Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC voor ~1500 Euro

Pagina: 1
Acties:

• FrostByt3
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-07-2023
Goedemiddag Tweakers!

Een vriend van mij wil zijn oude laptop, die steeds meer kuren begint te vertonen, vervangen door een gloednieuwe desktop. Wij (voor het gemak zal ik de wij-vorm blijven gebruiken in dit topic) hebben al een aardig goed idee wat we willen hebben, maar graag leggen we onze build aan jullie voor, mochten wij iets over het hoofd zien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wij willen graag een systeem bouwen waarmee we de komende jaren probleemloos aan de slag mee kunnen gaan.
De nieuwe PC zal gebruikt worden voor zowel veel applicaties naast elkaar draaien (veel browser tabs, (live)media & messaging apps, Office, maar geen 3D rendering, videobewerking, of streaming programma's), als gaming (voornamelijk Old School RuneScape, RuneScape 3, en Dead by Daylight).

Belangrijk om te benoemen is dat er serieus wordt nagedacht om te switchen van console naar PC als primair game apparaat. Spellen als Diablo IV en de Call of Duty franchise, die nu nog op de console worden gespeeld, zouden om deze reden aan bovenstaande game lijst toegevoegd kunnen worden. We hebben daarom voor ogen dat deze spellen gelijk kunnen draaien op de nieuwe PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500 Euro. Dit is geen harde limiet, we staan open om meer of minder te betalen. Dit ligt eraan of we ergens op kunnen besparen voor gelijkwaardige componenten, of dat er nog een grote performance boost te vinden is voor een iets hoger bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Twee Full HD monitoren (2x uitvoering: MSI Optix G241 Zwart), toetsenbord, muis, speakers, en een licentie voor Windows zijn al in bezit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wij hebben geen harde voorkeuren. De lijst is mede gebaseerd op positieve ervaringen uit het verleden, maar wij staan zeker open voor andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Volgens mij is het belangrijkste wel benoemd qua het wat en waarom. Buiten dat zoeken we naar een leuke airflow behuizing om de boel koel te houden, zonder dat er veel geluid te horen is.

Ook hebben we de wens om het systeem wat toekomstbestendig te maken, zodat niet bij de eerste de beste upgrade het halve systeem overhoop gehaald hoeft te worden.

Ga je overklokken?
AMD PBO & XMP, buiten dat niet.

Wat verwacht je van ons?
Een second opinion op het lijstje. Zien we bijv. wat over het hoofd? Moeten we nog ergens rekening mee houden bij de montage / installatie van de nieuwe PC? Hebben we hiermee een juiste basis voor de toekomst gelegd?

Plus wat algemene vragen over de componentkeuzes zelf:
- Het moederbord, is degene in het lijstje de juiste keuze? Over dit component hebben wij de minste kennis, dus feedback zou hier gewaardeerd worden!
- Wat is qua RAM beter, 6000MT/s CL30 vs 6400MT/s CL32?
- SSD's, is het verstandiger om 1 drive te kopen en die te partitioneren in een OS deel en een overig deel, of om 2 fysiek aparte drives te halen?
- Qua koeler, is het voor deze build beter om voor een AIO of luchtkoeler (zoals een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE) te gaan?

Alvast onze dank voor de moeite!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 327,43€ 327,43
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 275,-€ 275,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC€ 389,-€ 389,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart RGB€ 109,90€ 109,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240 A-RGB€ 101,86€ 101,86
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 148,90€ 148,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 138,90€ 138,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 142,-€ 142,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.632,99

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Lijstje is opzich goed. Je wilt feitelijk gewoon een goede game pc voor het geld, gezien de andere zaken die je noemt door iedere game pc met 2 vingers in de neus worden gedaan. Een R5 7600 zou al prima zijn voor dit systeem. De R5 7600 heeft namelijk dezelfde multicore performance als een R7 5800X van de vorige generatie vanwege de sterk toegenomen performance per core en is dus prima in staat om een paar chat en office apps te multitasken, ookal zijn dit er "veel".
De keuze voor de 7700X snap ik opzich wel gezien er budget voor is.

