Shelly 3 fase of HomeWizard 3 fase of ??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:22
Ik heb een 3 fase aansluiting, met een slimme meter en 3 soler edge omvormers

Ik zou graag de spanning per fase willen weten, daarnaast gebruik in Kwh netto en bruto teruglevering zonnepanelen etc

informatie live op mijn mobile met zoveel mogelijk informatie, ik heb geen kennis inzake programeren cq bouwen etc

[mbr]Zoals je ook aan het aantal reacties merkt is eigen inzet wel wenselijk. Wat heb je zelf al gevonden? Waarom twijfel je? etc[/mbr]

Via de solar edge app constateer ik dat 2 van de 3 omvormers regelmatig uitvallen ivm piek belasting, dus ik zal een betere verdeling moeten maken over de drie fases , om dit te kunnen realiseren heb ik bovenstaande gegevens nodig, wat ik gevonden heb zijn twee mogelijkheden de home wizard of de shelly 3 fases vandaar mijn verzoek voor advies, suggesties of alternatieven

[ Voor 46% gewijzigd door Pbr op 07-06-2023 12:34 . Reden: meer info ]

Beste antwoord (via Pbr op 10-06-2023 15:53)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Als Home Assistant je gaat lukken is het simpel! Je hebt een SMR 5 meter, dus:
- Installeer Home Assistant
- Plug een een USB -> P1 kabel in je HA en meter

Klaar!

Onder de history tab kun je dan de voltages opvragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R1758Uj1BoyjPUnxdWw8ojRKn0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ldI1B4nsESwU00AgHHgjX7Kb.png?f=fotoalbum_large

Je kan er natuurlijk ook een card van maken op je dashboard. SMR 5 geeft je consumptie per fase, maar helaas gaat de productie in 1 telwerk, dus je kan daar niet uitlezen hoe het met de vermogens zit per fase qua teruglevering.
Maar de voltages zeggen genoeg denk ik zo.

Als je de opwek apart wil monitoren, dus voor zelf consumptie, kun je twee dingen doen, een kWh meter voor elke omvormer zetten, maar volgens mij kan je SolarEdge in HA ook gewoon benaderen via de API en die informatie zou binnentrekken.

Dan kan de Energy tab een mooie samenvatting voor je maken van gebruik en zelfconsumptie.

Als bonus krijg je bij SMR5 ook de gasconsumptie als je een gasmeter hebt ;)

[ Voor 93% gewijzigd door _eLMo_ op 10-06-2023 12:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 16:01
Ik heb 2 shelly pro 3 em's. één om verbruik van een 3 fase kookfornuis te meten en één voor drie kringen die elk op een andere fase staan te meten.

Ik heb spanning, stroom, vermogen en energie per fase

Ik heb al mijn shelly's gelinkt met homeassistant, maar in de app zou je ook de dingen moeten kunnen opvolgen die je hierboven aangeeft

Krijg je de info van spanning echter niet ook gewoon van je omvormers?
Als je de data per fase wil hebben, kun je ook normale 1PM shelly's per fase installeren, kan mogelijks goedkoper zijn. Wel opletten dat die in lijn zitten met je omvormer in plaats van met klemmen werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 21:05
Een oplossing met de HomeWizard P1 uitlezer lijkt mij redelijk om van start te gaan.

Voor kennissen adviseer ik deze regelmatig. Op de website van HomeWizard geven ze aan dat er zelfs een koppeling met zonnepanelen middels een EnergyPlus abo van 12 euro mogelijk is.

De simpele installatie van e.e.a. is hierbij van doorslag gevend belang.

Er zijn ruimschoots oplossingen voorhanden met dito apps maar een HomeAssistant installatie opzetten voor alleen wat monitor functies in het energie gebruik is teveel van het goede in mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
Krijg je de info van spanning echter niet ook gewoon van je omvormers?

Ik heb twee solar Edge een fase en 1 solar Edge 3 fase, in de app van solar Edge is een hoop info maar niets wat de spanning aangeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Wat voor stroom meter heb je van je leverancier? Kun je een foto maken?
Graag de EAN / barcode uitblurren!

Als je een meter met DSMR 5 hebt kun je via de P1 poort ook de voltages van elke fase uitlezen en het verbruik / teruglevering.

HomeWizard laat volgens mij niet de netspanningen zien? Ik weet zo niet welke andere plug-and-play oplossing er is die je wel netspanningen laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
SFPC, het klopt dat homewizzard niet de spanning weergeeft wel hun drie fase meter na een update, volgens de helpdeskAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkvlAt6spJJxZE-G4QJn_WY2sas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeKHWxaHUl7Qh5cGDIM30j8I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Pbr op 09-06-2023 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 16:51
Home Assistant samen met:
  • een P1 kabel om de meter uit te lezen
  • Solaredge Modbus over tcp om de omvormers rechtstreeks uit te lezen
Geeft je alle informatie die je wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrMAu969H5qNgF5psNFe45fW4NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWq0wHkjGfg0nXX21B360ZIU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door mkroes op 09-06-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
"Solaredge Modbus over tcp om de omvormers rechtstreeks uit te lezen"

Ik ga dit eens bekijken, kan ik dit gebruiken in mijn situatie met 2 solar Edge 1 fase omvormers en 1 solar Edge 3 fasen??
De slimme meter is drie fase

Opgezocht, maar ik krijg het volgende

"De energiemeter wordt via de RS485 plug-in aangesloten op de SolarEdge omvormer of op de commercial gateway."

