Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Heeft vervangen PV zin bij dynamisch energiecontract?

Pagina: 1
Acties:

• Girlgnome
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 23:38
Hoi Tweakers,

Momenteel heb ik een crappy PV-installatie die 5 jaar geleden werd geleverd bij mijn nieuwbouwhuis. Ik overweeg deze te vervangen, maar als ik naar de cijfers kijk, lijkt het geen goede investering. Zouden jullie met mij mee kunnen denken?

Huidige situatie
  • Omvormer: Growatt 1500-S
  • Panelen: 3x JAM60S02-295/PR op het zuiden (ZZW)
Ik had eerst 5 panelen, maar 2 daarvan heb ik vorige maand aan de buren gegeven toen de dakkapel werd geplaatst. Met 5 panelen was in 2022 de jaaropbrengst ongeveer 1000kWh, dus dit jaar zal het met 3 panelen waarschijnlijk rond de 600kWh uitkomen.

Mijn jaargebruik met een elektrische auto is ongeveer 6000kWh. De huidige installatie voorziet dus maar in zo’n 10% van mijn gebruik.

Dynamisch energiecontract
Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan. Ik laad de auto op wanneer de tarieven laag zijn (meestal in de nacht, maar als ik thuis ben ook soms op een zonnige middag). Salderen werkt op uurbasis tegen het tarief van het betreffende uur.

Ik zit pas sinds eind december bij Zonneplan, dus mijn stats zijn beperkt tot van 1 januari 2023 t/m vandaag:
  • Verbruik: 2600 kWh x 27 cent
  • Terug geleverd: 300 kWh x 23 cent
Nu het zonnetje vaker gaat schijnen, daalt het gemiddelde teruglevertarief omdat tijdens de zonnige uren het energietarief lager is. Bijvoorbeeld op 28 mei was het gemiddelde teruglevertarief maar 2 cent per kWh.

Offerte nieuwe installatie
Ik heb een offerte voor een nieuwe installatie opgevraagd met het verzoek de hele zuidkant van het dak vol te leggen.
  • Omvormer: SolarEdge SE4000H
  • Optimizers: 12 x SolarEdge S500B
  • Panelen: 12 x Sunpower MAX3-BLK (12 x 415WP = 4980 WP) op het zuiden (ZZW)
  • Prijs inclusief plaatsen: circa EUR 12.000
Berekening
Laten we uitgaan van een gemiddeld kWh-tarief voor opgewekte zonnestroom van 20 cent (ik verwacht eigenlijk dat gedurende de zonnige maanden lager zal zijn, maar laten we met een hoge waarde rekenen).

Het verschil in productie t.o.v. van de huidige situatie zal rond de 4000 kWh uitkomen. Dan betekent een besparing van 0,20 x 4000 = 800 euro per jaar. Op een investering van 12k betekent dit een terugverdientijd van 15 jaar. Ervan uitgaande dat omvormers de 15 jaar vaak niet eens halen, lijkt mij dit een slechte investering.

Hoe kijken jullie daarnaar? Heb ik een denkfout gemaakt, of kan ik echt beter mijn geld op de bank laten staan?

Alvast bedankt!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
Simpel.. de offerte is veels te hoog. Zoek verder

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
Die offerte is een factor bijna 2 te duur. Daardoor gaat alles wat volgt mank

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Tot 2025 kan je nog salderen. Je verschil is dus alrijd nig de belasting van 15 cent. Offerte van 12k is wel weg hoog

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:33
Waarom de keuze voor SolarEdge? Is er sprake van schaduw?

Als ik de materialen in je offerte bij een webshop bij elkaar klik kom ik rond de 6k uit. Lijkt mij wel heel erg veel dat ze dan nog eens 6k vragen voor het installeren.

Klik ik een installatie met 12 panelen en een GoodWe string omvormer bij elkaar dan kom ik uit op iets meer dan 4k. Reken nog een 1.5k tot 2k voor montage en je zou inderdaad voor half zoveel geld klaar moeten kunnen zijn.

• Girlgnome
Bedankt voor jullie reacties! Als ik het zo lees, lijkt mijn berekening te kloppen maar is het geoffreerde bedrag gewoon veel te hoog.

@Heronimo, de kitlist is samengesteld door de leverancier. De tuin is ZZW dus ik verwacht niet veel schaduw.

Ik zal teruggaan naar de leverancier en een scherpere prijs vragen en nagaan waarom ze de optimizers hebben aangeboden.

