Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07 09:32
Goedemorgen allemaal,

Volgende maand wil ik mij gaan focussen op autofotografie (rolling shots en vooral still shots).

Gisteren heb ik talloze filmpjes gekeken en reviews gelezen, maar ik kom er helaas niet uit.

Het enige wat voor mij belangrijk is, is dat het compact en licht moet zijn. Groot lens aanbod zou uiteraard ook fijn zijn :)

Video's maken doe ik niet.

In het verleden heb ik al een aantal DSLR-camera's gehad, zoals de Nikon D3500 en Sony A200, maar daar heb ik niet veel mee gedaan vanwege de grootte en het gewicht.

Eigenlijk ben ik nog een beginnende fotograaf, dus een fullframe-sensor is zeker niet nodig.

Graag ontvang ik jullie tips, tricks en advies :)

Camera's waartussen ik twijfel:

Canon M50 Mark II

Olympus OM-D E-M10 Mark IV

[ Voor 4% gewijzigd door Knamix op 05-06-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Lastige keuze. Voor Olympus zijn heel veel lenzen op de markt, zowel van Olympus zelf als Panasonic en nog vele andere partijen. Wisselend van goedkoop en redelijk van kwaliteit tot duur en uitmuntend.

De M serie van Canon zou ik zelf nooit kiezen. Dat is een dood spoor, er komen nooit meer nieuwe EF-M bodies en lenzen uit. Sowieso zijn er weinig native EF-M lenzen, al passen EF(-S) er wel met adapter er op.

Ik zou dan eerder naar een van de nieuwe EOS R modellen kijken met een crop sensor. Ook al zijn er nog niet extreem veel R-S lenzen, dat aanbod groeit wel en je kunt ook nog steeds EF(-S) mount lenzen er met adapter op zetten. EF(-S) lenzen zijn er ook van vele andere partijen (Tamron, Sigma, Tokina, ....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
PageFault schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:49:
Lastige keuze. Voor Olympus zijn heel veel lenzen op de markt, zowel van Olympus zelf als Panasonic en nog vele andere partijen. Wisselend van goedkoop en redelijk van kwaliteit tot duur en uitmuntend.

De M serie van Canon zou ik zelf nooit kiezen. Dat is een dood spoor, er komen nooit meer nieuwe EF-M bodies en lenzen uit. Sowieso zijn er weinig native EF-M lenzen, al passen EF(-S) er wel met adapter er op.

Ik zou dan eerder naar een van de nieuwe EOS R modellen kijken met een crop sensor. Ook al zijn er nog niet extreem veel R-S lenzen, dat aanbod groeit wel en je kunt ook nog steeds EF(-S) mount lenzen er met adapter op zetten. EF(-S) lenzen zijn er ook van vele andere partijen (Tamron, Sigma, Tokina, ....).
Ik ga het als occasion aanschaffen, dus een R50 bijvoorbeeld valt voor mij helaas af omdat die nog te nieuw is.

Zijn er wellicht nog andere camera's die je zelf aan kan raden? Ik neig nu dan idd meer naar een Olympus, maar ik heb zelf bijna geen ervaring met micro four third sensoren (crop sensor is bijvoorbeeld 1.5/1.6x wat je moet bij rekenen bij een lens. 50mm is dan meer richting 85mm dan 50mm bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Knamix schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Ik ga het als occasion aanschaffen, dus een R50 bijvoorbeeld valt voor mij helaas af omdat die nog te nieuw is.

Zijn er wellicht nog andere camera's die je zelf aan kan raden? Ik neig nu dan idd meer naar een Olympus, maar ik heb zelf bijna geen ervaring met micro four third sensoren (crop sensor is bijvoorbeeld 1.5/1.6x wat je moet bij rekenen bij een lens. 50mm is dan meer richting 85mm dan 50mm bijvoorbeeld)
Ik ben zelf van de grote sensoren, maar heb ik mijn crop tijd ook meer dan zat goede foto's over gehouden en ik zie ook meer dan zat prachtige platen uit een Olympus.

Tov het mirrorless geweld met zowel crop als full frame sensoren, vind ik de Panasonic en Olympus camera's niet compact genoeg om interessant te zijn. Ook qua prijs is het geen vooruitgang. Ikzelf zou dus altijd een camera uit de andere kampen kopen, maar dat is mijn mening/ding.

