Hoeveel spotjes in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olaf79
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-10-2023
Mijn vraag
Ik ben bezig met het plaatsen van een verlaagd plafond en nu de gipsplaten bijna aan de beurt zijn vraag ik mij af hoeveel spotjes plaats ik? Gaat hier om een ruimte van 4 bij 5,5 m. aan 1 kant zit een groot raam en andere zijde de keuken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Dit lampje gaat het vermoedelijk worden: https://www.groothandelin...50-lumen-2700k-zwart.html

Kan iemand mij een tip geven of op weg helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het nadeel van dergelijke spotjes is dat ze veel licht op een klein oppervlakte bieden. Ze geven direct licht wat nauwelijks weerkaatst.

Mijn ouders hadden vanwege een uitbouw ook een verlaagdplafond met spotjes. Zij hadden er voor gekozen om boven de zithoek, aan weerszijde van de lichtkoepel 3 spotjes te plaatsen. Dus 6 in totaal. Ook hadden ze aan de beide muren in de zithoek twee sfeerlampen. De zithoek bevond zich aan het uiteinde van de kamer waar een kamer-brede schuifpui met heel veel glas, tezamen met de lichtkoepel voor veel licht zorgde. De salontafel stond recht onder de lichtkoepel.

Tussen de zithoek en de keuken stond de eettafel met een hanglamp daarboven.

De keuken zelf was voorzien van maar liefst 9x 50 watt halogeen spotjes.

Het gevolg was dat je prima kon koken, kon zien wat er op je bord lag en je op de bank (onder 3 spotjes) een boek kon lezen. Ook de fauteuil tegenover de bank stond onder een reeks spotjes, dus daar had je ook goed licht. Maar de fauteuil die aan de kopse kant van de salontafel stond had wel genoeg licht, maar het was niet comfortabel om te lezen.

Was je niet in de keuken zat je niet in de zithoek of aan de eettafel dan was het gewoon te donker. En toen iemand eens een glas liet vallen onderweg naar de keuken, was het met telefoon-zaklampjes zoeken naar de scherven en splinters. Het was te donker om alles goed te zien. Het meeste licht kwam vanuit de keuken. En ook bij daglicht kon je de (witte tegel) vloer niet heel goed zien vanwege de schaduwen van de bank.

Dus de tip die ik je wil meegeven is om ook indirect licht (bijvoorbeeld een paar spots die een grote witte muur verlichten) of difuus licht te gebruiken. Wil je toch bij spotjes blijven, dat je dan zeker niet moet vergeten om ook verlichting in de verkeersruimte (dus niet de zithoek of eethoek, maar juist er tussenin) aan te leggen. Desnoods in meerdere groepen (schakelaars) en dimbaar. Zodat je er altijd voor kunt kiezen om stukken niet (of minder) te verlichten, maar dat je wel licht 'achter de hand' hebt als je het nodig hebt. Bijvoorbeeld als iemand een glas laat vallen of je 's avonds nog wilt schoonmaken. Plaats dus eerder teveel dan te weinig spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Tsja.. Hoe hoog is het plafond, wat ga je allemaal doen in de kamer, hoeveel licht-reflectie is er van de muren, wat is de indeling, komt er aanvullende verlichting?

En zoals hierboven gemeld, zorg dat je de gehele kamer goed kunt verlichten anders wordt schoonmaken op een winterse avond een rotklus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 15:12
Eens met @RiDo78 Kijk ook of je niet ook gewoon een traditionele plafondlamp in het midden wil houden (naast de spotjes). Op een losse schakelaar natuurlijk. Dit geeft je ook meteen logische plek voor een lasdoos/centraaldoos, zodat je er bij kunt zonder je plafond eruit te trekken.