De voeding is nogal zwaar. Dat is niet nodig, tenzij je op korte termijn een hele zware gpu wil gaan kopen. Het samengestelde systeem zou perfect draaien op een veel goedkopere uitvoering: NZXT C650 Gold v2

Ik zie in dit topic geen usecase voor een pro grade SSD. Een uitvoering: Lexar NM710 2TB of uitvoering: WD Black SN770 2TB biedt exact dezelfde gebruikerservaring. Je gaat er niet op vooruit in opstarttijd of loading time tov die SSD's.

De Arctic AIO is leuk en een goede koeler, maar die peerless assassin voldoet prima. Zeker als je met curve optimizer de boel wat tempert. YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity) en zo bespaar je makkelijk ~60 euro.

Moederbord is best duur. Moet er wifi of bluetooth op?
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS

• FrostByt3
youridv1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:55:
Lijstje is opzich goed. Je wilt feitelijk gewoon een goede game pc voor het geld, gezien de andere zaken die je noemt door iedere game pc met 2 vingers in de neus worden gedaan. Een R5 7600 zou al prima zijn voor dit systeem. De R5 7600 heeft namelijk dezelfde multicore performance als een R7 5800X van de vorige generatie vanwege de sterk toegenomen performance per core en is dus prima in staat om een paar chat en office apps te multitasken, ookal zijn dit er "veel".
De keuze voor de 7700X snap ik opzich wel gezien er budget voor is.

De voeding is nogal zwaar. Dat is niet nodig, tenzij je op korte termijn een hele zware gpu wil gaan kopen. Het samengestelde systeem zou perfect draaien op een veel goedkopere uitvoering: NZXT C650 Gold v2

Ik zie in dit topic geen usecase voor een pro grade SSD. Een uitvoering: Lexar NM710 2TB of uitvoering: WD Black SN770 2TB biedt exact dezelfde gebruikerservaring. Je gaat er niet op vooruit in opstarttijd of loading time tov die SSD's.

De Arctic AIO is leuk en een goede koeler, maar die peerless assassin voldoet prima. Zeker als je met curve optimizer de boel wat tempert. YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity) en zo bespaar je makkelijk ~60 euro.

Moederbord is best duur. Moet er wifi of bluetooth op?
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS
Dank voor je reactie youridv1!

Ja en gezien de 7700X de afgelopen tijd 289,- Euro was is dat niet eens zo veel meer geld t.o.v. de 7600X. Hopelijk zakt die prijs wat, want het is balen dat die zo snel 40 Euro in prijs is gestegen haha.

Klopt, de voeding is inderdaad geselecteerd met het oog op mogelijke GPU upgrades in de toekomst. Dan zou deze in de toekomst niet vervangen hoeven te worden. Maar het klopt dat deze voor de huidige build overkill is. We zullen hier naar gaan kijken!

Goed punt over de SSD! Die zullen we aan gaan passen naar de uitvoering: WD Black SN770 2TB

Kijk, da's een zeer handige tip om mee te nemen! Dat zal inderdaad aardig wat op een koeler kunnen besparen.

Voor het moederbord is er inderdaad de wens om zowel WiFi als Bluetooth beschikbaar te hebben. We hebben al gekeken naar een alternatief ( uitvoering: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0) ), maar in een ander topic zagen we dit moederbord al voorbij komen, met een reactie erbij dat we dan beter de uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI konden nemen. Vandaar deze keuze.

Je feedback wordt gewaardeerd!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:58
Die kast is minder goed leverbaar, een alternatief is de Fractal Design Pop Air RGB Black TG Clear. En een MSI Pro B650-P WIFI voldoet.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 10:26

HMS

Let op met de Arctic Freezer AIO in combinatie met dit moederbord. Ik had de 420 variant hiervan met hetzelfde moederbord en doordat de VRM heatsinks te dicht op het socket geplaatst zijn passen de beugels waar je de koeler mee op het socket bevestigd niet.

Wellicht is dat te modden op een manier (afzagen oid?), maar ik had daar geen zin in en heb voor een Noctua NH-D15S luchtkoeler gekozen.

• FrostByt3
Dank voor de toevoegingen martyw en HMS!

De case en moederbord zullen we gaan opnemen in de lijst!

