WTW-unit Duco Energy Comfort 325 geschikt voor mijn woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-06-2024
Beste Tweakers leden,

Na 20 jaar loopt mijn huidige WTW-unit (Storkair WHR 90) op zijn einde. Tijd voor een nieuwe.

Ik heb een aantal bedrijven gebeld en velen adviseren de Duco Energy Comfort 325.
De ventilatieshop adviseert echter een model van 401-450m3 i.v.m. de inhoud van onze woning.

Nu is de vraag, wie heeft er gelijk?
Is de Duco Energy Comfort 325 inderdaad een geschikt model voor onze woning?
Zo ja, hoe ervaren jullie de kwaliteit van Duco WTW-units?

Achtergrond info:
Woning is gebouwd in 2003 met een inhoud van ongeveer 450m3
6 toevoerventielen en 3 afvoerventielen (niet in elke ruimte is een toevoer- of afvoerventiel aanwezig)

De ventilatieshop redeneert dat het gaat om de totale inhoud van de woning en om die reden een andere WTW-unit (hogere m3) wordt geadviseerd.
Diverse andere bedrijven zijn van mening dat Duco een goed merk is en ook afdoende is voor onze 2-onder-1 kap woning. Mede doordat er maar 3 afvoerkanalen zijn, is het niet verstandig om voor een duurder model te gaan omdat deze de lucht niet krijgt afgevoerd en dit mogelijk tot geluidsoverlast kan leiden.

Wat adviseren jullie?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De WHR90 kan in de aanbevolen stand 130 m3 per uur verversen. Op maximale stand kan hij 200m3 per uur verversen.

https://zehndernl.zendesk...-WHR-90-91-Specificaties-

Kwam je daarmee in de problemen? Werd je woning te vochtig, of had je last van teveel van (fijn)stof/CO2 in je woning? Indien nee, dan zou ik niet weten waarom je een model moet met meer capaciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 05-06-2023 16:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
Bedankt voor je reactie.

De WHR90 werd bij oplevering van het huis in 2003 geleverd. Zelf woon ik pas een jaar in de woning en weet ik dus niet beter (geen ervaring met andere WTW-units).

Is de woning erg vochtig? Nee, zo ervaar ik het niet. Al is er wel redelijk veel condensvorming in de badkamer zodra iemand gaat douchen. In dat opzicht, is een model met een hogere capaciteit wel wenselijk, toch?

M.b.t. last hebben van teveel (fijn)stof/CO2 in onze woning, zo ervaren wij het niet. Al is er wel vrij veel stof maar dat kan ook komen doordat de kanalen dringend gereinigd moeten worden (laatste keer was in 2017).

Kun jij je vinden in het argument dat 325m3/h voldoende is omdat er maar 3 afvoerventielen zijn i.t.t. 6 toevoerventielen?

Kortom, jij zou de Duco Energy Comfort een prima keus vinden?
Hoe is jouw ervaring met dit merk?

[ Voor 7% gewijzigd door EnzymeNED op 05-06-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:46
EnzymeNED schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:14:
Beste Tweakers leden,

Na 20 jaar loopt mijn huidige WTW-unit (Storkair WHR 90) op zijn einde. Tijd voor een nieuwe.

Ik heb een aantal bedrijven gebeld en velen adviseren de Duco Energy Comfort 325.
De ventilatieshop adviseert echter een model van 401-450m3 i.v.m. de inhoud van onze woning.

Nu is de vraag, wie heeft er gelijk?
Is de Duco Energy Comfort 325 inderdaad een geschikt model voor onze woning?
Zo ja, hoe ervaren jullie de kwaliteit van Duco WTW-units?

Achtergrond info:
Woning is gebouwd in 2003 met een inhoud van ongeveer 450m3
6 toevoerventielen en 3 afvoerventielen (niet in elke ruimte is een toevoer- of afvoerventiel aanwezig)

De ventilatieshop redeneert dat het gaat om de totale inhoud van de woning en om die reden een andere WTW-unit (hogere m3) wordt geadviseerd.
Diverse andere bedrijven zijn van mening dat Duco een goed merk is en ook afdoende is voor onze 2-onder-1 kap woning. Mede doordat er maar 3 afvoerkanalen zijn, is het niet verstandig om voor een duurder model te gaan omdat deze de lucht niet krijgt afgevoerd en dit mogelijk tot geluidsoverlast kan leiden.

Wat adviseren jullie?

Alvast bedankt!
Veel meer dan 50 m3/h (ivm geluid)wil je ook niet toevoeren per ventiel 125 mm en 100m3/h per afvoer ventiel is ook fors te noemen dus als je niet van plan bent om meer ventielen toe te voegen dan lijkt de 325 me meer dan zat.