[ Voor 39% gewijzigd door NESFreak op 05-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

we hebben hier een combi tussen wand lampjes, en enkele en dubbele ingestucte plafond lampen. Dat is eventueel ook nog een optie voor je?
Gezien je nog met je gipsplaten bezig bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxMY24yWDeCY9mQmcrs-mTS0DH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seQwIpxnL55bq6BxuyH48Su7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUvf6-kc5lDyVCzxhX1ltt3ypww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw9mS8MGe1mnnCwGlZDHfy8A.jpg?f=fotoalbum_large

De lampjes in de armaturen zijn gewoon nog te draaien / kantelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
olaf79 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:40:
Mijn vraag
Ik ben bezig met het plaatsen van een verlaagd plafond en nu de gipsplaten bijna aan de beurt zijn vraag ik mij af hoeveel spotjes plaats ik? Gaat hier om een ruimte van 4 bij 5,5 m. aan 1 kant zit een groot raam en andere zijde de keuken.

Dit lampje gaat het vermoedelijk worden: https://www.groothandelin...50-lumen-2700k-zwart.html

trail and error. Je pakt een stukje gips waar je een spotje in monteert dan kan je vrij makkelijk e.a. uitproberen. hoe dicht op de wand, welk lampje etc. Met meerdere kan je ook de afstand onderling bekijken. uiteindelijk zijn er zoveel invloeden, dat het zelfs voor mensen die er ervaring mee hebben lastig is om zo te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:32

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn vraag

Ik heb van de week wat gegoogled op lichtplan. Want wij worstelen een beetje met dezelfde vraag.
Wat wij sowieso gaan doen, is een aantal spotjes aanbrengen op een dimmer.
In verschillende groepen.
Daarnaast ook nog een mooie lamp boven de eettafel, een staande lamp in de hoek en nog wat 'echte' lampen.
Dan kun je altijd sfeer creëren die bij het moment past.
Alles vol open ook als het nodig is (bij schoonmaken bijvoorbeeld)

Ik wil dit uiteindelijke wellicht allemaal ooit een beetje slim gaan maken, maar vooralsnog met gewone schakelaars en dimmers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14
1 tip vanuit mijn kant: teveel licht kan je dimmen, te weinig licht doe je niets aan.
In mijn hele beneden verdieping heb ik 18 spots maar wel over 90m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:25
Toevallig net klaar met verlaagd plafond, met ook trimless spots. 18 stuks, op 65m2, hier en daar een dubbele naast elkaar. De lampen zelf zijn allemaal philips hue color gu10. Ik wil geen risico met net een verkeerde kleur o.i.d.

Eens met @GeeMoney, te weinig licht, zeker op plekken waar je geen vloerlamp kan plaatsen is echt niet prettig.

Andere tip, maar er geen landingsbaan/grid van. Maar bedenk waar alles komt te staan. Eventueel schilderijen, keukenkastjes etc. Dus goed inlezen in het maken van een lichtplan. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Inverted_World op 05-06-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-09-2023
Hoeveel spotjes plaats ik? Wauw kun je toch zelf wel beoordelen wat wenselijk is en mooi bevonden word?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

b100 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:05:
Hoeveel spotjes plaats ik? Wauw kun je toch zelf wel beoordelen wat wenselijk is en mooi bevonden word?
Hij mag toch wel hulp vragen?
In zo'n topic komen ook tips naar voren die je zelf niet bedacht heb.
Zoals van @Inverted_World zojuist.
Zeg dan gewoon niks als je de vraag stom vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:32
Ik denk aan een lichtplan in dialux uittekenen. Dan kan je simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:51
Die "hoge 450 lumen" vind ik nou niet echt hoog. Mijn ervaring met licht is dat er dagen zijn dat onze 670 lumen spotjes nog te weinig licht geven, subjectief dat realiseer ik me. Ik zou (nu) iets meer of sterkere spotjes nemen dan aanbevolen. Kijk wel naar de verdeling en/of eventueel richtbare spots. Ook het advies van een lichtpunt (of een paar spotjes) in het midden van de kamer sta ik wel achter.

NB: je bent nu bezig, als het een verblijfsruimte wordt moet je misschien ook denken aan een plafondventilator...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-06 20:58

Pazo

Mroaw?

Ik heb op de benedenverdieping 23 spotjes, verdeeld over 4 groepen / dimmers. 1 groep in de keuken, 1 boven de eetkamertafel en 2 in de zithoek / huiskamer. Zo kan je dus ook nog spelen welk gebied je meer belicht.

