Hallo,
Ik zit al bijna jaar met een kwestie waarbij ik eigenlijk volledig ben vastgelopen. Ik open dit topic om advies in te winnen over de stappen die ik nog kan nemen en wat mijn eventuele kansen zijn.
Het gaat met name om het feit wie ik aansprakelijk kan stellen.
Ons huis (twee-onder-1-kap) is opgeleverd in juni 2015, wij zijn eigenaar sinds maart 2021.
In maart 2022 ben ik een zoektocht getart naar een zonnepaneleninstallateur. Uiteindelijk een partij gevonden en een overeenkomst gesloten.
Medio juli 2022 zijn er 20 panelen op mijn dak geïnstalleerd. Installatie ging wat rommelig, waarbij men uiteindelijk een volledige werkweek bezig was. Initieel was hier een dag voor gepland.
Ook kwam de installateur met de verkeerde panelen aan en waren bepaalde onderdelen niet op voorraad.
De uiteindelijk oplevering was wat rommelig en er stonden nog wat restpunten open. Deze zouden later nog uitgevoerd worden. Hier staat nog een restbetaling van open van respectievelijk 750 euro.
Schets van situatie:
/f/image/rGMr554XSmT59LcKnOUnMKna.png?f=fotoalbum_large)
Na een periode van droogte (van half juli 2022 tot half september 2022) kregen we half september te maken met de eerste regenbuien. Helaas kreeg ik te kampen met lekkage en liep het water de slaapkamer in. (tussen de kanaalplaten)
Ik heb de zonnepaneleninstallateur gebeld en zij kwamen 2 weken later kijken. Zij zijn dus vanaf dat moment op de hoogte van mijn probleem.
Er zijn een aantal dakpannen werden 'goed gelegd' die niet helemaal lekker op elkaar aansloten. Een week later is men nogmaals 2x geweest om nogmaals te zoeken naar een oorzaak. Ook toen werden er een aantal dakpannen goed gelegd.
Ik dacht dat ik van het probleem af was, totdat ik in december 2022 weer last kreeg van dezelfde lekkage. Inmiddels was dit de situatie in mijn slaapkamer.
Ik heb mijn opstalverzekering ingelicht en zij hebben de herstel van de slaapkamer vergoed. Hier heb ik een offerte voor ingediend van een schildersbedrijf.
:strip_exif()/f/image/HImi7Hl9k91yTEKwR37UcTb6.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens heb ik mijn rechtsbijstand ingelicht en zij kwamen met het advies om een tweetal bouwbedrijven in te schakelen.
Situatie van het dakdeel:
Bij een andere buurman had ik zijn legplan 'afgekeken' en vormt het zich tot 2 blokken van 3.
:strip_exif()/f/image/qAHx7Vs7ZeZE1G77aEkJv4aa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ls0z61KFdzq7yjyixGawfZs.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eerste bouwbedrijf constateerde dat de doorvoerkabel onder de kilgoot gelegd was. Daar zit niet de lekkage, maar toch wordt het afgeraden. De kilgoot staat bovendien nu 'bol,' onder de doorvoer van de YMVK kabel.
:strip_exif()/f/image/uNBsqjyAFONPlPLvEFxbj6Y5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lCc3ELwYO7RlU5Do8pvBJ32U.jpg?f=fotoalbum_large)
Beide bouwbedrijven constateerden dat de lekkage zich onderaan voordoet, op de laatste 1,5 - 2 meter bij de kilgoot. De kilgoot steekt niet ver genoeg onder de pannen, omdat de kilgoot te breed uitloopt. (Als een omgekeerde trechter)
:strip_exif()/f/image/rLIrdE8mTh22L3uq7Tb5DWmQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cnqxgFcoSt85nHrPNJpulIOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de situatie bij andere huizen bekijk, is de kilgoot daar veel smaller of deze is over de volledige lengte gelijk aan elkaar qua afstand. (dakpanafstand)
Een tweetal offertes voor herstel komen uit op 4000 / 5000 euro voor het realiseren van een nieuwe kilgoot. Hier komen dan ook een 75 tal nieuwe dakpannen bij.
Ik heb begrepen dat de kilgoot van mijn achterbuurman een aantal jaar geleden ook omhoog gewaaid is. Dat is toen hersteld. Vanuit zijn verhaal heb ik contact opgenomen met de oorspronkelijke aannemer van het huis.
