Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Ok, wij gaan van het gas af :) En daar heb ik vrij veel vragen over. Door de bomen op dit mooie forum zie ik het letterlijke bos niet meer en installateurs praten vooral voor zichzelf, dus ik wil het graag zelf uitzoeken.

Overzicht van het huis:
  • Bouwjaar 1955, vrijstaand.
  • 22 zonnepanelen, 8030 Wp.
  • 3 fase aansluiting.
  • Begane grond 48m2, 1e verdieping 42m
Isolatie:
  • Begane grond: overal nieuw HR++ glas. De helft geïsoleerd met 14cm PIR, de andere helft met het broodjessysteem van WBI met een RC van 5.1 (die dikke EPS blokken).
  • 1e verdieping: Overal nieuw HR++ of HR+++ glas. Dakkapel 14cm PIR, rest van het dak 0-cm. Dit gaan we in Augustus aanpakken.
  • Spouwmuur: er is een spouw aanwezig van 5-6 cm. Deze wordt nog gevuld. De spouw is leeg en schoon.
Verwarming:
  • Begane grond: vloerverwarming, h-o-h van 10cm. 5 zones, in het totaal dus 48m2. In principe staat ze alle 5 altijd aan. De vloerverwarming aanvoer temp komt nu niet boven de 38 graden, dus dat is perfect lijkt me. Opbouw vloer: broodjes-systeem WBI (liggers + RC5.1 blokken), 5cm beton boven de liggers, vloerverwarming op plastic matten, zandcement dekvloer van 5 cm en daarop tegels.
  • 1e verdieping: Nieuwe radiatoren 3x. Maar hier komt ook een airco, dus dat kunnen we redelijk negeren. Wat deze radiatoren doen met een aanvoer temperatuur van 45 graden weet ik niet.
  • We hebben 2x een regendouche die we tegelijkertijd willen gebruiken. Ga uit van 6 liter per douchekop per minuut. Dit zal ik nog eens nameten. DWTW is niet aanwezig.
Gas verbruik:
  • Douchen: ongeveer 0.5-0.6 kuub per dag met 2 personen.
  • Verwarmen: onbekend, we stoken altijd bij met de openhaard en daarom staat de thermostaat ook op 17 graden. We hebben deze ooit een keer een dag op 21 gezet en toen zaten we op de 10 kuub gas verbruik alleen voor de beneden verdieping. Dat kan ik niet verklaren. Huidige ketel is een CW6 ketel met comfort stand uit.
De meest logische stap is een water/ water of lucht/ water warmtepomp.
Het liefste heb ik een W/W warmtepomp, maar hoewel wij aan het water wonen (wat qua warmtepomp nog erg in de kinderschoenen staat), is een bron boren niet financieel rendabel. Het zal dus een L/W-warmtepomp worden. Deze zal in de schuur komen te staan.
Een aantal vragen hieromtrent:
  • Hoe kom ik aan het vermogen van de warmtepomp aangezien ik de historische gas-data niet heb.
  • Ik zat zelf aan een 300 liter SWW vat te denken, is dit voldoende?
  • Ik de FAQ stond wat over het douchen hiermee wat ik niet helemaal snapte. Heb ik nog extra hardware nodig om met het water uit het SWW vat te douchen? Kan ik die straffeloos op 45 graden instellen?
  • Het SWW vat en de warmtepomp komen in de geïsoleerde schuur te staan, de afstand tussen huis en de schuur is maximaal 20 meter. Welke leidingen kan ik hiervoor in de grond gebruiken en welke diameter moeten deze zijn? Ik zat zelf te denken aan 25mm voor al het SWW water, en 20mm voor de rest. https://pvcvoordeel.nl/up...geisoleerd-isolatie-6-mm/ . Ik wilde deze gebruiken en dan allemaal apart in een mantelbuis leggen. Kan dit en is dit handig?
  • Welke warmtepomp moet ik kopen? :+ . De keuze is vooralsnog gevallen op https://www.klimate.nl/pa...rmtepomp-singlesplit.html, maar dan ga ik uit van 9 kW…
Spouwmuur isolatie:
Ook hier is weer heel erg veel over geschreven en kun je dagen mee zoet zijn. Wat is hier nu wijsheid? Het ene bedrijf zegt volspuiten met schuim, het andere bedrijf met EPS parels… Dus wat is wijsheid?

Dank voor de reacties alvast, ben ik nog wat vergeten? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
vermogen warmtepomp achterhaal je met een warmteverlies/transmissieberekening.
300 is voor de meeste 2 persoons huishoudens zat, tenzij regendouche en half uur douchen
ja, 45 graden is prima maar wel wekelijks legionalle run
sww over zo een lange lengte vervoeren vereist een goed geïsoleerde leiding en zo dik mogelijk. sowieso in een mantelbuis.
welke warmtepomp? heb je ook zelf bedacht welke cv ketel je wilde ooit? laat een x aantal installetrus maar wat aanbieden. Dan krijg je van allemaal waar zij kennis van meebrengen en dat kan weer handig zijn als er eens wat is.

spouw kan met schuim, eps of wol. de meest gebruikte zijn eps en wol. wol dempt ook erg goed geluid, handig als je naast een weg woont bv. verder hebben ze alle drie op de dikte van een spouw een vergelijkbare isolatiewaarde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe kom ik aan het vermogen van de warmtepomp aangezien ik de historische gas-data niet heb.
Gokken is altijd een optie, berekenen is handiger.
Blijft de openhaard in gebruik voor verwarmen? Dat zal invloed hebben op de keuze.
Ik zat zelf aan een 300 liter SWW vat te denken, is dit voldoende?
Dat ligt eraan hoe lang, hoe warm en hoe vaak je doucht.
10mins p.p. op 38 graden? Dan zit je prima.
Half uur? En 42 graden? Dat is al krapper.
Ik de FAQ stond wat over het douchen hiermee wat ik niet helemaal snapte. Heb ik nog extra hardware nodig om met het water uit het SWW vat te douchen? Kan ik die straffeloos op 45 graden instellen?
45 graden kan OK zijn, hier staat ie op 52 vanwege lange douchbeurten.
Het SWW vat en de warmtepomp komen in de geïsoleerde schuur te staan, de afstand tussen huis en de schuur is maximaal 20 meter. Welke leidingen kan ik hiervoor in de grond gebruiken en welke diameter moeten deze zijn? Ik zat zelf te denken aan 25mm voor al het SWW water, en 20mm voor de rest. . Ik wilde deze gebruiken en dan allemaal apart in een mantelbuis leggen. Kan dit en is dit handig?
De verdeler hier heeft 25mm aansluitingen, dat zorgt voor een hogere flow.
Welke warmtepomp moet ik kopen? :+ . De keuze is vooralsnog gevallen op , maar dan ga ik uit van 9 kW
Hier heb ik de 8kW van Mitsubishi bij een soortgelijk huis aan oppervlakte en isolatie.
Het minimum dat ik aan temperatuur moet draaien is 34 graden, de max is 37 op koude winterdagen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW