Audio setup - streamer/voorversterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-08-2024
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar wat hulp inzake audio setup.

Huidige setup is alsvolgt:

Dali Zensor 7
Camtech (Audiolab) 8000A
Cambridge dacmagic 100
Rega Planar 3

Input naar DAC:
TV (via optische kabel)
Laptop (via usb)

Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit. De versterker is nog in uitstekende staat en de DAC doet precies wat het moet.

Er zit echter 1 probleem aan de setup en dat is dat zowel de dacmagic als de versterker geen afstandsbediening heeft.
Nu lijkt dat iets simpels, maar ik moet voor zowel het wisselen van kanalen, als het veranderen van het volume naar de installatie lopen. Als ik een plaatje draai is dat niet erg, maar bij tv wel.
Daarnaast staat er nu een laptop naast die als enige functie heeft het draaien van spotify en tidle. Dat probeer ik dus ook wat efficiënter te krijgen.

Ik heb onlangs in een audiozaak mijn versterker vergeleken en zowel ik als de eigenaar waren van mening dat ik bij een verbetering van versterker in de prijsklasse 1200-1500 zit.

Ik zat daarom te denken aan een voorversterker en streamer in 1, waar de tv op aangesloten moet zitten.

Een voorbeeld is de Argon Audio SA1. Idealiter zou ik daar een extra usb aansluiting bij willen.

Mijn concrete vraag aan jullie is alsvolgt;

Zijn jullie het eens met mijn beredenatie en zo ja, hebben jullie advies wat voor een streamer/voorversterker ik dan het beste kan aanschaffen?

Gezien de rest van de setup zou ik de kosten tot 450 euro willen beperken.

Alvast vriendelijk bedankt!!

Beste antwoord (via Markvijf op 12-06-2023 16:18)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-09 16:41
PageFault schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:48:
Stel dat je de Argon Audio als voorversterker zou gebruiken, wat wordt dan je eindversterker? Ik kan de foto's slecht beoordelen, maar de 8000A lijkt geen pre-in te hebben of zie ik dat verkeerd (kon alleen zo snel low res foto's vinden, dus wellicht is het toch naast de input)?
Alle analoge versterkers hebben RCA in. Die kun je gebruiken als pre in en dan gewoon nooit aan het volume van de versterker zelf komen maar op een vast volume zetten. Je hoeft de versterker niet in power only mode te kunnen zetten om hem als eindtrap te kunnen gebruiken. Het is een leuke feature, omdat je het volume regel circuit dan vaak bypasst, maar heel noodzakelijk is het niet.

Aan iedereen die een receiver aanraadt van een paar honderd euro: Dat is een flinke downgrade ten opzichte van de huidige versterker en lijkt me dus niet wenselijk. Zoek een keer op wat een Audiolab 8000A is. De versterker in een 500 euro denon kan daar echt niet tegenop. Nieuwer is niet automatisch beter als je een product van 500 euro aanraadt waarvan het budget verdeeld moet worden over de DAC, streaming, versterker, tig hdmi poorten en alle surround aansluitingen die door TS niet worden gebruikt.
TS is op zoek naar een streaming DAC met afstandsbediening om zijn installatie uit te breiden, niet naar een instap model receiver bedoeld om voor zo weinig mogelijk geld een surround installatie te bouwen.

Je kan een uitvoering: Bluesound Node (N130, 2021) Wit gebruiken als streamer/preamp/dac als je TV HDMI Arc heeft. Als hij minder dan 13 jaar oud is, is die kans erg groot.

Als je het goedkoper wilt oplossen, kun je kijken naar een https://www.soundimports.eu/en/smsl-c100.html bijvoorbeeld. Daar zit optical op voor de tv, usb voor de laptop en een afstandsbediening. Ik heb goede ervaringen met SMSL, maar deze DAC nooit geprobeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door youridv1 op 12-06-2023 11:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Koopadvies mag in Beeld en geluid koopadvies: AUD > BGK

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Ja ik heb het wel afgewogen, maar het is natuurlijk niet alleen koopadvies. Het is voornamelijk brainstormen over de beste setup.