Ook zal ik nog een offerte opvragen bij een ander bedrijf. Offtopic: iemand die goede ervaring heeft met een installateur die ik hiervoor kan vragen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
SunPower duur, solaredge prijzig…
Maar zelfs voor dat is deze offerte belachelijk…

Ik zou gewoon elders kijken. Buiten de landelijk opererende partijen heeft het weinig zin een bedrijf aan te wijzen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:11

paQ

2,40 / wp :')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Vraag ook eens na bij Zonneplan wat zij aan PV systeem kunnen bieden. Hebben vaak ook scherpe prijzen.
Het geen wat je nu gekregen hebt is onzin op een dak met geen tot amper schaduw.

• Girlgnome
Ik heb gedaan wat @sjtienuh zei en een offerte gekregen van Zonneplan van 6800 euro voor 11x 400 Wp. Scheelt aanzienlijk, dus ik ben hiermee akkoord gegaan.

Iedereen bedankt voor jullie hulp. Topic mag dicht. :)

• sjtienuh
Girlgnome schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:57:
Ik heb gedaan wat @sjtienuh zei en een offerte gekregen van Zonneplan van 6800 euro voor 11x 400 Wp. Scheelt aanzienlijk, dus ik ben hiermee akkoord gegaan.

Iedereen bedankt voor jullie hulp. Topic mag dicht. :)
Kijk eens aan,dat is nog eens een flink verschil. Zou je toch nog eens de offerte hier willen overleggen met het geen ze specifiek hebben aangeboden?
Gezien de andere partij 12 stuks aanbood, kan dit bij Zonneplan niet? Ze zijn in ieder geval lekker snel met de offerte.

[ Voor 11% gewijzigd door sjtienuh op 05-06-2023 16:59 ]

• Girlgnome
Tuurlijk @sjtienuh!
  • 11 ✕ Zonnepanelen van Zonneplan 400 Wp
  • 1 ✕ Zonneplan One optimized omvormer
  • 1 ✕ Zonneplan One optimized 4G-module
  • 5 ✕ Zonneplan One optimizer
  • 1 ✕ Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
  • 1 ✕ Volledig all-inclusive installatie
  • 1 ✕ 10 jaar Zonneplan Serviceplan
  • 1 ✕ Aanmelding bij netbeheerder
  • 1 ✕ 2 dakvlakken
  • 3 ✕ Zonnepaneel verwijderen
Prijs: €6753,37

Er zijn twee verschillen met de andere aanbieder (dat was trouwens SolarBox):
  • 5 i.p.v. 12 optimizers omdat die enkel nodig zijn op de uitbouw
  • 11 i.p.v. 12 panelen omdat Zonneplan geen panelen op de dakkapel wil leggen i.v.m. het risico op afwaaien
Er bestaat trouwens een kans dat er 10 i.p.v. 11 panelen worden geplaatst omdat de ruimte boven de dakkapel mogelijk nét niet breed genoeg is voor 3 panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Girlgnome op 05-06-2023 19:50 ]

• sjtienuh
Girlgnome schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:19:
Tuurlijk @sjtienuh!
  • 11 ✕ Zonnepanelen van Zonneplan 400 Wp
  • 1 ✕ Zonneplan One optimized omvormer
  • 1 ✕ Zonneplan One optimized 4G-module
  • 5 ✕ Zonneplan One optimizer
  • 1 ✕ Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
  • 1 ✕ Volledig all-inclusive installatie
  • 1 ✕ 10 jaar Zonneplan Serviceplan
  • 1 ✕ Aanmelding bij netbeheerder
  • 1 ✕ 2 dakvlakken
  • 3 ✕ Zonnepaneel verwijderen
Prijs: €6753,37

Er zijn twee verschillen met de andere aanbieder (dat was trouwens SolarBox):
  • 5 i.p.v. 12 optimizers omdat die enkel nodig zijn op de uitbouw
  • 11 i.p.v. 12 panelen omdat Zonneplan geen panelen op het dak wil leggen i.v.m. het risico op afwaaien
Er bestaat trouwens een kans dat er 10 i.p.v. 11 panelen worden geplaatst omdat de ruimte boven de dakkapel mogelijk nét niet breed genoeg is voor 3 panelen.
Duidelijk,

Op zich geen verkeerde offerte en goed dat ze geen onnodige risico’s nemen. Wat is de minderprijs wanneer het paneel niet past?
Pagina: 1