Wanneer je een M50 (II) koopt en bijv. EF-M lenzen (even afgezien dat daar er heel erg weinig van zijn), dan zit je mogelijk in de toekomst wel weer te klooien omdat je dan weer helemaal over moet.

Wat is je budget eigenlijk en wil je ook van grote afstand foto's maken van racende auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
-

[ Voor 101% gewijzigd door Knamix op 05-06-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
PageFault schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Ik ben zelf van de grote sensoren, maar heb ik mijn crop tijd ook meer dan zat goede foto's over gehouden en ik zie ook meer dan zat prachtige platen uit een Olympus.

Tov het mirrorless geweld met zowel crop als full frame sensoren, vind ik de Panasonic en Olympus camera's niet compact genoeg om interessant te zijn. Ook qua prijs is het geen vooruitgang. Ikzelf zou dus altijd een camera uit de andere kampen kopen, maar dat is mijn mening/ding.

Wanneer je een M50 (II) koopt en bijv. EF-M lenzen (even afgezien dat daar er heel erg weinig van zijn), dan zit je mogelijk in de toekomst wel weer te klooien omdat je dan weer helemaal over moet.

Wat is je budget eigenlijk en wil je ook van grote afstand foto's maken van racende auto's?
Budget zal rond de 500 zijn met kit lens (occasion).

Mijn budget kan ik wel rekken als het een grote stap, maar ik wil eerst "oefenen" voordat ik er serieus geld aan uit ga geven.

Foto's van racende auto's ga ik niet snel doen (als je circuit bedoel).

Voornamelijk rolling shots en still shots (misschien nog nacht foto's, maar verwacht ik niet).

Edit: ik zie nu ook nog de Sony A6000/6300 voor een schappelijke prijs. Lees wel wat over hitteproblemen, maar ik ga geen video's schieten.

Zou dit wellicht een optie kunnrn zijn of is het al flink verouderd?

[ Voor 8% gewijzigd door Knamix op 05-06-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Knamix schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Budget zal rond de 500 zijn met kit lens (occasion).

Mijn budget kan ik wel rekken als het een grote stap, maar ik wil eerst "oefenen" voordat ik er serieus geld aan uit ga geven.

Foto's van racende auto's ga ik niet snel doen (als je circuit bedoel).

Voornamelijk rolling shots en still shots (misschien nog nacht foto's, maar verwacht ik niet).

Edit: ik zie nu ook nog de Sony A6000/6300 voor een schappelijke prijs. Lees wel wat over hitteproblemen, maar ik ga geen video's schieten.

Zou dit wellicht een optie kunnrn zijn of is het al flink verouderd?
Okay, ja met dat budget zal het zeker occassion worden. De Sony serie kan zeker, al is een A6000 echt wel heel oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-07 09:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Allereerst is het niet zo dat een grotere sensor professioneler is. In alle maten zijn er goedkope/dure en beperkte/uitgebreide modellen beschikbaar.

Hoeveel afstand heb je tot je onderwerp en hoe wil je het in beeld brengen? Heb je wel een camera met losse lenzen nodig?

Misschien kun je als begin kijken naar een mooie tweedehands bridgecamera van sony, canon of panasonic.
Dan heb je voor relatief weinig geld veel mogelijkheden en een groot zoombereik om te testen wat je nodig hebt. Daarnaast heb je voor dat geld dan een relatief goede en lichrsterke lens.

Je kunt kijken naar de canon g-serie, sony rx10(0) of panasonic fz-serie. Misschien kom je daar al een heel eind mee.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
DirtyBird schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:23:
Allereerst is het niet zo dat een grotere sensor professioneler is. In alle maten zijn er goedkope/dure en beperkte/uitgebreide modellen beschikbaar.

Hoeveel afstand heb je tot je onderwerp en hoe wil je het in beeld brengen? Heb je wel een camera met losse lenzen nodig?

Misschien kun je als begin kijken naar een mooie tweedehands bridgecamera van sony, canon of panasonic.
Dan heb je voor relatief weinig geld veel mogelijkheden en een groot zoombereik om te testen wat je nodig hebt. Daarnaast heb je voor dat geld dan een relatief goede en lichrsterke lens.

Je kunt kijken naar de canon g-serie, sony rx10(0) of panasonic fz-serie. Misschien kom je daar al een heel eind mee.
Bedankt voor je reactie, maar ik ga geen camera kopen met een vaste lens.

