken of je dat met je rijbewijs mag en zoniet je BE halen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

SniperGuy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:22:
Op het kentekenbewijs staat wat je mag trekken (geremd, ongeremd, totaal).

Maaaarrrrrrr.....
Wat bij deze auto het belangrijkste is is de vraag of het een originele trekhaakset is. Want bij dit type motor wordt als het een originele FORD set is een extra koel ventilator aangebracht om de motor koel genoeg te houden bij zware last. Heb je dat niet kan dat de motor kosten.
Probeer hier dus achter te komen.
Kijk hier maar https://euaccessories.blo...NL_Ford_Focus_09-2014.pdf pagina 14 + 15

[...]
Denk niet voor de motor maar meer voor de versnellingsbak, maar inderdaad een HELE goede, op mijn auto zit ook een extra olie koeler omdat er een trekhaak op zit (geen ford).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42
lord_fh schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Denk niet voor de motor maar meer voor de versnellingsbak, maar inderdaad een HELE goede, op mijn auto zit ook een extra olie koeler omdat er een trekhaak op zit (geen ford).
Die versnellingsbak kan wel wat hebben het gaat puur om de motor die nogal fragiel is, zeker met slecht onderhoud en/of mishandeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
ze kunnen af met lichtere koeling en daarmee 3mg uitstoot besparen en dan wel in de toen geldende 14% vallen . Slechte keuze wmb en dus 2e hands goed opletten .

Met een zware aanhanger loopt de olietemp gauw op tot 110-130c en daarmee uiteindelijk ( warmtewisselaar = oliekoeler ) ook je koelwater wat je met dat kleine ventilatortje niet weggeblazen krijgt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04:29
Wat officieel mag staat bij de RDW en op je kentekenbewijs.

Wat kan - tja, een Octavia met trekhaak (2.0TDi) kun je - uit eigen ervaring - gebruiken om een boompje zo'n 20cm diameter, 60cm omtrek mee plat te leggen Of dat slim is is iets anders maar hij heeft na 15 jaar nog de eerste bak en de eerste turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:08

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat kan, wat mag en wat comfortabel is: allemaal verschillend ;)

- Mijn vorige auto (Passat 2.0TDI) trok een aanhanger van 1200kg alsof er niks achter hing. Mocht dit ook trekken.
- Mijn huidige Touran 1.2 turbo mag dezelfde 1200kg trekken volgens OVI maar dan frustreer je echt al het verkeer achter je. Ligt nog steeds als een huis op de weg. Afrader vanwege de snelheid traagheid bij accelereren.
- Een VW Polo uit 1991 kan ook een aanhanger van 1200kg verslepen weet ik uit ervaring. Mag niet (kenteken op OVI zegt max 600kg) en is zeker niet comfortabel: boven de 60km/g gaat het spulletje zwabberen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Waterbeesje Is dat laatste niet de schuld van verkeerde kogeldruk?

Ik had 500kg achter een 206. Mocht ie trekken, maar wel met kogeldruk ipv kogellift. Je kunt raden wat er gebeurde toen ik met 80km/h een helling af ging.
Ik heb 'm gehouden in die zin dat ik de alarmlichten aan heb gedaan, de combinatie op de vluchtstrook heb gekregen en de aanhanger vloog daarna rechtsom door de berm om de auto heen. Auto stond op vrijdagmiddag om 17:15 andersom op de vluchtstrook van de A7, aanhanger lag op de zijkant 50 meter verderop in de berm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

_JGC_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:23:
@Waterbeesje Is dat laatste niet de schuld van verkeerde kogeldruk?

Ik had 500kg achter een 206. Mocht ie trekken, maar wel met kogeldruk ipv kogellift. Je kunt raden wat er gebeurde toen ik met 80km/h een helling af ging.
Ik heb 'm gehouden in die zin dat ik de alarmlichten aan heb gedaan, de combinatie op de vluchtstrook heb gekregen en de aanhanger vloog daarna rechtsom door de berm om de auto heen. Auto stond op vrijdagmiddag om 17:15 andersom op de vluchtstrook van de A7, aanhanger lag op de zijkant 50 meter verderop in de berm.
Nee, de aanhanger was perfect beladen: de koppeling kon je met een hand prima op de kogel zetten. De aanhanger was gewoon veel te zwaar beladen waardoor deze de auto drukte bij kleine wisselingen in de helling van de weg.
Het scheelt ook dat het een ongeremde aanhanger was, een voormalig caravan omgebouwd tot aanhanger waarbij de oplooprem onklaar was geraakt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
Waterbeesje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:05:

- Een VW Polo uit 1991 kan ook een aanhanger van 1200kg verslepen weet ik uit ervaring. Mag niet (kenteken op OVI zegt max 600kg) en is zeker niet comfortabel: boven de 60km/g gaat het spulletje zwabberen.
Je spreekt jezelf hiermee behoorlijk tegen. Eerst zeg je dat het kan, en in dezelfde zijn dat het onstabiel (dus potentieel gevaarlijk) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Twardt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Je spreekt jezelf hiermee behoorlijk tegen. Eerst zeg je dat het kan, en in dezelfde zijn dat het onstabiel (dus potentieel gevaarlijk) is.
Dat het gevaarlijk is onderstreep ik volledig, is ook ongetwijfeld de reden dat het niet mag :+
Maar dat het kan, wordt bewezen doordat de kar op zijn bestemming is aangekomen (polderweggetjes, parallelweg etc).
Achteraf had ik beter mijn eigen auto mee kunnen nemen toen, de Polo was van een vriend (en hij achter het stuur) en ik had zelf toen een VW Vento 1.8TD die dat wèl kon en mocht trekken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 22:11

Standeman

Prutser 1e klasse

aangezien de vraag van de TS wel beantwoord is en dit topic alle kanten op dreigt te vliegen, sluit ik het.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.