Bouwbesluit gaat achter de regeltjes trouwens uit van 25 m3/h per persoon. Kan je ook als richtlijn gebruiken. Dus 2 pers slaapkamer 50 m3/h bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Thimmah op 05-06-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
NEN1087 stelt inmiddels dat elke (droge) aanwezigheidsruimte, zoals kantoor, slaapkamer en woonkamer geventileerd moet worden met een nominaal debiet van 3.6 m3/h.

Natte ruimten, zoals keuken, badkamer, toilet en wasruimten hebben specifieke ventilatieeisen. Hier wordt meestal afgezogen (en in de aanwezigheidsruimten toegevoerd), zodat je niet dubbel ventileert. Met 3 afzuigventielen zit je nominaal op maximaal 225 m3/h aan afzuiging.

Je zegt dat je een woning van 450 m3 hebt. Dat betekent iets van 160 m2 woonoppervlak? Neem ik even aan dat er 100 m2 aan aanwezige ruimten zijn, kom je op een gewenste toevoer van 360 m3/h nominaal. Dat ga je niet redden met 6 toevoerventielen en onvoldoende afzuiging.

Komt het eigenlijk weer terug op de vraag van @Question Mark Hoe is de luchtkwaliteit in de aanwezigheidsruimten? Heb je wel eens CO2 gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
Ons woonoppervlak is 125-140m2.
Op de zolder (ongeveer 35m2) en de gang (ongeveer 7m2) zijn geen toevoer- en/of afvoerventielen aanwezig.

De ruimtes waar een afvoerventiel aanwezig is zijn:
Keuken (15m2), badkamer (9m2) en wc (2m2).

De luchtkwaliteit is best okay (heb geen vergelijkingsmateriaal). Ik heb nog niet het CO2 gehalte in de woning gemeten.

De alternatieven die leveranciers adviseerden variëren allemaal tussen de 300-325m3/h.
Als ik jullie feedback zo lees, moet ik zelfs voor een model met een lagere capaciteit gaan.
Is het dan kwalijk/hinderlijk als ik voor de Duco Energy Comfort 325 zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:47
Volgens mij zijn grotere modellen niet per se stiller (omdat ze minder hard zouden moete werken) omdat de begrenzing vaak in de software zit. Het is echt heel moeilijk denkbaar dat je met 325 m3/h niet toe kan in de praktijk.

Hier met 2 personen en 168m2 redden we het makkelijk met 125 m3/h. Veel verstandiger is om de CO2 gewoon te meten en de ventilatiecapaciteit naar de drukke kamers te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
Naar verluidt is de Duco Energy Comfort ontzettend still. Aangezien de huidige WTW op zijn einde loopt, zal het qua geluid sowieso een vooruitgang zijn.

Overigens zou de WTW Zehnder ComfoAir Standard 300 Basis de vervanger/opvolger zijn van de Storkair WHR 90. Kortom m3/h is dan dus vergelijkbaar met de Duco.

Gegevens die ik in de handleiding van onze Storkair WHR 90 heb gevonden zijn:

Storkair WHR 90
Stand laag 100m3/h bij 37 Pa 25 W
Stand midden 150m3/h bij 81 Pa 48 W
Stand hoog 225m3/h bij 162 Pa 110 W
Stand laag 100m3/h bij 37 Pa 0,12 A
Stand midden 150m3/h bij 81 Pa 0,22 A
Stand hoog 225m3/h bij 162 Pa 0,48 A
Maximaal 0,6 A

Wellicht dat het nog een verschil maakt, wij zijn een gezin van 4 met een huisdier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p1k0
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Voor ons huis met ongeveer 178m2 kwam Breman met de berekeningen uit op een Renovent Excellent 300. De medium stand is 150m3/h en dat is hier prima in alle ruimtes.

Goed dat je het uitzoekt wat het geluid betreft. Nieuwer is helaas niet altijd stiller. In de woning was hier een Renovent HR Medium aanwezig van de vorige bewoners. Die maakte op zolder waar hij hing erg veel herrie, maar door de ventielen in de rest van het huis hoorde je alleen normaal suizen van lucht.

De nieuwe Renovent is op zolder wel heel stil, maar hij stuurt een voor ons storend motorgeluid door de blaas ventielen. Met geluiddempende buizen is dat later verminderd, maar we vinden het nog steeds een verslechtering vergeleken met het oude apparaat uit 2005. Als we de vervanging overnieuw zouden doen dan zou ik nu ook naar Duco kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door p1k0 op 06-06-2023 20:19 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EnzymeNED schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:11:
Ons woonoppervlak is 125-140m2.
Op de zolder (ongeveer 35m2) en de gang (ongeveer 7m2) zijn geen toevoer- en/of afvoerventielen aanwezig.

De ruimtes waar een afvoerventiel aanwezig is zijn:
Keuken (15m2), badkamer (9m2) en wc (2m2).

De luchtkwaliteit is best okay (heb geen vergelijkingsmateriaal). Ik heb nog niet het CO2 gehalte in de woning gemeten.

De alternatieven die leveranciers adviseerden variëren allemaal tussen de 300-325m3/h.
Als ik jullie feedback zo lees, moet ik zelfs voor een model met een lagere capaciteit gaan.
Is het dan kwalijk/hinderlijk als ik voor de Duco Energy Comfort 325 zou gaan?
140m2 - (15 + 9 + 2) - 35 = 79 m2
79 * 3.6 = 259 m3/h nominaal toevoer (minimaal)

overigens is keuken 75 m3/h, badkamer 50m3 en toilet 25 m3/h. Zit je op 150 m3/h afvoer nominaal (minimaal)

Als je de zolder gebruikt, zou je daar eventueel nog een afzuigpunt kunnen maken en dan 300 m3/h nominaal kiezen. Heb je 6 punten a 50 m3/h en 4 afzuigpunten a 75 m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Skyaero schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:47:
[...]
Als je de zolder gebruikt, zou je daar eventueel nog een afzuigpunt kunnen maken en dan 300 m3/h nominaal kiezen.
Zolder is een aanvoer toch? Afvoer wordt normaal gesproken alleen in keuken, badkamer en toilet gedaan...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Question Mark schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Zolder is een aanvoer toch? Afvoer wordt normaal gesproken alleen in keuken, badkamer en toilet gedaan...
Het is gebruikelijk dat natte ruimten worden afgezogen en verblijfsruimten worden toegevoerd. Maar het toevoeren in de verblijfsruimten is geen wet of norm. Je mag ook afzuigen in verblijfsruimten. Uiteindelijk is het doel ventileren om de luchtkwaliteit op peil te houden.

Omdat je in de natte ruimten wel moet afzuigen (anders duw je het vocht de woning in), is het meest praktisch om in verblijfsruimten toe te voeren. Maar pak je oplossingen als Brinck Multi Air Supply (en Zehnder heeft ook zoiets), dan zit de toevoer meestal in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
Vandaag een bedrijf de opdracht gegeven om de Duco Energy Comfort 325 te plaatsen. Daarbij wordt er op de zolder een extra afvoerventiel geplaatst. Dit wordt gedaan omdat op de zolder de wasmachine (en dus vaak veel volle wasrekken) staat. De ruimte is, buiten de zomermaanden om, redelijk vochtig.

Hiermee zou het "probleem" van overcapaciteit opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:30
Hebben hier dezelfde geïnstalleerd, 2-1 kapper soortgelijks inhoud. Installeren is echt een fluitje van een cent. Als het om vervangen gaat van een al bestaande wtw, is het zelf zo gedaan.

Ding werkt goed, stil qua geluid. Wij hebben een vochtsensor in de badkamer, co2 sensor in de hoofdslaapkamer en in de woonkamer/keuken. Ideaal en geen omkijken naar. Enige wat ik nog wil instellen is dat als Wc licht langer aanstaat dan x minuten, dan x minuten op stand 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EnzymeNED schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:43:
Vandaag een bedrijf de opdracht gegeven om de Duco Energy Comfort 325 te plaatsen. Daarbij wordt er op de zolder een extra afvoerventiel geplaatst. Dit wordt gedaan omdat op de zolder de wasmachine (en dus vaak veel volle wasrekken) staat. De ruimte is, buiten de zomermaanden om, redelijk vochtig.

Hiermee zou het "probleem" van overcapaciteit opgelost moeten zijn.
Wasruimte is onder NEN1087 ook afzuiging. Mooie oplossing zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:46
ik vroeg mij af of in mijn situatie ook de Duco Energy comfort 325 kan laten plaatsen?

Ik heb wel 2 onder aansluitingen, huidige is de ITHO

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEoXzmAdiUyDsICSbkLAq97or04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Luwb9YZ56m3ASXkio1y5NaS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfP2a4_Md-Wdrve4RURXSGugA6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLfQqyEQnKYky1tE5hKbaKau.jpg?f=fotoalbum_large

When the pink is snookered, Go for the brown

Pagina: 1