Ik heb dus drie omvormers........

[ Voor 29% gewijzigd door Pbr op 09-06-2023 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik denk dat Home Assistant al te ingewikkeld voor je is, laat staan een modbus aansluiting.

Wat is precies je doel? Je hebt uitvalt van je omvormer, en je zegt: "dus ik zal een betere verdeling moeten maken over de drie fases".

Je Solar Edge 3-fase omvormer wisselen van fases gaat niks uitmaken.

Je Solar Edge 1-fase omvormer op een andere fase zetten zou nog wat uit kunnen maken. Ik zou gewoon een eenmalige meting doen rond 13:00 (bijvoorbeeld zo: YouTube: Stijgende netspanning door zonnepanelen? Hoe je goedkoop het voltage...), eenmaal op elke fase (moet je wel even een stopcontact vinden)).
Dan zou je je 1-fase omvormer op de fase kunnen zetten met de laagste spanning. Ik vermoed dat je hier een elektricien voor wil inhuren.

Het enige wat je voor de rest nog kunt uithalen is juist energie-slurpende apparaten aanzetten tijdens de piek, deze trekken de spanning ook weer naar beneden. Dit heeft natuurlijk alleen nut als je ook wat nuttigs doet met die apparaten (60 graden was, vaatwasser, boiler opwarmen et cetera).

Ik zou ook zeker eens je voltage meten midden in de nacht als de zon al lang onder is, als deze dan nog hoog is (lees: >240v), dan kan de netbeheerder waarschijnlijk simpel een tap omzetten en is het probleem opgelost. Mits de transformator nog een tap over heeft, zo niet: dan word het een lang verhaal met uitval in de tussentijd.

Tot slot: hoe lang is de kabel tussen je meterkast en je zonnepanelen? Als deze erg lang is en de diameter te klein, dan kan je door spanningsval een hoog voltage hebben bij de omvormer terwijl er op het net weinig aan de hand is.

Al met al: heb je geen handige vriend / kennis met multimeter die een keer kan meten?

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 09-06-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 16:51
Alles is te leren natuurlijk. Feit is wel dat je met deze 'tools' alle informatie krijgt die @Pbr graag wil hebben:
  • informatie live op mijn mobile met zoveel mogelijk informatie
  • voltage per fase
  • gebruik in Kwh netto
  • bruto teruglevering zonnepanelen
Maar inderdaad, ook Home Assistant heeft enige leercurve

Solaredge Modbus over tcp is te gebruiken icm met een 'standaard' plugin in Home Assistant, hier kun je er wat meer over vinden.. Meerdere omvormers is geen probleem (ik heb er ook 2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr
Marowi <<< Ik denk dat Home Assistant al te ingewikkeld voor je is, laat staan een modbus aansluiting.>>>

zo erg is het ook weer niet, maar je hebt een punt hier, met Home Assistant zal het wel lukken, de modbus wordt een uitdaging...Wat de kabels betreft de langste is ongeveer 10 meter. Voltage op een van de drie "probleem fase" was vannacht rond de 235 volt, dus dat is neem ik aan geen reden voor Stedin om aan de knoppen te gaan draaien
wat al in al betreft, een kennis/vriend die hierbij zou kunnen helpen, helaas niet, mijn buren vrienden/kennissen zijn gefascineerd, waarom ik deze interesse hebt, maar zoals mijn buurman zei, het zal hem een worst zijn of zijn omvormer afslaat gedurende piek voltages

Ik probeer hulp te krijgen via tweakers bij mijn learning curve, zonder de pretentie te hebben ook maar enigszins in de buurt te komen van de gemiddelde kennis van de forum leden alhier.

MKROES <<Alles is te leren natuurlijk. Feit is wel dat je met deze 'tools' alle informatie krijgt die @Pbr graag wil hebben:>>

Hartelijk dank voor je optimisme en link, ik ga hier mee aan de slag, snel opgeven is niet een goede optie!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Als Home Assistant je gaat lukken is het simpel! Je hebt een SMR 5 meter, dus:
- Installeer Home Assistant
- Plug een een USB -> P1 kabel in je HA en meter

Klaar!

Onder de history tab kun je dan de voltages opvragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R1758Uj1BoyjPUnxdWw8ojRKn0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ldI1B4nsESwU00AgHHgjX7Kb.png?f=fotoalbum_large

Je kan er natuurlijk ook een card van maken op je dashboard. SMR 5 geeft je consumptie per fase, maar helaas gaat de productie in 1 telwerk, dus je kan daar niet uitlezen hoe het met de vermogens zit per fase qua teruglevering.

