Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 13:57
Dag tweakers,

Sinds een paar weken heeft mijn vrouw last van een abnormaal hoog dataverbruik op haar pixel 6a. Zowel haar totaaloverzicht op haar telefoon als in de app van HN geeft aan dat er in een week tijd 4,5 gb is verbruikt, maar kijken we bij de specificatie, dan telt het geheel maar op tot minder dan 1,5 gb. Ook geeft een ander overzicht van HN aan dat er reeds 1 gb gebruikt is, en niet de 4,5 gb (zie foto's).

De mensen van Hollands Nieuwe zijn niet bijster intelligent/behulpzaam, dus daar schieten we weinig mee op. Voor wat betreft instellingen: bij iedere app staat datagebruik op de achtergrond uit. De playstore kan niet updaten over mobiel netwerk, spotify staat op lage kwaliteit etc. Wat zien we over het hoofd?

Alvast dank voor jullie wijsheid 8)

De foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBk7GXVhyaBGyH7TwcOBblH0ngk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIAjVZcJqcPVccE3E8czTgOG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHyD2REFIg5vS7QFDF0w6SylPzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hl4BHzArHj7GrulgznV71Ejx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqtdoGoPZIV6Lq6_ihxsjl2YuMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sETyLmVV8V1IEBra9tW1dtxG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOGx8ob0vVXkwhsJaIDRAac-4nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1MJWonjMdtg9LADd7rBc86l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door Benjamin1987 op 05-06-2023 10:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

Ik zou om te beginnen dat telefoonnummer even uit de screenshots knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1987
Reinier schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:18:
Ik zou om te beginnen dat telefoonnummer even uit de screenshots knippen.
Scherp.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Wat kun je nog instellen aan het overzicht Gebruik van mobiele data? Als je op het config-wieltje drukt? Ik heb dat knopje niet. Misschien zijn er (systeem)apps die standaard niet getoond worden? Hotspotgebruik?

Kijken de twee screenshots van HN wel naar exact dezelfde periode? Wat zie je als je op de oranje knop VERBRUIKSDETAILS klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
Reinier schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:23:
Wat kun je nog instellen aan het overzicht Gebruik van mobiele data? Als je op het config-wieltje drukt? Ik heb dat knopje niet. Misschien zijn er (systeem)apps die standaard niet getoond worden? Hotspotgebruik?

Kijken de twee screenshots van HN wel naar exact dezelfde periode? Wat zie je als je op de oranje knop VERBRUIKSDETAILS klikt?
Niets bijzonders helaas en zo ver het datagebruik betreft staat alles uit. Hotspot en dergelijke ook. De specificatie van HN is ook niet bijster behulpzaam: geeft per dag enkel aan hoeveel mb er gebruikt is. Zoals op 31-5 er ineens 2 gb weg is. Het gaat om exact dezelfde periode, zowel op de screenshots van HN als van de telefoon.

HN zegt dat er soms na 7 dagen gebruik pas wordt afgeschreven omdat een datasessie zo lang kan lopen, maar dit verklaart in de praktijk helemaal niks. Want zetten we de periode op de telefoon zo dat een week eerder er ook bij staat, dan klopt het nog steeds van geen kant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heeft het niet met de afronding per sessie te maken?

Zie jongerenchaos in "[HollandsNieuwe] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
Bizar inderdaad. Ik betwijfel echter of het de oorzaak is want waarom is dit in de afgelopen 2 jaar nooit eerder voorgekomen? 3 gig op 4,5 gig verbruik lijkt me ook wat fors om toe te schrijven aan deze, klantonvriendelijke, werkwijze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Benjamin1987 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Bizar inderdaad. Ik betwijfel echter of het de oorzaak is want waarom is dit in de afgelopen 2 jaar nooit eerder voorgekomen? 3 gig op 4,5 gig verbruik lijkt me ook wat fors om toe te schrijven aan deze, klantonvriendelijke, werkwijze...
Ik heb even verder zitten lezen in dat topic en het lijkt erop dat er nu naar 10Kb wordt afgerond, een stuk minder dus.

Geen idee of het de oorzaak is bij jouw probleem, dan zou er dus een app de hele tijd sessies moeten sluiten wat die voorheen niet deed.

Kan je het probleem niet isoleren per dag en dan per app? Dus bijvoorbeeld een dag geen Spotify gebruiken en zo verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
Wolly schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Ik heb even verder zitten lezen in dat topic en het lijkt erop dat er nu naar 10Kb wordt afgerond, een stuk minder dus.

Geen idee of het de oorzaak is bij jouw probleem, dan zou er dus een app de hele tijd sessies moeten sluiten wat die voorheen niet deed.

Kan je het probleem niet isoleren per dag en dan per app? Dus bijvoorbeeld een dag geen Spotify gebruiken en zo verder?
Bedankt voor je reply! 10 kb is aanzienlijk beter en dat betekent dat het niet het probleem is inderdaad. Apps isoleren zou kunnen inderdaad. Maar dat zou betekenen dat de weergave van het verbruik per app sws niet klopt. Daarnaast gaat het om veel apps die dat zou lang duren... Maar ik ga het even voorstellen iig. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hele willekeurige gok, maar heeft ze toevallig TikTok, Facebook, of een andere app die bekend staat om het constant volgen van gebruikers geïnstalleerd?

Ik heb een tijdje geleden in een maand tijd 10GB aan data verbruikt door TikTok (die ik letterlijk maar 1x heb geopend toen ik met wifi verbonden was, daarna 10GB aan achtergrondverbruik), en in het verleden iets vergelijkbaars gehad met Facebook.

Om te beginnen dus sowieso een goed idee om achtergrondverbruik standaard uit te schakelen en alleen in te schakelen voor apps die het daadwerkelijk nodig hebben (zo goed als geen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Oon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
Hele willekeurige gok, maar heeft ze toevallig TikTok, Facebook, of een andere app die bekend staat om het constant volgen van gebruikers geïnstalleerd?
Dat zou dan, lijkt me, zichtbaar geweest moeten zijn in de overzichten van het dataverbruik per app?
Om te beginnen dus sowieso een goed idee om achtergrondverbruik standaard uit te schakelen en alleen in te schakelen voor apps die het daadwerkelijk nodig hebben (zo goed als geen).
Benjamin1987 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:15:
Voor wat betreft instellingen: bij iedere app staat datagebruik op de achtergrond uit.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Even voor de zekerheid:

Kijk ook even van welke datum tot welke datum je bundel loopt. Ik denk in je screenshots te zien dat dit van de 25e t/m de 24e is? Maar als daar verschil in zit tussen je tel en je abo dan kan dat ook een probleem zijn.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
Mattie112 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:40:
Even voor de zekerheid:

Kijk ook even van welke datum tot welke datum je bundel loopt. Ik denk in je screenshots te zien dat dit van de 25e t/m de 24e is? Maar als daar verschil in zit tussen je tel en je abo dan kan dat ook een probleem zijn.
De periodes zijn exact gelijk.

EDIT: na het openen van de ontwikkelaarsopties kwamen we erachter dat de optie 'Mobiele data altijd actief' aan stond. Geen idee of dit het probleem was, maar voor de zekerheid hebben we het nu uitgezet.

[ Voor 20% gewijzigd door Benjamin1987 op 07-06-2023 15:29 ]

Pagina: 1