Overigens nu ook verzien van modules zodat ze gekoppeld zijn met Home Assistant. Je kan ze dus met de hand bedienen, als via HA.
Standaard staan ze op 20% vermogen, wat voor ons een prima sfeerverlichting geeft. Soms aan de eetkamertafel als je ergens mee bezig bent op 30 max 40%, dat geeft al een bak extra licht. Bij 100% lijkt het net dag en doet het pijn aan je ogen :+

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-06 23:45
Mijn vraag

23 stuks op 58m2 met wat variatie in het aantal per meter tussen verkeersgebied,zithoek,en werkruimte. wel deel indirect licht via schijnen op muur.
Een paar meer was prima dimbaar geweest, een paar minder was te weinig licht geweest/te hoge intensiteit.
Nu staat de dimmer meestal meer richting max licht dan max dimmen.
centrale lichtpunten mis ik niet, achteraf waren een paar omhoogschijnende muurlampen wel mooi geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:02
GeeMoney schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:27:
1 tip vanuit mijn kant: teveel licht kan je dimmen, te weinig licht doe je niets aan.
In mijn hele beneden verdieping heb ik 18 spots maar wel over 90m2.
Onzin.
Met een extra uplight vloerlamp in de hoek van de kamer die 5000+ lumen geeft, kun je prima iets aan een tekort aan licht doen.
Aan een overdaad aan gaten in je plafond daarentegen, kun je nadat de stukadoor is langsgeweest niet makkelijk meer iets doen.

Spots plaats je vooral op plaatsen waar je directe verlichting wilt, maar geen hanglampen of plafonnières.
In de keuken boven het aanrecht. En een paar richtspots richting de hoge kastenwand als je die hebt. Hart op hart afstand kun je 80-120 cm aanhouden.
Ook in een verkeersruimte/gedeelte zijn spots een goede verlichting. Ze trekken geen aandacht, hangen niet in de weg en geven toch goed licht.
Boven een eettafel en/of kookeiland is een lamp die naast verlichting ook zorgt voor aankleding en gezelligheid. 4 of 6 spots boven de eettafel geeft vast wel genoeg licht, maar is niet zo gezellig en een kamer is erg kaal als er nergens een mooie hanglamp hangt.

[ Voor 38% gewijzigd door Ivow85 op 06-06-2023 18:42 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14
Ivow85 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Onzin.

Met een extra uplight vloerlamp in de hoek van de kamer die 5000+ lumen geeft, kun je prima iets aan een tekort aan licht doen.

Aan een overdaad aan gaten in je plafond daarentegen, kun je nadat de stukadoor is langsgeweest niet makkelijk meer iets doen.
Ja, je kan ook gewoon 40 tl lampen ophangen.
Wat ik bedoel is natuurlijk als je twijfelt tussen ergens 2 of 3 spots te plaatsen omdat je dus twijfelt of je dan wel genoeg licht zou hebben dan adviseer ik er 3 icm eventueel een dimmer.

Iemand die met spotjes bezig is wilt hoogstens een vloerlamp om sfeer bij te verlichten of een hoek te creëren om een boek te lezen. Primaire (sfeer)verlichting komt dan dus vanuit je spots en dan ga je niet 10 vloerlampen plaatsen. Hanglampen boven een eettafel of kookplaat zijn hier ook extra en staan alleen aan als ik daar dus kook of zit te eten.
Verder allemaal dimbare spots als sfeerverlichting.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 06-06-2023 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Eerlijk? Laat iemand komen voor lichtadvies. Het klinkt heel onzinnig en dat vond ik ook maar we hebben op advies van onze installateur toch iemand laten komen.

We zijn nog nooit zo blij geweest met onze verlichting en de plaatsen waar het zit. Heel effectief, mooie verlichting etc etc. Het is echt het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Inevitable schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:49:
Eerlijk? Laat iemand komen voor lichtadvies. Het klinkt heel onzinnig en dat vond ik ook maar we hebben op advies van onze installateur toch iemand laten komen.

We zijn nog nooit zo blij geweest met onze verlichting en de plaatsen waar het zit. Heel effectief, mooie verlichting etc etc. Het is echt het overwegen waard.
Hoe heb je die persoon gevonden?
Wat was je er voor kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Rzaan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:06:
[...]