En de koeler, dat zal een luchtkoeler gaan worden, ook al gaan we het moederbord veranderen. Dat zal zo aan de reacties te lezen zowel qua prijs en gezeik gaan schelen, zonder een voelbaar verschil qua performance.

De geüpdate lijst:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 325,77€ 325,77
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC€ 389,-€ 389,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air RGB Black TG Clear€ 86,37€ 86,37
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 50,-€ 50,-
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 115,81€ 115,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.394,75

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
met de fractal designe Pop Air kasten zit je met het euvel dat je topmounted geen (of maar heel moeilijk) radiatoren kunt ophangen... verder zijn het geweldige kasten,

voor de rest zou ik willen aangeven dat ik niet zo onder de indruk was van de standaard casefans die ze meeleveren. ik heb ze (vanwege het feit dat het persé leds moesten zijn), vervangen door bequiet spul maar als ik echt iets mocht aanraden dan natuurlijk gewoon noctua fans.

de aiflow is verder prima en het ontwerp laat meer dan ruimte voor voldoende luchtkoeling op je cpu... zo heet worden die namelijk niet.

voor ons betekende dat (om esthetische redenen) : j
> uitvoering: be quiet! Pure Rock 2 FX Black
> uitvoering: be quiet! Light Wings 120mm PWM High-speed Triple Pack
> uitvoering: be quiet! Light Wings 140mm PWM High-speed Triple Pack

[ Voor 8% gewijzigd door i-chat op 05-06-2023 22:55 ]

• FrostByt3
i-chat schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:52:
met de fractal designe Pop Air kasten zit je met het euvel dat je topmounted geen (of maar heel moeilijk) radiatoren kunt ophangen... verder zijn het geweldige kasten,

voor de rest zou ik willen aangeven dat ik niet zo onder de indruk was van de standaard casefans die ze meeleveren. ik heb ze (vanwege het feit dat het persé leds moesten zijn), vervangen door bequiet spul maar als ik echt iets mocht aanraden dan natuurlijk gewoon noctua fans.

de aiflow is verder prima en het ontwerp laat meer dan ruimte voor voldoende luchtkoeling op je cpu... zo heet worden die namelijk niet.

voor ons betekende dat (om esthetische redenen) : j
> uitvoering: be quiet! Pure Rock 2 FX Black
> uitvoering: be quiet! Light Wings 120mm PWM High-speed Triple Pack
> uitvoering: be quiet! Light Wings 140mm PWM High-speed Triple Pack
Dank voor de bruikbare feedback!

Gezien we nu verwachten een luchtkoeler aan de schaffen zal dat probleem niet meer voor ons gelden. Maar het is sowieso goed om dat in het achterhoofd te houden, zeker met het oog op de toekomst.

Vond je de meegeleverde fans acceptabel genoeg? Acceptabel als in, goed genoeg om in gebruik te nemen voor een build als deze? Dat de casefans beter kunnen snappen we. Het blijven toch 'standaard' fans en geen Noctua-kwaliteit. Echter is het nu de vraag of wij al direct extra (en kwalitatief betere) casefans moeten overwegen, of dat we aan de standaard casefans voor nu genoeg hebben?

Mooi om te horen dat je voor de rest fijne ervaringen hebt met de case! Dat geeft ons een goed gevoel!

We zullen dat lijstje alvast noteren!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nadeel van die standaard casefans is dat ze geen PWM doen en dus niet regelbaar zijn in snelheid,

stil zijn ze overigens wel maar over de luchtverplaatsing kan ik niet veel zeggen, daarvoor heb ik ze niet lang genoeg getest (ik wilde letterlijk alleen weten of ze het deden).

het viel me trouwens op dat je een CPU fan in je lijstje hebt staan die volgens de PW nergens op voorraad zou zijn... betekent dit dat je die zelf al hebt, en gaat hergebruiken, of is het een placeholder voor een latere keuze.

