Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PV panelen op plat schuurdak maximaal vol leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rico463
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Beste mede tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze zonnepanelen uitdaging.
Ik heb al een aantal topics doorgenomen en verschillende combinaties nagelopen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ook met de tools van SMA en andere websites lukt het nog niet helemaal.
Ik heb namelijk een schuurtje in de achtertuin die ik graag zelf maximaal in wil zetten voor zonnepanelen.
Ik wil gaan beginnen met zonnepanelen leggen bij dit schuurtje omdat hier van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat vol in de zon ligt. Later wil ik ook nog uit gaan breiden naar het woonhuis.
De afmetingen van het schuurtje zijn 6 meter lang en 2,4 meter breed met een plat bitumen dak.
De oriëntatie van het schuurtje is vol op het zuiden zonder schaduw dus, maar ik vraag mezelf af wat ik nu het beste kan doen om het maximale uit het dakvlak te halen.
Het dak ligt qua oriëntatie vol op het zuiden. Wat denken jullie wat verstandig is? Portrait of toch oost/west i.v.m. misschien net meer panelen kunnen leggen? Er ligt een stroomverdeling in het schuurtje, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Daarnaast zou ik graag willen weten welke wattpiek panelen er dan het beste zouden passen om het maximale eruit te halen en/of welke omvormer (string of micro) het beste zou zijn. Hieronder een paar foto’s van de situatie.

Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen en alvast bedankt!

P.S. let niet op het extra dakje wat er nu nog op zit. Dit gaat binnenkort sowieso verdwijnen dus het wordt weer een vlak dakvlak. De vorige bewoner had duiven gehouden in het schuurtje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pENQkwUHX0yIC5klcbrsSRCjHtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNxlyQN3y5dwk3EigC21nH88.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJQr0QCr3PZeF9jawwEh3pfa6HE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RxuySdu6CPCUR8sOzk31cQk0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBgz0xsNVa7SFbyCKAghWHE4LK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nXlj76Rqhpp9V8hbgFD5Hwk.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rico463 op 05-06-2023 21:34)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
5 stuks 550W (max 220cm) portrait op zuid, of 2x3 landscape op valk schans 2 (iets lager WP want zal iets korter moeten blijven.

Lage kant komt aan zijde van het pad... Dus voldoet wat dat betreft nog aan vergunningvrij ook denk ik.

Oost-west is string omvormer onvriendelijk met 2 om 4 of 2 om 3, en niet vergunning vrij.

Oost-west op plat dak doe je niet voor opbrengst spreiding. Die is niet voldoende om de minder opbrengst te compenseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 05-06-2023 15:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Als het echt 6m breed is en geen 6.4 dan kom je al snel op of 2 rijen van 3 oostwest(1x oost, 1x west) of 2x zuid.
Standaard paneel is 114x170 Maar er zijn ook wat afwijkende maten op de markt.
Zoals bijvoorbeeld 100x210 in jouw situatie zou ik dus wel naar 170cm lang maar misschien iets bredere panelen gaan zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 05-06-2023 14:43 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:28
In principe kan je zonneschansen installeren en zo steeds 2 panelen landscape op elkaar zetten (~2m30 hoog). Past nét. En dan kan je er 6 kwijt, misschien wel 7.
Maar je houd dan eigenlijk geen rekening met de verplichte vrije ruimte rond de dakrand. Maar als je dat volgens het boekje doet, mag er misschien wel helemaal niks op.

Ik zou hele grote panelen van 200-210 cm lang portrait plaatsen (500wp of hoger). Dan kan je er 5 naast elkaar plaatsen. Toch een mooie 2500-3000wp.

Let idd goed op de staat van je platdak (het is ruk als alles eraf moet om een lekkage te fixen) en op het gewicht, met ballast ga je een behoorlijk gewicht plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 05-06-2023 14:50 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hoe platter je de panelen legt, hoe minder relevant de oriëntatie is.

Mijn vermoeden is dat een rijtje landscape oost-west 10° het fraaiste (esthetisch) resultaat oplevert waar je het hoogste eigenverbruik haalt.
Voor maximaliseren in de saldering moet je denk ik portrait zuid leggen.
Je kunt ze ook helemaal plat leggen.

Hoe zit het in de winter, kijkend naar hoe de foto gemaakt is zit er een gebouw op zuid? Zit het dak daar in de schaduw?

Je moet ook rekening houden met een beetje schaduw/horizonbeperking van dat schoorsteentje. Zeker bij stringomvormers. Wat is dat eigenlijk voor ding?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
5 stuks 550W (max 220cm) portrait op zuid, of 2x3 landscape op valk schans 2 (iets lager WP want zal iets korter moeten blijven.

Lage kant komt aan zijde van het pad... Dus voldoet wat dat betreft nog aan vergunningvrij ook denk ik.

Oost-west is string omvormer onvriendelijk met 2 om 4 of 2 om 3, en niet vergunning vrij.

Oost-west op plat dak doe je niet voor opbrengst spreiding. Die is niet voldoende om de minder opbrengst te compenseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 05-06-2023 15:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:11

paQ

Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:24:

Als het esthetisch mooier is 5 portrait plat te leggen, zou het erg veel uitmaken?
Dan kijk je vanuit je eigen huis of tuin ook niet 'onder' de panelen in.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-06-2023 15:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
Opbrengst... Beetje... En vooral nog wat minder in winter....

En je moet er een Unger bij kopen...

Schans is netjes te maken ;)
Ronald in "Zonnepanelen plat dak & garage"

• rico463
  • Nu online
jeroen3 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:03:
Hoe platter je de panelen legt, hoe minder relevant de oriëntatie is.

Mijn vermoeden is dat een rijtje landscape oost-west 10° het fraaiste (esthetisch) resultaat oplevert waar je het hoogste eigenverbruik haalt.
Voor maximaliseren in de saldering moet je denk ik portrait zuid leggen.
Je kunt ze ook helemaal plat leggen.

Hoe zit het in de winter, kijkend naar hoe de foto gemaakt is zit er een gebouw op zuid? Zit het dak daar in de schaduw?

Je moet ook rekening houden met een beetje schaduw/horizonbeperking van dat schoorsteentje. Zeker bij stringomvormers. Wat is dat eigenlijk voor ding?
Dankjewel voor je reactie en het meedenken! Het schuurtje staat voor en achter wel tussen een huizenblok (dus ook op zuid). In de winter als de zon lager staat dan is er wel soms wel een beetje schaduw tot aan de dakrand. Het huis is een hoekhuis dus rondom verder helemaal vrij ook van bomen e.d.

Dat schoorsteentje is een soort extra dakje wat je open kan klappen en dit gaat nog weg. De vorige bewoner gebruikte dit om zijn duiven los te laten oid.

• rico463
  • Nu online
Dank allemaal voor het meedenken en de reacties hier kan ik wel wat mee! Ik ga nog even na of het qua dakbelasting goed moet gaan en dan denk ik dat ik toch voor 5 panelen op zuid in portrait ga i.v.m. de hogere opbrengst (als het goed is). Ik heb ook nog een aantal andere dakvlakken die ik t.z.t. kan voorzien van panelen dus dat moet goed komen :)
Pagina: 1