Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Hallo medeforummers

Mogelijk kan iemand van jullie hier uitsluitsel over geven, recent heeft mijn werkgever de functie die ik tot een paar weken terug uitoefende gewaardeerd naar een hogere salarisschaal. Dit is met terugwerkende kracht.

De functie waar ik intern naar ben overgestapt zat in dezelfde schaal maar is nu dus een schaal lager.

Moet mijn werkgever mij met terugwerkende kracht in die hogere schaal plaatsen en daar ook laten staan?
Op de startdatum waar de wijziging in gaat zat ik in die functie namelijk, tot een paar weken geleden. Direct daarna is ineens de wijziging gecommuniceerd.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

ik vind de tijdlijn wat onduidelijk. maar zeg je nu dat je nog in die functie werkzaam was op de dag dat de functie hoger werd ingeschaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dit advies nodig omdat je werkgever "nee" zei toen je dit vroeg? Of weet je het uberhaupt nog niet omdat je niks gevraagd heb. Dat is wel relevant namelijk.

Ik zou persoonlijk dit eerst eens voorleggen aan mijn werkgever. Als je werkgever enige waarde hecht aan jullie arbeidsrelatie dan zou die je gewoon maar eens kunnen opschalen als je het vraagt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Op moment van de wijziging zat ik niet meer in de functie, de hrm afdeling moet nog antwoord geven dus ik weet het nog niet.

Maar de terugwerkende kracht van 1-1-2022 is waar het mij om gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door seq_uence op 05-06-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

seq_uence schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:58:
Op moment van de wijziging zat ik niet meer in de functie, de hrm afdeling moet nog antwoord geven dus ik weet het nog niet.
oh dat dacht ik omdat je zei "Op de startdatum waar de wijziging in gaat zat ik in die functie namelijk".

Maargoed, dan denk ik niet dat je ergens recht op hebt, maar kun je nog hopen op coulance misschien.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 05-06-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Ja met terugwerkende kracht betekent dus wel dat ik op de startdatum in die functie zat in dit geval.
Ik zei het verkeerd, ik zat alleen op moment dat het gecommuniceerd werd niet meer in de functie.

[ Voor 32% gewijzigd door seq_uence op 05-06-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 14:32
-edit: anders opgevat.

Nieuwe vraag: collega's die nog steeds die opgewaardeerde functie bekleden, krijgen die wel met terugwerkende kracht meer salaris? If yes, dan zou jij dat ook voor de betreffende maanden een hoger salaris kunnen bedingen.

[ Voor 189% gewijzigd door CappieL op 05-06-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
CappieL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:03:
Dat vroeger 2 functies op dezelfde salarisschaal zaten, en dat jouw oude functie sinds 1-1-2022 een hogere schaal heeft gekregen, hoeft nog niet te betekenen dat jouw nieuwe functie ook een hogere schaal moet krijgen.
Dat heb ik ook niet gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence

Nieuwe vraag: collega's die nog steeds die opgewaardeerde functie bekleden, krijgen die wel met terugwerkende kracht meer salaris?
Correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seq_uence

Nieuwe vraag: collega's die nog steeds die opgewaardeerde functie bekleden, krijgen die wel met terugwerkende kracht meer salaris? If yes, dan zou jij dat ook voor de betreffende maanden een hoger salaris kunnen bedingen.
Ja dat, maar het punt is dan was ik ook anders de onderhandelingen voor de overstap in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 14:32
Dan zou je dat zeker kunnen aankaarten. In hoeverre is die terugwerkende kracht 'coulance'?
Edit: over die onderhandelingen... tja.. hoe is je huidige functie geschaald?
Had je de functie ook geaccepteerd als het salaris minder was?

[ Voor 24% gewijzigd door CappieL op 05-06-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
CappieL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:06:
[...]

Dan zou je dat zeker kunnen aankaarten. In hoeverre is die terugwerkende kracht 'coulance'?
Denk geen coulance maar beleid wat ze zouden moeten uitvoeren, en denk ook dat ze dan de hogere schaal moeten blijven toekennen. Maar daarvoor was ik dus op zoek naar referenties.

[ Voor 6% gewijzigd door seq_uence op 05-06-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
CappieL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:06:
[...]

Edit: over die onderhandelingen... tja.. hoe is je huidige functie geschaald?
Had je de functie ook geaccepteerd als het salaris minder was?
Huidige functie zit exact op die van mijn vorige functie op dat moment, zelfde eindsalaris. Daar was geen verbetering mogelijk.

wanneer ik al een schaal hoger had gezeten had ik deze functie alleen geaccepteerd zonder inleveren van salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:55
Heb je een cao? Kijk dan ook eens even wat daar eventueel instaat over wisseling naar een lagere schaal. Want dat heb je nu eigenlijk gedaan als het met terugwerkende kracht is. Je zat dus bij de wissel al in een hogere schaal, als wist je dat toen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Ik kan gaan zoeken maar denk dat het wel een puzzel is om het daar uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
Zou je eens willen delen welke cao?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 19:37

Dido

heforshe

Dit komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.

Jij vervult functie X, en er is al geruime tijd gesteggel over de waardering van die functie (een herwaardering is een proces dat vaker jaren dan maanden duurt, en zeker gezien de terugwerkende kracht per 1/1/2022 schat ik in dat er al gemord werd in 2021 door mensen in die functie.)
Kennelijk bestond het idee dus al geruime tijd dat functie X hoger gewaardeerd zou moeten worden (hogere schaal), vanwege zaken als verantwoordelijkheid, werkdruk of benodigde ervaring.

Jij solliciteert vanuit die functie X naar functieY, een functie waar dit probleem kennelijk niet speelt en waarover kennelijk overeenstemming bestaat dat de te lage beloning voor X, wel voldoende is voor Y. Je solliciteert, met andere woorden, op een lagere functie, hoewel je dat doet vanuit een op het moment van sollicitatie ondergewaardeerde functie.

Ofwel was je niet op de hoogte van de onvrede over de waardering van je oude functie (en dan mis je enige touch met het bedrijf waar je werkt), ofwel heb je, minstens gedeeltelijk bewust, gesolliciteerd op een "makkelijkere" functie - de facto een demotie met je eigen medewerking.

Ik ben bang dat je niet heel sterk staat met je wens dat voor jou een uitzondering wordt gemaakt om voor jou persoonlijk je nieuwe functie hoger in te schalen dan voor je directe collega's met dezelfde functie.

Hooguit zou je kunnen proberen te bedingen dat jouw nieuwe functie voor iedereen met die functie hoger wordt ingeschaald, maar dan zul je met betere argumenten moeten komen dan "mijn oude functie is ook hoger ingeschaald" - en je zult lange adem moeten hebben.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seq_uence
Dido schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:24:
Dit komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.

Jij vervult functie X, en er is al geruime tijd gesteggel over de waardering van die functie (een herwaardering is een proces dat vaker jaren dan maanden duurt, en zeker gezien de terugwerkende kracht per 1/1/2022 schat ik in dat er al gemord werd in 2021 door mensen in die functie.)
Kennelijk bestond het idee dus al geruime tijd dat functie X hoger gewaardeerd zou moeten worden (hogere schaal), vanwege zaken als verantwoordelijkheid, werkdruk of benodigde ervaring.

Jij solliciteert vanuit die functie X naar functieY, een functie waar dit probleem kennelijk niet speelt en waarover kennelijk overeenstemming bestaat dat de te lage beloning voor X, wel voldoende is voor Y. Je solliciteert, met andere woorden, op een lagere functie, hoewel je dat doet vanuit een op het moment van sollicitatie ondergewaardeerde functie.

Ofwel was je niet op de hoogte van de onvrede over de waardering van je oude functie (en dan mis je enige touch met het bedrijf waar je werkt), ofwel heb je, minstens gedeeltelijk bewust, gesolliciteerd op een "makkelijkere" functie - de facto een demotie met je eigen medewerking.

Ik ben bang dat je niet heel sterk staat met je wens dat voor jou een uitzondering wordt gemaakt om voor jou persoonlijk je nieuwe functie hoger in te schalen dan voor je directe collega's met dezelfde functie.

Hooguit zou je kunnen proberen te bedingen dat jouw nieuwe functie voor iedereen met die functie hoger wordt ingeschaald, maar dan zul je met betere argumenten moeten komen dan "mijn oude functie is ook hoger ingeschaald" - en je zult lange adem moeten hebben.
Sorry maar dit slaat nergens op, j doet allerlei aannames die niet kloppen.
Op basis van deze aannames heb ik niet de andere functie geaccepteerd, het ligt totaal anders en geld was daar geen argument bij. Ook was de uitkomst van de waardering totaal niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

seq_uence schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Op basis van deze aannames heb ik niet de andere functie geaccepteerd, het ligt totaal anders en geld was daar geen argument bij. Ook was de uitkomst van de waardering totaal niet te voorspellen.
Dan moet je die informatie delen zodat er een advies gegeven kan worden dat niet slaat als een tang op een varken. :?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 19:37

Dido

heforshe

seq_uence schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:26:
Je zou dan die aannames kunnen ontkrachten met jouw versie van wat er echt gebeurt is? De enige aannames die ik doe zijn gebaseerd op jouw summiere informatie en mijn eigen ervaring met werken bij de overheid (een feit dat je pas vermeldde toen ik aan het tikken was omdat iemand vroeg naar een CAO, maar wat best op zijn plek was geweest in je topistart ;) )
Op basis van deze aannames heb ik niet de andere functie geaccepteerd, het ligt totaal anders en geld was daar geen argument bij.
Maar geld is nu opeens wel een argument?

Als ik voor een nder bedrijf ga werken, en mijn ex-collega's krijgen opslag met terugwerkende kracht, moet mijn nieuwe werkgever mij dan ook compenseren?
Ook was de uitkomst van de waardering totaal niet te voorspellen.
Dat is het nooit. Maar het is ook zeker niet iets dat uit de lucht komt vallen, en het is nooit een argument om andere functies op individuele basis te gaan herwaarderen omdat die individuen tot voor kort de hergewaardeerde functie bekleedden.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
De cao praat erover dat je naar een lagere salarisschaal kan op eigen verzoek.
Solliciteren op een andere functie lijkt mij daar onder te vallen. Je kan echter natuurlijk beargumenteren dat je het niet helemaal op eigen verzoek hebt gedaan omdat je niet eens wist dat het een lagere schaal was (toen wel, nu met terugwerkende kracht niet).

Ik denk dat je dit toch echt met hr moet afstemmen.

Edit: bekijk ook dit eens:
https://www.caorijk.nl/ca...pletie-en-salarisgarantie

[ Voor 11% gewijzigd door jaspermeul op 05-06-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
jaspermeul schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:31:
De cao praat erover dat je naar een lagere salarisschaal kan op eigen verzoek.
Solliciteren op een andere functie lijkt mij daar onder te vallen. Je kan echter natuurlijk beargumenteren dat je het niet helemaal op eigen verzoek hebt gedaan omdat je niet eens wist dat het een lagere schaal was (toen wel, nu met terugwerkende kracht niet).

Ik denk dat je dit toch echt met hr moet afstemmen.

Edit: bekijk ook dit eens:
https://www.caorijk.nl/ca...pletie-en-salarisgarantie
Doel je op de eerste alinea over salarisgarantie? Want dat deel lijkt me positief.

Pagina: 1