• FrostByt3
i-chat schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:00:
nadeel van die standaard casefans is dat ze geen PWM doen en dus niet regelbaar zijn in snelheid,

stil zijn ze overigens wel maar over de luchtverplaatsing kan ik niet veel zeggen, daarvoor heb ik ze niet lang genoeg getest (ik wilde letterlijk alleen weten of ze het deden).

het viel me trouwens op dat je een CPU fan in je lijstje hebt staan die volgens de PW nergens op voorraad zou zijn... betekent dit dat je die zelf al hebt, en gaat hergebruiken, of is het een placeholder voor een latere keuze.
Nee wonderen hoeven we ook niet te verwachten van standaard casefans. Zolang ze maar redelijk werken dan heb je er nog wat aan. In dat opzichte zijn we blij om te horen dat de meegeleverde fans stil zijn. Daar hoeven we ons niet aan te ergeren hahaha.

Dat klopt inderdaad. De Peerless Assassin (de CPU koeler in het algemeen) moet nog gekocht worden. Op Amazon NL zijn meerdere resultaten te vinden voor deze koeler, waaronder een optie voor 39,90 Euro. Als tegen de tijd van bestellen de Amazon aanbiedingen er nog op staan, of we geen beter alternatief hebben die breder beschikbaar is, dan willen we daarvoor een poging wagen. De Peerless Assassin ziet er qua performance zeer sterk uit voor de te maken kosten, en wordt door meerdere reviewers aangeraden. Vandaar dat deze fan vooralsnog onze voorkeur heeft, ook al moeten we richting Amazon gaan.

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

als de peerless assasin er niet is kun je de Phantom Spirit nemen dit is de opvolger https://amzn.eu/d/6Zmm7nE

There eent no place like home

• toonm
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-11 08:53
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 229,90€ 229,90
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 White OC Edition 12GB GDDR6X€ 659,-€ 659,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.482,97

+ https://www.amazon.com.be...rless+a%2Caps%2C79&sr=8-1 voor 42 euro.

beetje boven budget maar de GPU is 50% sneller en heeft de Nvidia features. Bovendien zijn je CPU en GPU beter gebalanceerd voor 1440p (ultrawide) gaming. Zeker het extra geld waard!

• FrostByt3
Eentje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:17:
als de peerless assasin er niet is kun je de Phantom Spirit nemen dit is de opvolger https://amzn.eu/d/6Zmm7nE
Handig om te weten! Die was door ons over het hoofd gezien. Dank voor de suggestie, volgens reviews ook een prima keuze. Die optie gaan we noteren!
toonm schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:16:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 229,90€ 229,90
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 White OC Edition 12GB GDDR6X€ 659,-€ 659,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.482,97

+ https://www.amazon.com.be...rless+a%2Caps%2C79&sr=8-1 voor 42 euro.

beetje boven budget maar de GPU is 50% sneller en heeft de Nvidia features. Bovendien zijn je CPU en GPU beter gebalanceerd voor 1440p (ultrawide) gaming. Zeker het extra geld waard!
Oh ja, via België kan het ook nog gekocht worden! Slimme toevoeging!

Beetje boven budget zitten is geen probleem hoor! Zoals vermeld, we staan open om meer te betalen als dat betekent dat we veel betere onderdelen ervoor terug krijgen.

Dat die sneller is valt niet te ontkennen haha. Alleen is het de vraag, is de RTX 4070 dat geld waard, ook met het oog op andere duurdere opties als de 6950 XT die wel iets duurder is maar ook een stuk sneller is qua FPS? De monitoren die we mee gaan nemen in de nieuwe build zijn uiteindelijk 1080p, en geen 1440p (ultrawide). Gaat daarmee een deel van de 4070 waarde niet weg? Ook met het oog op de games die nu gespeeld worden, en mogelijk erbij gaan komen. Is dat die ~300 Euro extra t.o.v. de RX 6700 XT wel echt waard dan?

Over die Samsung 970, we nemen aan dat de prijs in de tabel van Amazon BE afkomstig is? Als ik nu kijk op Tweakers zie ik 104 Euro bij Informatique als goedkoopste optie staan. Bij de Prijsontwikkeling kom ik die 79,90 ook niet tegen. Maar dus wel op Amazon BE ( https://www.amazon.com.be...us%2Caps%2C75&sr=8-1&th=1 ). Dat is wel een prima deal hoor!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

Deze zou ook nog kunnen. Mocht de peerless of phantom niet beschikbaar zijn.
https://amzn.eu/d/e6Gj3np

There eent no place like home

• FrostByt3
Eentje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:29:
Deze zou ook nog kunnen. Mocht de peerless of phantom niet beschikbaar zijn.
https://amzn.eu/d/e6Gj3np
Weer een optie erbij, onze dank!