Alvast dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
Ik heb onlangs in een audiozaak mijn versterker vergeleken en zowel ik als de eigenaar waren van mening dat ik bij een verbetering van versterker in de prijsklasse 1200-1500 zit.
Waar is dit op gebaseerd? Nostalgie?

Imo denk je te moeilijk c.q. blijf je in het verleden hangen. De Denon X1700H is prima in staat om jouw Dali speakers goed aan te sturen, dit zal zelfs een verbetering zijn doordat deze receiver over een goede room calibration functie beschikt.

Tel daarbij op dat je met één apparaat van alle moderne gemakken voorzien bent en het oogt een stuk cleaner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Stel dat je de Argon Audio als voorversterker zou gebruiken, wat wordt dan je eindversterker? Ik kan de foto's slecht beoordelen, maar de 8000A lijkt geen pre-in te hebben of zie ik dat verkeerd (kon alleen zo snel low res foto's vinden, dus wellicht is het toch naast de input)?

Als je echt via die setup wil, dat kun je de Argon prima kopen, anders de Sonos Port (kijk ik nu zelf naar) en evt. de Bluesound Node 2i. Mijn poweramp heeft een trigger in en bij de Sonos en Bluesound is er een trigger out, dus dan schakel je daarmee meteen ook de poweramp aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou het lekker simpel houden.

1 receiver met een Phono-ingang en ondersteuning voor Spotify Connect en Tidal. En dan gewoon van Sony, Yamaha, Onkyo, Pioneer, Denon of Marantz. Koop degene die doet wat je wilt en dan ben je er al.

Zie: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Of een van deze stereo receivers: https://iear.nl/audio-en-...345&pa_642%5B%5D=pav_7803

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-09 16:41
PageFault schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:48:
Alle analoge versterkers hebben RCA in. Die kun je gebruiken als pre in en dan gewoon nooit aan het volume van de versterker zelf komen maar op een vast volume zetten. Je hoeft de versterker niet in power only mode te kunnen zetten om hem als eindtrap te kunnen gebruiken. Het is een leuke feature, omdat je het volume regel circuit dan vaak bypasst, maar heel noodzakelijk is het niet.

Aan iedereen die een receiver aanraadt van een paar honderd euro: Dat is een flinke downgrade ten opzichte van de huidige versterker en lijkt me dus niet wenselijk. Zoek een keer op wat een Audiolab 8000A is. De versterker in een 500 euro denon kan daar echt niet tegenop. Nieuwer is niet automatisch beter als je een product van 500 euro aanraadt waarvan het budget verdeeld moet worden over de DAC, streaming, versterker, tig hdmi poorten en alle surround aansluitingen die door TS niet worden gebruikt.
TS is op zoek naar een streaming DAC met afstandsbediening om zijn installatie uit te breiden, niet naar een instap model receiver bedoeld om voor zo weinig mogelijk geld een surround installatie te bouwen.

Je kan een uitvoering: Bluesound Node (N130, 2021) Wit gebruiken als streamer/preamp/dac als je TV HDMI Arc heeft. Als hij minder dan 13 jaar oud is, is die kans erg groot.

Als je het goedkoper wilt oplossen, kun je kijken naar een https://www.soundimports.eu/en/smsl-c100.html bijvoorbeeld. Daar zit optical op voor de tv, usb voor de laptop en een afstandsbediening. Ik heb goede ervaringen met SMSL, maar deze DAC nooit geprobeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door youridv1 op 12-06-2023 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markvijf
@youridv1 vriendelijk bedankt!
Fijn dat je het begrijpt en ik ben enorm geholpen door je advies.
Ik ga waarschijnlijk voor de bluesound note, omdat die in verdere upgrade van mijn setup het meest duurzaam is.
Pagina: 1