Heb al enige ervaring met een dslr, maar vanwege het gewicht niet vaak meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
PageFault schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Okay, ja met dat budget zal het zeker occassion worden. De Sony serie kan zeker, al is een A6000 echt wel heel oud.
Gisteren de hele avond reviews gelezen en ik kom niet echt verder dan de Canon M50 mark II...

Ik zie dat er een adapter beschikbaar is om het om te zetten naar een EF mount waardoor de keus in lenzen wat groter wordt. Zitten hier nog nadelen aan of zou dit dan een goede oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Knamix schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Gisteren de hele avond reviews gelezen en ik kom niet echt verder dan de Canon M50 mark II...

Ik zie dat er een adapter beschikbaar is om het om te zetten naar een EF mount waardoor de keus in lenzen wat groter wordt. Zitten hier nog nadelen aan of zou dit dan een goede oplossing zijn?
Het is een goede camera, absoluut. Voor met adapter: EF(-S) lenzen van Canon en derde partijen zijn er massa's in omloop en ik vermoed dat ze de komende jaren nog wel gemaakt worden, al zullen er geen nieuwe meer uitkomen.

Het M platform is een dood spoor, maar wellicht kun je dan in de toekomst overstappen naar de EOS R reeks, waar weer een adapter voor is voor EF(-S) lenzen die je dan mogelijk nu op je M50 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-07 19:49
Ik heb zelf de m50 mark 1 en ik kan bevestigen dat het echt een super compacte camera is, met de kitlens (15-45) kan ik hem gewoon in de zak van m'n winterjas doen. Qua beeldkwaliteit is het prima, ik ben ook beginnend hobby fotograaf dus daar valt de meeste vooruitgang te boeken :P. Maar zoals gezegd is de m-lijn wel gestopt qua ontwikkeling. Met de efm-ef adapter kun je natuurlijk meerdere lenzen gebruiken, maar dan wordt de gehele combinatie wel een stuk groter. In dat opzicht zou de om-d 10 wellicht beter zijn gezien die zonder adapter een hele range van lenzen heeft van instap to pro-kwaliteit.
Is een tweedehands nikon Z50 nog een optie? Staan er wel een aantal op marktplaats en qua lens aanbod komen daar wel lenzen bij. Op dpreview kun je de kwaliteit van de sensor vergelijken, laat je niet misleiden door de iets lagere resolutie, persoonlijk vind ik de Z50 betere resultaten geven dan de m50 https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z50-review/5
Als ik het me goed herinner is het niet mogelijk om efm lenzen te gebruiken op het eos-r systeem, de flange-sensor afstand is kleiner bij de efm dus er is geen ruimte voor een adapter. Mocht je ooit nog een nieuw canon willen is dat wel een nadeel, ef lenzen werken wel op de eos-r lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
Knamix schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat je goed zit met een M50 Mark II hoor. Ik heb hem zelf ook :P In mijn geval had ik al een paar lenzen van Canon omdat ik van een oude DSLR over ben gestapt. Daarom heb ik alleen een body genomen en een EF-(S) adapter (van Viltrox, want die is een stuk goedkoper en er zit toch geen glas in) en koop ik bewust alleen 2dehands EF(-S) lenzen. Die zouden later ook op een R mount moeten kunnen en zo kan ik vrij goedkoop lekker mijn hobby onderhouden. Ik ben in ieder geval zeer tevreden. Sure, M-mount is dood, maar deze cam biedt best veel features voor relatief weinig geld :)

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-07 09:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Knamix schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar ik ga geen camera kopen met een vaste lens.

Heb al enige ervaring met een dslr, maar vanwege het gewicht niet vaak meegenomen.
Wil je dit verder onderbouwen?

Ik krijg het idee dat je vooral goedkeuring zoekt voor de M50 en daar is opzich niks mis mee, maar dan moet je vraagstelling misschien anders.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
DirtyBird schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:28:
[...]

Wil je dit verder onderbouwen?

Ik krijg het idee dat je vooral goedkeuring zoekt voor de M50 en daar is opzich niks mis mee, maar dan moet je vraagstelling misschien anders.
Zeker niet hoor, maar ik wil graag een camera aanschaffen waarmee ik "meer" kan. Met een vaste lens (zoals een compact camera) ben ik beperkter dan een dslr of mirrorless camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Update:

Knoop doorgehakt en een nieuwe A6100 gekocht met de kitlens 16-55 voor 689 bij cameraNU. Koopje lijkt mij :)
Pagina: 1