Toon posts:

sjello geeft mij geen ip tje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
momenteel heb ik een freesco router draaien.
nu heb ik op www.linuxbeginners.nl een artikel over het maken van een router gevonden. Dit leek mij interresant en ik was toen toch maar van plan om dat eens te gaan proberen.
nu heb ik voor het interne netwerk een 10/100 mbit realtech nic en voor het externe (waar de kabelmodem op komt) een 10 mbit realtech nic. De nic die ik in de nieuwe router douw waar de kabel modem op komt is de nic die uit de freesco router komt waar de kabel modem op gezeten heeft (!het probleem kan dus niet aan de nic liggen want in de freesco router doet deze het wel!).
Met het freesco routertje kan ik alles goed draaien en krijg ik gewoon een ip toegewezen door chello's dhcp server.
Als ik de nieuwe router (redhat) opstart krijg ik geen ip toegewezen door chello. Het interne netwerk wil wel lukken.

heeft iemand ideeen of zoiets wat mij uit de brand kan helpen.
want dit is echt :'(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even voor de duidelijkheid:
Je gebruikt in je nieuwe RedHat server dezelfde netwerkkaart die je wel op je FreeSco router werkend had?

IP eerst vrijgegeven?

En als je de kaart voor intern netwerk gebruikt, werkt-ie dan wel?

RH's vuurmuur uitgezet? die staat na een install standaard aan namelijk...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
ja is dezelfde netwerkkaart als die uit de freesco router. dus daar kan het niet aan liggen, want in de freesco router krijg ik wel gewoon en ip en kan ik gewoon internetten.

maar wat jij zegt. vuurmuur uitzetten.. hoe?????

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Weet je zeker dat je internet-netwerkkaart opgestart wordt? Wat is de uitvoer van ifconfig? Wat geeft ifdown -a && ifup -a als output? Misschien kun je op een andere pc in het netwerk een netwerklogger zetten (voor linux is er tcpdump of ethereal, voor windows en dergelijke zijn ze vast ook te vinden) en zien of er wel een dhcp-request wordt gedaan. Staat die kaart wel geconfigureerd voor dhcp? Dit is het makkelijkst in te stellen met netconf.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in linuxconf 2 nic's geinstalleerd .. eentje voor interne netwerk met een vast ip 10.0.0.1 255.255.255.0 en eentje voor ip de kabel modem heb ik op dhcp ingesteld.
of ie werkelijk een request doet weet ik nog niet

maar b.t.w hoe zet ik die firewall nu uit..

Verwijderd

Ja kan je firewall regels zien met "iptables -L" of "ipchians -L" afhankelijk van welke kernel je hebt en welk programma je gebruikt voor je firewall rules.

met de -F optie kan je alle regels in de firewall flushen.
Let vooral ook op de policies!
Misschien dat het makkelijker is, dat je even de output van bovengenoemde hier post.

Verwijderd

Topicstarter
nu ff geen tijd meer voor. moet morgen vroeg op :( :'( .. zal morgen wel ff kijken

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu dhcpcd en tcpdump geinstalleerd.
als ik nu dhcpcd intyp om op eth0 een ip te krijgen en met tcpdump laat luisteren op eth0 krijg ik de output:

00:21:55.795204.0.0.0.0.bootpc > 255.255.255.255.bootps: xid:0xed9d100f secs:5 |bootp]

en dit geeft ie om de zoveel seconden weer opnieuw weer (alleen het eerste stukje tm het ">" teken is variabel)

het maakt verder niet uit of er een kabelmodem utp stekkertje in de nic (eth0) zit. Hij blijft deze output geven.

ik snap er geen snars van... :'(

Verwijderd

Dat is op zich goed, alleen komt er niet verkeer terug bij jouw op de bootpc poort, vanaf de bootps poort van de DHCP-server?
Je weet toch zeker dat je geen firewall hebt draaien he?

Verwijderd

Topicstarter
nou niet helemaal zeker
ik weet niet precies hoe ik um uit moet zetten
heb in linuxconf iets geprobeerd bij servicen of zo..
heb ik firewall op disabled gezet..
kwee nie of jij denkt dat het op een andere manier beter is..
zeg het maar... :)

Verwijderd

Wat geeft "iptables -L" of "ipchains -L" terug :?
Het is afhankelijk van je kernel welke van de 2 je hebt/gebruikt.
Post dat maar eens hier neer!

