Roestwater van geslagen/geboorde put proper maken voor tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:29
Tja, de titel vat het eigenlijk al een beetje samen.

Ik heb een geslagen/geboorde grondwaterput in mijn tuin. Daar hangt een leuk Leo pompje aan (verbruikt wel wat) en ik heb op eender welk moment in het jaar altijd water. De aanzuigleiding zal ongeveer een 12m diep zitten maar het water wat er uit komt bevat heel wat ijzer/roest. Vaakvoorkomend in onze regio.

Ik ben er als de hemel voor dat het ergens op mijn tuinhuis of terras terecht komt, emmers, potjes, de leidingen, het wordt allemaal oranjebruin.

Krijg je dat met filters eigenlijk goed proper? Het is alleen voor het gras of de planten mee water te geven. De pomp is meer dan krachtig genoeg, met een Gardena waaier sproei ik 2 verdiepen hoog maar ik durf de kraantjes nooit vol open zetten door de schrik van dat roestwater.

Voorbeelden filter:

https://www.hydrotense.eu/Ontijzeringsfilterset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:17
In de bouw gaat het dan eerst door een container. Daar blaas je dan lucht doorheen zodat alle gereduceerde ijzerdeeltjes oxideren en zodat roest daarna neerslaat.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Persoonlijk zou ik lekker aan de klus gaan met een IBC-container, wat schotjes en een beluchtingspompje :)

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Hi Bart, de roestkleur is door ijzerhydroxide. Een reactie vindt plaats wanneer grond water met een hoog ijzergehalte in aanraking komt met zuurstof. Om dit eruit te halen zijn twee ingrediënten nodig: 1) voldoende zuurstof om het ijzer uit te laten reageren en 2) het afvangen van het residu.

Bij drinkwaterproductie wordt dit gedaan door eerst te beluchten, b.v. door een serie van kleine watervalletjes en daarna een simpele zandfiltratie. Met een simpele vijver constructie kan je een hoop bereiken. Je zou ook je put aan de wilgen kunnen hangen en regenwater van een dak kunnen opvangen dan is je probleem ook opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Hier staan ook nog wat DIY oplossingen, komt ook neer op een vorm van (zand) filtratie https://www.tuinsimpel.nl/grondwater-ontijzeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
johanPo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:06:
Hi Bart, de roestkleur is door ijzerhydroxide. Een reactie vindt plaats wanneer grond water met een hoog ijzergehalte in aanraking komt met zuurstof. Om dit eruit te halen zijn twee ingrediënten nodig: 1) voldoende zuurstof om het ijzer uit te laten reageren en 2) het afvangen van het residu.

Bij drinkwaterproductie wordt dit gedaan door eerst te beluchten, b.v. door een serie van kleine watervalletjes en daarna een simpele zandfiltratie. Met een simpele vijver constructie kan je een hoop bereiken. Je zou ook je put aan de wilgen kunnen hangen en regenwater van een dak kunnen opvangen dan is je probleem ook opgelost
Ik recupereer mijn regenwater al met een put van 10.000L maar 10 kuub sproei je snel op al is het op slechts 110m2 gras.

Heb niks met tuinieren maar mijn gras ben ik wel fier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
johanPo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:06:

Wat bedoel je met watervalletjes? Drie vaten en telkens overpompen en dan door een afgesloten ton met zand duwen/pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
HyperBart schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Wat bedoel je met watervalletjes? Drie vaten en telkens overpompen en dan door een afgesloten ton met zand duwen/pompen?
Met watervalletjes bedoelde ik een cascade van 2 of drie kleine verhogingen waar het water steeds afvalt, zie b.v. Afbeeldingslocatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cascade_(waterval)#/media/Bestand:Wilhelmshoehe_-_Herkules_mit_Kaskaden.jpg. Dat is een efficiënte manier om zuurstof toe te voegen. Beter dan sproeiers (verstoppen snel en zit je met de saturatiewaarde voor zuurstof). Daarna nog door een ton met zand, hoeft niet afgesloten, om het ijzer af te vangen en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik begrijp eigenlijk vooral dat beluchten belangrijk is om het ijzer te laten neerslaan.

Dus als ik bv 1, 2 of 3 IBC's openzaag en deze met elkaar doorverbind om een grote buffer te maken die ik daarna filter met een zandfilter, dan ben ik er eigenlijk?

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 07-06-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Ja. Ik zou een cascade maken. De laatste container vullen met zand en hierboven een laag grind van grof naar fijn. Op de bodem een flinke open structuur met een stuk geotextiel erop. Of een drainagelaag zoals ze dat gebruiken voor een groendak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Noutie en op de uitloop van die "filter IBC" dan gewoon de pomp aansluiten?
@Noutie wat bedoelde je met flink open structuur? Kan je het verhaal eens schetsen voor mij?
Dat geotextiel moet dan precies waar zitten?

Dat gaat dan als volgt?

Geslagen put
LEO Pomp

IBC 1 die gewoon "open dop heeft vanboven om te beluchten", hier pomp ik water in en laat dat staan/beluchten? Hoe lang?

Uitloop van IBC 1 hoger als IBC 2.

IBC vullen met vanbovenaf gezien:
Grind
zand
laagje actieve kool
grind
geotextiel
grind

wat moet er hier nog tussen om te voorkomen dat er steentjes in de pomp gaan? gewoon een klein metalen gaasfiltertje?

uitloop IBC naar invoer 2de pomp

sproeien maar

[ Voor 92% gewijzigd door HyperBart op 07-06-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
HyperBart schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:22:
Ik begrijp eigenlijk vooral dat beluchten belangrijk is om het ijzer te laten neerslaan.

Dus als ik bv 1, 2 of 3 IBC's openzaag en deze met elkaar doorverbind om een grote buffer te maken die ik daarna filter met een zandfilter, dan ben ik er eigenlijk?
Jup. Meer zit niet in een gemiddelde drinkwaterzuivering op de veluwe. Kleine disclaimer: dit betekent niet dat je dit water kan drinken, dat hangt af van o.a. de verblijftijd in de bodem en andere factoren
Pagina: 1