Als je de opwek apart wil monitoren, dus voor zelf consumptie, kun je twee dingen doen, een kWh meter voor elke omvormer zetten, maar volgens mij kan je SolarEdge in HA ook gewoon benaderen via de API en die informatie zou binnentrekken.

Dan kan de Energy tab een mooie samenvatting voor je maken van gebruik en zelfconsumptie.

Als bonus krijg je bij SMR5 ook de gasconsumptie als je een gasmeter hebt ;)

[ Voor 93% gewijzigd door _eLMo_ op 10-06-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
Mijn voorkeur oplossing van Willem aan de Wiel is bij mij, en op 2 andere plaatsen actief en bevalt 100%

https://opencircuit.nl/pr...tlezer-v4.5-geassembleerd
Deze met display toepassen en in een kastje bouwen.

Het is een project van https://willem.aandewiel....v4-slimme-meter-uitlezer/
Inmiddels is er een nieuwe versie in ontwikkeling van dezelfde maker. https://willem.aandewiel....11/15/crisis-what-crisis/
Het display is aan te raden, Een eerste installatie loopt iets makkelijker was mijn ervaring

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK-0RqQP461HZmbJhWrhFtFv3BA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QmIuY7X2yYXnPs58yYfVKuqa.png?f=user_large

Geen apps van derden nodig, geen abonnement alleen wat handigheid om het zelf in een boxje te maken en bij gebruik van het display beetje soldeer skills.

Simpele webpagina die in elke browser te bekijken is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm9BO1m3elcbq9c2PLBKFu9dfZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2DmNj5Ov95JOXNiFpwuAZiF.png?f=user_large

Wil je uitgebreid gaan werken dan is een KwH meter op de zonnepanelen en de uitlezing daarvan in HomeAssistant de mooiste weg om te kiezen. Maar iets dergelijk opzetten valt buiten de vraag uit de topicstart.
Diverse reacties zoals een KwH met modbus uitlezen zijn in mijn ogen alleen uit te voeren als er al een monitor mogelijkheid zoals HomeAssistant of iets dergelijks aanwezig is.

Het plaatsen van een extra KwH meter houd ook werkzaamheden in die buiten de scope van een simpele uitlezing vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
YALERTA, ik ben bang dat dit te hoog gegrepen is voor mij!

Marowi, ik ga hier mee aan de slag, voor het gemak ga ik een Raspberry Pi 4 Home Assistant 8GB bestellen waarop Home assistant al is geïnstalleerd.

Nogmaals hartelijk bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
Pbr schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:26:
YALERTA, ik ben bang dat dit te hoog gegrepen is voor mij!
...
Nogmaals hartelijk bedankt voor alle reacties!
Mweuh. Te hoog gegrepen?
  1. Compleet voorgeprogrammeerd printje met of zonder display bestellen.
  2. P1 kabeltje in slimme meter drukken en als de meter onvoldoende power levert een 5V voeding erbij aansluiten en een jumpertje op de print omzetten om de voeding te activeren?
  3. Opstarten, verbinden met de hotspot van de DSMR logger, de wifi gegevens van het thuisnetwerk invoeren.
  4. Indien er een display geplaatst is komt daar het wifi adres op waarop je met een browser naar die webpagina kan en de gegevens uitlezen.
Dat is geen wetenschap die nodig is om raketten naar de maan te sturen. ;)

De kWh gegevens worden in de logger zelf opgeslagen maar helaas niet de Voltages met een timestamp waarmee je had kunnen zien of de belasting evenredig gedeeld is over de fases en op welk moment je zonnepanelen zich uitschakelen.

De website met het bijbehorende praat over de ontwikkeling van de logger is geen 1,2,3 handleiding maar een weblog met alle in en outs die er voorbij kwamen tijdens de ontwikkelfase.

Als je kiest voor de RaspberryPi hoop ik wel dat je er 1 voorradig hebt want de levertijd is al bijna driekwart jaar slecht. Ik ben inmiddels al 7 maanden aan het zoeken naar een Pi4 met 2 x HDMI poort.
In jouw geval kan een Odroid of andere vervanger toegepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
[quote]yalerta schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Mweuh. Te hoog gegrepen?

Een wat te snelle reactie mijnerzijds, excuses hiervoor, ik kom er inderdaad achter nu dat de Raspberrys kennelijk out of season zijn, zo te zien lange levertijden, maar ook de Odroid heeft kennelijk het zelfde probleem....

[ Voor 9% gewijzigd door Pbr op 11-06-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
Marowi...

Ik heb ondertussen mijn energie dasboard op en running...inclusief alle zonnepanelen, 3 systemen

In Geschiedenis /History heb ik het volgende Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe64d34-J74IeA8IWY0JIJlcg-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y73BEUpVqexuaT0TMqvPFkYv.png?f=fotoalbum_large

hoe maak ik hier een permanent dasboard van???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Pbr Door een History graph card aan te maken. Wil je wat meer fancy (maar ook stuk meer complex) kan je aan de slag met de custom:mini-graph-card.
Pagina: 1