Verwijderd

Topicstarter
geven allebei geen output:

bash: iptables: command not found
bash: ipchains: command not found

staan er volgens mij helemaal niet op :?

maar ben nu ff offline want ik ga nog eens ff iets proberen... b.v.d

Verwijderd

Je bent toch wel root he :?
Een van de 2 staat toch wel in je path he :?
code:
1
echo $PATH

Ga het progje vinden met een van de volgende commandos en kijk of deze in het path staan, dat hierboven teruggegeven is. Hetzelfde doe je voor ipchains
code:
1
2
3
whereis iptables
locate iptables
find / | grep iptables

Als ze niet in het path staan, dan geef je het volledige path voor het commando.

Verwijderd

Topicstarter
jep ik ben root
en hij vind echt helemaal nix

Verwijderd

Dan draait er ook geen firewall :P

Verwijderd

Topicstarter
das mooi k-lote want dan ben ik mooi ten einde raad....
gdvrd gdvrd

misschien morgen netbsd maar een proberen of een andere linux distro..

misschien dat da helpt want ik snap er nu echt nix meer van.. :( :'( k*t k*t en nog eens k*t

Verwijderd

Bel je toch gewoon de chello-helpdesk en zeg je dat je linux hebt en dat je om een of andere misterieuze reden geen IP meer krijgt.
Nu heb je van een kennis toevallig gehoord, die dat probleem ook wel eens gehad heeft, dat ze het kabelmodem op afstand kunnen resetten, zodat het weer werkt :P

Verwijderd

Topicstarter
nou ja vandaag was ik vrij dus heb ik alles maar eens met debian 2.2 geprobeerd..

GEEN RESULTAAT

ipchains nagekeken input output en forward staan op accept

tijdens installatie laat ik een ne2000 nic installeren met irq 3 op base adres 0x220 .. hij zegt nu: installation succesfull

als ik een vast ip op deze nic zet kan ik gewoon andere computers pingen. zodra ik zeg dat hij door dhcp geconfigureerd moet worden wederom NIX.

zodra ik deze nic weer terugzet in mijn werkende freesco router krijg ik gewoon binnen 2 seconden een ip toegewezen..

wat kan dit in hemelsnaam nou zijn :( :( :( :(

Verwijderd

Topicstarter
en weet iemand een soort gelijk linuxconf voor debian of moet ik echt alles met ifconfig gaan configureren want als ik het zo moet doen weet ik niet wat ik moet invoeren om bv eth0 op dhcp te zetten.

HOO een ff .. ik heb geen routes ingesteld.. kwee niet of dat nodig is om een ip toegewezen te krijgen via dhcp.

Verwijderd

Heb je je kabelmodempje wel eerst gereset? Deze stelt zich nl bij inschakelen in op het MAC-adres van de betreffende netwerkkaart. Als je vervolgens je kabel in een andere NIC propt, dan doet 'ie niks meer...

Verwijderd

Topicstarter
het vreemde is dat het dezelfde nic is als die in de freesco router zit. en de freesco router draait altijd en krijgt altijd een dhcp offer van chello. maar zodra ik die nic in de 133 mhz prop en hem op dhcp zet krijg ik gewoon geen ip... WEIRD SHIT

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ken het probleem, soms heb je met een kabelmodem gewoon moeite om een IP aan te vragen, ik weet niet precies waar dit aan ligt, maar het is alvast wel met elke linux distro gebeurd die ik ken.
En ik draai zowel 2.2.19 en anderen, maar ook nieuwe kernels 2.4.4 en hoger.
Met zowel ipchains als iptables, en ook soms gewoon zonder dat.

Kan iemand hier een keer goed naar kijken, want het lijkt mij een meer voorkomend probleem.

Verwijderd

Ik zal staks thuis eens even kijken; heb nl ook zo'n roodhoedje op de gang staan. Weet alleen niet of ik inet wel op kan want vanochtend wilde het nou niet echt vlotten met een verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
maar zou het niet aan de ingesteld routes kunnen liggen????? misschien een domme vraag .. maar als ik de routing table laat printen heeft ie alleen een route naar de loopback interface

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 16:05 schreef darkmarc het volgende:
maar zou het niet aan de ingesteld routes kunnen liggen????? misschien een domme vraag .. maar als ik de routing table laat printen heeft ie alleen een route naar de loopback interface
Volgens mij bij mij ook...

Verwijderd

Topicstarter
hotshot hou is het nu met je roodhoedje afgelopen????