Hoe heb je die persoon gevonden?
Wat was je er voor kwijt?
Via mijn installateur. De meneer die ons lichtadvies gaf heeft bij ons een rondje gedaan over binnen- en buitenverlichting en daarna kwam een advies met welke verlichting hij zou toepassen.

Dit hebben we deels gevolgd op smaak (sommige lampen vonden we niet zo mooi) en we waren echt overweldigd door de uitkomst.

Ik weet niet of ik een link mag plaatsen, maar die kan ik je gerust sturen via een PB.

De kosten zijn uiteraard helemaal op basis van je wensen en de grootte van je woning. De kosten voor zijn advies zijn verrekend in het materiaal als je dat afneemt.

[ Voor 12% gewijzigd door Inevitable op 06-06-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb vorige week een vals plafond in mijn dakkapel gemaakt en heb toen de spots gewoon provisorisch opgehangen. Ik twijfelde namelijk ook.

Nu is dat bij een gips plafond wat er al inzit wat lastiger maar alsnog lijkt me dat te doen, met wat creativiteit

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 06-06-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45
Misschien kan je met Dialux verder komen

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Inevitable Op Tweakers mag je alles plaatsen, als het maar geen spam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:56

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn ervaring is dat je het beste af bent met dimbare spotjes. Die kosten nauwelijks meer dan gewone en de dimmer kost ook niet de wereld.

Ik heb in mijn huidige voorkamer (L-vorm van 4 x 5m + 2 x 3m) te veel spotjes geplaatst om zonder dimmer fijn te zitten.
- 3 boven de bank (lange zijde)
- 3 boven de TV (korte zijde tegenocer de bank)
- 2 in de hoek van de L

Spotjes h.o.h. 60cm (vanwege uitlijning op de Agnes platen) en 30cm van de muur af.
Dit zijn de basic dimbare 4,5W spotjes van de Praxis met KaKu dimmer en staan eigenlijk nooit op méér dan 40% helderheid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 27-06 15:07
Ik heb zelf een spotje in een losse plank gemonteerd, lange stekker eraan, en op verschillende plekken tegen de draagstructuur voor het toekomstige plafond gehouden (zowel overdag als 's avonds). Dat geeft je een idee wat je wel en niet fijn vind.

Persoonlijk vind ik dat je met enkel spotjes een 'saaie' klinische ruimte hebt, met donkere hoeken en ongezellig licht; en bij de eerste verplaatsing van een willekeurig meubel ben je enorm beperkt omdat de lampen niet willen meeschuiven. Vroeger had je ook nog het belachelijk hoge verbruik van die veel te felle 50W spotjes.

Thuis heb ik in elke ruimte centraal een hanglamp voorzien (deels op een rail), en daarnaast spotjes die dimbaar zijn (in een ruimte philips sceneswitch, kan met klassieke dimmer in 3 standen dimmen) en andere ruimtes met een shelly dimmer (staat doorgaans niet hoger dan 35%; en bij inschakelen tussen 22u en 5u staat ie op minimum, ideaal om 's nachts niet verblind te worden).

Wat ik ook altijd leuk vind, is dat je 's avonds licht vanaf het raam kan laten komen, dus een ingewerkte LEDstrip met warmwitte LED's boven het raam.

En gebruik geen RGB LED's, na de eerste week *O* roze *O* :+ :+ gebruik je die kleuren nooit meer.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 07-06-2023 12:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou zorgen dat Hue erin past dan kun je dimmen. En als je Hue color neemt heb je een disco.
Wij hebben in de uitbouw van ca 6x3m 6 spotjes, woonkamer 4 (in nisjes) en in de half open keuken 2 spotjes (afvoer afzuigkap). Allemaal met Hue dus het is eenvoudig uitzetten/dimmen met 1 knop als Zone maar ook individueel.

Is wel totaal 100m2.

