Vaillant FlexoCompact: Passief koelen aan maar werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firerevenge
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2024
Hoi iedereen,

Ik heb sinds februari een nieuwbouw met een FlexoCompact geothermische warmtepomp van Vaillant.
Het wordt tegenwoordig overdag al warm in huis (25 graden) en heb dus de thermostaat ingesteld dat passieve koeling modus actief is en het huis moet koelen op 20 graden.

Ik weet dat passieve koeling niet zo sterk is als andere manier van koeling, maar ik voel totaal geen verschil.

Als ik kijk naar de sensors zie ik volgende informatie:

T.01 Afgiftesysteem pomp vermogen: uit
T.03 driegwegklep koeling: Koelen
T.16 koelklep positie: staat stil (soms gaat open)
T.48 Circulatiepomp: aan
T.49 Koeling aktief relais: aan
T.79 aanvoer temperatuur 23,1°C
T.80 aanvoer temperatuur 16,1°C
T.81 retour temperatuur 22,7°C
T.97 omgevingcircuit inlaat temperatuur 13,0 °C
T.98 omgevingcircuit uitgang temperatuur 13,1°C

Het lijkt me dat er wel koud water gemaakt wordt, maar dit koelt blijkbaar niet voldoende? Weet iemand toevallig waaraan dit ligt? Ik zou denken dat het pomp afgiftesysteem zou moeten werken om water door de vloerverwarming te krijgen, maar ben hier totaal geen expert in en vind niet veel informatie online.

Of is passief koelen gewoon totaal niet werkzaam?

Alvast bedankt om mij uit te helpen!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-06 07:54
Ik heb toevallig vandaag een installatie onder ogen gehad waarbij het relais niet was aangesloten om de unit die de kleppen van de verdeler aanstuurt (merk Watts) zodat de thermostaten in kamers nog steeds dachten dat ze verwarming aan het regelen waren. Dus als je de temperatuur in de kamers dus onder de kamertemperatuur instelt, gaan de kleppen dicht.
Dat was ook een Flexocompact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 10:17
Passief koelen is inderdaad nooit heel krachtig. Typisch moet het al aanstaan vóór het beton opwarmt, of als het begint op te warmen . Anders krijg je het nooit meer weg, je wint het simpelweg nooit van de zon (1000W/m2) als je te laat begint.

De cijfers die je geeft laten i.i.g. zien dat het flink wat doet. Als het vloerverwarming is tenminste. Je hebt flink temperatuurverschil in je afgiftesysteem dus er wordt warmte opgenomen. Je hebt een laag temperatuurverschil in je bron dus dat betekent dat er stevig rondgepompt wordt. Als het goed is hoor je de waterpompen ook wel redelijk zoemen .

Als deze cijfers bij vloerverwarming horen, en je hoort de pompen zoemen wordt er dus wel degelijk maximaal gekoeld.

Tips:
- Bij een hoog dauwpunt zal de thermostaat het koelen moeten onderbreken om condensvorming tegen te gaan.
- Hou deuren (schuifpui gesloten) (het dauwpunt stijgt erdoor en je haalt warmte binnen, beiden funest)
- Hou de zon buiten (1000W/m2 , laat daar wat vanaf gaan door coatings in de ramen maar toch)
- begin op tijd , de koelfunctie moet al vroeg in het voorjaar 'enabled' zijn. Die slabbe beton en al die steentjes, moeten gewoon nooit warm worden. Anders heb je een warmtebatterij van gemakkelijk > 10 kWh die je moet afkoelen + inkomende warmte .
- verhinder het systeem niet (met een schema o.i.d.) om 24 uur te mogen draaien. Ieder uurtje wat je onnodig mist is funest. De zon wint het van je passieve koeling in 5 minuten.
- de energie voor het rondpompen ben je niet 100% kwijt; je warmt je bron, de bodem rondom je bodemlus op met gratis warmte. e.e.a. afh. van je bodemgesteldheid pak je die warmte weer terug zodra je weer begint te stoken in het najaar. Met als resultaat een betere COP in de beginperiode door de hogere bodemwarmte. Je gaat dit praktisch niet kunnen meten/aantonen/controleren daarvoor zijn de verschillen te klein en je hebt gewoon nooit een referentie (wat-als scenario)

[ Voor 13% gewijzigd door Supergrover767 op 07-12-2023 14:18 ]