Moes zigbee 3.0 MS-104Z schakelt willekeurig in en uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtux
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-06 17:46
Hoe kan voorkomen worden dat de Moes MS-104Z willekeurig aan / uit schakelt
...

Ik heb drie Zigbee Moes MS-104Z smart switches. Deze switches zijn via Zigbee2mqtt gekoppeld in Hass.
...

Het maakt niet uit of deze modules opgenomen zijn in het Zigbee netwerk, noch maakt het gedrag van willekeurig in en uitschakelen anders door een belasting en/of schakelaar te koppelen. Waar kan dit willekeurig gedrag vandaan komen en wat is er tegen te doen? Is dit gedrag ook te verwachten van andere merken Zigbee smart switches?
...

Beste antwoord (via redtux op 08-06-2023 20:03)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@redtux Een force remove werkt daar niet voor. Alleen als je een force remove doet vergeet de coördinator hem alleen. Maar als de module zelf de info van je netwerk nog heeft (dus niet in pairing mode geweest is) dan kan hij zich nog zo aanmelden.

Zelfs als je voor "Block from joining again" kiest kan een device volgens mij nog steeds je netwerk joinen maar zal alleen Z2M hem niet tonen.

Zie daarvoor de help. Daarmee kan Zigbee device A dus direct Zigbee device B aansturen zonder tussenkomst van een automation, Z2M of de coördinator.

En ik heb hier dus al gehad dat na het koppelen van een Opple knop deze automatisch een bind had met al mijn Zigbee devices met een aan/uit :| Deze knop zet dan dus onbedoeld alles in huis aan of uit. Dus ik zou proberen alle apparaten langs te lopen en daar de bind weg te halen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Heb je toevallig ook remotes gekoppeld? Ik heb oa met de Opple remote dat deze standaard ook een binding maakt en dus onbedoeld switches bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtux
Ik had er nog helemaal geen automation aan gekoppeld om zo zeker te zijn dat er geen aansturing is. Als 1 van de drie modules zich raar gedraagt, is het aannemelijk dat deze stuk is. Drie modules die vergelijkbaar gedrag vertonen vindt ik vreemd. Heb het ook niet kunnen relateren aan spannings pieken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik heb het dus ook expliciet NIET over automations ;) Maar directs Zigbee bindings, die werken zelfs als Zigbee2MQTT niet draait.

En dan zou het dus ook niet gek zijn dat het alle switches beïnvloed, dat doet de Opple hier dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtux
Deze modules zijn alleen in het zigbee2mqtt netwerk gekoppeld, geen directe relatie met andere zigbee devices. Nu zijn dit niet de duurste zigbee modules die er bestaan, maar zo zijn ze onbruikbaar. Mijn buurman vindt het onhandig dat gedurende de nacht willekeurig onze buitenlamp aan/uit gaat. Om maar te zwijgen over onze lamp op de overloop die gedurende de nacht zelfstandig aan/uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar heb je dat gecheckt? Feit dat ze "alleen in het zigbee2mqtt" netwerk gekoppeld zijn zet namelijk niets. Zigbee netwerk = zibgee netwerk.

Hier, ook Zigbee2MQTT, maken alle switches ook standaard een bind aan en soms een knop dus ook. En in dat geval is die knop dan gekoppeld, zonder enige automation en zonder dat je wat hebt gedaan, aan een switch.

Dus kijk eens onder de binds van het device en verwijder deze als je ze niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtux
Wanneer de devices aangemeld zijn bij de zigbee2mqtt coördinator, is er 1 bind aangemaakt (met de coördinator). Heb zojuist een Moes device los gekoppeld van de coördinator om te zien wat deze doet als deze nog aangemeld moet worden. In beide gevallen blijft de switch willekeurig schakelen. Bijzonder. De Moes devices willen kennelijk graag schakelen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@redtux Een bind en een koppeling met een Zigbee netwerk zijn twee losstaande zaken. En een bind kan je niet aanmaken met de coördinator...

Voor verwijderen geen force remove gedaan toch? Dus de module eerst weer in pairing gebracht? Anders grote kans dat hij zich gewoon sneaky weer aanmeld op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtux
Het verwijderen heb ik inderdaad met een force remove uitgevoerd zodat de module zich niet automatisch weer aanmeld. @Septillion , ik denk dat ik niet goed begrijp wat je met een bind bedoeld, in de zigbee2mqtt web interface heb ik het device opgezocht en daar in de bind tab gekeken. Wat bedoel jij met een bind?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@redtux Een force remove werkt daar niet voor. Alleen als je een force remove doet vergeet de coördinator hem alleen. Maar als de module zelf de info van je netwerk nog heeft (dus niet in pairing mode geweest is) dan kan hij zich nog zo aanmelden.

Zelfs als je voor "Block from joining again" kiest kan een device volgens mij nog steeds je netwerk joinen maar zal alleen Z2M hem niet tonen.

Zie daarvoor de help. Daarmee kan Zigbee device A dus direct Zigbee device B aansturen zonder tussenkomst van een automation, Z2M of de coördinator.

En ik heb hier dus al gehad dat na het koppelen van een Opple knop deze automatisch een bind had met al mijn Zigbee devices met een aan/uit :| Deze knop zet dan dus onbedoeld alles in huis aan of uit. Dus ik zou proberen alle apparaten langs te lopen en daar de bind weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redtux
Super bedankt voor de uitleg. Ik had niet door dat je een directe bind van 2 zigbee devices bedoelde. In dit geval zal ik uitzoeken hoe de moes devices een 'factory reset' kunnen krijgen. Dan zou eventuele voorgaande binds ook verwijderd moeten zijn. Ik had (in een andere situatie) graag een combinatie willen hebben van een device <-> device koppeling (ale terugval als de coördinator uitgevallen is) plus de combinatie device(s) <-> coördinator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Let dus even op, ik heb hier dus een device die na een reset en re-pair dus direct een directe bind opzet nadat ik hem koppel met Z2M. Geen 100% garantie dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 11:07
@redtux
Heb je dit op weten te lossen?

Ik gebruik een Moes Smart Module (MS-104BZ) voor mijn garagedeuropener. Deze heeft ongeveer een half jaar prima gefunctioneerd maar schakelde zichzelf onlangs ook in en uit. Ik dacht dat die defect was en heb hem er tussen uit gehaald.

In mijn zoektocht naar een alternatief kwam ik dit topic tegen.

[ Voor 46% gewijzigd door Mit-46 op 11-09-2023 15:12 ]

Pagina: 1