[ Voor 58% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2023 13:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:45:
Ik zou zorgen dat Hue erin past dan kun je dimmen. En als je Hue color neemt heb je een disco.
Wij hebben in de uitbouw van ca 6x3m 6 spotjes, woonkamer 4 (in nisjes) en in de half open keuken 2 spotjes (afvoer afzuigkap). Allemaal met Hue dus het is eenvoudig uitzetten/dimmen met 1 knop als Zone maar ook individueel.

Is wel totaal 100m2.
Ik ben nog helemaal niet thuis in al die smarthome zaken.
Maar dat kost je toch een godsvermogen als je in al die inbouwspotjes een Hue lampje draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-online
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
ikea tradfri ~7 euro per slimme spot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Ik ben nog helemaal niet thuis in al die smarthome zaken.
Maar dat kost je toch een godsvermogen als je in al die inbouwspotjes een Hue lampje draait?
25 euro per stuk , in de aanbieding iets lager. Vind dat zelf wel acceptabel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:03:
[...]

25 euro per stuk , in de aanbieding iets lager. Vind dat zelf wel acceptabel :P
Ik denk dat ik het dan eerst eens doe met de gewone lampjes, en dan later wel kijk.
Hoeveel lumen / Watt zijn de lampjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 27-06 15:07
Voor 35€ heb je een Shelly dimmer, los van prijs vind ik de werking persoonlijk veel interessanter dan hue (zowel manier van werken, gewoon klassieke drukknop zonder batterijen in zelfde uitzicht als je stopcontacten en ´klassieke´ schakelaars, als dat je vrij een dimbare lamp kan kiezen en vervangen als die stuk is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

yep ^^ :Y
Als je je nu zelf 'opsluit' in een lampenfabrikant ecosysteem dan kom je daar ook niet meer vanaf.
Maak je schakelaar slim ipv elk separaat lampje.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
naftebakje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:22:

En gebruik geen RGB LED's, na de eerste week *O* roze *O* :+ :+ gebruik je die kleuren nooit meer.
Tot je kinderen hebt die het trucje ook leren en dan is het echt feest in huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:02
paQ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:40:
yep ^^ :Y
Als je je nu zelf 'opsluit' in een lampenfabrikant ecosysteem dan kom je daar ook niet meer vanaf.
Maak je schakelaar slim ipv elk separaat lampje.
Deels eens. HUE werkt via Zigbee, en das niet specifiek iets van Sygnify. Zijn genoeg andere fabrikanten die ook Zigbee gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:11
0

Ooit was het leuk, hip en prijzig om spotjes in te bouwen. Dus hoe meer, hoe luxer was toen het devies. Dat is nu voorbij.
Als het om inrichting en verlichting gaat ben ik een grote fan van vertrouwen op de kennis van mensen die weten waarover ze praten.. Een goed interieur of verlichtingsadvies is echt de moeite waard. (En wellicht adviseren ze nog spotjes ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

naftebakje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:29:
Voor 35€ heb je een Shelly dimmer, los van prijs vind ik de werking persoonlijk veel interessanter dan hue (zowel manier van werken, gewoon klassieke drukknop zonder batterijen in zelfde uitzicht als je stopcontacten en ´klassieke´ schakelaars, als dat je vrij een dimbare lamp kan kiezen en vervangen als die stuk is).
Ik heb hue friends schakelaars, die zijn ook geïntegreerd en werken niet op batterijen.

Shelly ken ik verder niet. Maar de 'klassieke' Hue schakelaar met batterijen hoeft niet per se .

Het zal uiteindelijk niet veel uitmaken, alleen is het handig om alles van 1 merk te hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 08-06-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MeTooPV schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:37:
0

Ooit was het leuk, hip en prijzig om spotjes in te bouwen. Dus hoe meer, hoe luxer was toen het devies. Dat is nu voorbij.
Als het om inrichting en verlichting gaat ben ik een grote fan van vertrouwen op de kennis van mensen die weten waarover ze praten.. Een goed interieur of verlichtingsadvies is echt de moeite waard. (En wellicht adviseren ze nog spotjes ook)
Als je het nou gewoon mooi of handig vind, waarom zou ik dan vertrouwen op mensen die zogenaamd weten waarover ze praten?
Is ook veelal marketinggelul om producten te verkopen.
Interieur-advies is geen wetenschap.
Pagina: 1