Zij komen de volgende reactie;
De rechtsbijstand komt met de volgende uitspraak.
Mag je in een kilgoot van rubber lopen?
In hoeverre kan ik nu verhaal halen bij een zonnepaleninstallateur of bij een aannemer van het huis?
De lekkage is gekomen NA het plaatsen van de zonnepanelen, echter is er geen zichtbare schade.
Behalve dat bij bij de rode pijlen de kilgoot onder de pannen weggeschoten is.
/f/image/qmBrG9S4IIwQtvBwfhWAlDlw.png?f=fotoalbum_large)
Een onafhankelijk expert is volgens mij nog één van de opties op dit moment, aangestuurd vanuit mijn rechtsbijstand.
Verder toch wel erg benieuwd of iemand een andere mening heeft over bovenstaand verhaal.
Bij wie ligt de schuld en wie kan ik aansprakelijk stellen?
Mogelijke opties die ik nog heb:
1. Onafhankelijk bouwkundig expert inschakelen + rapport laten opmaken
2. Geschilencommisie SWK (garantiefonds voor nieuwbouw)
3. ?
Alvast bedankt.
Ik zit al bijna jaar met een kwestie waarbij ik eigenlijk volledig ben vastgelopen. Ik open dit topic om advies in te winnen over de stappen die ik nog kan nemen en wat mijn eventuele kansen zijn.
Het gaat met name om het feit wie ik aansprakelijk kan stellen.
Ons huis (twee-onder-1-kap) is opgeleverd in juni 2015, wij zijn eigenaar sinds maart 2021.
In maart 2022 ben ik een zoektocht getart naar een zonnepaneleninstallateur. Uiteindelijk een partij gevonden en een overeenkomst gesloten.
Medio juli 2022 zijn er 20 panelen op mijn dak geïnstalleerd. Installatie ging wat rommelig, waarbij men uiteindelijk een volledige werkweek bezig was. Initieel was hier een dag voor gepland.
Ook kwam de installateur met de verkeerde panelen aan en waren bepaalde onderdelen niet op voorraad.
De uiteindelijk oplevering was wat rommelig en er stonden nog wat restpunten open. Deze zouden later nog uitgevoerd worden. Hier staat nog een restbetaling van open van respectievelijk 750 euro.
Schets van situatie:
/f/image/rGMr554XSmT59LcKnOUnMKna.png?f=fotoalbum_large)
Na een periode van droogte (van half juli 2022 tot half september 2022) kregen we half september te maken met de eerste regenbuien. Helaas kreeg ik te kampen met lekkage en liep het water de slaapkamer in. (tussen de kanaalplaten)
Ik heb de zonnepaneleninstallateur gebeld en zij kwamen 2 weken later kijken. Zij zijn dus vanaf dat moment op de hoogte van mijn probleem.
Er zijn een aantal dakpannen werden 'goed gelegd' die niet helemaal lekker op elkaar aansloten. Een week later is men nogmaals 2x geweest om nogmaals te zoeken naar een oorzaak. Ook toen werden er een aantal dakpannen goed gelegd.
Ik dacht dat ik van het probleem af was, totdat ik in december 2022 weer last kreeg van dezelfde lekkage. Inmiddels was dit de situatie in mijn slaapkamer.
Ik heb mijn opstalverzekering ingelicht en zij hebben de herstel van de slaapkamer vergoed. Hier heb ik een offerte voor ingediend van een schildersbedrijf.
:strip_exif()/f/image/HImi7Hl9k91yTEKwR37UcTb6.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens heb ik mijn rechtsbijstand ingelicht en zij kwamen met het advies om een tweetal bouwbedrijven in te schakelen.
Situatie van het dakdeel:
Bij een andere buurman had ik zijn legplan 'afgekeken' en vormt het zich tot 2 blokken van 3.
:strip_exif()/f/image/qAHx7Vs7ZeZE1G77aEkJv4aa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ls0z61KFdzq7yjyixGawfZs.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eerste bouwbedrijf constateerde dat de doorvoerkabel onder de kilgoot gelegd was. Daar zit niet de lekkage, maar toch wordt het afgeraden. De kilgoot staat bovendien nu 'bol,' onder de doorvoer van de YMVK kabel.
:strip_exif()/f/image/uNBsqjyAFONPlPLvEFxbj6Y5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lCc3ELwYO7RlU5Do8pvBJ32U.jpg?f=fotoalbum_large)
Beide bouwbedrijven constateerden dat de lekkage zich onderaan voordoet, op de laatste 1,5 - 2 meter bij de kilgoot. De kilgoot steekt niet ver genoeg onder de pannen, omdat de kilgoot te breed uitloopt. (Als een omgekeerde trechter)
:strip_exif()/f/image/rLIrdE8mTh22L3uq7Tb5DWmQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cnqxgFcoSt85nHrPNJpulIOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de situatie bij andere huizen bekijk, is de kilgoot daar veel smaller of deze is over de volledige lengte gelijk aan elkaar qua afstand. (dakpanafstand)
Een tweetal offertes voor herstel komen uit op 4000 / 5000 euro voor het realiseren van een nieuwe kilgoot. Hier komen dan ook een 75 tal nieuwe dakpannen bij.
Ik heb begrepen dat de kilgoot van mijn achterbuurman een aantal jaar geleden ook omhoog gewaaid is. Dat is toen hersteld. Vanuit zijn verhaal heb ik contact opgenomen met de oorspronkelijke aannemer van het huis.
Zij komen de volgende reactie;
Uiteindelijk verwijs ik naar mijn achterbuurman en krijg ik weer een reactie.De SWK garantietermijn voor uw woning is beperkt tot 6 jaar en 3 maanden na oplevering.
Aangezien uw woning is opgeleverd in juni 2015 en er, voor zover bij ons bekend, nooit eerder iets is gemeld over uw huidige probleem, lijkt het beroep doen op garantie hier niet aan de orde.
In verband met het voorgaande kunnen wij uw melding niet verder in behandeling nemen.
In deze verwijzen wij naar artikel 1.3.1 en 1.1 van bijgevoegde garantiebepalingen.
Wij vertrouwen erop u naar behoren te hebben geïnformeerd en beschouwen deze melding hiermee voor ons als afgehandeld.
Alleen een ernstig gebrek zou onder de termijn van 10 jaar vallen.U verwijst in onderstaande mail naar uw achterbuurman, maar verwijzen naar nabijgelegen woningen is geen vrijbrief dat werkzaamheden, die in veel gevallen specifiek aan die betreffende woning zijn toe te schrijven, vanzelfsprekend ook bij andere woningen worden uitgevoerd.Zoals ik al eerder heb aangegeven is de garantietermijn verlopen en ondernemen wij in deze geen verdere actie.
De rechtsbijstand komt met de volgende uitspraak.
Uit mijn VvE tijd heb ik een bouwkundige gesproken en die gaf aan. "Prima dat ze in je kilgoot lopen, maar ze moeten geen lekkage veroorzaken."Uw kwestie
In 2021 heeft u uw huidige woning gekocht van de familie X. De familie X heeft de woning in 2015 opgeleverd gekregen van [naam aannemer.]
Bij de koop van de woning heeft u alle lopende garanties overgenomen. De garantievoorwaarden van SWK zijn daarom van toepassing op de koopovereenkomst. In artikel 1 van de SWK-voorwaarden staan de garantietermijnen voor gebreken. In artikel 1.2. kunt u lezen dat er een garantie van 10 jaar geldt bij ernstige gebreken. Er is sprake van een ernstig gebrek als het de hechtheid van de constructie of een wezenlijk onderdeel daarvan aantast of in gevaar brengt. U heeft uw klacht reeds bij Dura Vermeer ingediend. Dura Vermeer heeft uw klacht beoordeeld en helaas afgewezen op grond van die voorwaarden. U heeft inmiddels twee bedrijven ingeschakeld om een herstelofferte op te stellen waarin tevens de mogelijke oorzaak van het gebrek in beschreven staat. Het laatste bedrijf heeft geconstateerd dat de kilgoot te groot uitloopt aan de onderzijde. U heeft mij gevraagd wat uw rechten zijn.
Hoe zit het juridisch?
Er zijn drie partijen die mogelijk aansprakelijk zijn voor uw schade: de zonnepanelenleverancier, de verkopers van uw woning en de projectbouwaannemer (Dura Vermeer). Ik heb de kwestie bestudeerd en ben tot de volgende conclusies gekomen.