• FrostByt3
Goedenavond Tweakers,

Daar zijn we weer! Een kleine update vanuit onze kant. We hebben nog wat met elkaar overlegd, en zijn tot de volgende (kleine) update van de build gekomen. Deze is voor het grote deel gebaseerd op jullie feedback, waarvoor onze dank! Wij hebben nog wel een kleine aanpassing gedaan, en twee laatste vragen voor jullie.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 327,99€ 327,99
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 184,-€ 184,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC€ 374,-€ 374,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 50,-€ 50,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 135,-€ 135,-
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 101,85€ 101,85
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 107,61€ 107,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,82

We voelden ons fijner en veiliger met een wat sterkere voeding. Vandaar dat de keuze is gevallen op de uitvoering: NZXT C750 Gold v2.

Deze keuze voor de voeding is mede gemaakt omdat we toch nog zitten na te denken over een GPU upgrade. Het huidige totaalbedrag laat ruimte over om wat betere hardware aan te schaffen.

Daarbij is het vooral de vraag hoe leuk het gamen straks gaat worden op de nieuwe PC. Als dat erg goed bevalt, zouden we al gelijk een grotere stap willen maken met de videokaart. Om ons gesprek ongeveer te quoten, "het zou zonde zijn om al heel snel een nieuwe GPU te kopen, dan kunnen we dat net zo goed gelijk gaan doen". Mocht de nieuwe PC geen speciale prikkel raken qua gamen, dan vinden we de huidige videokaart keuze helemaal prima. Het lastige aan dit punt is natuurlijk dat we hier pas achter komen als we daadwerkelijk aan de slag gaan met het nieuwe systeem. Daar zijn we ons zeker van bewust. De laatste vragen die we jullie voor willen leggen (ook al is het een lastig verhaal maar wie niet waagt, die niet wint) zijn, hebben jullie tips/tricks voor het omgaan met een situatie als deze? En mochten jullie een upgrade aanraden, wat zou dan een logische keuze zijn?

Zelf zitten we, in het geval van een upgrade, te kijken naar de uitvoering: ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G, voor de VRAM en algemene prijs/performance. Een andere optie, die ook eerder is benoemd in deze topic, is de uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2, een modernere kaart met modernere foefjes voor eenzelfde prijs. Als jullie nog andere goede alternatieven hebben horen we dat graag!

Voor de rest voelen we ons goed met deze lijst! Dank aan iedereen die ons heeft geholpen met advies, tips, en eigen lijstjes, wij waarderen jullie tijd en moeite! :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:03
Kan je geen 2e hands videokaart kopen?
Dan kan je die altijd nog voor 50 minder doorverkopen, en is het prijs verlies stuk minder.

• FrostByt3
99ruud99 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:36:
Kan je geen 2e hands videokaart kopen?
Dan kan je die altijd nog voor 50 minder doorverkopen, en is het prijs verlies stuk minder.
Dank voor de suggestie 99ruud99! We hebben hier over nagedacht, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat deze richting niet onze voorkeur heeft. We voelen ons daar niet 100% zeker over, omdat we nooit zullen weten wat er precies met zulke kaarten is gebeurt. Door die twijfel hebben we liever meer garantie en zekerheid bij het kopen van een videokaart

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:03
Ps, weet je nog steeds zeker dat je de ryzen 7 wilt? Die is weer heel wat duurder geworden.

• FrostByt3
99ruud99 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:31:
Ps, weet je nog steeds zeker dat je de ryzen 7 wilt? Die is weer heel wat duurder geworden.
Klopt, we hebben het gezien. Toch jammer van de 40 Euro, maar daar is nog de ruimte voor in het budget gelukkig. We staan nog steeds achter de 7700X keuze. Dank voor de oplettendheid in ieder geval!
Pagina: 1