Pakketje gekocht in NL - verplicht terugsturen naar Polen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02
Bij de webshop van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
heb ik iets gekocht. Gewoon een NL zending lijkt me. Afzender is ook NL. Na aankomst heb ik toch besloten voor een ander type te gaan. Ik wil het product ongeopend retour sturen.

Dat de verzendkosten voor eigen rekening komen lijkt me redelijk.

Nu komt de webshop met een retouradres in Polen. Dat is in plaats van +/- 7 euro al snel het driedubbele. Kan dit zomaar? Dat was mij ook niet duidelijk bij het plaatsen van de bestelling. En als het al wel in de algemene voorwaarden zou staan, dan nog: kan dit zomaar? Want dan kun je als webshop mooi onder het retourrecht uitkomen door gewoon een 'return address' te maken in Polen of nog verder.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 05-06-2023 12:04 . Reden: Naam winkel in mo-tags gezet ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ze zijn er toch wel redelijk duidelijk over dat je geen zaken doet met
Members only:
, maar dat
Members only:
dit uitbesteed aan
Members only:
.

Members only:

Een retour adres in het buitenland lijkt echter gewoon te mogen, je ziet dit tegenwoordig ook bij veel verkopers van Chinese spullen, bedrijf in Nederland, maar retouren direct naar het magazijn van de leverancier in China.

Je ontkomt op die wijze ook niet aan het retourrecht, dat blijft immers in stand, wat wel kan gebeuren is dat mensen minder snel retour sturen vanwege de hogere kosten. Normaal zou ik daar wel redelijk snel (re)actie van bijv. de EU verwachten, aangezien het een drempel kan zijn je recht uit te oefenen, maar dat heb ik bij dit soort situaties nog niet gezien.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 05-06-2023 13:09 . Reden: Naam + links naar webwinkel in mo-tags geplaatst ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Een verkoper moet de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van het herroepingsrecht op een duidelijke en begrijpelijke wijze verstrekken. Er zijn modelinstructies waarvoor geldt dat als de verkoper die verstrekt, dat hij aan zijn informatieplicht heeft voldaan. Deze verkoper heeft de modelinstructies niet overgenomen, dus moeten we de informatie inhoudelijk toetsen. In het bijzonder moeten we kijken of de verkoper de modaliteiten (dat betekent de manier van retourneren / de retourprocedure) duidelijk uitlegt omdat het daar mis lijkt te gaan.

Members only:

De modaliteiten worden onvoldoende beschreven. Er staat niet vermeld naar welk adres producten verstuurd moeten worden. Er staat ook niets over de kosten van retourneren. In het modelformulier kan de verkoper voor wat de kosten betreft kiezen tussen twee alternatieven:
De directe kosten van het terugzenden van de goederen, … EUR [vul het bedrag in] komen voor uw rekening
of
De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor uw rekening. De kosten worden geraamd op een maximum van ongeveer … EUR [vul het bedrag in].
Hieruit blijkt dat het belangrijk is om de kosten te vermelden. Deze verkoper heeft dat nagelaten waardoor een consument geen goede beslissing kan nemen om bij deze winkel te kopen.

Deze informatie moet voor het sluiten van de overeenkomst worden verstrekt (HvJ EU 23 januari 2019, C‑430/17 (Walbusch Walter Busch)). Onderaan de webwinkel staat een link naar "Retourbeleld" (sic). Dat is niet voldoende. De gegevens moeten actief worden verstrekt (HvJ EU 5 juli 2012, nr. C-49/11 (Content Services)). Bij het verkoopproces wordt niet specifiek op het retourbeleid gewezen.

De webwinkel is ook om andere redenen niet goed ingericht. Bij het plaatsen van een bestelling wordt bijvoorbeeld niet duidelijk gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt.

Het gevolg van dit alles is dat je de koopovereenkomst kunt vernietigen. Dan moet de verkoper jou het aankoopbedrag terugbetalen en maar zien hoe zij de tandenborstel weer terug krijgt. In ieder geval hoef je hem niet op eigen kosten op te sturen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
@fopjurist

Waarschijnlijk niet heel relevant meer, gezien de fouten op de site die je al aanstipt, Ik zie echter het retouradres wel staan in die link
Aan: <bedrijf>, Jesionowa, Magnice, 55-040 Wrocław.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dennism schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:34:
@fopjurist

Waarschijnlijk niet heel relevant meer, gezien de fouten op de site die je al aanstipt, Ik zie echter het retouradres wel staan in die link
Ik zie dat adres ook staan, maar dat is het adres op het ontbindingsformulier waar je het formulier naartoe moet sturen. Er staat niet dat je het product ook naar dat adres moet sturen. Indien van toepassing hoort de verkoper trouwens ook zijn e-mailadres op het ontbindingsformulier te vermelden. Het is mij niet duidelijk waarom er geen e-mailadres staat. Er wordt een onnodige horde opgeworpen om de consument ervan te weerhouden de overeenkomst te herroepen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Technisch gezien klopt dit allemaal, maar voor zover ik kon vinden is de verkoper (aan wie dit lijkt te zijn uitbesteed door de fabrikant) in de VS of het VK gevestigd te zijn.

Misschien is de verkoper ook in de EU gevestigd, want dan kan de TS zo nodig ook actie ondernemen, maar anders is terugsturen tegen het hoge tarief misschien toch voordeliger dan de koop vernietigen.

Een alternatief voor de TS zou kunnen zijn om de fabrikant rechtstreeks te benaderen om hierover te overleggen en duidelijk te maken dat het niet duidelijk is dat er wordt gekocht buiten de EU, want de fabrikant heeft een vestiging in Nederland:

Members only:

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1