Op het tuinhuisje van mijn ouders liggen 6 x 265 = 1590 WP panelen uit 2015. Met Growatt omvormer type: 1500-S.
Ik begrijp dat dit type omvormer zo'n 10 jaar mee gaat. Vervanging omvormer is nog niet nodig maar duurt niet lang meer. Ook gezien de ontwikkelingen rondom nieuwe panelen, 400 tot 420 WP lijkt tegenwoordig de standaard te zijn, onderzoek ik nu of vervanging haalbaar is.
Probleem waar ik tegenaan loop zijn de rails waar de huidige panelen op liggen. Deze rails zijn wat aan de korte kant voor de moderne panelen. De huidige panelen zijn 99 cm breed en 164 cm lang en liggen in landscape tegen elkaar. Met panelen + klemmen kom ik uit op 306 cm. De rails zijn 308,5 cm lang. Je begrijpt dat ik wenig speling heb.
Het dak van het tuinhuis is 330 cm breed en 352 cm lang. In de lengte heb ik meer speling maar loop ik boven de 352 cm tegen de erfgrens aan.
Vragen:
1. Kan ik op een eenvoudige wijze deze rails iets verlengen met bijv. 20 cm totaal? Dan heb ik namelijk de mogelijkheid om een modern paneel neer te leggen.
2. Als ik nieuwe rails nodig heb weet iemand welk systeem rails dit is? Wil liever niet de hele onderconstructie vervangen.
Sorry voor mijn Paint skills.
:strip_exif()/f/image/YTIl79Aa31XIcPTYjR5K3Qk4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/23U0d8r8FgqFHkYkDY1saPkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pzchrR8PUDg3I6srheIatH5D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lAEDPm9MIY7ytWUG04iozjHb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rZcie7kBAmjiftX8VpVVgio4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0XaBRcTnP8OPWTB6GzjMrcWW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp dat dit type omvormer zo'n 10 jaar mee gaat. Vervanging omvormer is nog niet nodig maar duurt niet lang meer. Ook gezien de ontwikkelingen rondom nieuwe panelen, 400 tot 420 WP lijkt tegenwoordig de standaard te zijn, onderzoek ik nu of vervanging haalbaar is.
Probleem waar ik tegenaan loop zijn de rails waar de huidige panelen op liggen. Deze rails zijn wat aan de korte kant voor de moderne panelen. De huidige panelen zijn 99 cm breed en 164 cm lang en liggen in landscape tegen elkaar. Met panelen + klemmen kom ik uit op 306 cm. De rails zijn 308,5 cm lang. Je begrijpt dat ik wenig speling heb.
Het dak van het tuinhuis is 330 cm breed en 352 cm lang. In de lengte heb ik meer speling maar loop ik boven de 352 cm tegen de erfgrens aan.
Vragen:
1. Kan ik op een eenvoudige wijze deze rails iets verlengen met bijv. 20 cm totaal? Dan heb ik namelijk de mogelijkheid om een modern paneel neer te leggen.
2. Als ik nieuwe rails nodig heb weet iemand welk systeem rails dit is? Wil liever niet de hele onderconstructie vervangen.
Sorry voor mijn Paint skills.
:strip_exif()/f/image/YTIl79Aa31XIcPTYjR5K3Qk4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/23U0d8r8FgqFHkYkDY1saPkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pzchrR8PUDg3I6srheIatH5D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lAEDPm9MIY7ytWUG04iozjHb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rZcie7kBAmjiftX8VpVVgio4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0XaBRcTnP8OPWTB6GzjMrcWW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xDiCVPNrH7MyG4Pu2tctPGGH.jpg?f=fotoalbum_large)