Hallo allemaal,
Wij hebben een jaren 50 huis gekocht waar sinds de 70s niks meer aan is gedaan. Omdat toch alles moest gebeuren hebben we direct het huis volledig geisoleerd volgens moderne standaarden. Volgens de warmteverliesberekening hebben we 3.7kW nodig om het huis op temperatuur te houden.
We gaan nu hetvolgende doen:
-Begane grond: Vloerverwarming
-Ventilatiesysteem D met WTW in het hele huis. (Buva ecostream 350)
-Kanaalverwarmer/koeler in het ventilatiesysteem om de bovenverdieping evt bij te verwarmen en in de zomer het huis koeler te kunnen houden. (module is door leverancier geconfigureerd voor ons huis)
-Warmtepomp: mijn oog valt momenteel op de Panasonic KIT-MDC05J3E5-W (wil graag een monobloc zodat ik deze zelf kan installeren, ik mag geen split units installeren namelijk)
-Tapwaterboiler 120L op zolder houden we.
Wat ik graag wil:
Het aanvoerwater van de boiler door een spiraal van het buffervat laten lopen om dit voor te verwarmen.
In de zomer koelen en in de winter verwarmen.
De temperatuur in de kanaalverwarmer/koeler kan sneller wisselen dan die van de vloerverwarming ivm parket.
Wat ik erg belangrijk vind is dat ik niet de warmtepomp met één app of scherm aanstuur, de wtw met een andere en de kanaalkoeler/verwarmer weer met een andere. Vind het wel leuk om wat te knutselen met arduinos enzo dus dat is altijd een optie.
Hoe kan ik dit het beste aansluiten?
Waar ik over twijfel:
In onze kelder past een liggend buffervat, dit lijkt me niet optimaal qua werking. Hoe denken jullie daar over?
Kan ik de warmtepomp bij de schuur zetten en het buffervat er in? (daar kan een staande) Dit ligt zo'n 6 meter van de kelder af waar hoe dan ook de verdeler voor de vloerverwarming (en kanaalverwarmer/koeler?)
De standaard invultekst:
Historisch gasverbruik: Onbekend, net gekocht.
- 1 kanaalverwarmer/koeler, totale afgifte bij 38 graden 1,32 kW, waterinhoud in totaal 0,55 liter
- 100 liter nodig (mijn schatting, zijn jullie het hier mee eens?)
- DWTW aanwezig?: Nee
Hoor graag of jullie ideeën hebben van hoe ik dit het beste kan aansluiten!
Wij hebben een jaren 50 huis gekocht waar sinds de 70s niks meer aan is gedaan. Omdat toch alles moest gebeuren hebben we direct het huis volledig geisoleerd volgens moderne standaarden. Volgens de warmteverliesberekening hebben we 3.7kW nodig om het huis op temperatuur te houden.
We gaan nu hetvolgende doen:
-Begane grond: Vloerverwarming
-Ventilatiesysteem D met WTW in het hele huis. (Buva ecostream 350)
-Kanaalverwarmer/koeler in het ventilatiesysteem om de bovenverdieping evt bij te verwarmen en in de zomer het huis koeler te kunnen houden. (module is door leverancier geconfigureerd voor ons huis)
-Warmtepomp: mijn oog valt momenteel op de Panasonic KIT-MDC05J3E5-W (wil graag een monobloc zodat ik deze zelf kan installeren, ik mag geen split units installeren namelijk)
-Tapwaterboiler 120L op zolder houden we.
Wat ik graag wil:
Het aanvoerwater van de boiler door een spiraal van het buffervat laten lopen om dit voor te verwarmen.
In de zomer koelen en in de winter verwarmen.
De temperatuur in de kanaalverwarmer/koeler kan sneller wisselen dan die van de vloerverwarming ivm parket.
Wat ik erg belangrijk vind is dat ik niet de warmtepomp met één app of scherm aanstuur, de wtw met een andere en de kanaalkoeler/verwarmer weer met een andere. Vind het wel leuk om wat te knutselen met arduinos enzo dus dat is altijd een optie.
Hoe kan ik dit het beste aansluiten?
Waar ik over twijfel:
In onze kelder past een liggend buffervat, dit lijkt me niet optimaal qua werking. Hoe denken jullie daar over?
Kan ik de warmtepomp bij de schuur zetten en het buffervat er in? (daar kan een staande) Dit ligt zo'n 6 meter van de kelder af waar hoe dan ook de verdeler voor de vloerverwarming (en kanaalverwarmer/koeler?)
De standaard invultekst:
Historisch gasverbruik: Onbekend, net gekocht.
Afgiftesysteem:
- 45 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open- 1 kanaalverwarmer/koeler, totale afgifte bij 38 graden 1,32 kW, waterinhoud in totaal 0,55 liter
SWW:
- plek voor boiler: 100L in kelder, onbeperkt in schuur- 100 liter nodig (mijn schatting, zijn jullie het hier mee eens?)
- DWTW aanwezig?: Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: zuinig, stil, milieuvriendelijk ,verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design, goedkoopWie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteedHoor graag of jullie ideeën hebben van hoe ik dit het beste kan aansluiten!