Zonnepanelenleverancier
Op dit moment is er helaas onvoldoende informatie beschikbaar om de zonnepanelenleverancier aan te kunnen spreken. Tijdens ons laatste telefoongesprek hebben wij ook besloten om de zonnepanelenleverancier buiten beschouwing te laten, omdat de oorzaak van de lekkage waarschijnlijk bij de kilgoot ligt.
De verkoper(s) van uw woning
De verkopers kunnen aansprakelijk zijn als u uw woning niet normaal kunt gebruiken door het gebrek en/of de verkoper wist van het gebrek, maar het niet aan u meldde. In uw zaak kan dat lastig zijn, omdat u al twee jaar geen last hebt gehad van een lekkage als gevolg van de kilgoot. Dit kan erop duiden dat het gebrek niet het normale gebruik van de woning in de weg staat. Is dit wel het geval? Dan ligt het op uw weg om dit aan te tonen door middel van een expertiserapport. De hersteloffertes zijn helaas niet voldoende om als bewijs aangemerkt te worden. De bedrijven die de hersteloffertes hebben uitgebracht, hebben er ook een commercieel belang bij. Daarnaast zijn er allerlei andere factoren die van belang kunnen zijn, namelijk: welke regels waren van toepassing t.a.v. daken in het jaar 2015? Voldeed de kilgoot toen wel aan het Bouwbesluit? Verder is het natuurlijk van groot belang om te weten of dit gebrek daadwerkelijk het normale gebruik van de woning in de weg staat. Dit moeten wij immers kunnen aantonen als wij de verkopers met succes aansprakelijk willen stellen. Als wij de verkopers wél met succes aansprakelijk kunnen stellen, moet er bij het vaststellen van de herstelkosten rekening worden gehouden met de aftrek ‘nieuw voor oud’. Dit houdt in dat de verkopers niet een hele nieuwe kilgoot hoeven te betalen als de kilgoot al 8 jaar oud is (juni 2015). Al met al kan alleen een deskundige hier een uitspraak doen.
Stelt u voor dat wij de verkopers wel aansprakelijk gaan stellen. Dan is de kans groot dat zij u doorverwijzen naar Dura Vermeer zodat u een beroep kunt doen op uw garantie. Dit heeft u echter al gedaan en Dura Vermeer heeft uw klacht afgewezen.
Hoe nu verder?
Op dit moment ontbreekt feitelijke informatie in uw dossier. U zou best een vordering kunnen hebben tegen een van de hiervoor genoemde partijen, maar de feiten die u heeft verstrekt zijn helaas niet voldoende om tot een juridische beoordeling te komen. In dat geval zal een rechter dit ook niet kunnen doen. Als u er toch voor kiest om een deskundigenonderzoek te laten uitvoeren, zult u de kosten van het onderzoek en het rapport eerst voor moeten schieten. Als uit het rapport blijkt dat wij 1 van bovengenoemde partijen met succes in rechte kunnen betrekken, krijgt u de kosten weer terug van Univé. Voor meer informatie verwijs ik u naar de bijlage.
Eerlijk gezegd vraag ik mij af of het verstandig is om een onderzoek te laten uitvoeren. Zeker omdat een deskundigenonderzoek hoge kosten met zich mee kan brengen en ik nu niet kan voorspellen of uw zaak juridisch haalbaar is. Ik stel voor dat wij de kosten en de baten met elkaar bespreken. Dan kunt u erover nadenken en een beslissing nemen.
Mag je in een kilgoot van rubber lopen?
In hoeverre kan ik nu verhaal halen bij een zonnepaleninstallateur of bij een aannemer van het huis?
De lekkage is gekomen NA het plaatsen van de zonnepanelen, echter is er geen zichtbare schade.
Behalve dat bij bij de rode pijlen de kilgoot onder de pannen weggeschoten is.
/f/image/qmBrG9S4IIwQtvBwfhWAlDlw.png?f=fotoalbum_large)
Een onafhankelijk expert is volgens mij nog één van de opties op dit moment, aangestuurd vanuit mijn rechtsbijstand.
Verder toch wel erg benieuwd of iemand een andere mening heeft over bovenstaand verhaal.
Bij wie ligt de schuld en wie kan ik aansprakelijk stellen?
Mogelijke opties die ik nog heb:
1. Onafhankelijk bouwkundig expert inschakelen + rapport laten opmaken
2. Geschilencommisie SWK (garantiefonds voor nieuwbouw)
3. ?
Alvast bedankt.