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 17:09 schreef darkmarc het volgende:
hotshot hou is het nu met je roodhoedje afgelopen????
Draait als 'n tiet thuis, 10 MBit voor kabel en 100 MBit intern, RedHat 7.0 (dacht ik) Realtek kaartjes 'dr in en een 486 'tje met wat geheugen en een samba-share-schijf (Probeer dat maar een tien X achter elkaar uit te spreken :D)

Zit nog op 't werk, dus... Kijk vanavond wel even want weet dus niet uit m'n hoofd hoe alles aan elkaar geklopt is.

Verwijderd

Dat er gen route is lijkt me vrij normaal :?
Hoe wil je nou verkeer routeren als je niks anders hebt dan een loopback interface? Ofwel die route komt er pas zodra je een IP toegewezen hebt gekregen.

Ik heb hier laatst ook grote problemen met mijn kabelmodem gehad, toen ik dezelfde kaart in een andere computer wilde stoppen. Zelfs releasen wilde niet werken, voordat ik hem in een andere computer stopte. Gevolg was, dus dat ik de helpdesk gebeld heb en een heel verhaal opgehangen heb, dat mijn linux machine geen IP meer wilde krijgen en dat ik graag een arp-reset wilde hebben. Paar uur later was alles opgelost. Ik kon ook gewoon zien, dat ondanks dat het dezelfde netwerkkaart was, hij wle degelijk een ander IP toegewezen kreeg van de DHCP server. Alleen m'n kabelmodem wilde hem gewoon niet vrij geven.

Gewoon opbellen, zou ik zeggen. Mocht het niet werken, dan kan het in ieder geval nooit kwaad :)

Verwijderd

Topicstarter
chello bellen is mij nu vaker gezegt maar wat moet ik dan tegen die lui zeggen dat ze mijn modem moeten resetten of wat jij dan zegt arp resetten.. zit hier nog verschil in of moet ik gewoon tegen die lui zeggen:"ik wil dat mijn kabelmodem gereset word". Zonder speciale uitleg of zo.

Verwijderd

Topicstarter
hee maar hotshot wie is jou ISP en wat voor modem heb jij?

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 22:08 schreef darkmarc het volgende:
hee maar hotshot wie is jou ISP en wat voor modem heb jij?
Quickkienet in Haarlem met een Future Networks modem. Heb vanochtend ff wat dingetjes opgeschreven van mijn kassie.

Doet 'ie 't nou al?

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Waarmo bel je niet gewoon Chello op en zeg je dat je je rooie hoed doos neit het internet op krijgt? daar is de helpdesk toch voor? als zij dat dan fixen, dan kan je weer verder knutselen :)

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Moet je eens bij @home helpdesk doen. Je hebt het woord Linux nog niet genoemd en ze hebben de hoorn er al zo'n beetje opgegooid. Hopen dat chello dat beter doet ...

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ben benieuwd hoe het afloopt Marc! :D

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas doet hij het nog steeds niet.. heb de hoop een beetje opgegeven.. zal binnenkort maar eens ff chello opbellen en ze eens ff dringend verzoeken mijn modem te resetten. En als het dan nog niet lukt kan die hele router me een dikke krijgen want als je zelfs met de hulp van GOT mensen er niet uit kan komen is het wel heel ernstig gesteld.....

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik zou ff een nieuwe dhcp client proberen, werkte bij mij wel :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 00:23 schreef darkmarc het volgende:
ik heb nu dhcpcd en tcpdump geinstalleerd.
als ik nu dhcpcd intyp om op eth0 een ip te krijgen en met tcpdump laat luisteren op eth0 krijg ik de output:

00:21:55.795204.0.0.0.0.bootpc > 255.255.255.255.bootps: xid:0xed9d100f secs:5 |bootp]

en dit geeft ie om de zoveel seconden weer opnieuw weer (alleen het eerste stukje tm het ">" teken is variabel)

het maakt verder niet uit of er een kabelmodem utp stekkertje in de nic (eth0) zit. Hij blijft deze output geven.

ik snap er geen snars van... :'(
ja nou ja of dat nou werkt .. heb het hele zooitje al onder rood hoed geprobeer en onder debian en bij beide nog een met dhcpcd.. zoals ik eerder in deze post heb gepost is de output van tcpdump op eth0 als ik dhcpcd er op laat lopen..
het is dan iets met bootps en bootpc .. de computer stuurt wel een signaal maar de modem niet.. maar ja zoals jullie al eerder zijden, ik moet chello maar eens opbellen om de modem te laten resetten.. in ieder geval iedereen bedankt voor de hulp.
Pagina: 1